24 september 2010, 22:33 uur | Bericht
Het afsluitende onweer gister van de afgelopen paar mooie dagen heb ik meegemaakt in de Ardennen. Rond 19:00 uur begon het donker te worden en was er een groot vezelachtig aambeeld zichtbaar boven de bui die in onze (Vielsalm: Ardennen) richting kwam. Aangezien we uit eten gingen, heb ik de bui verder niet zien aankomen, maar toch zinde het me niet. Een uur later, om +/- 20:00 uur, ging het helemaal los. We hoorden op het dak boven ons(konden toen niet naar buiten kijken) zware regenval(dachten we). Wij, ondanks dat we aan het dessert zaten, toch naar een plek gelopen waar we in elk geval naar buiten konden kijken. Pikdonker, constant geflits en de regen, was geen regen maar forse hagel. Stenen zo groot als goede knikkers kwamen naar beneden. Dessert afgeraffeld, en snel richting auto. Ondertussen was het zo goed als droog maar het onweerde nog redelijk hard. Op weg naar de auto 1 grote water/ijsstroom van de heuvels naar beneden. Bij de auto aangekomen wel veel afgehagelde takjes en bladeren maar gelukkig geen schade aan de auto. Snel de rest opgehaald bij het restaurant want die konden door de hoge water/ijsstand niet die richting op. In de bungalow aangekomen heeft het nog zeker 3 kwartier geonweerd waarbij enkele inslagen vlakbij te noteren vielen. Vandaag teruggekeerd na een midweek Ardennen. Heb 1 foto gemaakt van wat hagelstenen, 12 uur na de bui! En nog zat er 1 bij die zo groot was als een knikker. Helaas krijg ik de foto niet geupload zoals met alle foto's die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Al met al een schitterende midweek gehad met een goed afsluiten onweer. In Nederland dit jaar in elk geval niet meegemaakt. Heb op diverse sites gezocht of er wat te vinden was over de bui, maar ik heb niks gevonden. Alleen heb ik teruggevonden dat het treinverkeer in de buurt van Vielsalm last had gehad van de onweersbuien die gister de Ardennen hebben aangedaan(Belgische teletekst).