Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 mei 2017, 06:50 uur | Bericht #479894
Update onweerskansen afsluiting warme tot tropische dagen eind deze week/begin volgende week.

We zijn een aantal runs verder en er zijn wat positieve ontwikkelingen. Gfs toont al langer onstabiliteit die omgezet wordt in signalen. Ondertussen is Ec hier ook bijgekomen en ook Wrf is er al voor zondag (vanavond is die er bij voor maandag). Bekijken we die 2 modellen samen met Gfs erbij, dan zien we de signalen nou in al die 3 modellen terug. Zij het allemaal nog verschillend in sterkte, lokalisering etc. Maar ze komen nou dus allemaal met signalen, en onstabiliteit. Dat is zaterdag al mogelijk maar vooral zondag en/of maandag, dan komen er ook grotere signalen terug. En lijkt er ook een einde te komen aan deze periode.

Vooralsnog is dat op deze termijn voor nou even voldoende. Detail verschillen moeten dichterbij bekeken worden, eveneens scheringsverhaal. En andere severe parameters etc etc. Ook in de guidance van knmi word het al benoemd. Gebasseerd op het europese model (Ecmwf doen ze dit. Daar worden Gfs en Wrf niet in meegenomen die ik hier ook aanhaal.!!.


Knmi guidance Lt ingekorte versie:
Op maandag ontstaan er mogelijk door differentiële PVA aan de noordoostflank van de steeds vlakker wordende hoogtetrog enkele onweersbuien boven Frankrijk die vervolgens richting Benelux en Duitsland trekken. De oper berekent voor maandagavond bulk shear van 30-35 knopen en CAPE waardes van meer dan 2000 J/kg.

Modelbeoordeling en onzekerheden:


Vooral vrijdag is er veel zon en zullen de maxima waarschijnlijk nog 2-3 graden hoger uitvallen dan het EPS nu berekent. Ook zaterdag is dit het geval, omdat de bewolking die dan verwacht wordt vooral hoge bewolking is. Dit ensemble is minder extreem dan dat van 24 uur geleden. Ook zien we dat er zondag mogelijk al enkele buien tot ontwikkeling komen, de laatste paar runs komen meer members met dit scenario. Het einde van de droge en (zeer) warme weertype wordt door het grootste deel van het ensemble voor maandagavond verwacht. 

Pakken we de laatste gfs er nog even bij dan laat die zaterdag al in ZW-Benelux de eerste signalen zien. Het is zeker niet onmogelijk maar dat pakken andere modellen dan weer niet op of minder. Aan de warmte zal het niet veel doen lijkt het die zet gewoon door, tot ie grofweg maandag op dinsdag definitief waarschijnlijk word verdreven.

Zaterdag


Zondag


Maandag.



Eigenlijks kan ik niet veel meer zeggen dat het met de warmte er de daarbij onstabiliteit, de goeie kant op gaat. Vrijdagmorgen ga ik bekijken hoe sterk de kans verbeterd is voor de eerste optie (zaterdag). Dan zijn ook de korte termijn modellen erbij en zijn we al een flink aantal runs verder, met de andere modellen. Dan neem ik ook de beslissing voor al wel dan niet een apart topic gaat dat meer toch naar zondag dan bekijk ik dat vrijdagavond/zaterdag morgen etc etc.!!.

Tussendoor zal ik nog wel kijken hoe de stand van zaken is. Zal dat iedere keer in de morgen doen dus morgenvroeg weer.  Dan zijn we een aantal runs weer verder en kan ik kijken of daar ook al weer een soort van trendje inzit. Telkens elke run neerzetten heeft geen nut, gewoon eens een paar runs kijken.

Mvg Tatanka | Gewijzigd: 24 mei 2017, 07:42 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 mei 2017, 21:58 uur | Bericht #479896
Onweerskansen voor de aankomende week. Zondag en maandag vliegen betreft de kansen de pan uit!
1 van deze dagen zal het hoogstwaarschijnlijk moeten gebeuren...

Voor meer regio's check http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/onweerskansen/



 
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Waarom deze advertentie?
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
25 mei 2017, 09:33 uur | Bericht #479898
Citaat van Leon Eikenaar, woensdag 24 mei 2017, 21:58 uur Onweerskansen voor de aankomende week. Zondag en maandag vliegen betreft de kansen de pan uit!
1 van deze dagen zal het hoogstwaarschijnlijk moeten gebeuren...
 

Ben er bang voor!  Maandag CAPE genoeg (3000+) maar verder gebrek aan trigger(s)! Ook de ontwiikkelingen tav laagje met koufront passage staat nog op lossen schroeven! Lijkt me toch een gevalletje "verspilde" energie te gaan worden.





Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
25 mei 2017, 09:56 uur | Bericht #479899
Citaat van Alpenweerman, donderdag 25 mei 2017, 9:33 uur
Ben er bang voor!  Maandag CAPE genoeg (3000+) maar verder gebrek aan trigger(s)! Ook de ontwiikkelingen tav laagje met koufront passage staat nog op lossen schroeven! Lijkt me toch een gevalletje "verspilde" energie te gaan worden.





Alweer :o het is ook elke keer weer net niet he. | Gewijzigd: 25 mei 2017, 09:58 uur, door Weatherman
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 mei 2017, 10:43 uur | Bericht #479900
Citaat van Alpenweerman, donderdag 25 mei 2017, 9:33 uur
 Lijkt me toch een gevalletje "verspilde" energie te gaan worden.

Klopt Johann maar de kansen richting zondag maandag en wellicht dinsdag is nog weer voor een latere zaak. Gelukkig kan dat nog in alle rust bekeken worden plaatjes moeten goed gaan vallen. De warmte gaat nou immers ook nog niet meteen weg in de runs. Die komen juist weer terug....die van zondag richting maandag lijkt mij meer een valse koufront, (occlussiefront ?).

Vooralsnog is er helemaal nog geen kans weg gezet, en is er zaterdagavond in  ZW-Z Benelux (wellicht ook meer centraal). Al ruimte voor (zware) onweersbuien getriggerd door een hoogte trog. Logischerwijs gaan we dan ook niet verder kijken dan ons neus lang is. En pakken we die als eerste mogelijke kans. Vanavond of morgen kijk ik of die zodanig verbeterd is dat er al ruimte is voor een eventuele topic. Zo niet gaan we weer een deurtje verder kijken.!!.

Wat de modus ook moge zijn met dergelijke hoge cape waardes in de buurt en de triggers op de juiste plek. Kunnen eventuele cellen ook meteen fors uitpakken.of het scheringsgewijs nou single cells worden of een andere organisatie graad.;)

Zal een kleine preview van Gfs tonen kom vanavond met een uitgebreide post, dan ook met meer modellen,. Waarbij ik niet inzie wat momenteel in dit model getoond word aan signalen, dat in deze explosieve omgeving daar geen cellen bij onstaan.!!. Dat is absoluut geen whiscasting daar kan je donder van op uit gaan . Scheringsgewijs kan het nog een stapje hoger uitpakken, van de buien die in het zuidwesten getoond worden de triggers zijn voor buien er naast ( zie kaart onder met cirkel waar de ruimte voor is vol op de cape). Ik zal dan ook blij zijn als straks de korte termijn modellen binnen zijn, die moeten doorgaans dit beter later zien. Vanavond laat zal harmonie al een inzage kunnen geven tot in iedergeval zaterdagavond 20uur. Waar Gfs de buien dus ook al die buien toont.

Wrf en Ecmwf hebben dit wat meer noordzee Uk gericht dus ook hieraan moet nog gesleuteld worden.!!




Wel degeljk potentie in deze omgeving 



Liggen ook de warmste Theta's precies over ruim in de 60+ graden. Als dit ploft ga je meteen naar een opbouwende MCS zeker als je ook de nachtelijke waardes kijkt. MLCAPE 00z in nog ruim in de 1000+ orde 1000-1500. 

Laat nog maar mooi even verder opbouwen.!!

Mvg Tatanka | Gewijzigd: 25 mei 2017, 10:51 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
25 mei 2017, 10:43 uur | Bericht #479901
Ik denk op zich dat de kansen nog wel redelijk te noemen zijn Alpenweerman. Ik geef mee dat niet elke run er top uit ziet maar ik denk toch wel inmiddels dat de kansen (waarschijnlijk, is niet zeker) zich hoofdzakelijk zullen beperken tot het Zuid-Westen, Mid-Westen, Zuid-Midden, Zuiden en Zuid-Oosten van het land. Kort gezegd dus eigenlijk de gehele zuidelijke helft NL in een lijn van Leiden naar Oldenzaal.
Wat wel zeker waar is, zijn de triggers. Ik hoop dat die wel veelvuldig aanwezig gaan zijn anders kan het zomaar snel verpieteren. 
Laatste runs van GFS:
Het is onduidelijk zoals het er nu voor staat. Er zit ontzettend veel variatie in de verschillende modellen en eigenlijk zou er dus vanaf zondag eind van de dag t/m woensdag verspreid kansen zijn op onweer. Of er echter goede triggers komen die de zaak laten ploffen is altijd nowcasten maar ik ben er van overtuigd dat we, zeker niet nu al, de hoop moeten opgeven.
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
25 mei 2017, 17:39 uur | Bericht #479903
Citaat van Tatanka, donderdag 25 mei 2017, 10:43 uur Citaat van Alpenweerman, donderdag 25 mei 2017, 9:33 uur
 Lijkt me toch een gevalletje "verspilde" energie te gaan worden.

Klopt Johann maar de kansen richting zondag maandag en wellicht dinsdag is nog weer voor een latere zaak. Gelukkig kan dat nog in alle rust bekeken worden plaatjes moeten goed gaan vallen. De warmte gaat nou immers ook nog niet meteen weg in de runs. Die komen juist weer terug....die van zondag richting maandag lijkt mij meer een valse koufront, (occlussiefront ?).

Vooralsnog is er helemaal nog geen kans weg gezet, en is er zaterdagavond in  ZW-Z Benelux (wellicht ook meer centraal). Al ruimte voor (zware) onweersbuien getriggerd door een hoogte trog. Logischerwijs gaan we dan ook niet verder kijken dan ons neus lang is. En pakken we die als eerste mogelijke kans. Vanavond of morgen kijk ik of die zodanig verbeterd is dat er al ruimte is voor een eventuele topic. Zo niet gaan we weer een deurtje verder kijken.!!.

Wat de modus ook moge zijn met dergelijke hoge cape waardes in de buurt en de triggers op de juiste plek. Kunnen eventuele cellen ook meteen fors uitpakken.of het scheringsgewijs nou single cells worden of een andere organisatie graad.;)

Zal een kleine preview van Gfs tonen kom vanavond met een uitgebreide post, dan ook met meer modellen,. Waarbij ik niet inzie wat momenteel in dit model getoond word aan signalen, dat in deze explosieve omgeving daar geen cellen bij onstaan.!!. Dat is absoluut geen whiscasting daar kan je donder van op uit gaan . Scheringsgewijs kan het nog een stapje hoger uitpakken, van de buien die in het zuidwesten getoond worden de triggers zijn voor buien er naast ( zie kaart onder met cirkel waar de ruimte voor is vol op de cape). Ik zal dan ook blij zijn als straks de korte termijn modellen binnen zijn, die moeten doorgaans dit beter later zien. Vanavond laat zal harmonie al een inzage kunnen geven tot in iedergeval zaterdagavond 20uur. Waar Gfs de buien dus ook al die buien toont.

Wrf en Ecmwf hebben dit wat meer noordzee Uk gericht dus ook hieraan moet nog gesleuteld worden.!!


Wel degeljk potentie in deze omgeving 

Liggen ook de warmste Theta's precies over ruim in de 60+ graden. Als dit ploft ga je meteen naar een opbouwende MCS zeker als je ook de nachtelijke waardes kijkt. MLCAPE 00z in nog ruim in de 1000+ orde 1000-1500. 

Laat nog maar mooi even verder opbouwen.!!

Mvg Tatanka

Het was ook een antwoord tav de situatie zondag maandag en niet zozeer over de gehele periode!  Maar uiteindelijke verandert dat in mijn optiek niet veel aan de algehele situatie. (genoeg pot energie die niet aangsproken zal worden door gebrek aan triggers / forcering  en icm de tegenwerkende krachten van de hogedruk (inversie). 

Wanneer we de kaarten bekijken, voor deze keer UKMO en Offenbach erbij gepakt, dan zien we meteen het probleem!  Het koufront is zwak vertegenwoordig en wordt door de hogedruk gemangeld waardoor de fut er uitgaat. Daarnaast zien we dat het door een afvlakkende drukverdeling (laag Frankrijk) weer teruglopend wordt (naar noorden teruggeduwd met kenmerken van warmtefront) en wrs Nederland slechts zal schampen!

Al met al in mijn optiek niet echt overtuigend









 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 mei 2017, 18:32 uur | Bericht #479904
Citaat van Alpenweerman, donderdag 25 mei 2017, 17:39 uur Citaat van Tatanka, donderdag 25 mei 2017, 10:43 uur
Al met al in mijn optiek niet echt overtuigend


Dat is het momenteel idd verre van ja Johann

Het frustrerende hieraan is dat de kansen idd klein zijn. Alleen schuilt er wel een goeie 2000+ j/kg lokaal tot 3000 j/kg zaterdagavond al. Dat is in alle modellen zo. Dat is wat anders dan dat er een paar 100 j/kg staat, zoals ik in mijn vorige reactie ook al zij.>>>Als die gaan zijn dat geen huis tuin en keuken buien op die waardes. Een en ander moet zeker in de gaten gehouden worden. Qua zichtbare triggers is er niet veel of slechts zeer matig wat te zien in alle modellen. Maar er is nog zoveel meer mogelijk dan dat, en ik denk dat de korte termijn modellen dat gaan tonen. Deze modellen zijn simpelweg te globaal. Op warmte en onstabiliteit kom je een heel eind, met deze modellen. Maar uiteindelijk ga je alles finetunen met modellen als Harmonie,wrf4km Etc etc

We gaan het de komende runs zien. Volgens mij kan er veel veranderen zowel in een nog negatievere zin als positieve zin. Als we alleen de kansje richting zaterdag pakken is er nog een 2 dagen te gaan. De korte modellen nog daarbuiten gelaten, want die zouden logischer wijs dit soort situaties beter moeten gaan laten tonen.

Voorbeeldje dergelijke verschuiving van 100-150 km oostelijker zijn binnen 48 uur zeker niet onmogelijk. Vooralsnog is dat gissen als de neten true. En kunnen de rollen ook weer omgekeerd zijn dat ie weer meer naar Uk neigt of vol op noordzee. Of hij is compleet weg... het kan allemaal nog. Saai om te volgen is het eerlijk gezegd niet.


Kijken we naar de Cin en die omgeving erbij bij dat frontje en de buien, daar bijna tegenaan al dan kan dat al als een andere trigger werken. Zo gek hoog is dat niet. Timing timing en nog eens timing.!!






Ik wacht de korte modellen nog even af.  En ik denk dat ik mijn volgende update maar eens morgenvroeg doe i.p.v vanavond zoals ik de afgelopen 2 updates ook gedaan heb. 
  | Gewijzigd: 25 mei 2017, 22:12 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 mei 2017, 20:06 uur | Bericht #479905
Citaat van Alpenweerman, donderdag 25 mei 2017, 9:33 uur Citaat van Leon Eikenaar, woensdag 24 mei 2017, 21:58 uur Onweerskansen voor de aankomende week. Zondag en maandag vliegen betreft de kansen de pan uit!
1 van deze dagen zal het hoogstwaarschijnlijk moeten gebeuren...
 

Ben er bang voor!  Maandag CAPE genoeg (3000+) maar verder gebrek aan trigger(s)! Ook de ontwiikkelingen tav laagje met koufront passage staat nog op lossen schroeven! Lijkt me toch een gevalletje "verspilde" energie te gaan worden.

**plaatje**




De kaarten waren slechts een indicatie van de modellen die gisteravond de situatie toonden. Nu is zondag inderdaad van de baan (voor Nederland) door het Hoog. Ik zie de mogelijkheden wel inzitten op maandag, want alle ingredienten zijn er wel aanwezig. Dan moeten ze op de vrije loop gaan (convectie). Wat Tatanka al zei: als ze gaan dan gaan ze. Zie 2 en 3 juli 2015. Toen dacht men dat het ook gebeurt was na een paar onweersbuien in het oosten van Nederland. Hetzelfde als de situatie van vorig jaar op 27 augustus 2016 toen men ook dacht dat er vrij weinig ging gebeuren, maar uiteindelijk wel los ging.

Het blijft spannend omtrent de kansen en wat Tatanka al zei moeten we het van de fijnere modellen hebben (harmonie, WRF4km etc.).
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 mei 2017, 21:35 uur | Bericht #479906
Nieuwe uitdraai betreft de onweerskansen voor de aankomende week. Zondag is groot en deels van de baan door een Hoog ten westen van ons, maar maandag komt steeds meer in de gelegenheid, alhoewel het nog wel rommelig is die dag betreft de neerslagkansen...


Voor meer regio's check http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/onweerskansen/
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
26 mei 2017, 08:43 uur | Bericht #479910
Onweerskansen van de komende dagen kunnen worden besproken in het aparte kansentopic aangemaakt door Tatanka!
tony
Lid
Woonplaats: Ingen
Berichten: 250
Lid sinds: 12 apr. 2009
30 mei 2017, 15:10 uur | Bericht #480184
Even een vraag zijn er vandaag ook nog kansen op onweer. Het is hier in lienden (Gelderland) erg klam en benauwd.
Live now cause today can be your last
bram12A
Lid
Woonplaats:
Berichten: 91
Lid sinds: 3 jun. 2010
30 mei 2017, 18:50 uur | Bericht #480191
Het duurt nog even, maar toch! Interessante setting voor vrijdag volgens GFS?


Bron: www.wetterzentrale.de
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 mei 2017, 10:11 uur | Bericht #480202
Vanmiddag zal ik daar eens met een eerste globale bericht voor komen.;)
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 mei 2017, 14:01 uur | Bericht #480203
Morgen begin meteorologische zomer, die begint ook zomers. Maar het is een korte impuls vrijdag en mogelijk zaterdag word deze afgestraft met regen en onweersbuien.!!


Blikseminslag nabij Tilburg tijden de onweerskansen van 29 op 30 mei. Foto: Wouter van Bernebeek‏ @StormchaserNL

Morgen het begin van de meteorologische zomer, met meteen een korte zomerse impuls. Vrijdag namelijk alweer onweerskansen, eer we daar zijn beland. Morgen en vrijdag twee zomerse dagen met op grote schaal 25+ graden. Mogelijk dat op vrijdag zeer lokaal in de zuidelijke helften de tropische 30 graden aangetikt kan worden. Kansen daarop zijn klein in Belgie liggen die opties iets hoger. Al om al zien we op grote schaal vrijdag temperaturen terug van 26-28 graden een prima zomerdag dus. Direct aan de kust regio's is het frisser 17-21 graden op donderdag,en vrijdag iets hoger 18-22 graden.. Inzet komt door een hogedrukgebied in onze buurt met kern (Zuid-Uk). Vandaag profiteren we daar al van een klein beetje van, morgen schuift het geheel traag oostwaarts waardoor de stroming de oosthoek opzoekt . En dat is dan ook de opmaak voor morgen een warme tot zomerse dag,en vrijdag een volle zomerdag.


Onweerskansen vrijdag een eerste blik:
Ook hierbij weer de gebruikelijke verschillen, Gfs en Wrf hebben hebben het meer op onweersbuien dan Ecmwf. Ecmwf nog niet helemaal dus maar die gaat met de run ook meer en meer naar vrijdag. In bepaalde oplossingen (leden) staat die ook al op buien in de namiddag en avond van het zuiden uit. Vrijdag bevinden we dus in die warme sector, en daar in onstaat op vrijdag een thermisch laagje. Die weer het 1 en ander aan onstabiliteit en triggers mee brengt.




Vrijdag zijn er dus van het zuidwesten-zuiden uit weer regen en onweersbuien mogelijk . Cape in de orde van 1000-1500 j/kg (en Gans belgie). Richting de zuidelijke helften NL 700-1000 j/kg (ZW-Z-Z0) Eff schering bedraagt veelal 20/30kts. Dus een paar stevige multicells is mogelijk >>matig georganiseerd <<. Eventuele buien kunnen advectief nog ver komen wat verder nederland in, maar nemen wel in activiteit af (late avond/nacht). De wat betere kansen zijn eerst op huidige modelberekeningen.  Eerst voor Belgie en zuidelijke helften nederland dus. Zo staan de modellen er momenteel even globaal bij, opties tot verbetering en verslechtering zijn op deze termijn nog mogelijk. Ik zal dat zeker weer in een nieuwe update benoemen,morgenvroeg zal ik weer met een met een nieuwe update komen. 

Eerst even weer 2/3 warme tot zomerse dagen meepakken!!

  | Gewijzigd: 31 mei 2017, 16:16 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 16
Lid sinds: 11 jul. 2010
31 mei 2017, 15:08 uur | Bericht #480204
Goed nieuws Tatanka! Hopelijk komt Rotterdam deze keer ook aan de beurt. Dan kan ik mijn lightning sensor testen. Ik hou je goed onderbouwde berichten in de gaten.
Woonplaats:
Berichten: 105
Lid sinds: 8 jan. 2010
31 mei 2017, 15:20 uur | Bericht #480205
Citaat van stoomjedood, woensdag 31 mei 2017, 15:08 uur Goed nieuws Tatanka! Hopelijk komt Rotterdam deze keer ook aan de beurt. Dan kan ik mijn lightning sensor testen. Ik hou je goed onderbouwde berichten in de gaten.
Rare vraag waarschijnlijk, maar waar komt je nickname vandaan? :o
Mike023
Lid
Woonplaats: Hoofddorp
Berichten: 93
Lid sinds: 3 jul. 2011
31 mei 2017, 16:02 uur | Bericht #480206
Nice, heerlijk die zomerse temperaturen! Nu hopen op een mooie licht en geluid show hier in het Westen. Thnx heren en dames voor de tijd die jullie steken in het forum!
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 16
Lid sinds: 11 jul. 2010
31 mei 2017, 16:31 uur | Bericht #480207
Citaat van EricSmullie, woensdag 31 mei 2017, 15:20 uurRare vraag waarschijnlijk, maar waar komt je nickname vandaan? :o
Ach ik mag graag roken... wellicht helpt mijn updraft een beetje! En de naam waarschuwt ook direct.

Weer on Topic:
Volgens de GFS is de MUCAPE niet heel noordelijk... net genoeg voor de zuidelijk provincies.


Bron: http://www.meteociel.fr/modeles/gfs/mucape-et-best-lifted-index/3h.htm
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 juni 2017, 07:06 uur | Bericht #480216
Update 7:00uur onweerskansen vrijdag en zaterdag 2/3 Juni.

Gebruikelijke verschillen in lokalisering van convectie morgen. Wel alle modellen hebben convectie erin morgen namiddag/avond. Accent globaal gezien nog steeds boven Belgie, en deels zuidelijke helften NL. Pakken we twee convectieve modellen Wrf4km en Harmonie,. Dan komt wat Wrf4km westelijker in Belgie op gang en vandaar uit noord-oostwaarts richting Brabant. En harmonie wat oostelijker noordoost-oostwaarts richting limburg,ardennen,duitsland. (zie kaarten hieronder.)

Wrf4km wat westelijkere opties (ouwe run nog de nieuwe komt later vanmorgen).


Harmonie pakt het net een fractie oostelijker op, en blijft ook noordoost-oostelijker gaan.



Ik krijg wel eens de vraag hoe komt dat Tatanka, als ik de guidance van het knmi bekijk dan toont deze niet veel bijzonders, of omkeerd wat een forse guidance. Waarom zie ik dat niet terug in bepaalde modellen, ik zal onder een klein stukje toelichten om dat verhaal ook eens wat duidelijker te maken. Aangezien ik de guidance vaak gepost zie worden, maar hou dan wel rekening met onderstaande. 


Twee hele groot belangrijke verschillen, en dat heeft niet eens te maken met de onzekerheden in de modellen. Ten eerste is dat zij het verhaal pas vanaf NL oppakken dat is al 1 verschil. Of er moet al echt wat advectief uit Belgie komen. Als er al een kans in Belgie zou staan pikken ze dat dus niet op, (aangezien we een nederlands/belgisch forum zijn is die dus deels hanteerbaar). Punt 2 zij gebruiken de modellen hirlam,ecmwf, en harmonie o.a. Plus nog wat eigen modellen. En aangezien we meerdere modellen niet uitsluiten hele belangrijke o.a zijn Gfs,Wrf modellen,Wrf4km. Die neem ik ook mee in de kansen, en ik hou rekening met dat ik 2 landen vaak moet bekijken. Meeste zomerse kansen beginnen doorgaans toch vaak vanuit die contreien. Natuurlijk is de guidance in grote lijnen dan weer geschikt als de kans helemaal op NL ligt. Maar deels ook niet gezien die andere modellen er niet bijpakken.


Terug naar de kans.
Morgen zal het vooral weer... ja daar is het woord weer >>Nowcasten zijn. Ik kan niet anders dan een gebied aankaarten welke het gevoeligst is voor onweer momenteel. En das morgen in alle modellen toch echt eerst grote delen van Belgie, en zuidelijke helften Nederland. Alles wat nog verder NL induikt of onstaat is in deze dus meegenomen. 

Cape waardes in Belgie en zuidelijk NL in de orde van 1000-1500 j/kg, schering in grote lijnen in de orde van 20-30 kts. Dus single/cells multicells mogelijk matig georganiseerd. Vanwege de lage treksnelheid, hoge neerslagsommen mogelijk op een goeie cell lokaal 30-45+mm. En dat kan zeker problemen veroorzaken. Aangezien er gebieden bij zitten waar deze buien kunnen voorkomen gortdroog zijn. Een bui die daar een lage treksnelheid heeft met deze intensiteiten. Zal het eerste grote deel van de neerslag niet weg kunnen de grond in, gevolg is dat er wateroverlast kan optreden. Absoluut geen bangmakerij, het is gewoon een reële kans. Ik wacht nog even met een topic, ik wil dit en nog wat meer dingen bevestigd hebben. Maar das opzich al een topic waard het hoort er allemaal bij, niet alleen het onweersverhaal ook dit soort randverschijnselen.

Zaterdag zijn er in binnenland maar vooral oostelijke helften weer kansen op onweer. Daar kom ik later nog op terug,!!

Gisteren was het met dergelijke buien alweer raak in Duitsland, en Frankrijk.Ook vandaag aldaar dus vergelijkbare kansen met zelfs iets lagere cape waarden en mindere organisatie. Een Level 1 voor excessive precipitation aldaar vandaag ik verwacht dat ze voor bovengenoemde kansen ook hier daarmee gaan komen.


Vanavond bekijk ik de boel nog eens opnieuw.

Met vriendelijke groet,

Tatanka





  | Gewijzigd: 1 juni 2017, 09:39 uur, door Tatanka
there can be only one
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 203 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 203, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden