Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okmulgee, OK; Tulsa, OK.

28 Apr 2024 07:07:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Johnston, OK; Marshall, OK.

28 Apr 2024 07:07:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK.

28 Apr 2024 07:07:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Osage, OK; Tulsa, OK.

28 Apr 2024 06:52:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Muskogee, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK.

28 Apr 2024 06:52:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Stephens, TX; Young, TX.

28 Apr 2024 06:52:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Clair, MO.

28 Apr 2024 06:52:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crockett, TX; Irion, TX; Schleicher, TX.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, TX; Throckmorton, TX.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clare, MI.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Love, OK; Marshall, OK.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jones, TX; Shackelford, TX.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Tulsa, OK.

28 Apr 2024 06:46:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nowata, OK; Osage, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

28 Apr 2024 06:46:26
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 februari 2011, 10:12 uur | Bericht #212191
Dit is een vertaling van Salem-news.


Het verschuiven van de magnetische polen veroorzaakt monsterstormen

Superstormen kunnen hele samenlevingen ten onder doen gaan, culturen en hele landen verwoesten. NASA heeft er voor gewaarschuwd. Wetenschappelijke bladen hebben het al reeds besproken. Geologen hebben op de Zuidpool sporen ontdekt in steenlagen en in ijsmonsters. Verschuiving van de magnetische polen die mogelijk zelfs versnelt komen, zouden tot levensgevaarlijke veranderingen in het weer kunnen zorgen. Vergeet globale opwarming, of het nu wel of niet door de mens veroorzaakt word, doet er dan niet meer toe. Wat het weer en patronen daarin aandrijft is het klimaat en het klimaat wordt bepaald door de zon´s magnetosfeer en zijn electromagnetische interactie met een planeet zijn eigen magnetisch veld. Als het veld verschuift en wanneer er fluctuaties optreden, raakt het in een flux en wordt het instabiel. Dan kan er vanalles gebeuren. En normaal mens zou zeggen, "de hel barst los!".



Het verschuiven van de polen is al meerdere keren voorgekomen in de geschiedenis van de Aarde en het gaat weer gebeuren, samen met alle andere planeten in ons zonnestelsel. Het magnetisch veld van een planeet is een belangrijke schakel van het weer. Wanneer het veld verschuift kunnen er superstormen uitbreken!

Scheuren in het magnetisch schild van de Aarde
De noordelijke magnetische pool van de Aarde verschuift naar Rusland met een snelheid van ongeveer acht kilometer per jaar. Hiervoor werd aangenomen dat het richting het oosten zou gaan, maar plotseling is in het afgelopen decennium het percentage versneld. Nu verschuift de magnetische pool oostelijk met een snelheid van ongeveer 64 kilometer per jaar, een stijging van maarliefst 800 procent. En het lijkt steeds heviger te worden.

Onlangs is het magnetische veld gefluctueerd, NASA heeft ontdekt dat er scheuren in zitten. Dit is zorgwekkend, omdat het aanzienlijk veel invloed heeft op de ionosfeer, troposfeer, windpatronen en luchtvochtigheid. Alle drie die dingen hebben een effect op het weer. Erger nog, wat ons beschermt tegen de kankerverwekkende straling van de zon, is het magnetisch veld. Het fungeert als een schild die ons beschermd voor schadelijke ultra-violet, X-stralen en andere levensbedreigende straling. Met het veld dat aan het verzwakken is en ook nog eens scheuren vertoond kan het sterftecijfer door kanker omhoogschieten.

Magnetisch veld in een dip en kan verdwijnen
The Economist schreef een uitgebreid artikel over het magnetisch veld en de mogelijke scenario's. Hieronder een kort stukje uit The Economist.

"Er is een groeiend bewijsmateriaal dat het magnetisch veld van de Aarde aan het verdwijnen is, ten minste voor een tijdje. De geologische data laat zien dat het van tijd tot tijd verschuift. Gemiddeld vinden zulke verschuivingen plaats ongeveer om de 500.000 jaar. De laatste keer is echter 780.000 jaar geleden."

Het verschuiven van de magnetische polen en de invloed op het weer was door wetenschappers besproken in het tijdschrift Nature, "Weather and the Earth's magnetic field". Ook wetenschappers zijn zeer bezorgd over het toenemende gevaar van superstormen en de impact op de mensheid. Superstormen zullen flinke schade aan de landbouwsector aanrichten, over de gehele planeet en dat leidt tot hongersnoden en een massale hongerdood valt niet uit te sluiten. Ook zullen ze kusten veranderen en steden vernietigen.



Een Deense studie heeft in het wetenschappelijke tijdschrift Geology uitgewezen, dat er een sterke correlatie is tussen de klimaatverandering, de weerpatronen en het magnetisch veld. "Het klimaat op aarde wordt sterk beïnvloed door het magnetische veld van de planeet. Onze resultaten tonen een sterke correlatie tussen de sterkte van het magnetisch veld van de Aarde en de hoeveelheid neerslag in de tropen." Dat schreef Mads Faurschou Knudsen van de geologische afdeling van de universiteit van Aarhus. Hij en zijn collega Peter Riisager, van de Geological Survey van Denemarken en Groenland (GEUS) vergeleken het met een reconstructie van het prehistorische magnetisch veld van 5.000 jaar geleden, op basis van gegevens uit stalagmieten en stalactieten, die gevonden waren in China en Oman.

Omkering van de polen kan ook leiden tot een nieuwe ijstijd
Volgens sommige geologen en wetenschappers ligt de laatste interglaciale periode net achter ons. De interglaciale periodes duren ongeveer 11.500 jaar tussen de ijstijden. Een van de meest indrukwekkende tekenen van de naderende ijstijd, zijn de gebeurtenissen rond de precessie van de Aarde (precessie is de beweging van een roterend voorwerp), dat lijkt "gestopt". Zoals uiteengezet in de geologie en de ruimte-wetenschappelijke website earthchangesmedia.com, "De Chandler wobble" werd dat voor het eerst ontdekt in 1891, door Seth Carlo Chandler een Amerikaans astronoom.

©onweer-online
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
8 februari 2011, 10:57 uur | Bericht #212198
Ik volg deze theorie over het zeer snel omspringen van de magnetische polen nu al een jaar of 2.
vooral op www.iceagenow.com word alle informatie hierover verzameld.

In het begin vond ik het wel grappig al die doom-denkerij. Maar nu er 2 jaar voorbij is en tot nu toe heel
veel dingen uit zijn gekomen word het ook wel een beetje eng.

Zoals de gemeten versnelling van de noordpool wat de laatste jaren echt ongelooflijk snel gaat.
Ook voorspelde hij een toename in Vulkanisme en andere zware tectonische activiteit.
Nou vorig jaar, en ook begin van dit jaar zijn er erg veel vulkanen uitgebarsten en zijn er enkele zeer grote vulkanen waar opeens weer activiteit word gemeten waar dit in sommige gevallen al in geen 100 jaar is gebeurd.

De South Atlantic Anomaly (SAA) is een zwakke plek in het Aardmagnetisch veld boven de Atlantische oceaan ten Oosten van zuid-Amerika. Hier blijkt het magnetisch veld de laatste jaren erg snel zwakker te worden.

De volgende fase is extreem weer, en daarna gaan we een grote ijstijd in..
Owja.. en dan alle gevaarlijke straling uit de ruimte nog die ons dan kan bereiken.




Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 februari 2011, 11:08 uur | Bericht #212202
hmm...
beetje stom dat ik dit gelezen heb.....
nu ga ik me druk maken om dingen waar ik niets aan kan doen
* gaat snel de AH leegkopen
- 5000 kilo bonen
- 1000 blikken knakworst

zo | Gewijzigd: 8 februari 2011, 11:13 uur, door marcel`westland
met vriendelijke groet,

Marcel
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
8 februari 2011, 11:11 uur | Bericht #212203
Citaat van marcel`westland, dinsdag 8 februari 2011, 11:08 uur hmm...
beetje stom dat ik dit gelezen heb.....
nu ga ik me druk maken om dingen waar ik niets aan kan doen
* gaat snel de AH leegkopen
- 5000 kilo bonen
- 1000 blikken knapworst

zo



lol eetze
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 februari 2011, 11:19 uur | Bericht #212223
Ik weet nooit hoe ik dit soort verhalen moet interpreteren. Zoals vele doemverhalen gaan hier hele economieën achter schuil. Zie ook maar de economieën achter de opwarming van de aarde.

In hoeverre kan met zekerheid vast worden gesteld wat de gevolgen zijn? In hoeverre kan met zekerheid worden vastgesteld dat dit honderduizenden jaren geleden ook heeft plaats gevonden en wat de gevolgen toen waren.

Toen hadden ze geen meetapparatuur zoals nu.

Ik relativeer deze verhalen dan maar.
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 februari 2011, 11:38 uur | Bericht #212207
ik vraag me idd ook af waarom nasa dit naar buite zou brengen
ze mogen toch geen onrust stoken?
er zijn zat dingen die ze niet zeggen
dus waarom dit wel
met vriendelijke groet,

Marcel
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 19
Lid sinds: 16 nov. 2010
8 februari 2011, 11:46 uur | Bericht #212209
Nou welk economisch belang kunnen ze hier instoppen? dat iedereen in maanpakjes gaan lopen?
Ik denk meer dat er publicaties moeten zijn af en toe zodat mensen weten dat NASA ook echt bezig is. En zolang NASA niet zegt dat de wereld vergaat zou ik me niet superveel zorgen maken.
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
8 februari 2011, 12:02 uur | Bericht #212213
Het economisch belang van een grote ijstijd is mij ook niet echt bekend..

En het lijkt mij ook niet dat NASA zoiets naar buiten zal brengen als ze niet voor 200% zeker zijn dat het ook echt zal gebeuren.

Nee tot die is het veel beter om de mensen wat kleinere problemen voor te houden zoals het broeikaseffect. Dat leidt de mensen voorlopig nog wel even af van de echt belangrijke klimatologische problemen.
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
8 februari 2011, 12:05 uur | Bericht #212215
Citaat van marcel`westland, dinsdag 8 februari 2011, 11:38 uur ik vraag me idd ook af waarom nasa dit naar buite zou brengen
ze mogen toch geen onrust stoken?
er zijn zat dingen die ze niet zeggen
dus waarom dit wel


NASA is bijzonder afhankelijk van de miljarden die er door de overheid worden ingepompt.Een beetje onrust kan dus voor hun geen kwaad,krijgen ze weer geld om eea te onderzoeken.Of ben ik nu te negatief.....
Youri_19
Lid
Woonplaats: Bovensmilde
Berichten: 34
Lid sinds: 28 jun. 2010
8 februari 2011, 13:47 uur | Bericht #212248
Nou over dit soort berichtgevingen wil ik mij niet druk maken.
Er wordt al overgins honderden jaren gespeculeerd dat de aarde op welke basis van feiten
wel ten onder zal gaan met de mensheid. En het verschuiven van de magnetische polen. Er zou ook een of andere niburu planeet onze kant op gaan, allemaal van die onzin dingen. die zou over 2 jaar inslaan of zo. maar om dat te bewijzen zouden ze hem nu al moeten zien, zo groot was ie ook. geloof me er worden veelste veel doom secenario's in kaart gebracht en uitgebracht.
ik weet het niet.. maar naar mijn weten is dit onrust stoken.
Maar misschien ook niet..

gr
https://www.facebook.com/PULSEMusicHolland
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 februari 2011, 14:07 uur | Bericht #212251
Aardig om te lezen, maar zolang mijn kompas nog naar het noorden wijst, maak ik me niet druk
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
madeagle1
Lid
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 746
Lid sinds: 22 jan. 2008
8 februari 2011, 14:17 uur | Bericht #212253
Als het noorden naar het oosten verschuift blijft 'ie het noorden aanwijzen toch

Youri_19
Lid
Woonplaats: Bovensmilde
Berichten: 34
Lid sinds: 28 jun. 2010
8 februari 2011, 14:24 uur | Bericht #212255
volgensmij kunnen de magnetische polen van de aarde niet zo drastisch veranderen.
Wel in kleine stukjes, maar niet dat de alles in een keer van slag raakt. ook niet over een langere periode.
volgensmij, denk ik, is dit een beetje overdreven..
Niet alles wat de nasa uitbrengt is meteen de waarheid of heilig.
maargoed wie ben ik | Gewijzigd: 8 februari 2011, 14:25 uur, door Youri_19
https://www.facebook.com/PULSEMusicHolland
menzo2003
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 188
Lid sinds: 11 dec. 2009
8 februari 2011, 14:35 uur | Bericht #212258


Youri_19
Lid
Woonplaats: Bovensmilde
Berichten: 34
Lid sinds: 28 jun. 2010
8 februari 2011, 14:59 uur | Bericht #212261
tsja dit zou dan wel weer bewijs kunnen zijn
https://www.facebook.com/PULSEMusicHolland
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
8 februari 2011, 16:11 uur | Bericht #212273
Citaat van zorba, dinsdag 8 februari 2011, 15:32 uur Heb hier al diverse interessante docu's over gezien op History Channel en Discovery... Zo'n monster/superstorm ziet er echt brutaal uit
Ja, daar stap ik wel voor in de auto.
Om te chasen of te vluchten. Maar dat zie ik dan wel
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Hoffies
Lid
Woonplaats: Julianadorp
Berichten: 456
Lid sinds: 27 jan. 2010
8 februari 2011, 17:22 uur | Bericht #212292
Oeps...en als je dit forumpje leest wordt het wel eng..
Russische vulkanische activiteit veroorzaakt wereldwijde bezorgdheid!

Krijgen de Maja's hun gelijk? | Gewijzigd: 8 februari 2011, 17:23 uur, door Hoffies
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 februari 2011, 19:54 uur | Bericht #212342
Erg interessant stukje!
Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt de komende jaren.


Btw volgens mij staat er geen bron vermelding onderaan, of is dat het stukje bovenaan? (gewoon voor de goede orde)
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 februari 2011, 20:06 uur | Bericht #212349
Citaat van weerfreakje, dinsdag 8 februari 2011, 19:54 uur Erg interessant stukje!
Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt de komende jaren.


Btw volgens mij staat er geen bron vermelding onderaan, of is dat het stukje bovenaan? (gewoon voor de goede orde)


Klopt het is namelijk wel ©onweer-online
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
8 februari 2011, 20:11 uur | Bericht #212351
Citaat van Hoffies, dinsdag 8 februari 2011, 17:22 uur Oeps...en als je dit forumpje leest wordt het wel eng..
Russische vulkanische activiteit veroorzaakt wereldwijde bezorgdheid!

Krijgen de Maja's hun gelijk?


2012 is fabel echte maja kalender is nog 200 jaar langer ongeveer
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 193 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 193, lezen 2 mensen het topic "Tornado richt flinke schade aan in Oregon".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden