Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collingsworth, TX; Donley, TX.

1 May 2024 23:52:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brewster, TX.

1 May 2024 23:43:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Shelby, IA.

1 May 2024 23:39:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nemaha, NE; Richardson, NE.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blaine, OK; Custer, OK; Dewey, OK.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carbon, PA; Monroe, PA.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Marshall, KS; Nemaha, KS.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audubon, IA; Carroll, IA; Crawford, IA; Greene, IA; Guthrie, IA.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, IA; Adams, IA; Cass, IA; Union, IA.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harvey, KS.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washita, OK.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chouteau, MT; Hill, MT; Liberty, MT.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, IA; Crawford, IA; Sac, IA.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kiowa, OK; Washita, OK.

1 May 2024 23:39:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pecos, TX; Upton, TX.

1 May 2024 23:39:48
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Antares
Lid
Woonplaats: Heerlen, Zuid-Limburg
Berichten: 426
Lid sinds: 23 jul. 2009
29 juli 2013, 00:03 uur | Bericht #404797
Hey iedereen,

Ik wil even terug komen op het onweer dat in de ochtend en vroege middag over Limburg trok. Ik wist even niet waar dit topic in gezet moest worden en heb ik even voor deze category gekozen.

Gisteren toen er code 3 onweer over Zuid Limburg trok heeft het bij mij nogal wat invloed in huis gehad. Voor de eerste harde klap heeft een "onbekende" schicht dat ergens toch 1 kilometer verder op insloeg de kabel van mijn ventilator door gebrand. Vanmorgen toen ik ging eten en de spoelmachine ging uitruimen na 2 dagen bleek het dat zelfs een grijze kookpan van binnen een zwarte aanslag had aan de bodem. Of als iemand met een vuurbrander erin had gezeten. Ook tijdens de eerste harde klap van het onweer stond ik aan het raam te kijken toen dit allemaal afspeelde toen ik een vonk letterlijk vanuit me ijzer bed in me rug voelde steken.

Ik wil toch wel eens weten wie dit nog meer mee gemaakt hebben of in het verleden. Want dit is zowel voor me ouders als voor mij de eerste keer dat we door het onweer een beetje schade hebben. Normaal hebben me ouders de televisie en van alles draaien als er onweer over komt. Dat was ook op 22 juli 2009.

Groetjes.
Vers in 't geheugen:
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
doppie
Lid
Woonplaats: Someren
Berichten: 487
Lid sinds: 27 jul. 2006
29 juli 2013, 08:45 uur | Bericht #404812
Mijn schoonouders hadden een aantal jaar geleden schade aan hun apparatuur doordat 4 a 5 huizen verderop de bliksem in een schotelantenne sloeg. De directe buren hadden alles stuk, mijn schoonouders alleen de videorecorder geloof ik.
Waarom deze advertentie?
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
29 juli 2013, 09:19 uur | Bericht #404815
Citaat van Twix, maandag 29 juli 2013, 0:03 uur Hey iedereen,


Ik wil toch wel eens weten wie dit nog meer mee gemaakt hebben of in het verleden. Want dit is zowel voor me ouders als voor mij de eerste keer dat we door het onweer een beetje schade hebben. Normaal hebben me ouders de televisie en van alles draaien als er onweer over komt. Dat was ook op 22 juli 2009.

Groetjes.

Persoonlijk heb ik het niet meegemaakt maar ik ben wel eens naar een blikseminslag gemoeten waar je in het hele huis kon zien waar er kabels in de muur lagen, daar was het pleisterwerk vanaf gesprongen. Die mensen hadden gelukkig alle gevoelige dingen losgekoppeld.
Ik heb dat egenlijk van jongs af aan meegekregen, bij naderend onweer alles lostrekken, niet alleen televisiekabels en internet maar ook stroom. Meer mechanische dingen hebben een grotere overlevingskans maar welke wasmachine, vaatwasser of zelfs strijkbout heeft nu geen gevoelige chips meer?

Als je alles los trekt  en gewoon in huis blijft (ook geen ramen open)  of in de auto (ook ramen dicht houden) kan je relatef weinig gebeuren, je kunt ook niet meer op O-O, maar da's een bewuste keuze, even niet of veel langer niet (als het inslaat).

Enige "angst"die ik voor onweer heb  is dat ie in de grond slaat vlakbij de riolering op het moment dat ik even naar de wc ben..... Ik weet niet of het kan dat de stroom dan omhoog sprngt naar m'n U weet wel maar ik wil er eigenlijk ook niet aan denken.
Antares
Lid
Woonplaats: Heerlen, Zuid-Limburg
Berichten: 426
Lid sinds: 23 jul. 2009
29 juli 2013, 12:22 uur | Bericht #404851
Citaat van jcroon, maandag 29 juli 2013, 9:19 uurPersoonlijk heb ik het niet meegemaakt maar ik ben wel eens naar een blikseminslag gemoeten waar je in het hele huis kon zien waar er kabels in de muur lagen, daar was het pleisterwerk vanaf gesprongen. Die mensen hadden gelukkig alle gevoelige dingen losgekoppeld.
Ik heb dat egenlijk van jongs af aan meegekregen, bij naderend onweer alles lostrekken, niet alleen televisiekabels en internet maar ook stroom. Meer mechanische dingen hebben een grotere overlevingskans maar welke wasmachine, vaatwasser of zelfs strijkbout heeft nu geen gevoelige chips meer?

Als je alles los trekt  en gewoon in huis blijft (ook geen ramen open)  of in de auto (ook ramen dicht houden) kan je relatef weinig gebeuren, je kunt ook niet meer op O-O, maar da's een bewuste keuze, even niet of veel langer niet (als het inslaat).

Enige "angst"die ik voor onweer heb  is dat ie in de grond slaat vlakbij de riolering op het moment dat ik even naar de wc ben..... Ik weet niet of het kan dat de stroom dan omhoog sprngt naar m'n U weet wel maar ik wil er eigenlijk ook niet aan denken.
Dat is een heftig verhaal dat het pleisterwerk er af is gesprongen. Dat moet toch wel een knal zijn geweest als letterlijk al die delen om je oren vliegen als je bijvoorbeeld een bank bij de muur heb. Ik denk dat de bliksem via de riolering niet zomaar weer uit een wc pot kan springen. Ik denk dat het risico bij douche veel groter is.

Ik had ook na die eerste slag alles uitgetrokken, voordat ik dat deed begon het hele huis onder de stroom geur te hangen. Ik had alles eruit getrokken, behalve de koelkast en driepvries. Hier is ook de zwarte bodem aan de kookpan.


Dit waren de twee type onweersbuien die overtrokken. Het begon met een rolwolk en eindigde met een shelfcloud(?).


De andere onweersbui die vlak daarna kwam.

Vers in 't geheugen:
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
arjann
Lid
Woonplaats: Meppel
Berichten: 7
Lid sinds: 26 jul. 2006
29 juli 2013, 13:15 uur | Bericht #404865
Alles er altijd uittrekken als er onweer in aantocht is, of op voorhand als je een dag weg bent, of op vakantie. En onder alles versta ik.... de stroom van electrische apparaten, maar ook de utp-kabels vanaf de meterkast naar pc's / tv-ontvangers etc. Of die in de meterkast er uit gooien natuurlijk. Als je een schotelinstallatie hebt, dan ook de antenne van de schotel loskoppelen bij je ontvanger of in de muur als dat van toepassing is. Dat geldt ook voor mensen die via Digitenne kijken trouwens. Dan heb je immers ook je eigen antenne in de vensterbank of buiten aan de gevel. En verder een handige tip.... switch de groepen van je aardlek om, van bijvoorbeeld keukenapparatuur, zoals vaatwasser, kookplaten, magnetron etc. Dan loop je niet het risico dat dat kapot gaat. Wij hadden hier 4 jaar geleden nog een forse inslag in de straat verderop. Zelfs mijn buren hadden door overspanning de keukenapparatuur kapot. Wij hadden de aardlek tijdig omgezet en dus helemaal geen schade. Voorzorgsmaatregelen treffen loont dus zeker. En daarnaast..... ramen zeker niet open, ook geen dakramen op de knip open, of een bovenraampje. Ken iemand waar de bliksem insloeg op de cv-installatie, via zo'n bovenraampje die open stond. Je kon de hele inslag buiten zien vanaf het raam tot de cv-installatie als een grote schroeiplek bij de opening van het raam en vervolgens via alle muren naar de cv en daarna aftakkingen door het trapgat naar de vloer.  | Gewijzigd: 29 juli 2013, 13:17 uur, door arjann
Erwin
Lid
Woonplaats: Emst
Berichten: 48
Lid sinds: 25 mei. 2012
1 augustus 2013, 00:45 uur | Bericht #405166
ik heb toch begrepen dat juist de magnetische velden ervoor zorgen dat de boel kapot gaat. Voorbeeld: Een antwoordapparaat wat losgekoppeld was van het electriciteitsnet toch begon te spelen terwijl er een zeer hevige onweersbui met meerdere ontladingen plaats vond. Ik geloof zeker dat het nut heeft om alles los te koppelen, maar als "het" te dicht bij is, dan is er gewoon de mogelijkheid dat er iets sneuvelt door de hoeveelheid electriciteit in de lucht... Maar dat is mijn mening
Als ik wist wat de dag van morgen bracht, was het maar saai :)
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.370 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.582 leden.
Het nieuwste lid is Debduvi.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 185 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 185, lezen 7 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden