Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 4
Lid sinds: 24 okt. 2015
24 oktober 2015, 14:08 uur | Bericht #464149
Goedendag,

In september heb ik een fenomeen waargenomen dat ik zelf niet kan verklaren. Het leek alsof een bovenliggende wolk oploste als gevolg van een wolk eronder. Ik zag het in enkele minuten tijd gebeuren en heb er diverse foto's van geschoten. Op mijn facebookpagina (zie link onderaan) heb ik hierover op 18 oktober een bericht geplaatst inclusief foto's. Het fenomeen leek wel wat weg te hebben van het fenomeen van een 'pilotengat', maar de oorzaak was dus niet een vliegtuig maar leek plaats te vinden als gevolg van de wolk eronder. Is er wel sprake van het Bergeron proces geweest? Daarnaast vond ik nog bijgaande artikel op internet, waarin een verklaring wordt gegeven vanuit elektromagnetisme: 

http://wetenschap.infonu.nl/weer/126347-pilotengat-of-hole-punchwolk.html

Kan het proces zich voordoen zonder dat er een vliegtuig bij betrokken was? Heeft iemand hier een idee wat ik kan hebben gezien? Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Sanne Koolwijk

https://www.facebook.com/sanne.koolwijk | Gewijzigd: 24 oktober 2015, 18:44 uur, door Justin
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 oktober 2015, 15:57 uur | Bericht #464151
Leuk! Boven Landsmeer in september dus. Je hebt vast wel meer gegevens. Begin graag met de datum en exacte tijdstip. Rechtstreeks, indirect of via bijv een ruit gefotografeerd? Al dan niet een zonneklep gebruikt?

 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 4
Lid sinds: 24 okt. 2015
24 oktober 2015, 16:15 uur | Bericht #464153
Beste ben, dank voor uw reactie.
de foto's zijn op 19 september jl rond17:47 gemaakt, Landsmeer Zuid. Genomen met iphone5. Buiten genomen, niet door een ruit dus. Ook geen zonneklep.
Heeft u een idee wat het kan zijn?
groet Sanne Koolwijk
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
24 oktober 2015, 17:01 uur | Bericht #464155
Het lijkt gewoon op de schaduw van de wolk. Ik heb soortgelijke foto (denk ik?) gevonden op het web >> http://www.cloudbait.com/gallery/gallery_sky.html Beetje scrollen en je ziet hem staan. Mogelijk zag je de penumbrale of umbrale versie van de schaduw. EDIT: Ik weet dus niet of het zoiets is. Ik heb geen verdere info kunnen vinden over wolken en schaduws. | Gewijzigd: 24 oktober 2015, 17:18 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats:
Berichten: 4
Lid sinds: 24 okt. 2015
24 oktober 2015, 17:17 uur | Bericht #464156
Dank je, die foto heeft inderdaad veel weg van wat ik zag. Is het dan een schaduw op een schijnbaar onzichtbare wolkenlaag (contrail shadow effect)? De cumuluswolken lijken immers lager te liggen witte wolkenlaag. Zou een eventuele bijzon nog gezorgd kunnen hebben voor schaduwwerking of bestaat dat natuurkundig niet ?  De foto is in zuidwestelijke richting genomen.

groet Sanne 

  | Gewijzigd: 24 oktober 2015, 17:19 uur, door Sanne Koolwijk
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 oktober 2015, 17:43 uur | Bericht #464158
Ja aan schaduw dacht ik ook in eerste instantie. Ik heb de weergegevens van die dag voorzover mogelijk opgezocht, (een noordwestenwind. Geen neerslag, Schiphol!). maar kan niet achterhalen hoe hoog de toppen van de cumuluswolken (waarvan je de donkergrijze onderkant ziet) toen konden worden en hoe hoog de andere wolkenlaag is.
Ik zie ook wat grijze vegen aansluitend aan het blauwe vlak wat op schaduw duidt. Doch dat de schaduw verder zo donkerblauw uitpakt en zelfs de achterliggende wolkenpartij uit zicht neemt, doet mij weer twijfelen. Als de cumulus door de andere wolkenlaag heen schiet, zou aan de zijkanten van die cumuluswolk door dalende opwarmende lucht de andere wolkenlaag gedeeltelijk kunnen oplossen. 
Dus de twijfel blijft! | Gewijzigd: 24 oktober 2015, 17:45 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats:
Berichten: 4
Lid sinds: 24 okt. 2015
24 oktober 2015, 18:02 uur | Bericht #464159
Hallo Ben, dank voor je uitgebreide research en analyse. Als ik het goed begrijp neig je naar een schaduweffect fenomeen, maar is er een aantal niet sluitende opmerkelijheden die strijdig zijn met die theorie, waardoor het Bergeron effect niet kan worden uitgesloten. Zijn er gevalideerde soortgelijke gevallen van Bergeron , maar dan niet veroorzaakt cq gerelateerd aan vliegtuigen ?
groet Sanne
Woonplaats:
Berichten: 4
Lid sinds: 24 okt. 2015
27 oktober 2015, 00:19 uur | Bericht #464214
Goedendag, na uitgebreid zoekwerk ben ik uitgekomen bij het fenomeen dat zich in juni jl. voordeed in Maleisië , Mount Kinabalu.

 In juni jl. poseerde een groep westerlingen naakt op de Mount Kinabalu in Maleisië. Vervolgens was er een aardbeving, kwamen de Maleisiërs erachter wat de groep westerlingen had gedaan, waarna ze werden aangehouden en verantwoordelijk gehouden werden voor de aardbeving want de goden waren ontstemd door de actie. Maar nu komt het. Na de aardbeving zagen vele mensen blauwe verschijningen in de lucht (blue rays boven de wolken). Sommigen dichtten dit aan (de toorn van) de goden toe, een meer wetenschappelijke verklaring zou een relatie leggen tussen het fenomeen en aardbevingen (ionisatie door hoge stress van deeltjes  in aardlagen) Het incident haalde wereldwijd de pers. Ik heb een link naar een artikel bijgevoegd. Als je googelt op "Mount Kinabalu blue" dan vind je diverse verschillende foto's van het fenomeen. Ik vind de gelijkenis met mijn waarneming behoorlijk treffend..

http://metro.co.uk/2015/06/17/blue-rainbow-appears-over-malaysian-mountain-where-brit-tourist-eleanor-hawkins-posed-nude-5250527/
  | Gewijzigd: 27 oktober 2015, 09:45 uur, door Justin
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 143 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 143, lezen 1 mensen het topic "Belangrijke weersatelliet gaat offline".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden