Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
12 oktober 2015, 20:45 uur | Bericht #463915
Je hoort tegenwoordig wel vaker dat de tijd zo vliegt.. voor mijn gevoel was het moment van aanvang van de zomer niet eens zo lang geleden maar realiteit doet mij beseffen dat we weer naar de winter gaan.

De afgelopen weken heb ik het internet afgespeurd naar signalen die het verloop van de winter zouden kunnen aangeven, diverse winterverwachtingen zijn inmiddels ook al te lezen waarbij de 1 rekening houdt met " El Nino" en de ander weer niet.
Eigenlijk weten we het stiekem natuurlijk wel dat er zeker zo vroeg in het seizoen geen 'trends" of ander soortige signalen zijn die ons "door zeewinden bepaalde" winter zullen gaan beinvloeden. Sterker nog zijn we al zo "slim" dat we bepaalde signalen juist kunnen intrepeteren ?

Dus kan ik eigenlijk het topic al weer sluiten ? Naah, het is altijd leuk om na te denken over de oorzaak van kroos in de sloot tot aan hoge zee temperaturen voor de kust van Chili, De polarjet die maar niet will moven naar het zuiden, hogedruk gebieden boven Rusland/Scandinavie, wel of geen koude winter in de US met enorme hoeveelheden sneeuw en koudeputjes boven de Benelux..

Afgelopen winter was ik vele mate enthiousaster omdat ik grote Hogedruk gebieden zag boven Rusland, Een polarjet die heerlijk (rustig) aan het swabberen was. " Kat in het bakkie" dacht ik.. op naar een herhaling van de decembermaand in 2010 maar we weten allemaal hoe deze winter eindigde..

Nu zie ik eigenlijk weer hetzelfde.. Hogedruk boven een groot gedeelte van Europa die ons in Januari zeker temperaturen van -20 had kunnen brengen, en zo af en toe worden we geraakt door een lagedrukgebied met de nodige neerslag die ook dan in de vorm van sneeuw zou kunnen zijn.
Ik denk dat het wel intressant kan zijn om dit te volgen en te zien of dit proces weer voor hetzelfde resultaat zal zorgen later in de winter..

laten we eens kijken waar we nu naar kijjken en wat zorgt voor de huidige lage temperaturen.. want koud is het wel moet ik zeggen...
We hebben deze week te maken met een koudeput ergens midden in de week ons landje kan raken..
Leuke is dat je deze put niet ziet op de standaard 500hPa kaarten maar dat je dit gebiedje alleen ziet op het 500hPa hoogte kaartje.
Zie post van Johan -> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/43016/het-ardennen-sneeuwtopic-2015-2016/#message463880



Hieronder het 'standaard" 500hPa kaartje.. en daar is deze kern niet te zien..


Erg leuk om dit te volgen aangezien men nu al wat sneeuw verwacht in Duitsland en Belgie. Voor Nederland.. ach ik denk dat dat iets met te ver onder de zeespiegel is ..maar feit blijft wel dat het heerlijk koud is en wat mij betreft mag dat zo blijven tot aan maart.

Maar goed we zijn in dit topic niet bezig met de actuele situatie, daar hebben we ( voorlopig nog) het herfsttopic voor.
Accuweather heeft haar winterverwachting al online staan en deze is niet echt ongunstig voor ons..geen extreem koude winter maar gewoon een standaard wintertje.. beter als niets zeg maar..

Accuweather zit al een paar jaar behoorlijk in de buurt van het uiteindelijke resultaat dus ik denk dat het wel okey is om dit topic te openen met een verwachting van Accuweather


linkje naar de Accuweather verwachting :
http://www.accuweather.com/en/weather-news/2015-2016-europe-winter-forecast-seasonable-london-paris-storms-france-italy-alps/52871620

Zelf denk ik dat het een zachte tot misschien normale winter gaat worden op basis van de statistiek die van 4 normale tot warme winters uitgaat en daarna weer kans op koudere winters.. Het goede nieuws is dat met deze theorie dat we nu aan de 3de winter beginnen.. ..:)
Hiieronder een tabel die ik bij het KNMI vond.. erg leuk om te zien dat het laatste stukje afwijkt richting koud..




Voor nu " Enjoy het komende seizoen" leer van elkaar zonder elkaar af te zei**en want niemand is te oud om te leren !

Verder hoop ik echt dat we weer eens ouderwets moeten krabben en sneeuw scheppen.. en misschien eindeliijk eens een keer de tocht der tochten mogen meemaken.. ach een mens moet blijven hopen toch ?

Tot Winters !!!



  | Gewijzigd: 12 oktober 2015, 21:26 uur, door Callie-P
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
12 oktober 2015, 21:44 uur | Bericht #463917
Eens wordt het winter. Ondanks de hoopvolle??? verwachting dat eind oktober een kouinval komt, worden de kansen op winter medio november pas echt serieus, dan gaat 'thermostaat' in Rusland echt omlaag. Statistisch gezien, zijn de kansen na twee ECHTE slappe winters, de kans een echte winter(je) serieus aanwezig.  | Gewijzigd: 13 oktober 2015, 07:46 uur, door Rens@weer
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Waarom deze advertentie?
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
13 oktober 2015, 09:45 uur | Bericht #463922
Ach het alt wel mee met de winters, even het  KNMI overzicht erbij:
2003/04 zacht
2004/05 vrij zacht

2005/06 aan de koude kant
2006/07 recordzacht
2007/08
2008/09 koud
2009/10 koud
2010/11 vrij koud

2011/12 zacht
2012/13 vrij koud
2013/14 uitzonderlijk zacht
2014/15 vrij zacht

2015/16 ????

Overzichtje van 2007 2008 is niet op te halen maar was januari was dat jaar  vrij warm dus ook wle een zachte winter denk ik.. statistisch gezien wordt het  tijd voor een "normale" winter in plaats van koud of zacht
 
Kat Mandu
Lid
Woonplaats: Tilburg, Reeshof
Berichten: 117
Lid sinds: 12 feb. 2012
13 oktober 2015, 11:39 uur | Bericht #463924
Bedankt Callie voor de (zoals altijd) heldere uiteenzetting!

Zal mij benieuwen wat de komende winter gaat brengen... Vaak gebeurt er net het tegenovergestelde van wat er -op langere termijn- voorspeld wordt (hè Piet, vorig jaar :p )
Als mijn koude rillingen een voorbode zijn van een een stevige winter, nou dan kunnen we de schaatsen binnenkort uit het vet halen ;) .

Hopelijk is er voor ieder wat wils deze winter, zonder al te veel overlast  .
 
Handtekening
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
13 oktober 2015, 11:59 uur | Bericht #463925
Citaat van Kat Mandu, dinsdag 13 oktober 2015, 11:39 uurHopelijk is er voor ieder wat wils deze winter, zonder al te veel overlast  .  Ik zag op FB al een LT voorspelling waarbij werd gezegd dat ze niet aan "horror scenarios"doen, maar er vervolgens wel een plaatsten... Nou is een winter in mijn ogen al  snel "horror" maar dit leek wel heel erg.. Terug naar de herfst, er moet nog heel wat blad en eikels vallen willen we zonder zorg wat sneeuw op de bomen krijgen.


 
ikee12
Lid
Woonplaats: Heist op den Berg
Berichten: 159
Lid sinds: 7 dec. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 oktober 2015, 12:32 uur | Bericht #463927
Zet je schrap want alle tekenen wijzen op een strenge winter met veel sneeuw. En ook al is het nog volop herfst, de winter staat echt al wel voor de deur. De kans is reëel dat er morgen een eerste keer sneeuw valt in ons land, op de hoogste toppen van de Ardennen.

De winter komt dit jaar dus ongemeen vroeg aankloppen. "Gewoonlijk zien we pas begin november sneeuw in de Ardennen", bevestigt het KMI aan Het Laatste Nieuws. "De eerste sneeuwvlokken vallen dit jaar dus een tweetal weken vroeger in het seizoen." Aangezien de ondergrond nog lang niet koud genoeg is, gaat het evenwel om smeltende sneeuw. 

Sneeuwgrens
Eveneens in de heuvels van Zuid-Limburg in Nederland worden morgen de eerste vlokken verwacht. Ook in Duitsland geeft de winter zijn visitekaartje af. Morgen zakt de sneeuwgrens in sommige delen van het land tot 500 meter hoogte en de daaropvolgende dag tot 200 meter in Sauerland en de Eifel. In de Beierse Alpen zijn de temperaturen milder en ligt de sneeuwgrens eerder bij 1.500 meter.

Siberische zwanen
In Groot-Brittannië vreest men dan weer de langste winter in 50 jaar nadat de eerste Siberische zwanen op het vroegste tijdstip ooit werden gespot sinds de rapportering in 1963 begon. De volkswijsheid leert immers dat de vroege komst van zwanen een voorteken is van een ijskoud winterseizoen.

De eerste watervogel kwam zondag aan in Gloucestershire, 25 dagen vroeger dan vorig jaar volgens The Independent. Ongeveer 300 kleine zwanen maken jaarlijks de 2.500 km lange tocht van Siberië naar het Slimbridge Wetland reservaat in Groot- Brittannië om aan de extreme koude te ontsnappen. Vele Siberische zwanen hebben nu al hun onderkomen gezocht in Nederland en meer bepaald aan het Gooimeer en Lauwersmeer.

5 tot 10 graden kouder
In West-Rusland en sommige delen van Oost-Europa is het momenteel 5 tot 10 graden kouder dan gemiddeld en zouden de temperaturen zelfs de komende dagen tot minus dertig graden kunnen duiken. 

Opmerkelijk daling
Ook de langetermijnvoorspellingen van de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) in de Verenigde Staten duiden op een strenge winter. Het Amerikaanse weerinstituut stelde bij recente metingen van de zeewatertemperatuur een opmerkelijke daling vast in het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan. De golfstroom die verantwoordelijk is voor het verplaatsen van grote hoeveelheden warme en koelere watermassa's, krijgt hierdoor een flinke knauw. Daardoor stijgt de kans op een koudere winter.

Bron: www.hln.be | Gewijzigd: 13 oktober 2015, 12:44 uur, door Justin
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 oktober 2015, 12:48 uur | Bericht #463928
Citaat van jcroon, dinsdag 13 oktober 2015, 9:45 uur Ach het alt wel mee met de winters, even het  KNMI overzicht erbij:
2003/04 zacht
2004/05 vrij zacht

2005/06 aan de koude kant
2006/07 recordzacht
2007/08
2008/09 koud
2009/10 koud
2010/11 vrij koud

2011/12 zacht
2012/13 vrij koud
2013/14 uitzonderlijk zacht
2014/15 vrij zacht

2015/16 ????

Overzichtje van 2007 2008 is niet op te halen maar was januari was dat jaar  vrij warm dus ook wle een zachte winter denk ik.. statistisch gezien wordt het  tijd voor een "normale" winter in plaats van koud of zacht
 
Je bent uitgegaan van een indeling "zacht" enz op basis van de gemiddelden over dec, jan en febr zoals KNM dat in z'n seizoenoverzichten hanteert. De gemiddelde wintertemperatuur 2011/2012 was 4,1 °C, tegen 3,4 °C normaal, dus zacht. Maar gebruiken we ook de de Hellmaangetallen dan is de winter 2011/2012 (als gevolg van de officiele koudegolf eind januari begin februari) met 88,4 Hellmanngetallen een normale winter geweest en zelfs kouder dan 2009, 2011 en 2013. Alleen 2010 had een hoger hellmanngetal. met 94,7.

Ook hier zeg ik weer. Ik teken voor zo'n "zachte" winter als 2011/2012. Kom maar op met die koudegolf!!

Andersom kan een zeer koude winter met over de hele winter een gemiddelde van 0 graden tegen 3,4 normaal, waarbij, (zuiver theoretisch hoor!!)   alle afzonderlijke dagen met een gemiddelde van 0 graden hadden, dan heb je 0 Hellmanngetallen en dus een buitengewoon zachte Hellmannwinter bij een zeer koude wintergemiddelde temperatuur. :)
Wie heeft er graag zo'n zeer koude winter?? Ik weet zeker dat geen winterliefhebber voor zo'n zeer koude winter kiest.
  | Gewijzigd: 13 oktober 2015, 12:49 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
13 oktober 2015, 12:49 uur | Bericht #463929
Citaat van jcroon, dinsdag 13 oktober 2015, 9:45 uur Ach het alt wel mee met de winters, even het  KNMI overzicht erbij:
2003/04 zacht
*********tekst*****
200
tijd voor een "normale" winter in plaats van koud of zacht
 

Hier een mooi grafiekje van het KNMI die die trend van warm/koud mooi laat zien..

joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 oktober 2015, 12:51 uur | Bericht #463930
Ach we zien elk jaar de verhalen over horror winters. Belangrijkste vind ik is de temperatuur van het zeewater. Ben nog steeds van mening dat de Temeraturen van de wateren om ons heen de winter kunnen beinvloeden.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
13 oktober 2015, 12:52 uur | Bericht #463931
helemaal gelijk in natuurlijk...
en als je naar hellmann gaat kijken zie je ook  dat er van 2009 tot en met 2013 een ongeknd lange periode met normale winters gehad hebben, nooit eerder  hebben we vijf jaar achter elkaar "normale" (of strengere) winters gehad, het hield altijd na vier jaar op.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 oktober 2015, 13:11 uur | Bericht #463933
Koude oktobers (top 10) en daarop volgende winters
Even een tabelletje gemaakt
- 8 van de 10 koudste oktobers werden gevolgd door zachte, zeer zachte tot buitengewoon zachte Hellmannwinters
- 2 van de 10 koudste oktobers werden gevolgd door een zeer koude en een normale Hellmannwinter.

Hieruit kan je niet concluderen dat een kouder dan normale oktobergemiddelde in 80% van de gevallen een warme winter zal volgen, want die tabelletje beperkt zich tot alleen de 10 koudste oktobermaanden. Het is niet meer dan dat!!

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
13 oktober 2015, 13:15 uur | Bericht #463935
Citaat van joris put, dinsdag 13 oktober 2015, 12:51 uur Ach we zien elk jaar de verhalen over horror winters. Belangrijkste vind ik is de temperatuur van het zeewater. Ben nog steeds van mening dat de Temeraturen van de wateren om ons heen de winter kunnen beinvloeden.
De zeewater temperaturen zullen zeker ons weer bepalen denk aan een warme zee.. koude lagedruk die passeert.. laat die sneeuwbom maar komen..:)
Nu is het wel zo dat een te warme zee niet goed is voor het westelijk gedeelte van NL 'winter technisch" gezien. Het binnenland zal hier minder last van hebben.. ( de zee is nu te warm voor de tijd van het jaar.)





Source tabel : www.zeewatertemperatuur.nl

Hieronder het  laatste temperatuur kaartje van IRI.
Ik geloof dat het oude kaartje voor de Benelux overwegend wit aangaf ( geen berekening)  en nu is het roze.. ( kans in % boven gemiddeld 45 %)







Deze bovenstaande kaart moet je met een grote korrel zout nemen.. hij veranderd per uitgave omdat deze kaart berekend wordt met de actuele data die dan beschikbaar is ( temp e,d,) Dus bovenstaande is geen verwachting van " zo zal het gaan" maar dit is meer een verwachting dat als de trend van de gemeten items zich zo voortzet dat het gaat resulteren in het bovenstaande.. maar goed.. het kan zo ook weer veranderen.
joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 oktober 2015, 13:30 uur | Bericht #463936
Mooi in beeld gebarcht Calle. Tis toch al fantastisch dat we half oktober kunnen praten over de winter. Twee weken geleden nog de BBQ aan gehad. En nu al de eerste voorzichtige sneeuwkansen ( op de hogere ) vlaktes in Nederland. Kan me nu al verheugen om de Lantaarn in de tuin aan te doen, en de vlokken langs het licht te zien dwarrelen. En misschien kunnen we dit jaar eens een pan met kokend water in de lucht gooien om instand freeze te creeeren(haha) Ach elk jaargetijde heeft zijn charmes. Maar een wit landschap heeft toch wel mijn voorkeur. Laat de winter maar komen.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 oktober 2015, 14:10 uur | Bericht #463938
Detail winterverwachting Jamstec (Japans)
Ook deze kaart moet je met een grote korrel zout nemen. Komt per maand uit en kan dan aardig afwijken van de vorige.

Uitgave 1 september 2015 voor de afwijking van de gemiddelde temperatuur van de 3 wintermaanden december 2015, januari en februari 2016 samen. De afzonderlijke wintermaanden kunnen natuurlijk erg afwijken.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
13 oktober 2015, 18:43 uur | Bericht #463946
Gelieve hier enkel berichten te plaatsen in verband met lange termijn voorspellingen wat betreft de winter die start op 1 december. Als er nu sneeuw valt, hoort dit in het herfsttopic thuis. Kletsen over de herfst kan HIER, kletsen over de aankomende winter HIER.

Daarom zijn er ook een deel berichten verplaatst naar het
herfsttopic en berichten die er naar verwezen heb ik even verwijderd.
Bedankt voor de medewerking!
| Gewijzigd: 13 oktober 2015, 18:46 uur, door Sven
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
14 oktober 2015, 13:15 uur | Bericht #463970
Indicatoren winterverwachtingen voor sommigen voorspellers (Cohen) van winterverwachtingen

Het smeltseizoen en aangroei sneeuwmassa Groenland

Het smelten van de sneeuwmasa op Groenland begon in de zomer van 2015 record later en eindigde record eerder dan normaal. In die veel kortere smeltperiode smolt het wel fel, maar de hoeveelheid gesmolten massa was duidelijk minder dan normaal.


Hieronder 2 grafieken betreffende de aangroei van de sneeuwmassa met als startpunt 1 september 2015 (blauwe lijn). De bovenste grafiek weergeeft de dagelijkse aangroei in gigaton. De dagelijkse aangroei vertoont tot heden een grotere continue groei dan gemiddeld!

De onderste grafiek toot de geacumuleerde aangroei met 1 september als 0-punt. De totale aangroei tot nu toe is bovengemiddeld (Blauwe lijn).


Bron grafieken: Danmarks Meteorologiske Institut (DMI)

De sneeuwbedekking op het noordelijk halfrond op 11 oktober:
Links de bedekking op 11 oktober 2015, rechts de langjarige gemiddelde sneeuwbedekking voor 11 oktober.
Twee opvallende gebieden die bovennormaal sneeuwbedekking vertonen zijn (Europees) Rusland en Noordoost Canada.

Bron grafieken: Rutgers University

  | Gewijzigd: 14 oktober 2015, 14:01 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ossekop
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 256
Lid sinds: 30 jan. 2011
14 oktober 2015, 13:40 uur | Bericht #463971
Citaat van Callie-P, maandag 12 oktober 2015, 20:45 uur Hiieronder een tabel die ik bij het KNMI vond.. erg leuk om te zien dat het laatste stukje afwijkt richting koud..



 

Dag iedereen overigens, lang niet gezien. Wintertje deelt eerste tikjes uit en maakt me weer enigzins wakker.


Juist deze grafiek vind ik juist interessant!
Lekker analiseren en relativeren tot je een ons weegt. 12 decades waren warmer dan normaal, 3 decades lagen op/rond normaal en 14 decades kouder dan normaal.
Het begin van de grafiek geeft aan dat we uit een warmer dan normale winter zijn gekomen. Eerste decade maart (carnaval) lag dicht bij de warmste ooit. Grootste uitschieter is de eerste decade juli waarin we een (voor mij persoonlijk) héérlijk stukje zomer hebben gehad, maar nog niet heel dicht bij de de warmste ooit. Ook de laatste decade Augustus lag dicht bij de warmste ooit. Maar wat me hier opvalt is dat deze laatste decade ook bij de "warmste ooit" een vrije val maakt naar beneden. Van ca. 23 naar ca. 19. Dit jaar maakt de tabel een soortgelijke vrije val en is sindsdien niet meer warmer dan gemiddeld geweest. Vooral de periode waarin we nu zitten (2d-okt) is uitzonderlijk te noemen en komt heel dichtbij de koudste ooit. We hebben nu dus al 5 decades kouder dan normaal (vooruit één hiervan normaal) Als deze trend doorzet dan gaan we een prachtige winter tegemoet!.
Als de trend het verloop van het hele jaar aanhoudt gaan we een normale winter krijgen.
Als, als, als... meer kan ik er nog niet van maken, maar ik hou vast aan een "kouder dan normale" winter. Puur afgaande op (over het algemeen) koudere gemiddeldes dit jaar.
Ossekop
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 256
Lid sinds: 30 jan. 2011
14 oktober 2015, 13:46 uur | Bericht #463972
Citaat van Ben47, woensdag 14 oktober 2015, 13:15 uur De sneeuwbedekking op het noordelijk halfrond op 11 oktober:
Links de bedekking op 11 oktober 2015, rechts de langjarige gemiddelde sneeuwbedekking voor 11 oktober.
Twee opvallende gebieden die bovennormaal sneeuwbedekking vertonen zijn (Europees) Rusland en Noordoost Canada.
 

NO-Canada is nogal onderhevig aan de N.A. golfstroom. (warme aftakking nabij IJsland) Misschien gunstig voor ons kikkerlandje, want ook wij zijn afhankelijk van wat de Atlantische oceaan met zich mee brengt.
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
14 oktober 2015, 13:57 uur | Bericht #463973
Citaat van Ossekop, woensdag 14 oktober 2015, 13:40 uur Citaat van Callie-P, maandag 12 oktober 2015, 20:45 uur Hiieronder een tabel die ik bij het KNMI vond.. erg leuk om te zien dat het laatste stukje afwijkt richting koud..

Vooral de periode waarin we nu zitten (2d-okt) is uitzonderlijk te noemen en komt heel dichtbij de koudste ooit.

Je verhaal klopt, maar ik wil nog wel even wat duidelijk maken. De lijn van 2e decade oktober komt inderdaad bij recordkoud, maar deze decade is nog bezig. Het gemiddelde van deze decade ligt tot nu toe op 4,7 graden (De grafiek die hier een paar berichten boven staat en waar we het hier over hebben, is al van gister. Momenteel staat de 2e decade dus op 4,7 graden, een virtueel record).
Als we de verwachting bekijken zal dat gemiddelde vandaag iets omhoog gehaald worden en morgen nog iets meer.Daarna echter, zijn de verwachte daggemiddelden een stukje hoger; achtereenvolgens 8,0 - 9,5 - 10,0 - 11,0 - 9,4.Op basis van deze gegevens schat ik dat het gemiddelde op zo'n 7 of 7,5 graden uit gaat komen. Dat betekent een 12e/13e/14e plaats. Nog steeds flink koud dus, maar niet de koudste ooit.Dit even voor de duidelijkheid, dat we dus niet in een recorddecade zitten,
Ossekop
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 256
Lid sinds: 30 jan. 2011
14 oktober 2015, 14:10 uur | Bericht #463977
Citaat van OnweerHoogkarspel, woensdag 14 oktober 2015, 13:57 uur Nog steeds flink koud dus, maar niet de koudste ooit.Dit even voor de duidelijkheid, dat we dus niet in een recorddecade zitten,
Hmm ik heb het ook niet over dat we in een recorddecade zitten, maar dat we op dit moment dicht bij de koudste ooit zitten. | Gewijzigd: 14 oktober 2015, 14:13 uur, door Justin
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 262 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 262, lezen 4 mensen het topic "Onweer en aluminiumfolie.".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden