Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

11 May 2024 10:03:54

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

11 May 2024 10:00:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osceola, FL.

11 May 2024 09:16:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Orange, FL; Osceola, FL.

11 May 2024 09:05:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, AR; Searcy, AR.

11 May 2024 08:45:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bladen, NC; Columbus, NC; Robeson, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dare, NC; Hyde, NC; Tyrrell, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fairfield, SC; Kershaw, SC; Lancaster, SC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, SC; Lexington, SC; Newberry, SC; Richland, SC; Saluda, SC; Sumter, SC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carteret, NC; Craven, NC; Duplin, NC; Jones, NC; Onslow, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pender, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sampson, NC.

11 May 2024 08:24:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Darlington, SC.

11 May 2024 08:24:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Greene, NC; Jones, NC; Lenoir, NC; Pitt, NC.

11 May 2024 08:24:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Menard, TX.

11 May 2024 08:24:21
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
Woonplaats: België
Berichten: 195
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 november 2009, 17:57 uur | Bericht #55560
Heb het geluk gehad om de actieve buienlijn in het centrum van België live te kunnen volgen. (een kort verslag)

Was op de road tussen 16:30 en 17:30. Regio Aalst werd een zwarte band merkbaar (zonder aflijning weliswaar), naarmate we verder uit het centrum van Aalst wegreden werd duidelijk dat we onder een uitdovende shellfcloud zaten. Het werd nacht en windstil.(een egyptische nacht voor een squall-line) Seconden later ontplofte de hemel met bakken water en rukwinden waardoor onze auto (kleine gezinswagen) werd verzet. We moesten noodgedwongen stoppen met onze knipperlichten op een ringweg. Het was totale apocalyps, hagel was er niet, maar de lucht was echt aan het kolken. Toen we ons op de E17 begaven om richting Waregem te vertrekken werd de achterkant van de 'Low topped supercell' merkbaar. Verscheidene uitzakkingen waren te zien (mammatus) + een verticale regenboog!

Prachtig, Cheers Weatherservice

PS: jammer genoeg had ik geen fototoestel tot mijn beschikking, maar het staat op mijn oogvlies gebrand!
lovejer
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 411
Lid sinds: 2 jul. 2008
22 november 2009, 18:20 uur | Bericht #56308
Nou het is hier (Nieuwegein, UT) wel met bakken naar beneden gekomen qua regen, maar ik heb maar 2 flitsen gezien en het is alweer voorbij
ONWEER-staanbaar
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Ternat, 15km W van Brussel (Belgie)
Berichten: 184
Lid sinds: 7 jul. 2009
22 november 2009, 18:22 uur | Bericht #56310
Citaat van WeatherService, zondag 22 november 2009, 17:57 uur Heb het geluk gehad om de actieve buienlijn in het centrum van België live te kunnen volgen. (een kort verslag)

Was op de road tussen 16:30 en 17:30. Regio Aalst werd een zwarte band merkbaar (zonder aflijning weliswaar), naarmate we verder uit het centrum van Aalst wegreden werd duidelijk dat we onder een uitdovende shellfcloud zaten. Het werd nacht en windstil.(een egyptische nacht voor een squall-line) Seconden later ontplofte de hemel met bakken water en rukwinden waardoor onze auto (kleine gezinswagen) werd verzet. We moesten noodgedwongen stoppen met onze knipperlichten op een ringweg. Het was totale apocalyps, hagel was er niet, maar de lucht was echt aan het kolken. Toen we ons op de E17 begaven om richting Waregem te vertrekken werd de achterkant van de 'Low topped supercell' merkbaar. Verscheidene uitzakkingen waren te zien (mammatus) + een verticale regenboog!

Prachtig, Cheers Weatherservice

PS: jammer genoeg had ik geen fototoestel tot mijn beschikking, maar het staat op mijn oogvlies gebrand!

Leuk verslag!
Hier niet zo hevig in Ternat, maar wél ook die mammatus, én fototoestel bij de hand hier thuis! Foto's volgen straks. eerst mijn kotertjes in bad stoppen. Was allereerste keer dat ik mammatus in het echt zag. Bijna ontroerend mooi.

Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
22 november 2009, 18:37 uur | Bericht #56311
Zat rond 17.00 op de A20 t.h.v. Rotterdam. Een hele heftige bui, stond gelukkig in de file want met 120 km/u was het erg gevaarlijk geweest. Nu erg rustig hier (Maassluis)
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
22 november 2009, 22:13 uur | Bericht #56359
Zal ik morgen met fiets naar school gaan? ik moet 8 km van hier naar school rijden btw wat is het verstandigst
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 november 2009, 22:31 uur | Bericht #56362
A level 1 was issued for parts of United Kingdom, parts of the Netherlands, Belgium, Luxembourg and parts of Germany mainly for severe wind gusts and to a lesser extent for tornadoes.



SYNOPSIS
High pressure settles in over the NE-US/Newfoundland through this forecast, yielding a favorable pattern for a significant outbreak of true polar airmass far southwards over the N-Atlantic in conjunction with the strong cyclonic vortex north of Scotland. Downstream development is underway during the following 36h with falling geopotential heights S/SE of Greenland and positive height tendencies over far NW-Europe. Not much change for the European weather: warm and stable over the Mediterranean and the Black Sea, somewhat colder over NE-Europe and unsettled conditions over central/NW-Europe.

DISCUSSION
Aforementioned Atlantic trough causes a rapidly strengthening ridging over Ireland and UK throughout the period, with strong high-level jet winds developing along the eastern fringe of this ridge over Ireland and SW-UK as supergeostrophic winds spread southeastwards. This assists in the gradual development of a weak wave, which crosses UK during the late afternoon hours, Belgium, the Netherlands and W-Germany until roughly 21 UTC and the rest of Germany thereafter. A striking sign of this young wave is the persistent and well established phase shift of the respective trough axis between the surface wave and the one at mid-levels. Despite minor discrepancies in timing and strength, global models agree well among each other and latest modified IR loop of GOES-12 showes a constantly cooling cloud shield along this baroclinic zone offshore, where GFS and ECMWF initiate the wave.

Symptomatical of a wave at that time of year, the main story will evolve behind the sheared (20m/s LL shear) and broad warm sector, affecting those areas during the daytime hours with the main attention on the spot between the surface and mid-level wave. Nested model runs hint on the strongest moisture advection ahead of the mid-level wave and not in conjunction with the surface feature itself. Hence, mid-level cool-down atop of the LL moisture causes a fairly extensive area with up to 300 J/kg MLCAPE over Belgium/the Netherlands and NW-Germany, decreasing eastwards/southwards over Germany and during the night hours. The cold front, ill defined over the Low Countries, gradually shapes up as it crosses W-Germany and is the focus for main thunderstorm activity.

Shear is moderate in the deep layer up to 6km (15-20m/s) and strong in the lowest 0-1km / 0-3km with up to 20m/s with a sharp helicity gradient along the fronts. Next to shear, forcing is present as a vigorous vorticity lobe accompanies the developing upper trough.

Current scenario is a developing area of enhanced convection over the far eastern English Channel, Belgium and Netherlands during the evening and early night hours, as the developing cold front crosses those areas from the WNW. A forced line of showers/thunderstorms along the cold front will probably evolve with the strongest activity likely confined to the low probability thunderstorm area, where coldest EL temperatures are forecast. This line advances eastwards, crossing N-cntrl Germany during the night hours, reaching E-Germany in the morning hours. Weakening forcing, diminishing tongue of surface moisture and decaying CAPE ought to support a constant decrease over eastern Germany with a decreasing severe risk. The main risk will be isolated sever wind gusts (especially along bowing segments), as a 30 m/s-3km streak accompanies the cold front next to marginal hail with strongest storms. Prefrontal, stratiform rain shield and strong winds preclude the development of a more significant nocturnal, stable boundary layer despite the unfavorable timing of the front. LL SRH magnitude remains below 200 m^2/s^2 with highest values displaced to the east along the surface wave, so overall tornado risk is not excessively high, but an isolated event is possible, given low LCLs and strong wind fields in the lowest 3km.

A bit more complex over central/southern Germany during the night hours, as better LL moisture causes an increase of LL CAPE release. EL temperatures gradually warm and best forcing moves off towards the ENE, but a line of shallow convection could still accompany the cold front passage in that part of the level 1 area. Winds also increase in strength over S-Germany, so again, severe wind gusts and an isolated tornado event prompted us to expand the level area far southwards. Not uncommon is a potential temporal flare-up of convection over the Bavarian Forest with an isolated thunderstorm event possible during the morning hours.
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
22 november 2009, 22:35 uur | Bericht #56367
Ah.. betere kansen morgen
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 november 2009, 22:48 uur | Bericht #56371
Citaat van WeatherService, zondag 22 november 2009, 18:57 uur Heb het geluk gehad om de actieve buienlijn in het centrum van België live te kunnen volgen. (een kort verslag)

Was op de road tussen 16:30 en 17:30. Regio Aalst werd een zwarte band merkbaar (zonder aflijning weliswaar), naarmate we verder uit het centrum van Aalst wegreden werd duidelijk dat we onder een uitdovende shellfcloud zaten. Het werd nacht en windstil.(een egyptische nacht voor een squall-line) Seconden later ontplofte de hemel met bakken water en rukwinden waardoor onze auto (kleine gezinswagen) werd verzet. We moesten noodgedwongen stoppen met onze knipperlichten op een ringweg. Het was totale apocalyps, hagel was er niet, maar de lucht was echt aan het kolken. Toen we ons op de E17 begaven om richting Waregem te vertrekken werd de achterkant van de 'Low topped supercell' merkbaar. Verscheidene uitzakkingen waren te zien (mammatus) + een verticale regenboog!

Prachtig, Cheers Weatherservice

PS: jammer genoeg had ik geen fototoestel tot mijn beschikking, maar het staat op mijn oogvlies gebrand!



gaaf !! dat heb ik in antwerpen dus ook gezien ! het werd echt akelig gitzwart ! water met bakken en enorme windstoten!
hier en daar een flitsje en een dondertje zelfs! toen we tijdens de bui aan het rijden waren was het zicht spectaculair mooi! gitzwart voor en boven ons, achter ons een heldere hemel met een laagstaande zon en beginnende mamatus ! zalig !
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
niksnut
Lid
Woonplaats:
Berichten: 93
Lid sinds: 30 aug. 2006
22 november 2009, 23:26 uur | Bericht #56386
Citaat van Sietse, zondag 22 november 2009, 22:35 uur Ah.. betere kansen morgen

hoop het wel Sietse, want het was hier (10 km noord van Amsterdam) helemaal niets vandaag. Heb vanmorgen in het zonnetje de tuin storm klaar gemaakt. Schutting geschoord, losse troep opgeruimd en tuinmeubel opgeborgen. We hebben een klein buitje gehad (net wat plassen op straat) en geen rommeltje. Er staat nu wel een redelijke wind. Maar ik kan er niet wakker van liggen dus ga maar naar bed.

PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
23 november 2009, 00:04 uur | Bericht #56392
Ziet er mooi uit morgen (straks....), camera's gaan mee. Helaaas moet ik de polder in dus niet het meest spectaculaire gebied, maar je weet nooit..
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
23 november 2009, 08:31 uur | Bericht #56401
Severe Weather Outlook Benelux


Hierbij blijven de modellen de situatie bevestigen met vandaag doortocht van een zeer actieve frontale golf. Interessant hier is wate r gebeurt aan de achterzijde van de golf waar de opbouw onstabiel zal worden (hoe meer westelijk, hoe hoger de CAPE). Tegelijk blijft de windshear zeer hoog met als opvallende de low level shear met dik 35-40 kts tussen 0 en 1 km! Bovendien bevinden we ons dan in de LU van een cyclonaal gekromde jetstreak met bovendien trekt vanavond een UAT door met PVA daar vooruit.

Maw, het is rekening houden met dynamische onweersbuien deze namiddag en avond waarbij windpieken kunnen voorkomen rond 90 km/h tussen de buien door en lokaal meer bij eventuele dynamische buien. Een windhoos is mogelijk bij dergelijke kaarten.

We geven voor de westelijke gebieden een HIGH RISK omdat daar de onstabiliteit het hoogst wordt, elders een MDT RISK. Dit zowel voor windstoten als convectief weer.

©Severe Weather Outlook
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
23 november 2009, 08:54 uur | Bericht #56403














Woonplaats: Ternat, 15km W van Brussel (Belgie)
Berichten: 184
Lid sinds: 7 jul. 2009
23 november 2009, 09:06 uur | Bericht #56406
Wow, dat ziet er echt wel 'vet' uit voor vandaag . Dhr. Hamid van Severeweatheroutlook geeft niet alle weken rood. Het Belgische KMI verwacht vooral veel neerslag bij de Nederlandse grens.
In het Vlaams zeggen ze: "Houdt uwe frak maar vast", 't gaat precies wel hard worden. Hier razen de regenwolken intussen met grote snelheid voorbij.

Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
23 november 2009, 09:12 uur | Bericht #56407
Het gaat er hier al aardig aan toe. Heb net de stallen gaan doen. Ben al voor de tweede keer gewassen. Ik was helemaal doorweekt en heb dus ook al voor de tweede keer propere kleren moeten aandoen.
Wie weet wat krijgen we deze namiddag nog?
killarbee
Lid
Woonplaats: Sint Annaparochie
Berichten: 152
Lid sinds: 7 jun. 2007
23 november 2009, 09:28 uur | Bericht #56408
zoemeteen de was maar buiten hangen te drogen !
Kriebels
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
23 november 2009, 09:40 uur | Bericht #56410
Citaat van Isabelle, maandag 23 november 2009, 9:12 uur Het gaat er hier al aardig aan toe. Heb net de stallen gaan doen. Ben al voor de tweede keer gewassen. Ik was helemaal doorweekt en heb dus ook al voor de tweede keer propere kleren moeten aandoen.
Wie weet wat krijgen we deze namiddag nog?


Nou daar ga ik wel vanuit. In de tweede helft van de middag en in de avond moet het het ergst zijn
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
23 november 2009, 09:48 uur | Bericht #56412
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 23 november 2009, 9:40 uur Nou daar ga ik wel vanuit. In de tweede helft van de middag en in de avond moet het het ergst zijn

Ik zit jammer genoeg tot laat op school. Camera zit in m'n tas... Het gaat me niet nog een keer gebeuren dat er iets tos te zien is en ik er geen foto's van kan maken... Ik heb er zin in! | Gewijzigd: 23 november 2009, 09:48 uur, door Narmolanya
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
23 november 2009, 10:15 uur | Bericht #56414
regent hier al een hele tijd, de wind valt mee en verder ook niks spectucalairs, moet het echte werk begrijp ik eind van de middag nog komen????
Ga zo mijn paard maar binnen zetten, staat al bijna 3 uur in de regen, zal het wel beu zijn.
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
23 november 2009, 10:23 uur | Bericht #56417
Westen van Belgie al de eerste onweer
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
23 november 2009, 10:36 uur | Bericht #56419
Hier, Gilze-Rijen regent het al een hele tijd behoorlijk door, geen onweer en matige wind
Firstwing
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.378 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 97 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 97, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden