Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Throckmorton, TX.

2 May 2024 05:45:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Hardeman, TX; Wilbarger, TX.

2 May 2024 05:43:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

2 May 2024 05:43:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greer, OK; Harmon, OK; Jackson, OK; Kiowa, OK; Tillman, OK; Hardeman, TX; Wilbarger, TX.

2 May 2024 05:35:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

2 May 2024 05:31:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sheridan, KS.

2 May 2024 05:31:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

2 May 2024 05:31:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

2 May 2024 05:31:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harmon, OK; Jackson, OK; Foard, TX; Hardeman, TX.

2 May 2024 05:22:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kimble, TX; Mason, TX; Menard, TX.

2 May 2024 05:17:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX; Haskell, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Throckmorton, TX.

2 May 2024 05:17:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS.

2 May 2024 05:17:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

2 May 2024 05:08:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

2 May 2024 05:08:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

2 May 2024 05:08:26
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Sytse
Lid
Woonplaats: West Terschelling
Berichten: 491
Lid sinds: 26 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 17:58 uur | Bericht #311951
Afgelopen dinsdag ( 20 dec) sloegen 12 mijl NW van Terschelling 55 pakken hout van een coaster, bij NW 7 Bft en een golfhoogte van 3.90 m.

Al die pakken en losse balken kwamen precies op het strand van Terschelling terecht, diverse pakken zijn door vissers en bergers opgepikt en binnen gebracht . Even voor het idee 1 zo'n pak hout weegt 2.5 ton.

Het was een komen en gaan van boot(jes) jeeps, trekkers kortom alles wat rijden en varen kon.
Een foto verslag

Afbeelding1_382.jpg


Afbeelding1_382.jpg

Afbeelding1_398.jpg

Afbeelding1_415.jpg

Afbeelding1_477.jpg

Afbeelding1_550_1.jpg

Afbeelding1_599.jpg



Afbeelding1_647.jpg


Afbeelding1_661.jpg

Tot de middel door het koude water 8 °C.

Afbeelding1_702.jpg


Afbeelding1_775.jpg

Verstopt achter de golven

Afbeelding1_808.jpg

Jong geleerd, oud gedaan

Afbeelding1_814.jpg

Je moet er wat voor over hebben voor zo'n balk

Afbeelding1_882.jpg



Afbeelding1_895.jpg

Ploeteren voor een paar balken


Afbeelding1_891.jpg

Het betere werk

Afbeelding1_836.jpg | Gewijzigd: 22 december 2011, 18:13 uur, door Sytse
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
22 december 2011, 18:03 uur | Bericht #311953
Haha leuk. Dat is nog een een meevaller
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
Waarom deze advertentie?
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 18:42 uur | Bericht #311958
als je dr over nadenkt is het best asociaal om dat hout zomaar mee naar huis te nemen. Het is niet van hun dus is het in principe diefstal...
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 december 2011, 19:07 uur | Bericht #311967
Citaat van Pgs3000, donderdag 22 december 2011, 18:42 uur als je dr over nadenkt is het best asociaal om dat hout zomaar mee naar huis te nemen. Het is niet van hun dus is het in principe diefstal...
Ja dat vind ik ook wel, dacht er gelijk aan. Toch een reactie als aasgieren die er op af komen. Maar hoe zit dat eigenlijk met de regels hieromtrent. Ik hoorde eens dat hetgeen wat aanspoelt in principe gehouden mag worden? Maar ook een beetje makkelijk hoor...
Nievos
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 8 dec. 2011
22 december 2011, 19:21 uur | Bericht #311969
Regeltjes hebben ze op Terschelling maling aan. Elke eilander die ik ken heeft een kast vol sneakers. ( container vol aangespoeld) Zodra er iets gezien wordt komen de jeep en laro's al het strand op.
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
22 december 2011, 21:16 uur | Bericht #312015
Citaat van Nievos, donderdag 22 december 2011, 20:21 uur Regeltjes hebben ze op Terschelling maling aan. Elke eilander die ik ken heeft een kast vol sneakers. ( container vol aangespoeld) Zodra er iets gezien wordt komen de jeep en laro's al het strand op.

Mooi he, groot gedeelte van mijn fam woont op het eiland.
Volgens mij is mijn opa zelfs begraven met die sneakers
En die 2 agenten op het eiland kunnen ook maar op 1 plaats tegelijk zijn
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 december 2011, 22:24 uur | Bericht #312050
ach, de zee geeft en de zee neemt luidt het oude spreekwoord.
Sytse
Lid
Woonplaats: West Terschelling
Berichten: 491
Lid sinds: 26 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 23:35 uur | Bericht #312063
Citaat van Pgs3000, donderdag 22 december 2011, 18:42 uur als je dr over nadenkt is het best asociaal om dat hout zomaar mee naar huis te nemen. Het is niet van hun dus is het in principe diefstal...


Even voor de goede orde, alle pakken hout zijn beschreven en liggen in een loods, wanneer de eigenaar zich meldt moet die bergingsloon betalen, wanneer er geen eigenaar is wordt het openbaar verkocht en verdeelt onder de vinders.

Die paar losse planken worden gewoon mee genomen naar huis voor eigen gebruik.

De douane en politie (8man ) houden alles keurig in de smiezen, maar eigenlijk is het grootste deel hout voor de meeste doeleinden waardeloos nu het in zee heeft gelegen en vol met zand en zoutwater zit.

Bovendien zijn die pakken hout een gevaar voor de scheepvaart, wanneer je met een jacht op zo'n pak hout klapt heb je wel een probleem, dus moet alles uit zee worden gevist en dat is een rotklus weet ik uit ervaring | Gewijzigd: 22 december 2011, 23:39 uur, door Sytse
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 december 2011, 23:47 uur | Bericht #312065
Citaat van Sytse, donderdag 22 december 2011, 23:35 uur Even voor de goede orde...
Bedankt voor je toevoeging, maakt het een stuk duidelijker!
EAJ
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 38
Lid sinds: 18 jan. 2010
22 december 2011, 23:59 uur | Bericht #312068
Mooie pakketjes die zo de schuur in kunnen... Ik hoop wel dat de steiger die op een van de foto's in beeld is de komende zomer weer vrij is van al dat sprokkelhout want mijn beide kinderen willen er uiteraard wel weer krabben kunnen vangen !
Las in de krant dat de strandvonder voor 24 dec al het gejutte hout ingeleverd wil zien. Zo niet dan overweegt de Burgemeester/strandvonder verdere stappen. (Zouden ze ooit een overzicht krijgen van al die inmiddels gejutte en verstopte balken en planken; ik ben bang van niet)

Eric | Gewijzigd: 23 december 2011, 00:03 uur, door EAJ
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
23 december 2011, 00:08 uur | Bericht #312070
Citaat van EAJ, donderdag 22 december 2011, 23:59 uur (Zouden ze ooit een overzicht krijgen van al die inmiddels gejutte en verstopte balken en planken; ik ben bang van niet)
Wellicht niet, al staat hierboven een mooie collectie bewijsmateriaal!
Sytse
Lid
Woonplaats: West Terschelling
Berichten: 491
Lid sinds: 26 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 december 2011, 00:14 uur | Bericht #312071
quote name='EAJ' date='Dec 22 2011, 23:59' post='328217']
Mooie pakketjes die zo de schuur in kunnen... Ik hoop wel dat de steiger die op een van de foto's in beeld is de komende zomer weer vrij is van al dat sprokkelhout want mijn beide kinderen willen er uiteraard wel weer krabben kunnen vangen !
Las in de krant dat de strandvonder voor 24 dec al het gejutte hout ingeleverd wil zien. Zo niet dan overweegt de Burgemeester/strandvonder verdere stappen. (Zouden ze ooit een overzicht krijgen van al die inmiddels gejutte en verstopte balken en planken; ik ben bang van niet)

Eric
[/quote]


Dacht je nu echt dat je stiekum met zo'n pakket hout, 2.5 ton, ongemerkt naar huis kan rijden, trouwens je hebt een kraan nodig om het uit water te krijgen en dat kan niet stiekum . En die paar losse balken die mee genomen zijn zetten geen zoden aan de dijk


Afbeelding1_865.jpg

Dit valt heus wel op hoor en dat verstop je niet zomaar even

Maar het was een al met al behoorlijk kluchtig en hebben een hoop lol gehad hier de af gelopen dagen | Gewijzigd: 23 december 2011, 00:17 uur, door Sytse
EAJ
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 38
Lid sinds: 18 jan. 2010
23 december 2011, 08:55 uur | Bericht #312081
Mijn opmerking was met een knipoog Sytse.
Vind het wel mooi dat zelfs in deze moderne tijden iedereen op het eiland helemaal in rep en roer raakt als er iets dreigt aan te spoelen. Destijds met de schoenen was ik er met de zomervakantie en ik heb toen nog nooit zo veel schoenenwinkels gezien. Ik meen dat het op Formerum was dat er bij een woning het hele erf tot etalage was omgetoverd.

Nu nog wachten op die drie stacaravans ? Op Vlieland is daar ook al een deel van aangespoeld.

Eric
Jur
Lid
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 80
Lid sinds: 25 mei. 2009
23 december 2011, 09:50 uur | Bericht #312091
Ik ben een keer naar dat juttermuseum op Texel geweest... man, d'r spoelt ook wel een behoorlijke lading rotzooi aan hoor
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
23 december 2011, 12:30 uur | Bericht #312123
Idd mooi dat dit nog kan tegenwoordig. ja, een paar ton hout moffel je niet 1, 2, 3 weg. Maar spul dat aanspoelt kan b.v ook verzekerd zijn. Ik geef de kustbewoners en eilanders groot gelijk dat leuk spul van het strand mee naar huis gaat. Zou precies hetzelfde doen! en dan beginnen over diefstal is zoooo Nederlands...Dus dat kunnen die negatieve personen ook niet helpen eigenlijk.

Lijkt me geweldig om op een eiland te wonen. Maar ben gelukkig op een gezonde manier jaloers

Leuke reportage Sytse, hoop er meer te mogen zien!
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
23 december 2011, 12:33 uur | Bericht #312124
Citaat van Shadow112, vrijdag 23 december 2011, 12:30 uur ...en dan beginnen over diefstal is zoooo Nederlands...Dus dat kunnen die negatieve personen ook niet helpen eigenlijk.

Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 december 2011, 18:31 uur | Bericht #312177
Citaat van Shadow112, vrijdag 23 december 2011, 12:30 uur Idd mooi dat dit nog kan tegenwoordig. ja, een paar ton hout moffel je niet 1, 2, 3 weg. Maar spul dat aanspoelt kan b.v ook verzekerd zijn. Ik geef de kustbewoners en eilanders groot gelijk dat leuk spul van het strand mee naar huis gaat. Zou precies hetzelfde doen! en dan beginnen over diefstal is zoooo Nederlands...Dus dat kunnen die negatieve personen ook niet helpen eigenlijk.

Lijkt me geweldig om op een eiland te wonen. Maar ben gelukkig op een gezonde manier jaloers

Leuke reportage Sytse, hoop er meer te mogen zien!


Ik ben misschien wat eerlijker dan jij. Waarom is dat negatief? En wat ik al helemaal niet begrijp, waarom is dat Nederlands?

ik vind dit net zoiets als die mensen die op een veld uien gaan rapen. Je kan ze ook voor een paar cent per zak kopen, maar nee kom! we gaan lekker rapen want dat is gratis! Dát is in mijn ogen pas Nederlands. Dat gebeurt meestal ook zonder toestemming van de boer. En dat vind ik gewoon asociaal. Wat is daar negatief aan?

Dat hout is gewoon niet je eigendom.

Als er toestemming is, dan vind ik het een ander verhaal.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
aarden
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 95
Lid sinds: 8 jan. 2010
23 december 2011, 22:35 uur | Bericht #312218
Citaat van Pgs3000, vrijdag 23 december 2011, 18:31 uur ik vind dit net zoiets als die mensen die op een veld uien gaan rapen. Je kan ze ook voor een paar cent per zak kopen, maar nee kom! we gaan lekker rapen want dat is gratis! Dát is in mijn ogen pas Nederlands. Dat gebeurt meestal ook zonder toestemming van de boer. En dat vind ik gewoon asociaal. Wat is daar negatief aan?

Ben het helemaal met je eens en vind je stelling helemaal niet negatief.

Maar op Skylge zit het strandjutten diep in de genen geworteld.
Natuurlijk houdt men zich aan de regels, zoals Sytse die omschreef.
En af en toe neemt men iets zo mee naar huis, maar men ruimt daarmee de boel ook op!
In mijn ogen is dat geen diefstal.
Als ik tijdens een strandwandeling in Frankrijk iets moois vind, dan neem ik dat ook mee.
Is dat zo erg?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
24 december 2011, 12:25 uur | Bericht #312292
"ik vind dit net zoiets als die mensen die op een veld uien gaan rapen. Je kan ze ook voor een paar cent per zak kopen, maar nee kom! we gaan lekker rapen want dat is gratis!"

Kom op zeg! Er zit een wereld van verschil tussen het stelen van een boer, en het oprapen van iets wat is verloren gegaan op zee. Ik vindt die vergelijking compleet scheef gaan. Maar goed, Breng jij maar alles wat je vindt op het strand naar de politie. Hebben die ook een leuk kerstcadeautje om mee te nemen naar huis.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 december 2011, 13:55 uur | Bericht #312311
Hmmm, nou het is ook niet zo simpel als dat. Op de meeste foto's zie je hout wat door bootjes uit de zee is gevist. Als hout op zee dobbert, kun je het er zo uit vissen en is het van jou. Hoef je alleen nog invoerrechten over te betalen aan de douane.
Echter... als je vanaf het strand de zee in loopt en het uit het water vist, is het niet van jou, maar moet het naar de strandvonder. Dat is een rare regel. Als het van boord gaat, is het van niemand meer, maar zodra het in de buurt van het strand komt is het opeens wel weer van de oorspronkelijke eigenaar, en anders van de gemeente. Vreemd.
Als je het vervolgens aanbrengt bij de strandvonder, dan krijg je vindersloon, of het wordt per opbod verkocht. Echter, in dat geval krijg je de opbrengst niet, maar wordt het verdeeld over de gemeente, de strandvonder en jou, waarbij de gemeente het grootste gedeelte krijgt.

Ik zou het begrijpen wanneer het geld van de gemeente in een grote pot gaat die puur en alleen is bedoeld om alle andere troep die door het jaar heen overboord slaat (of gegooid wordt) op te ruimen. Immers, bij die troep houdt de gemeente zich ineens grotendeels afzijdig en wordt het door vrijwilligers opgeruimd.
Ook is het vanaf de kant van de gemeente opeens akelig stil wanneer er zaken van weinig waarde aanspoelen, zoals de schoenen. Het opruimen daarvan door een bedrijf (als afval) had waarschijnlijk enorm veel geld gekost. Nu hebben alle jutters bij elkaar de schoenen opgeraapt, schoongemaakt en voor een paar euro per paar weer verkocht. Beter voor het milieu, goedkoper voor de gemeente. Dus ze hanteren de regels alleen als het voor hen voordelig uitpakt. Raar hoor.

Al met al vind ik het een vreemde en achterhaalde constructie die beter opgezet zou kunnen worden.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.370 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.582 leden.
Het nieuwste lid is Debduvi.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 99 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 99, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 27 mei tot en met 1 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden