Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2016, 06:25 uur | Bericht #470991
Zeer forse guidance van knmi. Is een tijd geleden dat ik hem zo heb gezien voor onweer.!! Harmonie oogt wat minder, maar gewoon nowcasten voor vandaag.

Opvallend ook: De buien worden nu oostelijker berekend dan in de vorige runs. is een aandachtspunt.

Morgen vanuit duitsland Mcs mogelijkheden. Ik heb hem zelf ook al gespot in de modellen. Zitten ook nog wel verschillen in (Zie guidance)Daar kom ik vanavond of morgenvroeg,voor ik naar duitsland ganog apart voor terug.

Eerst maar eens vandaag!!!!

Vandaag zeer goed georganiseerd multcell,mogelijk ook supercellen. Met die schering kan dat normaal al. En helemaal in de outflow van andere cellen.


Neerslag:
Vanmiddag CAPE-waarden landinwaarts 1000-1800 J/kg zonder noemenswaardige CIN. De 0-6 km windschering bedraagt dan orde 30-35 kn, dus georganiseerd onweer in de vorm van multicellen lijkt waarschijnlijk. Op 700 hPa is de wind 5-15 kn, waterinhoud bedraagt 28-35 mm, dus lokaal kunnen grote neerslaghoeveelheden voorkomen. CAPE*SHEAR/1000 was in de vorige run regionaal orde 40-45 (zeer lokaal 45-50), deze nieuwe run komt uit op regionaal 50-60. Hagel > 2 cm is zeker mogelijk. Zondag weliswaar minder CAPE, maar wel sterke warmteadvectie op hoogte en een grote waterinhoud. Dit kan wederom voor grote neerslagsommen zorgen. Een MCS is met deze sterke forcering ook mogelijk. Hirlam berekent 24-uurssommen van 20-40 mm boven het midden van het land, EC heeft deze sommen juist meer boven het zuiden van het land, lokaal 40+ mm. | Gewijzigd: 28 mei 2016, 07:04 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
28 mei 2016, 08:22 uur | Bericht #470999
Citaat van Tatanka, zaterdag 28 mei 2016, 6:25 uur
Opvallend ook: De buien worden nu oostelijker berekend dan in de vorige runs. is een aandachtspunt.

Goedemorgen allemaal.

Dit stukje is niet bedoeld m.b.t. we krijgen nooit wat en altijd het oosten ( niet als klagen bedoeld dus)


Wederom bedankt Tatanka, maar ai yai yai dat is een beetje minder wakker worden zo.

Jou bovenstaande zin en dan deze gegevens en kaartjes:

Guidance:vanmiddag zien we een zeewindcomponent in het westen en het noorden.


Ziet ernaar uit dat dit niet al te gunstig uitpakt voor het westelijk deel. (ook vaak mijn ervaring met deze wind verwachting)
Maar als ik dan naar morgen kijk lijkt dat er gelukkig weer wat meer op voor het westen.
Ik heb geen mogelijkheid naar het Oosten te gaan, maar zou het als je kunt zeker doen.
De buien zijn goed te volgen aangezien ze er traag trekken.
Ik zet mijn pijlen op morgen (helaas)

fijn weekend allemaal.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
28 mei 2016, 08:53 uur | Bericht #471000
Nieuwe estofex binnen, toont goed...

http://www.estofex.org/

| Gewijzigd: 28 mei 2016, 09:06 uur, door Jo Capelle
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2016, 09:00 uur | Bericht #471002
Vind hem mager zekers op bassis van de laaste ontwikkelingen. O.a de buien die traag,zijn schering die hoger ligt dan gisteren. En we zagen wat daar al op mogelijk was in dld en belgie. Een uitgebreidere level 1 en een Level 2 zeker voor neerslag en hagel hadden er moeten staan.

Maar goed die jongens doen hun ding. Das hun visie...ik hou meer de Knmi guidance nou aan, en dat word ook getoond in de modellen.


NOWCASTEN!!.
there can be only one
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
28 mei 2016, 09:05 uur | Bericht #471003
Citaat van Tatanka, zaterdag 28 mei 2016, 9:00 uur Vind hem mager zekers op bassis van de laaste ontwikkelingen. O.a de buien die traag,zijn schering die hoger ligt dan gisteren. En we zagen wat daar al op mogelijk was in dld en belgie. Een uitgebreidere level 1 en een Level 2 zeker voor neerslag en hagel hadden er moeten staan.

Maar goed die jongens doen hun ding. Das hun visie...ik hou meer de Knmi guidance nou aan, en dat word ook getoond in de modellen.


NOWCASTEN!!.
Ja je hebt wel een punt, als de buien echt goed doorontwikkelen dan halen ze zeker het nieuws vandaag.
Wat denk jij mbt het westen, lijkt mij wat mager te worden of is dat te negatief denk jij?
Zie nu net de zon hier door de bewolking heen prikken, dat is positief;).

En inderdaad nowcasten....
 
Woonplaats: Groningen
Berichten: 43
Lid sinds: 15 sep. 2013
28 mei 2016, 09:09 uur | Bericht #471005
Bedankt voor je analyse tatanka. Je zegt dat met deze schering supercellen mogelijk zijn. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dar supercellen pas echt tot de mogelijkheden behoren vanaf 40knopen oid. Klopt dat niet?
https://www.facebook.com/pages/Chase-Monkeys/618016608238789
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2016, 09:12 uur | Bericht #471006
Voor mij en iedereen is het nou gewoon nowcasten..Alleen het model Gfs toont al meer onweer aan dan dat erin het gebied waar hun de kansen groter achten aangeven. En gfs is hier niet alleen in ook Wrf en Ec komen met die signalen.



Dus we gaan het gewoon zien...ga me dr verder ook niet meer druk over maken. Als het kan gewoon lekker de bbq aan, en een potje bier der bij. En we zien wel.

En Chasemonkey dat kan in gunstige omstandigheden al met minder. Nou zitten ze dr dik boven dus als het gaat dan is dat mogelijk. De exacte waardes zijn altijd lastig te bepalen. Maar in de regel een beetje van een goeie 30kts+ | Gewijzigd: 28 mei 2016, 09:16 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
28 mei 2016, 09:24 uur | Bericht #471007
Citaat van Tatanka, zaterdag 28 mei 2016, 9:12 uur Dus we gaan het gewoon zien...ga me dr verder ook niet meer druk over maken. Als het kan gewoon lekker de bbq aan, en een potje bier der bij. En we zien wel.
Zeker waar, ben benieuwd.
En een feit is dat het een lastige situatie om te voorspellen....
 
kukkie
Lid
Woonplaats: Noordoost-Veluwe
Berichten: 208
Lid sinds: 20 okt. 2014
28 mei 2016, 09:25 uur | Bericht #471008
Citaat van Chasemonkey, zaterdag 28 mei 2016, 9:09 uur Bedankt voor je analyse tatanka. Je zegt dat met deze schering supercellen mogelijk zijn. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dar supercellen pas echt tot de mogelijkheden behoren vanaf 40knopen oid. Klopt dat niet?
Op zware windstoten is nauwelijks kans zegt het KNMI, dan moet het dus van hagel en overstromingen komen. De kans daarop is denk ik niet zo groot, daarom is estofex niet zo optimistich. Voor een onweersbui geeft estofex geen waarschuwing af zie polen/oekraïne. De kans op supercellen is volgens het KNMI niet zo groot. Ik denk dat het KNMI en estofex qua optimisme niet veel van elkaar verschillen, de kans op onweer binnen 40 km is in estofex meer dan 50% voor bijna het hele land, die zal voor grote delen wel op >70% zitten, en dan is het logisch dat het KNMI positief is. Voor een onweersbui geeft estofex geen waarschuwing af: zie polen/oekraïne.
If Winter comes, can Spring be far behind? (P.B. Shelley, Ode to the West Wind)
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
28 mei 2016, 10:08 uur | Bericht #471012
Een mooi stukje van sturmjäger NRW:


28.05.2016 Convective Outlook

valid
from: 28.05.2016, 08 UTC
to: 29.05.2016, 06 UTC

issued
28.05.2016, 08 UTC

Forecaster: Kahnert

A Severe Threat 1 has been issued for E France, S Germany and parts of the Alps mainly for large hail, severe convective precipitation and to a lesser degree for severe wind gusts.

A Severe Threat 1 has been issued for W France, Be-Ne-Lux and W Germany mainly for severe convective precipitation and to a lesser degree for large hail and severe wind gusts.

Synoptic Setup and Discussion

Stable omega flow continues over the continent. East to a broad Atlantic-trough, a moist and conditionally unstable airmass resides primarily over France, Be-Ne-Lux, Germany, the Alpes and Czech Republic. During the forecast period, the trough will translate to the East as it fills up gradually. A weak low will be induced over the Bay of Biscay by slight QG Forcing (left exit of an upper jet streak). As it moves to the continent it will benefit form diabatic heating.

Current nowcast features are an leading-stratiform MCS over France and a lot of remnant cloudiness from older convection over S Germany. The MCS tends to weaken and will also leave a broad cloud shield with light rainfall. Further to the north, from N France to W and Mid Germany fog and low stratus has developed overnight, especially in the river valleys. It indicates high BL moisture left by yesterday's thunderstorms.

In the next hours increasing radiation should rapidly dissipate these low cloud fields as the BL becomes well mixed. Instability is able arise quickly and resulting ML CAPE should reach 700-1500 J/kg over the Severe Threat 1. With weak CIN, early CI is expected. Forcing mechanism are given by local (moisture flux) convergences, outflow boundaries (from the current MCS over France?) and towards the evening the advancing sfc-low over France. Kinematics are most favourable over E France and S Germany, where DLS reaches values near 20 m/s. Here, the best organized storms (possibly supercells) are forecast by WRF 4km. Large hail will be the primary threat within these storms. To the North, storm mode will rather be single- and multicellular due to weaker shear. These storms may produce small to medium size hail and flash floodings.

A spatial division of the DMC is almost impossible, as the models strongly fluctuate. Therefore and due to the early CI (weak CIN) we do not issue a Severe Threat 2 for a certain area. In the evening and night, the sfc low will shift eastwards and influence E France and SW Germany. Overday's convection may cluster into an MCS, which could be severe. That would be a reason to upgrade to a severe threat 2, but at the moment, the whole situation seems to be to unreliable to become more precise.


 Bron: https://www.facebook.com/SturmjaegerNRW/photos/pcb.1061077660625410/1061077537292089/?type=3&theater
 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
28 mei 2016, 10:12 uur | Bericht #471013
Als we nog even terugkijken naar gisteren, dan zijn er toch al een pak ontladingen geregistreerd. Benieuwd wie er de wedstrijd dit weekend winnend zal afsluiten

Kres
Lid
Woonplaats: Leusden
Berichten: 387
Lid sinds: 21 jul. 2010
28 mei 2016, 10:30 uur | Bericht #471015
You lucky basterds Wat is het buiten heerlijk drukkend en benauwd.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2016, 11:12 uur | Bericht #471017
Geringe kans op supercells vandaag! Gezien de parameters en de bulkshear is het mogelijk. Mochten deze ontstaan zullen het voornamelijk om HP celletjes gaan.

Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
28 mei 2016, 12:17 uur | Bericht #471022
inmiddels hier in Midden Delfland een wind van zee die koelte brengt. Dus ik vrees dat, zoals we eigenlijk al weten, het onweer in deze regionen beperkt blijft. Maar goed, seker weten doe je het nooit. Iedereen veel plezier vandaag met de voorpret.
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2016, 12:47 uur | Bericht #471023
Ook ik verwacht er niet al te veel van in het westen. Toch blijf ik hoopvol nowcasten, je weet t maar nooit.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2016, 12:49 uur | Bericht #471024
Het startschot is gelost! De eerste onweersbui is nabij Arnhem al ontstaan. Komende uren steeds meer regen en onweersbuien, daarbij is wateroverlast en grote hagel ook mogelijk!


Actueel te volgen op http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/onweer/
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 128
Lid sinds: 27 jul. 2006
28 mei 2016, 13:09 uur | Bericht #471028
Hier vanuit Zeewolde goed de "koppen" zichtbaar die omhoog komen. Echter na een bepaalde hoogte te hebben bereikt vervliegen de mooie koppen een beetje.  We zullen het dus iets verder naar het Oosten moeten zoeken op dit moment
Carpe Diem! maar niet uit mijn tuin....
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
28 mei 2016, 13:11 uur | Bericht #471029
Dondert het bij je, zie je opbollende wolken of al prachtige CC's en CG's, meldt het dan even in het waarnemingenstopic ;) Sommige berichten werden dan ook verplaatst.

Vergeet ook het
kletstopic niet zodat we hier on topic kunnen blijven. Oja, nog een tip: in de chat is het ook altijd gezellig praten met verschillende leden!
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
28 mei 2016, 13:46 uur | Bericht #471031
nu ook inslagen boven het ijsselmeer! | Gewijzigd: 28 mei 2016, 13:47 uur, door Tieske
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
28 mei 2016, 15:06 uur | Bericht #471039
KMI komt ineens met een waarschuwing tot en met maandagavond (code oranje enkel vandaag geldig voor oostelijke provincies, west-vlaanderen pas vanaf morgen een waarschuwing):

 
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 148 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 148, lezen 3 mensen het topic "Alles over bolbliksem".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden