Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 oktober 2015, 23:59 uur | Bericht #463866
Citaat van winterlover2012, vrijdag 9 oktober 2015, 23:45 uur Meer en meer strohslmpjes om vast te grijpen voor een goede winter, maar het blijft koffiedik kijken op zulke lange termijn, maar Laten we hopen dat ze gelijk hebben. Hmm, misschien kleiner dan een strohalmpje, maar het kroos is in 2 dagen  tijd (terwijl het nog relatief warm was) van de 3e singel (van de 4 die ik in de gaten hou) verdwenen. Voorlopig hou ik het alleen daarom al op een komende koude periode! :D Later in de maand komt de kroosverwachting voor de hele winter...
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: sliedrecht
Berichten: 58
Lid sinds: 28 jan. 2012
10 oktober 2015, 09:52 uur | Bericht #463868
Citaat van Ben47, vrijdag 9 oktober 2015, 23:59 uur Hmm, misschien kleiner dan een strohalmpje, maar het kroos is in 2 dagen  tijd (terwijl het nog relatief warm was) van de 3e singel (van de 4 die ik in de gaten hou) verdwenen. Voorlopig hou ik het alleen daarom al op een komende koude periode! :D Later in de maand komt de kroosverwachting voor de hele winter...
hmmm interessante theorie dus als ik het goed begrijp staat een lage concentratie kroos voor een koudere winter volgens jou. we zullen zien of je gelijk hebt want een koude winter hebben we wel weer verdiend na 2 mindere winters.

Edit svenne: vorige citaat even verwijderd.
  | Gewijzigd: 10 oktober 2015, 14:03 uur, door Sven
Waarom deze advertentie?
Supercell
Lid
Woonplaats: België (Kortrijk)
Berichten: 240
Lid sinds: 25 aug. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 oktober 2015, 12:42 uur | Bericht #463872
Aan gebrek van een winterprognose topic, ons verhaal Weerman Arjan heeft in een 4 uur durende analyse een artikel geschreven dat de SAI-index, de AO en de NAO index bespreekt. Ook linken met een SSW werden gelegd. Veel plezier met de informatie.

Winterverwachting 2015-2016

 
Uw online platform tijdens onweer in de Benelux - www.noodweer.be
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
10 oktober 2015, 13:17 uur | Bericht #463873
Ik snap het verhaal van die kroos op de sloot even niet wat dit met de winterverwachting te maken heeft. 
Ik begrijp wel dat bij een zachte winter het kroos eerder in het voorjaar op de sloten ligt, en de wateren daardoor verstikken. Men schrijft dit fenomeen toe aan de opwarming. Maar anders om ? Kan ik hier een meer logische verklaring voor krijgen ?

Ik moet jullie wat bekennen....ik heb nog een tik. Ik vind een witte kerst altijd zo iets leuks....en ik zit al een tijdje te navelstaren rond die datum.
Vandaag wordt eindelijk een bevestiging gegeven door het model CFS. Met een-30 op 500hpa en -6 op 850hpa een dikte van 130 tussen 1000 en 850hpa, en een dikte van 530 tot 532 tussen 1000 en 500hpa en een randstoring bij temperaturen rond of net boven het vriespunt....het zal toch niet ......maar goed ik droom nog wel even verder....ik zeg we houden het in de gaten.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 oktober 2015, 14:04 uur | Bericht #463875
Citaat van Roberto Koopman, zaterdag 10 oktober 2015, 13:17 uur Ik snap het verhaal van die kroos op de sloot even niet wat dit met de winterverwachting te maken heeft. 
Ik begrijp wel dat bij een zachte winter het kroos eerder in het voorjaar op de sloten ligt, en de wateren daardoor verstikken. Men schrijft dit fenomeen toe aan de opwarming. Maar anders om ? Kan ik hier een meer logische verklaring voor krijgen ?[knip]
Als het een duidelijk wetenschap was geweest had je niet naar een verklaring hoeven te vragen. Dan was die er! Nu is die er dus niet! Zoals eerder geschreven volg ik dat nu 5 jaar en van die 5 jaar spoorde het al dan niet verdwijnen van het kroos (niet bedoeld vaste waterplanten) in een bepaalde periode slechts één keer niet met de koude of warme winter die ik er vooraf aan koppelde. Ook heb ik al eerder geschreven dat dit helemaal niets zegt, want als je een munt op gooit heb je ook kans op 4 van de 5 keer een kop te gooien.

Dus deze kroosverwachting is net zo wetenschappelijk als alle voor andere winterverwachtingen gehanteerde "wetenschappen". Niets meer en niets minder!!

Zodra ik wat zekerheid over de waarde en (logische)verklaring van de op kroosbedekking gebaseerde winterverwachting heb, zal je het hier lezen. Aangezien geen enkele lange termijn weersverwachting zich tot nu toe op lange termijn bestudering kan beroepen, kan dit nog lang duren. Intussen hou ik je in ieder geval op de hoogte of het al dan niet per jaar klopt of dat het puur een kop of munt (kan vriezen of dooien) aangelegenheid is.
  | Gewijzigd: 10 oktober 2015, 14:13 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 oktober 2015, 14:26 uur | Bericht #463876
Citaat van Supercell, zaterdag 10 oktober 2015, 12:42 uur Aan gebrek van een winterprognose topic, ons verhaal Weerman Arjan heeft in een 4 uur durende analyse een artikel geschreven dat de SAI-index, de AO en de NAO index bespreekt. Ook linken met een SSW werden gelegd.   Lijkt een beetje lullig misschien, maar 4 uur besteden aan 2 ware opmerkingen in het artikel, is dat niet wat erg veel?
Volstaan had kunnen worden met die 2 ware opmerkingen, te weten:
1. "Een winterverwachting maken is voor onze omgeving onmogelijk." en
2."Wanneer de posities van de luchtdrukgebieden juist komen te liggen, kan dit koud winterweer veroorzaken in onze omgeving."

Einde verhaal!

  | Gewijzigd: 10 oktober 2015, 14:27 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats:
Berichten: 45
Lid sinds: 3 feb. 2015
10 oktober 2015, 14:33 uur | Bericht #463877
Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:26 uur Citaat van Supercell, zaterdag 10 oktober 2015, 12:42 uur Aan gebrek van een winterprognose topic, ons verhaal Weerman Arjan heeft in een 4 uur durende analyse een artikel geschreven dat de SAI-index, de AO en de NAO index bespreekt. Ook linken met een SSW werden gelegd.   Lijkt een beetje lullig misschien, maar 4 uur besteden aan 2 ware opmerkingen in het artikel, is dat niet wat erg veel?
Volstaan had kunnen worden met die 2 ware opmerkingen, te weten:
1. "Een winterverwachting maken is voor onze omgeving onmogelijk." en
2."Wanneer de posities van de luchtdrukgebieden juist komen te liggen, kan dit koud winterweer veroorzaken in onze omgeving."

Einde verhaal!

 

Dit noem ik een winterverwachting! Klasse Ben
I LOVE OBDAM
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 oktober 2015, 14:49 uur | Bericht #463878
Citaat van Janmetdekorteachternaam, zaterdag 10 oktober 2015, 14:33 uur Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:26 uur Lijkt een beetje lullig misschien, maar 4 uur besteden aan 2 ware opmerkingen in het artikel, is dat niet wat erg veel?
Volstaan had kunnen worden met die 2 ware opmerkingen, te weten:
1. "Een winterverwachting maken is voor onze omgeving onmogelijk." en
2."Wanneer de posities van de luchtdrukgebieden juist komen te liggen, kan dit koud winterweer veroorzaken in onze omgeving."
Einde verhaal! 
Dit noem ik een winterverwachting! Klasse Ben
Voor alle duidelijkheid, ik heb waardering en respect voor iedereen die zich diep in de materie verdiept om zich aan een lange termijnverwachting te wagen. Het vereist toch veel uitzoekwerk en is leerzaam. Dat geldt ook voor bovengenoemde! Ik hoop zeker niet dat mijn reactie ontmoedigend overkomt want dat is mijn intentie niet. Ik blijf hier graag theorien zien als onderbouwing. Of ik het er inhoudelijk nu wel of niet mee eens ben!
  | Gewijzigd: 10 oktober 2015, 14:52 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 oktober 2015, 15:31 uur | Bericht #463879
Sneeuwbedekking Noord Eur, Rusland, Siberië

Situatie 7 okt 2014 (die toen al veel genoemd werd, maar we kregen geen koiude winter zoals Cohen o.b.v. z'n theorie verwachte)


Onder: Een jaat later 7 okt 2015. Duidelijk meer naar het westen uitgebreid. Minder in het oosten (Nieuwe kansen voor de winter, bij welke theorie ook, ook het opgooien van de munt)



Bron: NOAA | Gewijzigd: 10 oktober 2015, 15:34 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
10 oktober 2015, 17:30 uur | Bericht #463881
Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:26 uur Citaat van Supercell, zaterdag 10 oktober 2015, 12:42 uur Aan gebrek van een winterprognose topic, ons verhaal Weerman Arjan heeft in een 4 uur durende analyse een artikel geschreven dat de SAI-index, de AO en de NAO index bespreekt. Ook linken met een SSW werden gelegd.   Lijkt een beetje lullig misschien, maar 4 uur besteden aan 2 ware opmerkingen in het artikel, is dat niet wat erg veel?
Volstaan had kunnen worden met die 2 ware opmerkingen, te weten:
1. "Een winterverwachting maken is voor onze omgeving onmogelijk." en
2."Wanneer de posities van de luchtdrukgebieden juist komen te liggen, kan dit koud winterweer veroorzaken in onze omgeving."

Einde verhaal!

 
Precies, daarmee is alles gezegd. Daarbij kunnen we nog wel opmerken dat de kans dat het gaat dooien groter is dan dat het gaat vriezen. Immers "zee klimaat" gedomineerd door westen winden.


 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
10 oktober 2015, 18:34 uur | Bericht #463882
Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:04 uur Citaat van Roberto Koopman, zaterdag 10 oktober 2015, 13:17 uur Ik snap het verhaal van die kroos op de sloot even niet wat dit met de winterverwachting te maken heeft. 
Ik begrijp wel dat bij een zachte winter het kroos eerder in het voorjaar op de sloten ligt, en de wateren daardoor verstikken. Men schrijft dit fenomeen toe aan de opwarming. Maar anders om ? Kan ik hier een meer logische verklaring voor krijgen ?[knip]
Als het een duidelijk wetenschap was geweest had je niet naar een verklaring hoeven te vragen. Dan was die er! Nu is die er dus niet! Zoals eerder geschreven volg ik dat nu 5 jaar en van die 5 jaar spoorde het al dan niet verdwijnen van het kroos (niet bedoeld vaste waterplanten) in een bepaalde periode slechts één keer niet met de koude of warme winter die ik er vooraf aan koppelde. Ook heb ik al eerder geschreven dat dit helemaal niets zegt, want als je een munt op gooit heb je ook kans op 4 van de 5 keer een kop te gooien.

Dus deze kroosverwachting is net zo wetenschappelijk als alle voor andere winterverwachtingen gehanteerde "wetenschappen". Niets meer en niets minder!!

Zodra ik wat zekerheid over de waarde en (logische)verklaring van de op kroosbedekking gebaseerde winterverwachting heb, zal je het hier lezen. Aangezien geen enkele lange termijn weersverwachting zich tot nu toe op lange termijn bestudering kan beroepen, kan dit nog lang duren. Intussen hou ik je in ieder geval op de hoogte of het al dan niet per jaar klopt of dat het puur een kop of munt (kan vriezen of dooien) aangelegenheid is.
 
Enige logische verklaring is de afkoeling van het water in de sloot. Niets meer en niets minder. Het is wel handig dat het al afkoelt.
 
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 oktober 2015, 19:25 uur | Bericht #463883
Citaat van Rens@weer, zaterdag 10 oktober 2015, 18:34 uur Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:04 uur Als het een duidelijk wetenschap was geweest had je niet naar een verklaring hoeven te vragen. Dan was die er! Nu is die er dus niet! [knip] Enige logische verklaring is de afkoeling van het water in de sloot. Niets meer en niets minder. Het is wel handig dat het al afkoelt.  Omdat dat idd zo logisch lijkt redeneerde ik in eerste instantie hetzelfde. Dat ligt ook voor de hand.Tot de herfst 2011, winter van 2012. Als het gedrag van kroos afhankelijk zou zijn van de temperatuur en het bij de normaal gemiddelde temperatuur van oktober zou verdwijnen dan zou het toch zeker verdwenen moeten zijn in nov, dec 2011 of begin januari 2012 want toen was de temperatuur aanzienlijk lager dan oktober, maar nee hoor. Het was aanwezig tot in de 2e week januari 2012 totdat het op de 12e om precies te zijn met een voorafgaande hoge minimum en gemiddelde etmaal temperaturen) ineens in 1 dag verdwenen was. Eind januari 2012 trad het begin van de laatste koudegolf in!! Dankzij die koudegolf met zeer strenge vorst haalde die winter nog een hoge 88,4 Hellmaanpunten in een overigens zachte winter. (gem dec, jan, feb)

Dus zo logisch is het dus ook weer niet! Bovenstaande ontwikkeling ook niet, maar het verdient wel meer onderzoek of kroos reageert op iets wat nog moet gaan gebeuren i.p.v. wat er gebeurd is.

Geloof me, als het zo simpel was dan had ik me er geen seconde verder mee bezig gehouden..Heb wel wat anders te doen!
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
10 oktober 2015, 21:20 uur | Bericht #463884
Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 19:25 uur Citaat van Rens@weer, zaterdag 10 oktober 2015, 18:34 uur Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:04 uur Als het een duidelijk wetenschap was geweest had je niet naar een verklaring hoeven te vragen. Dan was die er! Nu is die er dus niet! [knip] Enige logische verklaring is de afkoeling van het water in de sloot. Niets meer en niets minder. Het is wel handig dat het al afkoelt.  (knip)

Dus zo logisch is het dus ook weer niet! Bovenstaande ontwikkeling ook niet, maar het verdient wel meer onderzoek of kroos reageert op iets wat nog moet gaan gebeuren i.p.v. wat er gebeurd is.

Geloof me, als het zo simpel was dan had ik me er geen seconde verder mee bezig gehouden..Heb wel wat anders te doen!
 

Bedankt voor de toelichting. Ik vind dit soort zaken altijd interessant, immers alle wetenschappen geven ergens wel weer nieuwe duw in de juiste richting. Dus graag verder onderzoek. 
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
11 oktober 2015, 10:33 uur | Bericht #463888
Zolang de drang naar global warming blijft bestaan zal je nooit het juiste antwoord krijgen. Het klimaat is complex en er is meer dan alleen CO2.

Wijsheden en spreuken ontstonden lang geleden ver voor weervoorspellingen en ze waren belangrijk want de natuur is supreur aan welke wetenschap dan ook om veranderingen aan te geven. Toch is het niet zuiver want waar kijk je naar?? Ganzen trekken naar het zuiden dus het wordt kouder. Dat klopt wel en toch zit er en adertje onder het gras. Onder de gansen familie zijn soorten die blijven waar ze zijn en alleen lokaal migreren naar andere forage plekken. Deze zouden nu zelfs naar het noorden kunnen trekken. Er is onderzoek nodig maar dit zal langdurig moeten zijn IVM klimaat cyclussen die dus echt wel bestaan. En ja de ene gans is de andere niet net zoals het ene kroos het andere niet is.

En groot probleem is hoe naar de situatie wordt gekeken. En leuk spreekwoord is wel "al is de supercomputer nog zo groot en snel als je de verkeerde gegevens invoert krijg je het FOUTE antwoord alleeen maar sneller". Ik wil hier verder niet op in gaan want ik weet dat het toch geen zin heeft. Maar wat nu als je het fout hebt? stel nu voor de lol dat de aarde niet opwarmt? Stel nu eens dat het IPCC met haar 75 modellen (ja modellen door en computer gegenereerde oplossingen) inderdaad 100% fout scoort. Stel nu eens dat de RSS inderdaad aan toont dat het al 18 jaar 8 maanden en 25 dagen niet opwarmt en zelfs afkoelt.

Zou de Noordpool al niet 2 jaar ijsvrij moeten zijn?? Die noordpassage is dit jaar niet ijsvrij geweest.

Ja goed ok je wilt me niet geloven maar als het zo was.
De AO nijgt negatief en de temperatuur van het water op de noordatlantische oceaan is laag. We hebben te maken met en (super)elninio en belangrijker de zon is erg stil. De straalstroom zakt verder naar het zuiden (teken van global cooling btw) waar door koude lucht makkelijker tot ons door kan dringen.

Het is onmogelijk om metereologies het weer verder vooruit dan 3 dagen goed te voorspel hell de meesten kunnen het weer van gisteren niet goed voorspellen en dat is al geweest. Het zou niet verkeerd wezen om de agw theorie te laten vallen en meer te kijken naar mensen als Juda Cohen en Piers Corbyn. Ja charletans ik weet het maar wel mensen die het stiekem al te vaak goed hebben. Waarom? Ze kijken verder dan de neus lang.

Ik werd in het verleden (2 of 3 jaar terug) uitgelachen om dat ik iets zei. "2015 wordt het omslag punt naar kouder weer" ik blijf bij dat standpunt.  Lag me uit maar ik ben voor bereid. Ik ga er van uit dat we en strenge winter krijgen. Niet om eikels. ganzen of kroos maar om de zon de straalstroom de elninio en de AO kortom om en andere wetenschap dan die van het klimaat.

 
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
11 oktober 2015, 10:37 uur | Bericht #463889
Wintervoorspelling 2015

Winterverwachting 2015-2016

Google gebruiken voor de zoekopdracht winterverwachting levert heel wat bronnen op. De ene bron verwacht opnieuw een ‘horrorwinter‘, de andere bron gaat voor een zachte winter. In tegenstelling tot deze artikels gaan wij in deze winterverwachting 2015-2016 een technische benadering toepassen. Wij zijn net zoals jullie bijzonder nieuwsgierig naar wat de winter van 2015-2016 ons gaat brengen, maar het feit is dat er heel wat atmosferische processen spelen om alles in haar juiste plooi te laten vallen. Als wij (wat nooit zal lukken) het weerbeeld konden bepalen, dan krijgen we een mooie, koude winter met een hoop variatie in het winters weerbeeld.

Bron en meer: http://www.noodweer.be/winterverwachting-2015-2016/ | Gewijzigd: 12 oktober 2015, 18:09 uur, door Justin
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
11 oktober 2015, 11:35 uur | Bericht #463890
Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 19:25 uur Citaat van Rens@weer, zaterdag 10 oktober 2015, 18:34 uur Citaat van Ben47, zaterdag 10 oktober 2015, 14:04 uur Als het een duidelijk wetenschap was geweest had je niet naar een verklaring hoeven te vragen. Dan was die er! Nu is die er dus niet! [knip] Enige logische verklaring is de afkoeling van het water in de sloot. Niets meer en niets minder. Het is wel handig dat het al afkoelt.  Omdat dat idd zo logisch lijkt redeneerde ik in eerste instantie hetzelfde.........

Geloof me, als het zo simpel was dan had ik me er geen seconde verder mee bezig gehouden..Heb wel wat anders te doen!
 

Simpel is het zeker niet. Heb je al gedacht aan 't aantal LUX (lichteenheden) dat de natuur per dag opneemt? Misschien het aantal zonnenuren combineren met de ontwikkeling danwel afname kroos.
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Woonplaats: Almelo
Berichten: 31
Lid sinds: 11 okt. 2015
11 oktober 2015, 17:47 uur | Bericht #463893
Allereerst goedendag allen...ik lees hier vaak mee in de wintermaanden en vind jullie verhalen en verwachtingen boeiend om te volgen..Ik heb zelf verder weinig verstand van het voorspellen van het weer  dus zal niet zoveel posten

Maar omdat er nu over kroos word gesproken en ik naast schaatsen graag vis ben ik veel langs de waterkant te vinden..Mij valt altijd op dat kroos bij een koud voorjaar minder snel gaat drijven(als visser vind ik dat fijn).

Nu heb ik even op wiki gekeken waarom kroos naar de bodem zakt in de herfst en dat heeft te maken met het opslaan van zetmeel zodat het plantje daar kan overwinteren en niet kapot vriest...nu denk ik dat je dan hieruit de conclusie kan trekken dat het kroos een bepaalde tijd nodig heeft om voldoende zetmeel aan te maken om op de bodem te kunnen overwinteren...stel nou dat de kroos pas gaat drijven in mei ipv april dan zou de kroos dus ook een maand langer moeten blijven liggen om de jaarlijkse benodigde hoeveelheid zetmeel te kunnen produceren om op de bodem te kunnen overleven...Dit is mijn verklaring voor het kroosverhaal waarvan ik denk dat het handig zou zijn om vooral eens bij te houden hoe lang kroos op de sloot drijft(dus wanneer begint het met drijven en wanneer zakt het weer naar de bodem). Ik denk namelijk dat kroos ongeveer een halfjaar drijft en het andere halfjaar op de bodem ligt...dus laten we eerst maar eens kijken hoelang drijvend kroos nou eigenlijk lastig is voor de visser alvorens we daar conclusies uittrekken over de wintervoorspelling
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
11 oktober 2015, 21:10 uur | Bericht #463897
Citaat van ElfstedenWeer??, zondag 11 oktober 2015, 17:47 uur Allereerst goedendag allen...ik lees hier vaak mee in de wintermaanden en vind jullie verhalen en verwachtingen boeiend om te volgen..Ik heb zelf verder weinig verstand van het voorspellen van het weer  dus zal niet zoveel posten

Maar omdat er nu over kroos word gesproken en ik naast schaatsen graag vis ben ik veel langs de waterkant te vinden..Mij valt altijd op dat kroos bij een koud voorjaar minder snel gaat drijven(als visser vind ik dat fijn).

Nu heb ik even op wiki gekeken waarom kroos naar de bodem zakt in de herfst en dat heeft te maken met het opslaan van zetmeel zodat het plantje daar kan overwinteren en niet kapot vriest...nu denk ik dat je dan hieruit de conclusie kan trekken dat het kroos een bepaalde tijd nodig heeft om voldoende zetmeel aan te maken om op de bodem te kunnen overwinteren...stel nou dat de kroos pas gaat drijven in mei ipv april dan zou de kroos dus ook een maand langer moeten blijven liggen om de jaarlijkse benodigde hoeveelheid zetmeel te kunnen produceren om op de bodem te kunnen overleven...Dit is mijn verklaring voor het kroosverhaal waarvan ik denk dat het handig zou zijn om vooral eens bij te houden hoe lang kroos op de sloot drijft(dus wanneer begint het met drijven en wanneer zakt het weer naar de bodem). Ik denk namelijk dat kroos ongeveer een halfjaar drijft en het andere halfjaar op de bodem ligt...dus laten we eerst maar eens kijken hoelang drijvend kroos nou eigenlijk lastig is voor de visser alvorens we daar conclusies uittrekken over de wintervoorspelling
Helemaal super als je dat wilt doen.
Nu is het wel zo dat dit onderwerp opeens mijn aandacht heeft, en ik nu kijk op de sloten, wat ik voorheen nooit deed. Wat blijkt vandaag. De hele sloot ligt nog vol met kroos. Nu is de vraag wat is de normale tijd dat kroos verdwijnt, Als dat eind oktober is voor een strenge winter, zou juist medio november een normale winter voorspellen eneind november een zachte ?



 
Woonplaats: Almelo
Berichten: 31
Lid sinds: 11 okt. 2015
11 oktober 2015, 23:52 uur | Bericht #463900
Roberto, Ik denk juist dat je de andere kant op moet denken...de lente was vrij koud in 2015 dus was er pas laat kroos zichtbaar en blijft het nu langer drijven omdat er nog niet voldoende zetmeel is aangemaakt om het plantje naar de bodem te laten zakken(ik vermoed dat er een bepaalde periode nodig is om voldoende zetmeel aan te maken probeer het als mais of een aardappelplant te zien die hebben ook een periode nodig alvorens de oogst plaats vind).
Naar mijn mening zegt dat dan eerder iets over de voorgaande periode in het weerbeeld (koud voorjaar dus laat kroos zichtbaar)dan over de periode die komen gaat..Het blijft een plant die de juiste bodemtemeratuur nodig om weer te gaan drijven(stel het kroos gaat te vroeg drijven door slechte winter en er komt eind maart toch een goede week vorst dan zou het kroos als nog dood kunnen vriezen) maar goed ik zal er eens op proberen te letten...al vind ik kroos gewoon vooral erg lastig en rij ik meestal snel door naar een kroosvrije stek;)
markHt
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 407
Lid sinds: 10 jun. 2014
12 oktober 2015, 16:20 uur | Bericht #463911
Eind oktober mogelijk al een winterinval... Amper 2 graden overdag.

accuweather heeft ook zijn verwachting uitgegeven.. afgelopen jaren zaten ze akelig dichtbij met hun verwachting:
http://www.accuweather.com/en/weather-news/2015-2016-europe-winter-forecast-seasonable-london-paris-storms-france-italy-alps/52871620 | Gewijzigd: 12 oktober 2015, 17:46 uur, door markHt
Onweersdagen 2017: 7
Terug naar boven
1 2 3 4 5
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 209 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 209, lezen 3 mensen het topic " Lente discussietopic 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden