Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sabine, TX; San Augustine, TX; Shelby, TX.

16 May 2024 21:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

16 May 2024 21:24:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

16 May 2024 21:18:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collier, FL.

16 May 2024 21:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brevard, FL; Indian River, FL.

16 May 2024 21:09:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, TX; Jones, TX.

16 May 2024 21:08:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX.

16 May 2024 20:56:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX; Haskell, TX; Jones, TX.

16 May 2024 20:44:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX.

16 May 2024 20:25:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

16 May 2024 20:09:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

16 May 2024 20:09:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX; Lampasas, TX.

16 May 2024 20:07:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

16 May 2024 20:03:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, NM.

16 May 2024 19:54:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brevard, FL; Indian River, FL.

16 May 2024 19:51:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
12 juni 2011, 19:47 uur | Bericht #244729
Citaat van Buitie, zondag 12 juni 2011, 19:40 uur Ik lees al een tijdje mee.

Vergeet aub niet dat intensiteit meestal wordt afgezet tegen een grootheid, wat in dit geval alleen maar oppervlakte en/of tijd kan zijn (zoals Tyshane ook al aangaf). Stel je hebt een bui van 296 ontladingen. Als dit boven een stad gebeurt dan is dat een mooie bui, als dit gebeurt boven een provincie dan is ie al een stuk minder mooi. Een zelfde verhaal voor de eenheid tijd: 296 ontladingen in 2 uur is niet zo heftig als in een half uur.

Ik heb nog even zo geen oplossing, er speelt nog iets mee, en dat heeft eigenlijk te maken met de stroomsterkte van de ontladingen zelf. Een ontlading van 100 Ampere zal niet zoveel teweeg brengen als een van 50 kiloAmpere. Maar dit is voor ons helemaal niet vast te stellen.

Ik denk nog wel een poos. Ik zou het wel leuk vinden als er uiteindelijk een schaal komt.




Die tijd is er al hoor . Ontladingen per 5 minuten en neerslag per uur Wind en hagel kan je moeilijk op tijd zetten vind ik . Qua schaal denk ik idd ook nog. Voorlopig denk ik op 100 km2 (10-10) . Uiteraard is hier nog werk aan . Maar het is een uitdaging en eenmaal we die hebben gaan sommige zeker meer dan blij zijn . Van stroomsterkte weet ik helaas niet veel af dus dat laat ik dan maar aan anderen over die daar meer kennis over hebben.

Mvg,
TaL | Gewijzigd: 12 juni 2011, 19:48 uur, door thunder and lightning
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 juni 2011, 19:59 uur | Bericht #244730
ik zou de hagelschaal iets kager maken
want stenen groter dan 2 cm komt je nauwelijks tegen in nl
met vriendelijke groet,

Marcel
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
12 juni 2011, 20:24 uur | Bericht #244736
Citaat van marcel`westland, zondag 12 juni 2011, 19:59 uur ik zou de hagelschaal iets kager maken
want stenen groter dan 2 cm komt je nauwelijks tegen in nl


O1 : <1cm
O2 : 1-2 cm
O3 : 2-3 cm
O4 : 3-4 cm
O5 : >4cm

Zoiets bedoel je? Het zijn maar suggesties

TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
13 juni 2011, 00:14 uur | Bericht #244779
Citaat van TaL, zondag 12 juni 2011, 18:47 uur Die tijd is er al hoor . Ontladingen per 5 minuten en neerslag per uur TaL
Ach toch, ik heb het een paar maal gelezen, ik weet niet hoe ik dat heb gehad, bzzzt.
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
13 juni 2011, 00:25 uur | Bericht #244782
Citaat van Hailstorm, zondag 12 juni 2011, 19:06 uur Vind de schalingsfase voor alle catogorien goed gedaan.
Echter is voor de neerslag misschien nog iet te veranderen.
Wanneer je bv op buienradar al naar kleur verschillen kunt kijken.

Groet


Was ook suggestie. Maar persoonlijk vond ik gewoon dat ontladingen alleen niet altijd alles zeggen...
Soms hangt het van andere dingen ook af (zoals de 3 andere)

Die cijfers waren maar schattingen.

Ik ken de buienradar zijn cijfers niet vanbuiten.

Ik vind wel dat veel mensen hier aan mee willen werken.

Stel je voor: de schaal van O-O

Maar goed. Voor schaal en eventueel andere dingen ben ik (en anderen denk ik ook) nog volop aan het denken.

We zien uiteindelijk wel wat het wordt. Maar het heeft zeker een kans op slagen



TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 juni 2011, 12:28 uur | Bericht #244831
Citaat van michaelvr, zondag 12 juni 2011, 19:32 uur Alleen wat ik me nog afvraag is of we een bui, squel lijn of gewoon in Nederland algemeen moeten kwalificeren met de O schaal. Of we kunnen de buien en squal lijnen allemaal een eigen klassificatie geven. Heeft iemand hier nog een sugestie over?
Wat denk jij dat het beste is?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 juni 2011, 12:30 uur | Bericht #244833
Citaat van Tyshane, vrijdag 10 juni 2011, 18:09 uur In mijn vorige reactie vroeg ik hoe je dit wil beoordelen qua oppervlakte; in blokken of per regio? Of hoe zie je dat...
Nogmaals mijn vraag: (dat bevordert het meedenken)

'In mijn vorige reactie vroeg ik hoe je dit wil beoordelen qua oppervlakte; in blokken of per regio? Of hoe zie je dat...'
michaelvr
Lid
Woonplaats: Hilversum - Noord Holland
Berichten: 401
Lid sinds: 24 apr. 2011
13 juni 2011, 12:56 uur | Bericht #244836
Ik heb even wat veranderingen aangebracht in de eerste post van mij.

Het zal gewaardeerd worden als je een tip, aanwijzing of aanpassing hebt.

Dus zeg wat je denkt en help ons de O schaal in elkaar te zetten!


Tyshane goede vraag!
'In mijn vorige reactie vroeg ik hoe je dit wil beoordelen qua oppervlakte; in blokken of per regio? Of hoe zie je dat...'
Kijk naar het voorbeeld hieronder, hoe zou jij het indelen?

Waar ik nu over breek is of we een bui, supercell of squel lijn moeten ranken op de O schaal of een gebied? Of alle ontladingspunten met een rood stipje?

Voorbeeld:
Schermafbeelding_2011_06_13_om_12.53.46.png
Moeten we de rode stip boven een eigen waardering op de O schaal geven?
Moeten we de rode stip onder een eigen waardering op de O schaal geven?

Alle sugesties welkom!


Alvast bedankt voor het meedenken, Michael. | Gewijzigd: 13 juni 2011, 12:58 uur, door michaelvr
Spicificaties extreem weer Hilversum 2013:
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 juni 2011, 13:03 uur | Bericht #244838
Ik mis de deskundige mening van Jan een beetje in deze....Ben benieuwd naar zijn opinie in dit project.... | Gewijzigd: 13 juni 2011, 13:03 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
13 juni 2011, 16:02 uur | Bericht #244883
Vind het een leuke suggestie, maar wat bereik je er nu precies mee? Dat er een schaal voor tornado's is dat snap ik wel, daarmee analyseren ze de schade en koppelen deze dan aan de bewuste tornado van schaal EF-1 t/m EF-5. Zodat ze ook hun gebouwen etc beter kunnen ontwerpen zodat deze bestand zijn tegen het natuurgeweld.

Ook zal het moeilijk zijn om deze buien een classificatie te geven. In Nederland zijn er lang niet zoveel stormspotters/chasers die op pad zijn tijdens een onweersbui, dus kun je de windstoten en de grootte van de hagel niet meten. Aangezien de windstoten (bijna) altijd plaatselijk zijn, heb je ook vrij weinig aan de data die op internet verschijnt van diverse weerstations (officieel of niet officieel) en de hagel meet zijn grootte ook niet vanzelf.

Je zal dus veel mensen moeten gaan aanspreken op verschillende plekken in Nederland die al deze factoren op gaan meten, zal een grote klus worden. Ik stel ook maar de vraag: wat kunnen we precies met de classificaties van het onweer?
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
michaelvr
Lid
Woonplaats: Hilversum - Noord Holland
Berichten: 401
Lid sinds: 24 apr. 2011
13 juni 2011, 16:35 uur | Bericht #244892
Citaat van Sietse, maandag 13 juni 2011, 15:02 uur Vind het een leuke suggestie, maar wat bereik je er nu precies mee? Dat er een schaal voor tornado's is dat snap ik wel, daarmee analyseren ze de schade en koppelen deze dan aan de bewuste tornado van schaal EF-1 t/m EF-5. Zodat ze ook hun gebouwen etc beter kunnen ontwerpen zodat deze bestand zijn tegen het natuurgeweld.

Ook zal het moeilijk zijn om deze buien een classificatie te geven. In Nederland zijn er lang niet zoveel stormspotters/chasers die op pad zijn tijdens een onweersbui, dus kun je de windstoten en de grootte van de hagel niet meten. Aangezien de windstoten (bijna) altijd plaatselijk zijn, heb je ook vrij weinig aan de data die op internet verschijnt van diverse weerstations (officieel of niet officieel) en de hagel meet zijn grootte ook niet vanzelf.

Je zal dus veel mensen moeten gaan aanspreken op verschillende plekken in Nederland die al deze factoren op gaan meten, zal een grote klus worden. Ik stel ook maar de vraag: wat kunnen we precies met de classificaties van het onweer?



-Wat bereik je er precies mee?
1. Meer overzicht, wat de bui precies inhoudt. Hoeveel bliksem, neerslag, wind en hagel de bui produceerde. Dat kan zeer interessant zijn als je alle data verzameld en bij gaat houden, meteorologisch gezien. Je kunt dan onder andere de verzamelde gegevens gaan terugkoppelen aan weerkaarten en andere hulpmiddelen.

2. Het is ook makkelijk in de hobby sector, als iemand zegt dat hij een O2 ontlading, O3 regen, O1 wind en O1 hagel heeft gehad of waargenomen geeft dat meteen een compleet duidelijk overzicht op de bui en zijn capaciteit.

-Niet zoveel spotters?
Ik zie anders tijdens een onweersbui veel mensen op de homepage een wolkje met een bliksem eruit plaatsen. Maar nee klopt, hagel en wind is moeilijk te meten.


Als je nog wat vragen heb hoor ik het graag.



Michael.
Spicificaties extreem weer Hilversum 2013:
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
13 juni 2011, 16:38 uur | Bericht #244893
Had het ook gepost van die hagel en wind dat dat moeilijk zal zijn hoor daarom zet ik daar al geen tijd op om te beginnen. Maar hagel en wind maakt ook onderdeel uit van de 4 hoofdverschijnselen qua onweer dus ik vond gewoon dat die niet mochten ontbreken . Uiteraard zijn dat de 2 moeilijkste van de 4 .


TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
13 juni 2011, 17:02 uur | Bericht #244901
Citaat van michaelvr, maandag 13 juni 2011, 16:35 uur -Wat bereik je er precies mee?
1. Meer overzicht, wat de bui precies inhoudt. Hoeveel bliksem, neerslag, wind en hagel de bui produceerde. Dat kan zeer interessant zijn als je alle data verzameld en bij gaat houden, meteorologisch gezien. Je kunt dan onder andere de verzamelde gegevens gaan terugkoppelen aan weerkaarten en andere hulpmiddelen.

-Niet zoveel spotters?
Ik zie anders tijdens een onweersbui veel mensen op de homepage een wolkje met een bliksem eruit plaatsen.


1. Dit heeft echter alleen zin als ieder land in Europa / de wereld dit gaan doen, aangezien berekeningen worden gedaan per continent en niet per land. Berekeningen van weerkaarten heb ik het hier over dan..

2. Ja klopt, maar om echt realtime de gegevens enzovoorts de tracken dat gaat moeilijk. Ook is het inschatten van bliksemintensiteit moeilijk.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Woonplaats: Betuwe
Berichten: 107
Lid sinds: 14 jul. 2009
13 juni 2011, 17:23 uur | Bericht #244907
@ TaL het rooster zou ik ook op 10 - 10 km doen is mooi overzichtelijk.

aan de wolkhoogte kun je al diverse elementen halen als regen en hagel mogelijkheid.
verplaatsing van het systeem en windrichtingen die erop gericht zijn.

persoonlijk vind ik ook dat hagel groter dan 2 cm zeker wel vaker voorkomt.
er zijn van 1997 Zeewolde-Elburg 2008 Arnhem-Oosterbeek, 2009 Amsterdam-Emmeloord
2010 Nistelrode cijfers terug te vinden dat er stenen van golfbal (4,5 cm) tot en
met baseball (10cm) zijn gevallen.
officieus is de storm van 1997 nog steeds grootste qua stenen sinds registratie in NL.
de storm produceerde 9 a 10 cm hagelstenen en kan het zelf bevestigen.
woonde toen ook al in Ermelo en heb zelf toen hagel tot 6 cm gezien.
later in Zeewolde en Elburg stenen van 9 a 10 cm gezien van diezelfde bui.

michaelvr
Lid
Woonplaats: Hilversum - Noord Holland
Berichten: 401
Lid sinds: 24 apr. 2011
13 juni 2011, 17:36 uur | Bericht #244912
Citaat van Sietse, maandag 13 juni 2011, 16:02 uur 1. Dit heeft echter alleen zin als ieder land in Europa / de wereld dit gaan doen, aangezien berekeningen worden gedaan per continent en niet per land. Berekeningen van weerkaarten heb ik het hier over dan..

2. Ja klopt, maar om echt realtime de gegevens enzovoorts de tracken dat gaat moeilijk. Ook is het inschatten van bliksemintensiteit moeilijk.




1. Weet je bijvoorbeeld in welke maand van het jaar het meeste onweer is, en hoe erg de factoren bij deze buien waren?
Het is handig als dat genoteerd werd en waardoor die buien ontstonden (hoe en wanneer)

2. Gaat moeilijk, maar ik denk dat veel mensen wel ene bijdrage willen leveren als ze net een onweersbui hebben genoten. Ja, daarom is het ook inschatten, het hoeft niet helemaal precies te zijn. Neem aan dat je niet 100 ontladingen per 5 minuten afwijkt;)


Maarjah, ik vraag je beleefd om het allemaal nog een keer rustig door te lezen en me te vertellen hoe jij het zou doen (of niet) met argumenten.




Gr Michael.
Spicificaties extreem weer Hilversum 2013:
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 juni 2011, 18:00 uur | Bericht #244919
Citaat van michaelvr, maandag 13 juni 2011, 12:56 uur 1- Waar ik nu over breek is of we een bui, supercell of squel lijn moeten ranken op de O schaal of een gebied? Of alle ontladingspunten met een rood stipje?

2-Kijk naar het voorbeeld hieronder, hoe zou jij het indelen?

3- Moeten we de rode stip boven een eigen waardering op de O schaal geven? Moeten we de rode stip onder een eigen waardering op de O schaal geven?

1- Ik begrijp je eerste zin/vraag niet helemaal. Sowieso zou ik het aantal geregistreerde ontladingen (rode stipjes) meten per x aantal minuten per x aantal vierkante km.

2- Ik zou een raster aanhouden van 10 km bij 10 km, zie reactie Hailstorm, wel zo overzichtelijk. Knmi bijvoorbeeld gebruikt o.a. 50 bij 50 km maar dat is voor dit doel te groot. Het gaat namelijk hier om een bepaling achteraf ter vergelijking en niet zoals bij het knmi vooraf als waarschuwing.

3- Deze vraag begrijp ik niet.
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
13 juni 2011, 19:19 uur | Bericht #244941
Citaat van michaelvr, maandag 13 juni 2011, 17:36 uur 1. Weet je bijvoorbeeld in welke maand van het jaar het meeste onweer is, en hoe erg de factoren bij deze buien waren?
Het is handig als dat genoteerd werd en waardoor die buien ontstonden (hoe en wanneer)


Tja het is wel handig om te weten, maar om daar zo'n heel classificatiesysteem aan te koppelen? Is een beetje overbodig in mijn ogen.

Zelf heb ik geen argumenten om het wel te doen, het is in mijn ogen niet nodig. Maar natuurlijk, als jij het wel nodig vindt zal ik je natuurlijk niet stoppen. Veel succes met het opstellen, al dan niet proberen, van dit systeem
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Reutel
Lid
Woonplaats: Tilburg centrum
Berichten: 1167
Lid sinds: 30 nov. 2010
13 juni 2011, 19:51 uur | Bericht #244956
Goed idee deze schaalindeling... Ik denk alleen dat als we alle factoren meetellen we al heel snel op de bekende Estofex kaartjes uitkomen. Verschillende levels van zwaarte en intensiteit en de grootte aangegeven op een kaart. Dit is de enige manier lijkt mij want een onweersbui kan alle formaten hebben.
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.381 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 105 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 105, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden