Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
Woonplaats: almere
Berichten: 170
Lid sinds: 19 jan. 2010
5 november 2014, 12:28 uur | Bericht #441896
http://www.netweather.tv/index.cgi?action=longrange;sess=

aardige verwachting!

Edit stefanv: Link klikbaar gemaakt
| Gewijzigd: 5 november 2014, 15:34 uur, door Stefanv
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2014, 15:26 uur | Bericht #441901
Verwachting van Accuweather.. hij is er...

Source: www.accuweather.com

Following a mild winter for almost all of Europe during the 2013-2014 season, big differences are expected for many areas during the 2014-2015 winter season.

The large-scale weather pattern will feature stubborn areas of high pressure over Scandinavia for much of the winter. This setup will funnel colder air into northern and eastern Europe while also forcing the majority of storm systems to track across southern Europe, especially during the second half of winter.




http://www.accuweather.com/en/weather-news/europe-winter-2014-2015-forecast-snow-cold/36777733


While occasional shots of cold air will send temperatures tumbling across Ireland, the United Kingdom and France early in the winter, a persistent southerly flow caused by storms tracking near and north of Scotland will often result in near- to above-normal temperatures.

Fewer storms tracking across the United Kingdom and Ireland into northern Europe will lead to below-normal precipitation overall for the winter season, following the wettest winter on record across the United Kingdom last year.


Als je het  hele stuk gelezen hebt komt het er eigenlijk op neer dat het oosten van Europa een koude winter krijgt. Duitsland krijgt ook winter maar dat zullen meestal prikjes zijn.

De Benelux wordt natuurlijk niet genoemd in de verwachting maar we kunnen ons wel meten met frankrijk en de UK. En die krijgen een natte winter met zuidelijke winden.
Voor ons betekent dat eigenlijk dat wij dus een zachte of heel misschien normale winter tegemoet gaan.

Dan verwacht men nog scandihoogs.. alleen in deze vorm dat  wij een zuidelijke aanvoer krijjgen.. dus de kern zal meer naar het oosten liggen waardoor wij dus die zuidelijke aanvoer krijgen...

Goed dit is niet  erg positief voor ons laaglanders zeker niet omdat Accuweather vorig jaar bijna 100% gelijk had met haar LT verwachting van de winter.. Wintersporters zullen er blij mee zijn aangezien ze veel sneeuw verwachten voor de alpen.

Of het nou helemaal negatief is.. Ik denk dat we met deze omstandigheden inderdaad geen winter zoals 63 zullen krijgen.. echter doordat er wel kansen zijn dat een lagedruk gebied zich netop de juiste plek zal bevinden denk ik dat we deze winter zeker wel een paar keer sneeuw(kansen) kunnen krijgen. Alleen denk ik niet dat het erg langdurig zal zijn zoals we eerder hebben meegemaakt. (( zeker geen elfstedentocht).


Maar goed het is een verwachting en niet de waarheid aangezien we die pas ergens in maart weten... Hou vol winterliefhebbers !!!


| Gewijzigd: 5 november 2014, 16:12 uur, door Callie-P
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2014, 16:07 uur | Bericht #441905
Citaat van Stormjager, woensdag 5 november 2014, 11:12 uur Vandaag komt accuweather met de winterverwachting voor Europa. Ik ben heel benieuwd of deze het/mijn huidige gevoel van "een winter aan de zachte kant" bevestigd. Afgelopen zomer zaten ze echter redelijk mis met de verwachting...
Thanks voor het geheugensteuntje.. ik zat ook al op hun verwachting te wachten.. overigens (zie  ook mijn vorige post) zaten ze met de vorige winterverwachting er eigenlijk 100% op..   zie mijn post -> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41535/winterverwachtingen-2014-2015/#message441010
| Gewijzigd: 5 november 2014, 16:08 uur, door Callie-P
C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
5 november 2014, 16:52 uur | Bericht #441908
Goededag iedereen!
Net als vorig jaar ben ik aankomend winter zeker weer actief op dit forum.
Ik ben al een maandje op verschillende forum aan 't lezen (niet typen, dat doe ik alleen bij onweeronline), maar op al die forums heerst er een uitermate positieve stemming als het gaat om de winterverwachting. Helemaal als je het vergelijkt met vorig jaar. Toen was al vrij vroeg in het seizoen bekend dat droefenis zou worden.

Op dit moment zijn er al veel seinen die aangeven dat deze winter volkomen anders gaat verlopen als vorige winter.
Een van die seinen is het volgende:

Wat nu al opvalt zo vroeg in het seizoen is dat er helemaal geen kracht in de jetstream zit, vooral als hij het europees vasteland bereikt. De laatste ECMWF-run laat zien wat er dan kan gebeuren, lagedrukgebieden zoeken de middelandse zee op:


Lagedrukactiviteit ten zuiden van ons bevorderd hogedruk activiteit ten noorden van ons. De kaart hierboven is natuurlijk nog geen kaart wat voor ons winterweer zorgt, want de wind die bij ons terecht komt, komt van orgine uit het warme zuiden (volg de lijntjes)  maar het GFS-model die wat verder in de toekomst kijkt dan ECMWF heeft afgelopen dagen al een paar keer laten zien dat de daaropvolgende situatie wel degelijk ons voor vroegtijdig winterweer kan gaan zorgen (denk aan de derde decade van november).


Wat een verschil als je de bovenstaande kaart vergelijkt met de onderstaande kaart van vorig jaar (die Caliep vorig jaar heeft geplaatst op t forum)







Voor de rest zou ik net als Caliep willen oproepen om iedereen die leest actief mee te typen op 't forum en vragen te stellen. Het ziet er zeker naar uit dat er spannende maanden voor de boeg staan!!


| Gewijzigd: 5 november 2014, 16:54 uur, door C.A.D.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2014, 16:59 uur | Bericht #441910
@ C.A.D. thanks voor je uitgebreide post !.. we zullen zien waar het heen gaat :D
C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
5 november 2014, 17:07 uur | Bericht #441912
Citaat van Callie-P, woensdag 5 november 2014, 16:59 uur @ C.A.D. thanks voor je uitgebreide post !.. we zullen zien waar het heen gaat :D
Uitgebreid:P? Zoveel heb ik niet getypt hoor, 't zijn vooral de plaatjes die 't 'm doen.

Calliep, jij plaatste vorig jaar kaarten van de jetstream op 't forum, waar haalde je die ookalweer vandaan? Daar moet volgens mij wel op te zien zijn dat de jetstream zo'n duik naar beneden neemt.
keessie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 76
Lid sinds: 26 jan. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 november 2014, 17:28 uur | Bericht #441916
http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?ech=6&code=0&mode=5 op deze link is de jetstream zichtbaar en die maakt inderdaad een fliinke duik!! | Gewijzigd: 5 november 2014, 17:46 uur, door Justin
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2014, 17:52 uur | Bericht #441920
Citaat van C.A.D., woensdag 5 november 2014, 17:07 uur Uitgebreid:P? Zoveel heb ik niet getypt hoor, 't zijn vooral de plaatjes die 't 'm doen.

Calliep, jij plaatste vorig jaar kaarten van de jetstream op 't forum, waar haalde je die ookalweer vandaan? Daar moet volgens mij wel op te zien zijn dat de jetstream zo'n duik naar beneden neemt.

Ja maar plaatjes plus uitleg... maakt het toch een mooie post..

Maar anyway.. de jetstream.. zoals je zelf ook al schrijft is deze erg rustig in vergelijk met vorig jaar. Ik monitor hem al ruim een maand actief ( via de kaarten) en er lijkt zich zoals het er nu uitziet  niet een soortgelijke situatie voor te doen zoals vorig jaar . Vorig jaar was de jetstream constant erg hard waardoor we vaak door ruggen danwel troggen werden afgesloten van elke vorm van koude.. daarnaast hebben we toen ook een aantal stormen voor onze kiezen gehad..

Hij is dus nu rustig en zwabbert er een beetje op los met als gevolg dat er meer ruimte is voor de drukgebieden om zich te bewegen. Vandaar dat ik ook al eens schreef in 1 van de vorige posts dat dit meer kans geeft op "tijdelijk"winter weer.

Je kan de kaarten van de jetstream vinden op de gebruikelijke sites zoals www.weer.nl en www.wetterzentrale.de. Je pakt dan elke keer de 300hPa kaarten.
Succes met posten !
| Gewijzigd: 5 november 2014, 17:57 uur, door Callie-P
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
5 november 2014, 18:03 uur | Bericht #441921
Leuk je weer te zien C.A.D.! Dat het een mooie winter mag worden:) Bedankt voor je uitleg!

Is dit trouwens een stille hint van GFS?



:P
| Gewijzigd: 5 november 2014, 20:55 uur, door Stefanv
C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
6 november 2014, 16:29 uur | Bericht #441941
Meteoconsult heeft vandaag weer z'n 30-daagse verwachting vrij gegeven. Wat mij opviel in de tekst is dat ook zij (als professioneel meteorologisch instituut) de kans op winterweer eind november/december groot genoeg achtten om het te vermelden in hun langertermijn-verwachting:

Ook deze maand lijken we dus vooral nog met die zuid- tot zuidwestelijke winden te maken houden, al zien we halverwege de maand wel een gestage draaiing naar het westen, ofwel een meer zonale stroming in de bovenlucht. Door de aanhoudende aanvoer van milde lucht in Scandinavië lijkt zich daar geleidelijk een hogedrukgebied op te bouwen, waarna we in de laatste week van deze verwachting regelmatig afwijkingen gaan zien naar het oosten. Dat zou dan het begin stadium kunnen zijn van een langzaam kouder wordende stroming in onze omgeving. In zijn geheel ziet het er echter naar uit dat de komende novembermaand normaal of iets boven normaal gaat uitkomen qua temperatuur, maar dat hoog boven Scandinavië zou wel eens een verrassing voor de decembermaand kunnen opleveren.
bron: http://www.weer.nl/30-daagse-verwachting.html

Toch leuk, een beetje bevestiging over de ontwikkelingen waar we het gister over hadden. Maar natuurlijk blijft het op zo'n langer termijn wel speculeren (maar daarvoor zitten natuurlijk we hier!:D) | Gewijzigd: 6 november 2014, 16:44 uur, door C.A.D.
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 november 2014, 17:18 uur | Bericht #441942
Citaat van C.A.D., donderdag 6 november 2014, 16:29 uur Meteoconsult heeft vandaag weer z'n 30-daagse verwachting vrij gegeven. Wat mij opviel in de tekst is dat ook zij (als professioneel meteorologisch instituut) de kans op winterweer eind november/december groot genoeg achtten om het te vermelden in hun langertermijn-verwachting:
Toch heb ik het vaak gezien dat hun voorspelling er compleet naast zit.. daarom hecht ik nog niet teveel waarde aan deze voorspelling maar je weet natuurlijk maar nooit...
De kansen op winterweer worden vanaf nu iedergeval snel groter!:D
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
6 november 2014, 17:26 uur | Bericht #441944
Citaat van onweerwoudenberg, donderdag 6 november 2014, 17:18 uurToch heb ik het vaak gezien dat hun voorspelling er compleet naast zit.. daarom hecht ik nog niet teveel waarde aan deze voorspelling maar je weet natuurlijk maar nooit...
De kansen op winterweer worden vanaf nu iedergeval snel groter!:D

ja idd, denk ik helemaal hetzelfde over, over hun verwachting, eigenlijk over elke verwachting nu. Er zijn genoeg indicaties die laten zien dat het "winter" kan worden, maar ook dan weer een aantal die aangeven dat het mild kan worden. Je kan een verwachting eigenlijk alleen maar opmaken nu met 2 tot 3 situaties, waardoor je eigenlijk verschillende meningen kan krijgen en dus meestal het als 0% geloofwaardig beschouwd kan krijgen.

Denk op dit moment dat er geen reden is om te zeggen dat het niet koud kan worden, ook gee reden dat het niet normaal kan worden, maar wel een reden dat het warm gaat worden, daar ben ik voor deze winter 'nu' al vanaf gestapt;) | Gewijzigd: 6 november 2014, 17:26 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
6 november 2014, 21:46 uur | Bericht #441953
Citaat van thunderstorms_4ever, donderdag 6 november 2014, 17:26 uur Citaat van onweerwoudenberg, donderdag 6 november 2014, 17:18 uurToch heb ik het vaak gezien dat hun voorspelling er compleet naast zit.. daarom hecht ik nog niet teveel waarde aan deze voorspelling maar je weet natuurlijk maar nooit...
De kansen op winterweer worden vanaf nu iedergeval snel groter!:D

ja idd, denk ik helemaal hetzelfde over, over hun verwachting, eigenlijk over elke verwachting nu. Er zijn genoeg indicaties die laten zien dat het "winter" kan worden, maar ook dan weer een aantal die aangeven dat het mild kan worden. Je kan een verwachting eigenlijk alleen maar opmaken nu met 2 tot 3 situaties, waardoor je eigenlijk verschillende meningen kan krijgen en dus meestal het als 0% geloofwaardig beschouwd kan krijgen.

Denk op dit moment dat er geen reden is om te zeggen dat het niet koud kan worden, ook gee reden dat het niet normaal kan worden, maar wel een reden dat het warm gaat worden, daar ben ik voor deze winter 'nu' al vanaf gestapt;)
De tekst die ik vanmiddag van de site van meteoconsult heb geciteerd is natuurlijk niet een totale winterverwachting. Ze beschrijven enkel de situatie die nu in de europese weermodel (ecmwf) en het amerikaans weermodel (GFS) te zien is, namelijk: ruimte voor een scandi-hoog, die ons evt. kou kan brengen.

Daarnaast deel ik volledig je mening over je 'wantrouwen' (om het zo maar te noemen) over winterverwachtingen. Het is gewoon niet mogelijk om een betrouwbare seizoensverwachting te maken omdat het weer in Nederland afhankelijk is van talloze kleine factoren die door computers en mensen niet te bevatten zijn. Van de winterverwachtingen van accuweather of seizoensberekeningen wordt ik niet warm of koud. :| 

Zelf kijk ik niet verder dan de 240u verwachting van ECMWF-model en de 384u van GFS-model.
Dit is ook de reden waarom ik 'pas' gister weer een bericht heb geplaats op 't forum, aangezien toen pas enkele dagen uit die beide modellen interessante drukverdelingen naar voren kwamen, die ons winterliefhebbers wat kunnen opleveren (aan het eind van de maand). We zullen zien wat ervan terecht komt.

Daarnaast, wat daarin opvalt aan die verwachtingen is dat de jetstream zichzelf totaal niet goed profileert bij ons (zoals we gister al zeiden) en op de gehele noordelijk halfrond. Daardoor kan de kou van de noordpool veel makkelijker uitstromen naar het zuiden (zie kaartje hieronder). In de laatste paar kaarten van deze weermodellen wordt de polar vortex (dat ding wat vorig jaar zo krachtig was en met een noodvaart rond tolde) in tweeen gespleten. Dit is geen 'indicatie' voor een winter met vollop ijs- en sneeuwpret, maar het vergroot de kans wel. Van belang is natuurlijk om in de gaten te houden hoe de vortex zich de komende weken/maanden gaat ontwikkelen.







| Gewijzigd: 6 november 2014, 21:50 uur, door C.A.D.
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
6 november 2014, 23:26 uur | Bericht #441956
@C.A.D.  : Bedankt voor je reactie ;) Weet idd dat je een seizoensverwachting moeilijk kan maken  voor de Benelux, maar ik kies er voor mij maar een paar uit waar ik belang aan hecht. Uit ervaring ten eerste, en ten tweede op het verhaal of uitleg dat ze erbij geven. Als mijn mening daar dan ook in vermeld wordt in mindere meerdere mate dan kijk ik liever naar die ene dan naar andere, da's normaal eigenlijk.

Dat van Meteoconsult was ik even vergeten dat ze de huidige situatie beschrijven, maar zelfs als je daar dan rekening mee houdt blijft ik daar toch ietwat een andere mening over te hebben, maar je citaat daarop vond ik dan weer leuk en interessant om te lezen. Ik lees en kijk gewoon liever op het forum mee dan andere sites die een verwachting of prognose maken, alhoewel zij dan ook een mooi onderbouwing hebben. 

En dat van de jetstream deze lijkt idd interessant te gaan worden eind deze maand/ begin december. Nu hopen dat de komende week/ 2 weken een positieve uitslag opleveren op de MT zodat er misschien al een vroege 'winterse' periode kan voorgeschoteld worden;) Maar iig al eerst eens kijken of het doorzet, ben benieuwd hoe het doorzet dus lees elke dag mee, en beijk telkens de kaartjes iedere dag.

En kijk zeker naar uit om jouw posts te lezen, en ook die van Callie-p en de andere forumleden die gelijkaardig meeposten. En natuurlijk ook iedereen die met vragen/antwoorden. | Gewijzigd: 7 november 2014, 08:54 uur, door Callie-P
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 november 2014, 09:08 uur | Bericht #441959
Citaat van thunderstorms_4ever, donderdag 6 november 2014, 17:26 uur Denk op dit moment dat er geen reden is om te zeggen dat het niet koud kan worden, ook gene reden dat het niet normaal kan worden, maar wel een reden dat het warm gaat worden, daar ben ik voor deze winter 'nu' al vanaf gestapt;)
Bedoel je nu eigenlijk te zeggen dat je denk dat het "te warm"gaat worden ? :| Ik gok dat je bedoelt dat het alle kanten op kan

| Gewijzigd: 7 november 2014, 09:09 uur, door Callie-P
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
7 november 2014, 09:17 uur | Bericht #441962
Citaat van C.A.D., donderdag 6 november 2014, 21:46 uur Daarnaast, wat daarin opvalt aan die verwachtingen is dat de jetstream zichzelf totaal niet goed profileert bij ons (zoals we gister al zeiden) en op de gehele noordelijk halfrond. Daardoor kan de kou van de noordpool veel makkelijker uitstromen naar het zuiden (zie kaartje hieronder). In de laatste paar kaarten van deze weermodellen wordt de polar vortex (dat ding wat vorig jaar zo krachtig was en met een noodvaart rond tolde) in tweeen gespleten. Dit is geen 'indicatie' voor een winter met vollop ijs- en sneeuwpret, maar het vergroot de kans wel. Van belang is natuurlijk om in de gaten te houden hoe de vortex zich de komende weken/maanden gaat ontwikkelen.
Die Polar Vortex dat was echt een "meteo hype"vorig jaar. Voorgaande jaren werd die ook wel genoemd maar vorig jaar was het echt haast van de zotte. En dan de split. Veel beschreven en over geschreven. Split zegt het al, hj splijt. En dat betekent op een aantal plaatsen een ijskoude lucht vanuit de pool naar het zuiden. Maar dat is natuurlijk nooit over het gehele noordelijke halfrond, dat wordt wel eens vergeten. Ben het in zoverre met je oneens dat die split een indicatie is dat  het ergens op het noordelijke halfrond ijzig kou en wit maar daar waar de split niet naar beneden duikt niet, of zelfs wat warmer. Op een VS stukje, heb gezocht, ben het kwijtgeraakt op mijn nieuwe PC, gevonden dat een polar split  maximaal op een kwart tot een derde van het grondgebied ten zuiden van de polen daadwerkelijk voor kouder weer gaat zorgen,






Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 november 2014, 09:43 uur | Bericht #441966
Citaat van jcroon, vrijdag 7 november 2014, 9:17 uur Die Polar Vortex dat was echt een "meteo hype"vorig jaar. Voorgaande jaren werd die ook wel genoemd maar vorig jaar was het echt haast van de zotte. En dan de split. Veel beschreven en over geschreven. Split zegt het al, hj splijt. En dat....... tekst...tekst...maximaal op een kwart tot een derde van het grondgebied ten zuiden van de polen daadwerkelijk voor kouder weer gaat zorgen,
Er wordt een split verwacht met heerlijke koude in de USA... maar Jcroon heeft wel gelijk dat het vorig jaar een hype was in Europa.
Aan de andere kant is het voor ons misschien wel een hype maar voor grote delen in de USA is het zeker geen hype maar veroorzaakt een split een periode van  (extreme) koude en sneeuwval..

Hieronder een stukje van Accuweather over de te verwachten split.

Polar Vortex to Plunge Toward Central US Next Week
Source: http://www.accuweather.com/en/weather-news/polar-vortex-to-vist-central-u/36890008
By Alex Sosnowski, Expert Senior Meteorologist
November 7, 2014; 2:47 AM ET


The atmosphere is preparing to send part of the polar vortex southward toward the United States next week with an outbreak of arctic air and lake-effect snow.

The polar vortex is a large pocket of very cold air, typically the coldest air in the Northern Hemisphere, which sits over the polar region. Occasionally, this pocket of very cold air can get dislodged farther south than normal, leading to cold outbreaks in Canada and the U.S.



The main blast of cold air associated with the plunging polar vortex will swing southeastward into the Central and Eastern states spanning Sunday, Nov. 9, to Friday, Nov. 14, 2014.

According to AccuWeather Long Range Expert Paul Pastelok, "Areas from the northern and central Plains to the Great Lakes, the upper Gulf Coast and the Appalachians will feel significant impact from the arctic outbreak."



The worst of the cold will be felt from Fargo, North Dakota, and Minneapolis to Chicago and St. Louis beginning on Tuesday and continuing through the middle and latter part of the week. Heating demands will jump and people will be reaching for winter coats before venturing outdoors.

Chilly days and cold nights will be felt farther along in the South and along the Atlantic Seaboard late in the week and into next weekend.

The cold air will be accompanied by gusty winds, which will send AccuWeather RealFeel® temperatures plunging into the single digits and teens in the north and into the 20s and 30s in part of the Deep South. Such cold will raise the risk of hypothermia and frostbite in the North and will make it uncomfortable for some outdoor activities in the South.

"It is possible single-digit low temperatures occur in parts of the northern Plains and the Upper Midwest, away from the Great Lakes with temperatures plunging to 20 degrees below average in parts of the South," Pastelok said.


While the brunt of the cold air is not likely to be directed toward the I-95 corridor of the East, a breeze accompanying the cold air will make if feel more like December for at least a few days.





| Gewijzigd: 7 november 2014, 09:53 uur, door Callie-P
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
7 november 2014, 11:41 uur | Bericht #441970
Citaat van Callie-P, vrijdag 7 november 2014, 9:08 uurBedoel je nu eigenlijk te zeggen dat je denk dat het "te warm"gaat worden ? :| Ik gok dat je bedoelt dat het alle kanten op kan
Ja was misschien wat onduidelijk, moet leren om even na te lezen... . Bedoel idd dat het 2 kanten op kan: ofwel koud( maakt niet uit hoe koud), ofwel rond normaal. Maar warmer verwacht ik alleszinds niet ;)


Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
7 november 2014, 21:39 uur | Bericht #441994
Citaat van jcroon, vrijdag 7 november 2014, 9:17 uur Citaat van C.A.D., donderdag 6 november 2014, 21:46 uur Daarnaast, wat daarin opvalt aan die verwachtingen is dat de jetstream zichzelf totaal niet goed profileert bij ons (zoals we gister al zeiden) en op de gehele noordelijk halfrond. Daardoor kan de kou van de noordpool veel makkelijker uitstromen naar het zuiden (zie kaartje hieronder). In de laatste paar kaarten van deze weermodellen wordt de polar vortex (dat ding wat vorig jaar zo krachtig was en met een noodvaart rond tolde) in tweeen gespleten. Dit is geen 'indicatie' voor een winter met vollop ijs- en sneeuwpret, maar het vergroot de kans wel. Van belang is natuurlijk om in de gaten te houden hoe de vortex zich de komende weken/maanden gaat ontwikkelen.
Die Polar Vortex dat was echt een "meteo hype"vorig jaar. Voorgaande jaren werd die ook wel genoemd maar vorig jaar was het echt haast van de zotte. En dan de split. Veel beschreven en over geschreven. Split zegt het al, hj splijt. En dat betekent op een aantal plaatsen een ijskoude lucht vanuit de pool naar het zuiden. Maar dat is natuurlijk nooit over het gehele noordelijke halfrond, dat wordt wel eens vergeten. Ben het in zoverre met je oneens dat die split een indicatie is dat  het ergens op het noordelijke halfrond ijzig kou en wit maar daar waar de split niet naar beneden duikt niet, of zelfs wat warmer. Op een VS stukje, heb gezocht, ben het kwijtgeraakt op mijn nieuwe PC, gevonden dat een polar split  maximaal op een kwart tot een derde van het grondgebied ten zuiden van de polen daadwerkelijk voor kouder weer gaat zorgen,

Ik denk dat ik weet welk destbetreffend artikel jij bedoelt die je bent kwijtgeraakt. In de winterverwachting van Accuweather van vorig jaar stond de volgende tekst aan het eind van het artikel:

Wildcard
There is the chance of a cold wave invading western and northern Europe late in the winter.
Such an event might be tied in with sudden warming of a high altitude layer of the atmosphere known as the stratosphere. Temperatures in the stratosphere are a reverse, or mirror-effect, of the lower atmosphere.
According to AccuWeather Long Range Weather Expert Paul Pastelok, "Sudden stratospheric warming events cannot be predicted in advance, but when they do occur, a week to ten days later, they signal a southward release of cold air in the lower part of the atmosphere."
''When a stratospheric warming event occurs, there is the challenge of figuring out where the compensating main thrust of cold air will go.  It is likely to bring an arctic outbreak to part of one or two continents: North America, Europe or Asia, but never throughout all three.
''
bron:http://www.accuweather.com/en/weather-news/europe-winter-forecast-warmer/19131940

Volgens mij verwar je de gevolgen van een SSW (namelijk de artic outbreak die 1 of 2 continenten kan bereiken) met de gevolgens een Polar Split. Een polar split kan in alle hoedanigheden voorkomen en hoeft niet perse gericht te zijn op 1 (of 2) continenten. Vorig jaar was dit wel het geval, want toen hing er een koude put boven de Verenigde Staten, met als gevolg dat de jetstream boven de atlantische oceaan geativeerd werd.
Een polar split geeft enkel aan dat er geen gang in de atmosfeer en de straalstroom zit. Dit kan eerder positief uitwerken dan dat we een strakke, rondtollende polar vortex hebben, met bijbehorende sterke jetstream.




| Gewijzigd: 7 november 2014, 21:42 uur, door C.A.D.
Renssie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 296
Lid sinds: 10 nov. 2011
8 november 2014, 05:58 uur | Bericht #441995
Citaat van C.A.D., vrijdag 7 november 2014, 21:39 uur WildcardVorig jaar was dit wel het geval, want toen hing er een koude put boven de Verenigde Staten, met als gevolg dat de jetstream boven de atlantische oceaan geativeerd werd.

Daarom is 't onzin dat de winter van 2013 / 2014 wordt geschaard onder de klimaatsverandering.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 242 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 242, lezen 3 mensen het topic "Lente discussietopic Deel 2 - 2013".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden