Welkom in het herfsttopic van 2025!
De kracht van de zon neemt af, de miste herfstdagen zijn aangebroken. Hoog tijd voor het herfst discussietopic!Ik heb een bijzonder drukke tijd achter de rug, maar ik heb toch weer zin om af en toe iets te delen. Het Onweer-Online format vind ik nog steeds fijn, dus ik ga kijken of er hier nog lezers zijn. Voel je vrij om ook iets toe te voegen!
Op dit moment ligt er een flink blokkerend hogedrukgebied ten noordoosten van ons. Anderzijds ligt lagedrukgebied Alessio ten zuidoosten van ons. Alessio zorgt plaatselijk voor noodweer in Italië. Door het contrast tussen hogedruk en lagedruk staat er een flinke noordoostenwind boven Nederland. Deze wind is vrij droog.

Hieronder is de weerpluim opgedeeld in 3 delen.
1) Droge en frisse noordoostenwind tot vrijdag
We hebben de komende dagen nog te maken met een doorwaaiende droge noordoostenwind. Deze wind voelt wat frisser aan omdat het een vrij droge wind is. De wind waait behoorlijk door omdat er een groot verschil in luchtdruk is boven Nederland (de isobaren liggen dicht bij elkaar). Hierdoor koelt het 's nachts minder af. Vannacht koelt het nog af 2 graden in het binnenland tot 8 graden aan de kust. De nachten hierna is het een paar graden minder koud, maar de wind blijft gevoelig fris. Overdag is het met 16 graden ook een beetje fris.
Al met al, overdag 16 graden. Droge lucht. Geen neerslag, alleen in het noordwesten een kustbui. Wind blijft aanwezig en is een heel klein beetje schraal.
2) Wind draait naar oost-zuidoost op vrijdag t/m maandag
Dan verplaatsen drukgebieden zich en draait de wind. Zo komt iets warmere en vochtigere lucht naar de Benelux. Temperaturen lopen op 20 graden. De vochtigere lucht is duidelijk te merken aan het stijgende dauwpunt (stijgt van 5 naar 12 graden). Door de toegenomen luchtvochtigheid neemt de kans op bewolking, een bui of wat mist toe. Ik denk dat het op de meeste plaatsen wel gewoon droog blijft. De wind neemt af.
3) Hogedrukgebied boven ons hoofd
Ten slotte volgt vanaf volgende week dinsdag een nieuw hogedrukgebied. Deze komt iets meer boven ons hoofd te liggen. Hierdoor houden we weinig wind. De zon kan overdag flink schijnen en zodoende stijgt de temperatuur naar 20 graden. 's Nachts kan de temperatuur weer snel dalen (opnieuw circa 2 tot 8 graden). Neerslagkansen blijven klein, september eindigt waarschijnlijk droog.