Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 11:51:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Liberty, TX.

29 Apr 2024 11:42:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Harris, TX.

29 Apr 2024 11:37:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:26:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:20:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Newton, TX; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:16:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Harris, TX.

29 Apr 2024 11:14:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allen, LA; Calcasieu, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 11:12:42

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Galveston, TX; Harris, TX.

29 Apr 2024 11:12:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beauregard, LA.

29 Apr 2024 11:12:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allen, LA; Beauregard, LA; Calcasieu, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 11:05:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Galveston, TX; Harris, TX.

29 Apr 2024 11:05:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jasper, TX; Newton, TX; Orange, TX.

29 Apr 2024 10:56:49

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Liberty, TX.

29 Apr 2024 10:55:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Liberty, TX.

29 Apr 2024 10:40:58
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
RR1991
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 2 okt. 2009
6 oktober 2009, 18:05 uur | Bericht #53276
Voor mijn profielwerkstuk ben ik de gevolgen van onweer aan het beschrijven. Nu kan ik op het net niet veel vinden over het effect van onweer op (wilde) dieren. Welke dieren voelen onweer bijvoorbeeld aankomen, en hoe doen ze dat? Hoe reageren ze op zulke weersomstandigheden?

Alvast bedankt

Gr. Ruben
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
6 oktober 2009, 22:00 uur | Bericht #53292
Nieuw op de site?
Welkom!
Waarom deze advertentie?
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
6 oktober 2009, 22:31 uur | Bericht #53297
ook welkom op 0-0 RR1991 !!!

dat de dieren een 6e zintuig hebben voor bepaalde dingen ben ik van overtuigd, kijk maar toen met die tsoenami , er is geen dood (wild) dier gevonden !!

zelf heb ik een parkiet en die heeft er helemaal niks van maar m'n ouders hebben een paar hondjes en die raken in de stress bij onweer maar dat komt denk ik in dit geval door de eigenaren.mijn moeder is er ook een beetje bang voor en dat voelen die beesten aan, daartegen vind ik het schitterend en die vogel van mij slaapt er gewoon doorheen.

als je op het net niet veel kan vinden ga dan eens bij een boer ofzo langs, dichter bij de beesten en natuur kan bijna niet,denk dat die mensen aardig wat ervaring hebben opgedaan!!!

Succes en een leuke tijd hier ,

groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
7 oktober 2009, 10:14 uur | Bericht #53313
hey enige dat ik weet bij dieren is dat als ze in een wei staan ze op een kluitje gaan staan, maar meer ook niet idd.

maar idd gewoon langs een boer gaan of misschien wel bij de dierenarts.
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 oktober 2009, 11:03 uur | Bericht #53319
Ook bij dit onderwerp overheerst de neiging van de mens om mysterieuze dingen te WILLEN zien.

Dieren voelen onweer niet aankomen maar horen het aankomen. Veel diersoorten hebben een veel beter gehoor dan ons.

Ruk: de geen-dode-dieren-bij-de-tsunami-mythe is erg hardnekkig, jij hebt het vast ook 'ergens eens gelezen of gehoord'. Maar is het wel waar?? Er zijn wel degelijk heel veel dode honden, katten, geiten en koeien gevonden. Grotendeels omdat ze niet konden ontsnappen. En wilde dieren? Die zijn amper dood gevonden omdat die nou eenmaal niet bij de kust komen. Die heeft de mens namelijk helemaal gecultiveerd dus wat heeft een wilde olifant daar te zoeken? Alle tsunamislachtoffers (mens en dier) zijn in een klein strookje van maximaal 3 kilometer aan de kust gevallen. Ooit wel eens een olifant op een strand gezien?

Even met de voetjes op de grond mensen, ik weet dat het leuk is om te zweven en dingen te willen zien die er niet zijn, maar concentreer je op de werkelijke feiten
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2009, 11:51 uur | Bericht #53321
De normalë "aardse" zintuigen van bepaalde dieren zijn wat scherper afgesteld als die van ons....Zij voelen of horen al eerder onraad dan de mens. Vandaar dat zij al eerder vertrekken.

Dat met die tsunami is deels waar, maar daar is niets zweverigs of mystics aan.
Trillingen worden gewoon eerder gevoeld door sommige dieren, dan door mensen.
Tevens zijn vele mensen gewoon dom, want die gaan juist naar zee toe, als deze zich terug trekt als voorbode van een tsunami....

Als voorbeeld:
Een haai heeft voor zover bekend geen bovennatuurlijke zintuigen, maar ruikt wel een druppel bloed op kilometers afstand.....
(bepaalde) Landdieren zijn echt wel in staat bepaalde trillingen of geluiden van heel ver te horen/voelen.
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
depeer
Lid
Woonplaats: Sprundel
Berichten: 327
Lid sinds: 14 jun. 2007
7 oktober 2009, 12:27 uur | Bericht #53322
Citaat van Romani, woensdag 7 oktober 2009, 10:51 uur De normalë "aardse" zintuigen van bepaalde dieren zijn wat scherper afgesteld als die van ons....Zij voelen of horen al eerder onraad dan de mens. Vandaar dat zij al eerder vertrekken.

Dat met die tsunami is deels waar, maar daar is niets zweverigs of mystics aan.
Trillingen worden gewoon eerder gevoeld door sommige dieren, dan door mensen.
Tevens zijn vele mensen gewoon dom, want die gaan juist naar zee toe, als deze zich terug trekt als voorbode van een tsunami....

Als voorbeeld:
Een haai heeft voor zover bekend geen bovennatuurlijke zintuigen, maar ruikt wel een druppel bloed op kilometers afstand.....
(bepaalde) Landdieren zijn echt wel in staat bepaalde trillingen of geluiden van heel ver te horen/voelen.


Dat een Haai bloed al op kilometers afstand kan ruiken is een fabel,Een witte haai bijvoorbeeld, kan 1 druppel bloed ruiken in 4,6 miljoen liter water.
Er zal dus daadwerkelijk bloed door zijn reukorgaan moeten passeren wil hij/zij het ruiken,,maar die hoeveelheid is zoals boven beschreven onnoemelijk klein.
In de huid van de kop en de romp liggen ook allerlei zintuigen. Daarmee registreren haaien drukgolven en trillingen. Ze nemen de bewegingen van een vis op grote afstand waar. Daarnaast herkennen ze zwakke elektrische schokjes en magnetische velden. Dit helpt bij het vinden van een prooi.
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 oktober 2009, 17:38 uur | Bericht #53343
Citaat van Murphy, woensdag 7 oktober 2009, 11:03 uur Ruk: de geen-dode-dieren-bij-de-tsunami-mythe is erg hardnekkig, jij hebt het vast ook 'ergens eens gelezen of gehoord'. Maar is het wel waar?? Er zijn wel degelijk heel veel dode honden, katten, geiten en koeien gevonden. Grotendeels omdat ze niet konden ontsnappen. En wilde dieren? Die zijn amper dood gevonden omdat die nou eenmaal niet bij de kust komen. Die heeft de mens namelijk helemaal gecultiveerd dus wat heeft een wilde olifant daar te zoeken? Alle tsunamislachtoffers (mens en dier) zijn in een klein strookje van maximaal 3 kilometer aan de kust gevallen. Ooit wel eens een olifant op een strand gezien?
volledig met je eens, Murphy !!
de dieren die konden niet konden ontsnappen waren idd het haasje.
ik heb alles van horen en zien op tv.
zo vertelden de mensen dat het ze achteraf pas opviel dat er geen (wild) dier meer was te horen !!!
en vergeet niet het verhaal van... jaja een olifant die er vandoor ging met een toerist op z'n rug naar een hoger gelegen gebied vlak voordat de golf kwam !!!

ben overtuigd dat alle beesten op hun manier het een of ander kunnen aanvoelen maar precies hoe of wat zullen we mischien nooit weten.

koeien bv. gaan bij elkaar met hun kont richting de bui staan, maar zijn nog wel zo simpel dat ze als er de kans is ze ook vlak bij een boom blijven bij onweer, dus dat zintuigje missen ze dus weer.

het blijft speculeren maar in ieder geval een moeilijk en pittig onderwerp !!!

laters Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
10 oktober 2009, 04:23 uur | Bericht #53571
Katten merken naderend onweer inderdaad veel eerder op dan mensen. Als ik denk dat er onweer nadert kan ik aan de reactie van mijn katten zien of ik m'n camera moet gaan pakken. Als de oudste onder mijn bed kruipt en de jongste in de vensterbank gaat zitten kijken dan weet ik dat de bui nog best ver weg is. Zodra de jongste uit de vensterbank springt en in de douchecel gaat liggen dan weet ik dat het onweer erg dicht bij gaat komen (en ik m'n camera weer moet opbergen en maken dat ik binnen kom).

Tot nu toe kloppen de voorspellingen van die 2 altijd en ze doen het ongeveer 10 minuten voor ik de bui echt kan zien of een minuut of 5 voor de bui echt recht over trekt. 2 uitstekende detectoren op 4 poten dus
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 november 2009, 01:03 uur | Bericht #55139
Mijn 2 katten, zijn voordat er een frontje aankomt altijd draaikonten. Ze weten niet wat ze willen.

Na een uur blijven ze bij mij in de buurt of gaan bij elkaar liggen in een hoekje. 25/26 mei 2009 waren de katten erg raar metname angst in de ogen. En als je maar iets liet vallen schrokken ze. Vooral mijn kater die is snel bang en die ging zowat in me zitten op de bank Toen had ik zoiets van dit is foute boel. Aldus mijn Moeder ikzelf was aan het werk toen het losbarste gelukkig aan het werk op de vrachtwagen.

Dus dieren merken wel dat er iets aankomt. Maar wat dat is is mijn een raadsel. Mijn vermoede is instinct
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
1 november 2009, 10:50 uur | Bericht #55151
Volgens mij horen onze dieren gewoon veel beter dan wij. Vandaar dat ze al angstig zijn nog voor wij merken dat er onweer op komst is.

Wat ik wel merk bij mijn paarden is dat wanneer het een hele dag gaat regenen ze gewoon in de regen gaan staan. Als het maar een buitje is gaan ze schuilen in de stal tot dat het over is.
Hoe ze dat weten? Geen idee.
flaskk
Lid
Woonplaats: Aalten (oosten)
Berichten: 167
Lid sinds: 8 jun. 2009
1 november 2009, 21:52 uur | Bericht #55211
Er zijn genoeg dingen wie wij gewoon niet snappen van dieren zoals een duif (het domste beest op aarde) wie eerst met een vrachtwagen naar spanje gaat en daarna gedropt word en precies de weg weer terug weet te vinden.
Ik denk dat sommige dieren onweer wel aanvoelen. bij ons zitten er een hoop vogels in de tuin en als we regen krijgen zijn ze minstens 3 uur van te voren stil
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
2 november 2009, 09:37 uur | Bericht #55215
Wetenschappelijk is het heel moeilijk om vast te stellen domweg om dat dieren niet kunnen praten. Neemt niet weg dat er toch onderzoek wordt gedaan naar het hoe en waarom. Waar het eigenlijk op neer komt is dat er geen vast patroon is waar om en hond bijvoorbeeld bang is voor onweer en en olifant weg rent bij en naderende Soenamie.

Wat wel duidelijk mag zijn is dat de dieren stuk voor stuk reageren uit angst. En olifant die vlucht voor en soenamie doet dit om dat het dier veel eerder dan wij voor mogelijk kunnen houden vreemde trillingen waarnam. Die hond die bang is voor onweer hoort deze onheilspellende donders al vele kilometers verder op dan wij (honden zijn toch al bang voor harde knallen denk maar aan vuurwerk).

Dat domme duiven de weg kunnen vinden geeft aan dat duiven zei het op hun manier intelligenter zijn dan je denkt.
Zo zijn er ook mensen die bepaalde dingen voorvoelen. Klinkt gek maar ik ben er zelf 1 van als het gaat om slecht weer voorspellen.

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 84 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 84, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 27, 28 en 29 juli 2012".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden