Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Kearney, NE; Webster, NE.

2 May 2024 06:54:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Walker, TX.

2 May 2024 06:49:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kimble, TX; Mason, TX; San Saba, TX.

2 May 2024 06:46:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

2 May 2024 06:46:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

2 May 2024 06:43:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Thomas, KS.

2 May 2024 06:41:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

2 May 2024 06:41:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eastland, TX; Stephens, TX.

2 May 2024 06:41:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Houston, TX; Madison, TX; Walker, TX.

2 May 2024 06:39:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Wichita, KS.

2 May 2024 06:39:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX.

2 May 2024 06:36:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Young, TX.

2 May 2024 06:28:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kimble, TX; McCulloch, TX; Mason, TX; San Saba, TX.

2 May 2024 06:28:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Sherman, KS; Thomas, KS; Wallace, KS.

2 May 2024 06:27:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Jackson, OK; Kiowa, OK; Tillman, OK; Wichita, TX; Wilbarger, TX.

2 May 2024 06:27:15
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 februari 2011, 10:33 uur | Bericht #211886
NASA brengt opwarming Aarde in beeld

NASA heeft een animatie vrijgegeven die op overtuigende wijze laat zien dat de aarde wel degelijk flink aan het opwarmen is. De animatie is gebaseerd op temperatuurafwijkingen, in plaats van absolute temperaturen. Dat wil zeggen, hoeveel warmer of kouder de temperaturen zijn. De wetenschappers bepaalden de gemiddelde temperaturen aan de hand van een basislijn, De basislijn ligt tussen 1951 en 1980.



Er is bewust voor gekozen om de gemiddelde afwijkingen niet per jaar, maar om de vijf jaar te berekenen. Wanneer ze zich enkel gericht hadden op individuele jaartallen, dan kunnen er foute berekeningen optreden. Plaatselijke temperaturen kunnen aanzienlijk verschillen, anomalieën zorgen voor een betere graadmeter van de temperatuur en trends over grotere gebied.

Onderzoeker Jim Hansen zei: “Het is niet belangrijk dat 2010, 2005 of 1998 het warmste jaar ooit was. De onderliggende trend is het belangrijkst.” Over die trend bestaan geen misverstanden, Zowel de gegevens van NASA’s GISS (Goddard Institute for Space Studies), NOAA en Met Office zitten met elkaar op een lijn. Sinds 1880 zijn er diverse pieken en dalen waargenomen door de drie instituten, maar ook alle drie de instituten laten een bijzonder snelle opwarming van de aarde zien in het afgelopen decennia. De laatste tien jaren zijn de warmste jaren die er ooit werden gemeten.

©onweer-online
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 februari 2011, 10:37 uur | Bericht #211887
Hier het desbetreffende filmpje

Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Den Haag/Eindhoven
Berichten: 256
Lid sinds: 30 mrt. 2010
7 februari 2011, 10:54 uur | Bericht #211890
Tsja, leuk, maar ze gaan uit vanaf 1951/1980. In mijn ogen is dat niet echt een goede maatstaaf om te kijken of 'de aarde opwarmt' Waarom? omdat de aarde al miljarden jaren oud is. Opwarming is altijd aan de orde...daaropvolgend afkoeling. Golfbeweging is er altijd geweest, vrij logisch ergens. Maarja dat is mijn mening/visie...
"Er is een godsgruwelijke harde woei op komst!....WOEHOEI!"
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 februari 2011, 11:00 uur | Bericht #211892
Citaat van Kialna, maandag 7 februari 2011, 10:54 uur Tsja, leuk, maar ze gaan uit vanaf 1951/1980. In mijn ogen is dat niet echt een goede maatstaaf om te kijken of 'de aarde opwarmt' Waarom? omdat de aarde al miljarden jaren oud is. Opwarming is altijd aan de orde...daaropvolgend afkoeling. Golfbeweging is er altijd geweest, vrij logisch ergens. Maarja dat is mijn mening/visie...

Dan denk je net hetzelfde als mij, maar ja, kortom we kunnen weer meer gaan betalen aan die opwarmings HOAX
Woonplaats: Den Haag/Eindhoven
Berichten: 256
Lid sinds: 30 mrt. 2010
7 februari 2011, 11:11 uur | Bericht #211895
Haha ja daar gaat de belasting weer.
"Er is een godsgruwelijke harde woei op komst!....WOEHOEI!"
pasz
Lid
Woonplaats: Pijnacker/Gouda
Berichten: 253
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 februari 2011, 12:03 uur | Bericht #211913
Citaat van Kialna, maandag 7 februari 2011, 10:54 uur Tsja, leuk, maar ze gaan uit vanaf 1951/1980. In mijn ogen is dat niet echt een goede maatstaaf om te kijken of 'de aarde opwarmt' Waarom? omdat de aarde al miljarden jaren oud is. Opwarming is altijd aan de orde...daaropvolgend afkoeling. Golfbeweging is er altijd geweest, vrij logisch ergens. Maarja dat is mijn mening/visie...

Beroemd in het Engels : "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."
albalinda
Lid
Woonplaats: Klein Stavern (DL. Emsland)
Berichten: 916
Lid sinds: 23 nov. 2010
7 februari 2011, 12:19 uur | Bericht #211917
Citaat van Pasz, maandag 7 februari 2011, 12:03 uur Beroemd in het Engels : "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."


Klopt maar jammer dat er geen statistics zijn van zeg maar 100.000 jaar geleden
tot,zeg maar 1950........
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 februari 2011, 12:30 uur | Bericht #211919
De NASA als zogenaamd wetenschappelijke organisatie moet zelf toch ook wel weten dat gebruikte jaren niet helemaal representatief zijn..?
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 februari 2011, 13:06 uur | Bericht #211924
Ik betwijfel de juistheid er van. Uit de animatie blijkt nl. niet dat west-Europa de laatste jaren juist wat kouder is geweest.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
7 februari 2011, 13:08 uur | Bericht #211925
Citaat van albalinda, maandag 7 februari 2011, 12:19 uur Klopt maar jammer dat er geen statistics zijn van zeg maar 100.000 jaar geleden
tot,zeg maar 1950........

Mwa, die zijn er wel. Door middel van ijsboringen. En die laten zien dat de wereldtemp vrij dynamisch is op lange termijn. m.a.w er gebeurd nu niets nieuws.
Sterker nog, er is ook bewezen dat een verhoogd co2 gehalte juist een bijzonder weelderige aarde oplevert.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Robin_YH
Lid
Woonplaats: Drechtsteden(ZH)/Eefde(GLD)
Berichten: 26
Lid sinds: 6 feb. 2011
7 februari 2011, 13:08 uur | Bericht #211926
Dat de boel opwarmt is een feit, maar het is veel te makkelijk om het alleen op de mens af te schuiven. Het klimaat veranderde miljoenen jaren geleden ook al talloze keren. Maar dit soort verhaaltjes zijn natuurlijk een goede handvat om mensen meer te laten betalen. Dus ik neem dit wel met een korreltje zout
Hoffies
Lid
Woonplaats: Julianadorp
Berichten: 456
Lid sinds: 27 jan. 2010
7 februari 2011, 13:34 uur | Bericht #211931
Ik geloof dat het de aankomende jaren weer gaat dalen, zeker als je de aantal zonnevlekken ziet, dat worden er steeds minder!
En het is vooral interessant voor de politiek, deze Nasa "wetenswaardigheden"!
albalinda
Lid
Woonplaats: Klein Stavern (DL. Emsland)
Berichten: 916
Lid sinds: 23 nov. 2010
7 februari 2011, 18:45 uur | Bericht #212052
Citaat van Shadow112, maandag 7 februari 2011, 13:08 uur Mwa, die zijn er wel. Door middel van ijsboringen. En die laten zien dat de wereldtemp vrij dynamisch is op lange termijn. m.a.w er gebeurd nu niets nieuws.
Sterker nog, er is ook bewezen dat een verhoogd co2 gehalte juist een bijzonder weelderige aarde oplevert.



Dat klopt ook wat je zegt,ik weet dat van boringen in ijs en gesteente........
Alleen vind ik het engelse gezegde hier niet van toepassing.
Dat bewijst hierbij niks (voor mij)
Enne C02,ik ben een plantenkweker,
Geen binnenteelt
Daarover gesproken,Voeg C02 aan je kwekerij toe en je planten bedanken je daarvoor.
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
albalinda
Lid
Woonplaats: Klein Stavern (DL. Emsland)
Berichten: 916
Lid sinds: 23 nov. 2010
7 februari 2011, 19:28 uur | Bericht #212063
Citaat van albalinda, maandag 7 februari 2011, 18:45 uur Dat klopt ook wat je zegt,ik weet dat van boringen in ijs en gesteente........
Alleen vind ik het engelse gezegde hier niet van toepassing.
Dat bewijst hierbij niks (voor mij)
Enne C02,ik ben een plantenkweker,
Geen binnenteelt
Daarover gesproken,Voeg C02 aan je kwekerij toe en je planten bedanken je daarvoor.



Sorry,verkeerd geintrepeteerd,niet goed gelezen
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
7 februari 2011, 19:41 uur | Bericht #212069
Het leuke er aan is dat de NASA zelf vorig jaar toegegeven dat de data van het ipcc niet kloppen en dat de aarde niet opwarmt maar juist afkoelt. Het probleem is echter voor de NASA dat ze zelf ook pro opwarming zijn en niet zo maar 180 graden kunnen draaien.
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 februari 2011, 19:48 uur | Bericht #212073
Ik vind argumenten voor de opwarming van de aarde net zo redelijk als die argumenten tegen de opwarming van de aarde

Het kan alles zijn denk ik dan....
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 februari 2011, 15:00 uur | Bericht #212694
Koude eilanden op warme aarde

Opwarming van de aarde betekent niet per sé dat het elk jaar overal een stuk zachter of warmer is dan vroeger. 2010 was een goed voorbeeld.

2010 wereldwijd bezien uitzonderlijk warm
Wereldwijd bezien is 2010 een uitzonderlijk warm jaar geweest. Het Amerikaanse nationale weerinstituut NOAA zette het jaar samen met 2005 bovenaan de lijst. De World Meteorological Organization (WMO) van de VN stelde 2010 gelijk aan zowel 2005 als 1998, wanneer je de onzekerheidsmarges in de metingen meeneemt.


De temperatuursafwijking over heel 2010. Binnen het wereldwijd bezien extreem warme jaar, is een deel van Europa, waaronder Nederland blauw, en dus relatief koud (vergeleken is met de klimaatperiode 1971-2000).

Koude uitzonderingen
Er waren echter ook regio’s die regelmatig met (veel) kouder dan gemiddelde omstandigheden te maken hadden. Daaronder viel onder meer een groot deel van Europa en tevens Nederland. Dat had alles van doen met een uitzonderlijk hardnekkig afwijkend stromingspatroon dat zich eind 2009 had ingezet. Daarbij stroomde relatief vaak koude lucht uit noordelijke streken over onze omgeving uit. Het leverde in Nederland een sneeuwrijke en koude winter (2009-2010) op. Bovendien kende het kalenderjaar (2010) als geheel een duidelijk lager dan gemiddelde temperatuur, voor het eerst sinds 1996 Het jaar sloot af met een bijzonder koude decembermaand en diverse keren flinke sneeuwval.

Nieuwe klimaatnormalen: warmer, natter, zonniger
2010 was ook het jaar laatste jaar van de nieuwe klimaatperiode 1981-2010 die de oude van 1971-2000 vervangt. Meteo Consult publiceerde 1 februari jongstleden een overzicht van de verse klimaatnormalen. Eerder al werden de maanden afzonderlijk behandeld. Samenvattend is de kern van het verhaal: het wordt steeds warmer en natter, maar ook zonniger. In 20 jaar tijd is de gemiddelde jaartemperatuur in Nederland 0,8 graden gestegen. Klimatologisch bezien een flinke sprong.


De top-10 warmste jaren, wereldwijd bekeken. 2010, 2005 en 1998 staan bovenaan.

Filmpje NASA: opwarmende trend met tussendoor koude-episodes
Ook vrijwel overal elders in de wereld zien we een opwarmende trend. NASA heeft dat recent mooi in beeld gebracht via een kort filmpje (zie in bovenstaande post), dat onder meer op YouTube te vinden is. Het laat sinds het eind van de 19e eeuw heel snel achter elkaar per jaar de temperatuursafwijkingen zien.

Daarbij is als vergelijkingsperiode de klimaatnorm van 1951-1980 gekozen. Ook zijn de grenzen tussen koudere en warmere plekken ten behoeve van het overzicht niet heel scherp weergegeven. Daardoor zie je niet altijd op elke plek de temperatuursafwijking die je zou verwachten in het desbetreffende jaar. Wel wordt duidelijk dat de aarde steeds verder opwarmt. Verre van verrassend natuurlijk. Interessanter is te zien dat ook tijdens wereldwijd bezien warme jaren er altijd minder warme, of zelfs koude plekken zijn. Koude episodes komen ook binnen een opwarmend klimaat voor en betekenen dus zeker niet dat de temperatuurstijging op aarde ineens een halt toegeroepen is.

Bronnen: Meteo Consult, Ministerie van VWS: KNMI, World Meteorological Organization, NOAA
pietjelol
Lid
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 1511
Lid sinds: 6 apr. 2009
10 februari 2011, 16:06 uur | Bericht #212708
weer het zoveelste bericht het begint behoorlijk eentonig te worden. En zoals de vele zeggen wij mensen kunnen hier heel weinig aan doen.

Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
11 februari 2011, 13:41 uur | Bericht #212962
Jaja.. de opwarming van de Aarde jaja.. Het gaat hard nou nou.
Goh Goh,.. pfff wat een warmte.

Owja, even een kijkje over de oceaan en we maken contact
met de actuele situatie in ongeveer de hele VS tot in Texas aan toe en dat dan al voor een maand of 3.

Even kijken hoe het daar bijvoorbeeld met Al Gore gaat. Onze subsidie vriend.

St_Bernard_and_AlGore.png


Ow ik geloof dat we op dit moment even geen contact met hem kunnen maken..



jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 februari 2011, 17:40 uur | Bericht #213016
Volgens mij wordt er zo hard geknoeid achter de schermen met die cijfers om ze weer zo te veranderen dat het lijkt dat de aarde alsnog 'extreem opwarmt'. Nee ik geloof er nog steeds niet in en zal het ook nooit doen. Klimaat veranderd altijd, met of zonder mensen.
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.370 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.582 leden.
Het nieuwste lid is Debduvi.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 83 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 83, lezen 6 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden