Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
7 december 2014, 13:30 uur | Bericht #443805
Nieuwe knmi guidance:

 SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied ten oosten van IJsland beweegt langzaam naar zuidoosten en ligt morgenmiddag boven het zeegebied tussen Faeröer en Noorwegen. Het bij het laag behorende frontaal systeem trekt van west naar oost over ons land. Het warmtefront lag om 09 UTC langs de lijn Groningen ? Vlissingen en trekt naar het oosten weg. Het koufront wordt rond 12 UTC tegen de westkust verwacht. Rond 19 UTC zal het koufront het land weer verlaten hebben. Achter het koufront trekt een hoogtetrog over de noordelijke helft van het land. Morgen rond het middaguur bereikt een zwakke trog het westen van ons land, in de avond gevolgd door een wat actievere trog. Bij deze laatste trog hoort ook een koude 500 hPa put (-38 graden) die samen met het warme zeewater voor de nodige onstabiliteit zorgt.


 BEWOLKING:
Frontale bewolking. In de warme sector stabiel met stratus tussen de 500-1000 vt. Op het koufront mogelijk een verscholen Cb. Na koufrontpassage opnieuw convectieve bewolking, vooral in het noorden nabij de trog en vanwege de lange strijklengte over de Noordzee vanaf het gebied noord van East Anglia. In het Waddengebied dan ook Cb's met later in de avond en de nacht naar maandag toppen tot FL200, maar naar het zuiden aanmerkelijk minder hoog. Morgen achter de trog Cb?s met toppen tot FL250.

NEERSLAG:
Op WF en in warme sector af en toe regen motregen, op koufront wat intensievere buiige regen. Achter het koufront later in de avond en de nacht naar maandag enkele buien vanaf de Noordzee, vooral in het noordelijk kustgebied. Onweer is daarbij niet uitgesloten. Zowel Harmonie als HiRLAM laten in NESO bij deze buien ook wat natte sneeuw zien. Morgenavond bij de trog op nieuw buien, mogelijk met hagel en onweer.

Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
7 december 2014, 13:42 uur | Bericht #443806
Citaat van Callie-P, zondag 7 december 2014, 13:25 uur Citaat van Tycoon2, zondag 7 december 2014, 13:00 uur Dit lijkt me wel een superstorm. De meeste stormdepressies zitten volgens mij ver boven de 950 mb. Gelukkig maar dat de kern zo laag blijft boven de oceaan en niet bij ons in de buurt komt! Schade was enorm geweest! Ik zie trouwens wel degelijk kans op storm voor Nederland! De straalstroom ligt volgende week pal (iets zuidelijk) boven Nederland! 

Nee Superstormen dan moet je toch wel aan waardes beneden de 925hPa denken.. Het wil overigens niet zeggen dat deze depressie een flinke jongen is. Maar zoals eerder gezegd zal het bij ons zoals het er nu uitziet wel gaan stormen ( men verwacht 8 bfrt aan de kust)
Ik denk wat jij bedoelt is de lage druk die we hier boven de Benelux verwachten.. die is inderdaad vele malen hoger weer.. echter de kern van het laag kan dan 925hPa zijn..

Zoals Supercell ook opmerkt heeft de UK en Ireland wel iets te verwachten.. geen idee wat de Swell was in oktober dit jaar maar spoken zal het daar zeker.

Vorig jaar overigens hebben we stormen gehad van 925hPa en die waren niet verkeerd maar nog steeds voor de Benelux geen superstorm.. maar wel een hele zware..



Bedoel je wereldwijd of voor het noordelijk deel van de Atlantische oceaan (daar heb ik het over).
Een lage druk van 930 - 935 komt daar maar een paar keer per jaar voor! 
Een tropische orkaan kan zelfs onder de 900 mb duiken. Weet zo snel niet het record uit mijn hoofd. (889 mb?)

-edit- Tyfoon Tip 870 mb | Gewijzigd: 7 december 2014, 13:45 uur, door Tycoon2
Waarom deze advertentie?
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
7 december 2014, 13:50 uur | Bericht #443807
Hier de definitie van een superstorm volgens het KNMI.


Superstorm
Het kritisch niveau dat onze zeedijken aankunnen mag volgens de bestaande wettelijke normen eens in de 10.000 jaar worden bereikt. De waterstand die bij een zware storm in combinatie met springvloed (de hoogste stand die het getij kan bereiken) mag volgens de vastgestelde norm met een kans van 1 op 10.000 (0,01%) tegen de grenzen van een overstroming komen.  Klimaatonderzoekers kunnen op grond van deze gegevens bij benadering berekenen bij welke windsnelheden dergelijke extreme waterstanden bereikt worden. Vertaald in wind zou in het huidige klimaat volgens modelberekeningen eens in de 10.000 jaar gemiddeld over 12 uur op een hoogte van ongeveer 2 kilometer een windsnelheid worden bereikt van 170 km/uur, een superstorm van orkaankracht die boven de Noordzee nog nooit gemeten is. Wordt het broeikaseffect erbij betrokken dan zou de frequentie voor een gemiddelde wind van minstens 170 km/uur toenemen naar eens in de 1000 jaar. Eens in de 10.000 jaar wordt dan een gemiddelde wind van zo’n 200 km/uur bereikt.

 http://www.knmi.nl/cms/content/37293/superstorm
jurrie
Lid
Woonplaats: delfzijl
Berichten: 643
Lid sinds: 17 dec. 2010
7 december 2014, 14:03 uur | Bericht #443808
Citaat van jeanpaul64, zondag 7 december 2014, 13:30 uur Eerste waarschuwing in UK en niet alleen voor storm..


http://www.standard.co.uk/news/uk/met-office-warns-of-horrendous-conditions-as-arctic-blast-to-bring-snow-and-ice-storms-to-uk-9908684.html

zal wat wezen :D ,,,,,,,,,  ook hier ??
Heesen
Lid
Woonplaats: Ulft
Berichten: 330
Lid sinds: 1 dec. 2013
7 december 2014, 14:36 uur | Bericht #443809
Dus als ik het goed begrijp. Is er kans op storm deze week. En dat is een behoorlijke storm wat ik zo lees
Heesen
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 december 2014, 14:37 uur | Bericht #443810
Citaat van Tycoon2, zondag 7 december 2014, 13:42 uur Bedoel je wereldwijd of voor het noordelijk deel van de Atlantische oceaan (daar heb ik het over).
Een lage druk van 930 - 935 komt daar maar een paar keer per jaar voor! 
Een tropische orkaan kan zelfs onder de 900 mb duiken. Weet zo snel niet het record uit mijn hoofd. (889 mb?)

-edit- Tyfoon Tip 870 mb

Volgens mij had de kerststorm van afgelopen jaar een kerndruk van 925hPa boven de noordzee.


Citaat van Heesen, zondag 7 december 2014, 14:36 uur Dus als ik het goed begrijp. Is er kans op storm deze week. En dat is een behoorlijke storm wat ik zo lees

er is inderdaad kans op storm, maar meer ook niet..

Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 7 december 2014, 14:46 uur, door Callie-P
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
7 december 2014, 14:41 uur | Bericht #443814
Situatie van vannacht tot morgenavond:













| Gewijzigd: 7 december 2014, 14:47 uur, door Onweerfreak12
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
7 december 2014, 14:48 uur | Bericht #443816
Kans op onweer volgens wetteronline.de.

Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
7 december 2014, 14:59 uur | Bericht #443817
Citaat van Heesen, zondag 7 december 2014, 14:36 uur Dus als ik het goed begrijp. Is er kans op storm deze week. En dat is een behoorlijke storm wat ik zo lees
Bij Groenland ontwikkeld zich een stormdepressie die uitgroeit tot een orkaan. Dat systeem trekt richting Europa en kan ook bij ons voor storm (windkracht 9) gaan zorgen. Als ik het goed heb gaat het de naam Alexandra krijgen.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
7 december 2014, 16:49 uur | Bericht #443825
Citaat van Callie-P, zondag 7 december 2014, 14:37 uur
Citaat van Heesen, zondag 7 december 2014, 14:36 uur Dus als ik het goed begrijp. Is er kans op storm deze week. En dat is een behoorlijke storm wat ik zo lees

er is inderdaad kans op storm, maar meer ook niet..

Berichten samengevoegd door Callie-P
Ik wacht ook rustig af, hoe vaak zien we geen superstorm-achtige vooruitzichten op toekomstkaarten voor het noord atlantisch gebied? En hoe vaak komen die hier aan land?
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 december 2014, 17:34 uur | Bericht #443828
Ik heb liever rustig winterweer. Maar storm, mag ook komen hoor:)
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
7 december 2014, 20:04 uur | Bericht #443836
 WIND:
In onze kustdistricten veelal seinen voor 6 Bft. In de diep polaire lucht met buien worden wel de uitschieters in de buien van belang, Harmonie geeft vaak een goede indicatie. Midden in de buien toont Harmonie in het Waddengebied vannacht 75-90 km/uur. Reguliere uitschieters o.b.v. TKE komen niet verder dan 30-35 kn. Daar de zware windstoten uit Harmonie veelal beperkt blijven tot de watergebieden doen we hier voorlopig niets mee wat betreft waarschuwingen.

BEWOLKING:
Frontale bewolking met in de warme sector stratus tussen de 500-1000 vt. Op het koufront lokaal een verscholen Cb. Na koufrontpassage convectieve bewolking, vooral in het noorden vanwege de lange strijklengte over de Noordzee vanaf het gebied noord van East Anglia. In het Waddengebied dan ook Cb's met later in de avond en vannacht toppen tot FL220. Morgen met een iets afnemende stroming ook op de zuidelijke Noordzee Cb?s, die nabij de trog de neiging hebben om te gaan clusteren. Harmonie toont bij de trog opmerkelijk veel stratus, zelfs beneden de 500 vt, dit lijkt mij gezien de polaire lucht niet echt realistisch. Toppen morgen rond FL250. Bij buien morgenmiddag CAPE net boven de 400 J/kg en shear 10-20 kn, veelal multicells.

NEERSLAG:
Op en voor het koufront uit lichte tot matige regen en motregen. Achter het koufront later vanavond en vannacht vooral in het noordelijk kustgebied enkele buien vanaf de Noordzee, onweer is daarbij niet uitgesloten. Morgen overdag ook elders buien, met name nabij de trog, ook nu mogelijk met hagel en onweer. Zowel de NESO van Harmonie als HiRLAM laten morgenmiddag in het zuidoosten wat natte sneeuw zien. Na trogpassage laat Harmonie in de avond de buien vanaf de Noordzee ook nog ver landinwaarts komen, dit in tegenstelling tot Hirlam en EC.
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
8 december 2014, 07:11 uur | Bericht #443854
Guidance van vanochtend:

 WIND:
Bij de buien zien we momenteel maximale windstoten (boven zee) van 35 kn Dit is iets lager dan Harmonie aangeeft, deze wil naar 40+. In de kustdistricten staat een waarschuwing tot 6 Bft. Verder buitengaats zien we ook af en toe 7 Bft. Op nadering van de rug gaan de seinen er geleidelijk uit om later op nadering van het warmtefront weer fors toe te nemen. Dinsdagavond komen de modellen met 8 Bft, Harmonie en Hirlam laten zelfs in het noordwestelijk kustgebied tijdelijk een 9 Bft zien.

BEWOLKING:
Convectieve bewolking, vooral in het Waddengebied Cb's met toppen tot FL220. Later ook op de zuidelijke Noordzee Cb's, die nabij de trog de neiging hebben om te gaan clusteren. Harmonie toont bij de trog opmerkelijk veel stratus, zelfs beneden de 500 vt. Zie ook de modelbeoordeling. Toppen bij de trog rond FL250. In de rug volgen flinke opklaringen.

NEERSLAG:
Vooral in het noordelijk kustgebied en boven de Noordzee enkele buien, onweer en ook hagel is daarbij niet uitgesloten. Overdag ook elders buien, met name nabij de trog, ook nu mogelijk met hagel en onweer. Zowel de NESO van Harmonie als HiRLAM laten in de middag in het (zuid)oosten wat natte sneeuw zien. Na trogpassage laat Harmonie in de avond de buien vanaf de Noordzee ook nog ver landinwaarts komen, dit in tegenstelling tot Hirlam en EC. De CAPE is vooral boven zee boven de 400 J/kg en schering rond de 30 kn, veelal multicells, mogelijk Squalline..
Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 december 2014, 08:42 uur | Bericht #443856

In de stad Groningen een prachtige aambeeld gespot. De lucht richting de Noordzee is erg donker. Tijd geleden dat ik dit gezien heb, wel leuk :D

Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
8 december 2014, 09:53 uur | Bericht #443860


Dit was zojuist mijn uitzicht richting het oosten. Mooi aambeeld 
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats: almere
Berichten: 170
Lid sinds: 19 jan. 2010
8 december 2014, 16:28 uur | Bericht #443891
Een flinke  dondeslag gehad,gevolgt door een hagelbuitje | Gewijzigd: 8 december 2014, 16:29 uur, door jeanpaul64
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
8 december 2014, 18:28 uur | Bericht #443903
Alkmaar meld flinke donderklap. Oftewel een flinke inslag
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
8 december 2014, 19:29 uur | Bericht #443912
 Morgennacht kansje op een ZW 9 bft (storm) in het noordwestelijk en noordelijk kustgebied.



Dan ff iets rustiger om dan woensdagmiddag opnieuw toe te nemen naar langdurig stormachtig(8 bft) op het noordwestelijk kustgebied.



En vrijdagochtend opnieuw kans op storm(9 bft)



Pas later op vrijdagochtend lijkt de wind echt (wat) af te nemen.Het lijkt vanaf morgenavond tot vrijdagochtend behoorlijk onstuimig te worden met meestal aan de kust 6-7 en af en toe 8-9 bft.Ook lijken er geregeld (zware) windstoten voor te gaan komen.







| Gewijzigd: 8 december 2014, 21:08 uur, door Onweerfreak12
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1731
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 december 2014, 20:42 uur | Bericht #443921

Zojuist een weerlicht en gerommel,hopen dat er wat meer volgt.

Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
8 december 2014, 21:00 uur | Bericht #443923
Onweerskansen donderdag 10 december: Bovenlucht op 500hpa koelt donderdag weer flink af naar -36 a -37  en met zeewatertemperatuur rond 10 graden is dat ruim over de 40 graden verschil.

Aangezien het niet lukt de 500hpa temperatuur kaarten te posten hier ff een link:http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?tau=63®io=bx&element=h500

Cape zal zoals het nu lijkt de hele dag tot de avond rond de 500 J/kg liggen met de hoogste waardes langs de wadden.





Mog ff de knmi guidance over vandaag en morgen:


 SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een 500 hPa trog trekt vanavond over ons land, met daarbij 500 hPa temperaturen tot -36 graden. Erachter nadert van het westen uit de invloed van een hoogterug die dinsdagavond het land verlaat. De restanten van een occlusie over het zuiden en oosten van het land trekken aan het begin van deze avond naar Duitsland weg. In het grondpatroon passeert vanavond en vannacht een trog, die lijkt te deactiveren onder invloed van de naderende hoogterug. In het grondpatroon is dinsdag een zwakke doorstroomde rug te zien (in de bovenlucht is deze veel meer uitgesproken), waarachter in de avond de zuidwestenwind sterk aantrekt op nadering van een volgende frontale storing die hoort bij een actief laag bij IJsland. Het koufront ervan passeert dan waarschijnlijk gedurende de nacht naar woensdag.

 WIND:
In de westelijke kustdistricten later vanavond en vannacht een NW-6 Bft op de passage van de trog met eventueel bijbehorende afsnoering (zie modelbeoordeling). Verder bij buien windstoten boven zee tot 30-35 kt, landinwaarts ongeveer 25 kts. Belangrijk is de aantrekkende wind dinsdagavond aantrekkende wind, later op de avond 7 tot 8 Bft in de kustdistricten, later in de avond dan kans op zware windstoten (41-45 kts), alle modellen laten dit zien. Vooral Harmonie komt met een ZW-9 Bft richting de nacht naar woensdag voor het noordwestelijk en noordelijk kustgebied.

BEWOLKING:
Cb's met toppen tot FL220, nabij de trog vanavond de neiging om te clusteren. Harmonie en Hirlam geven deze nacht opmerkelijk veel mist en/of stratus boven oostelijk Nederland. Dinsdag overdag een mengeling van ondiepe CU/SC erboven hoge wolken maar ook de zon tussendoor. Dikkere frontale wolken komen pas tegen dinsdagavond en tegen woensdag middernacht opzetten.

NEERSLAG:
Geregeld buien, met name nabij de trog. Mogelijk met hagel, in het oosten kans op wat natte sneeuw en in de kustprovincies mogelijk een klap onweer. Zowel NESO van Harmonie als HiRLAM laten vannacht een zeer lokaal IJzel signaal zien, te interpreteren als vloeibare neerslag in combinatie met temperaturen in de 10 cm beneden nul. We noemen dit niet in de verwachting. Bij de trog vanavond en vannacht laat Hirlam en Harmonie dan ook de neerslag met name over het westen van het land zien.

Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 3 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden