Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harper, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 10:43:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:43:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Tillman, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:04:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, OK; Oklahoma, OK.

26 Apr 2024 09:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:28:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 09:16:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX.

26 Apr 2024 07:54:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 07:48:30
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 januari 2015, 15:31 uur | Bericht #447526
Hehe, eindelijk kans gezien al mijn KNMI bliksemkaartjes van 2014 te verwerken.
Oftewel, ik heb ALLE kaarten met ontladingen volgens het KNMI die voldoen aan het door mij gestelde criterium boven op elkaar geplakt.
Mijn criterium:
De ontladingen moeten op de kaart te zien zijn  boven een stuk land dat deel uitmaakt van Nederland.
Dus kaarten die slecht ontladingen boven Belgie en/of Duitsland  tonen, en/of boven zee heb ik niet meegenomen.
Dat geeft het volgende kaartje:


Natuurlijk hebben we ook Belgische  lezers dus even een verklaring waarom ik hun land niet heb meegenomen. De reden is simpel, niet geheel Belgie wordt gedekt door bovenstaand kaartje.

Nog een maandoverzicht:
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
6 januari 2015, 15:49 uur | Bericht #447527
Handige overzicht! Bedankt voor het maken. Groningen is op sommige plekken nog gewoon wit, wat betekent dat daar het hele jaar niet heeft geonweerd :o Zelfs op de zee zijn meer ontladingen geweest, lol. Wel opmerkelijk, misschien de Hondsrug?
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Waarom deze advertentie?
Hunder
Lid
Woonplaats: Weert
Berichten: 778
Lid sinds: 30 mei. 2011
6 januari 2015, 15:56 uur | Bericht #447528
Mooi gemaakt! Kan niet wachten op het aankomend onweerseizoen. Hopelijk wordt het weer net zo succesvol als de afgelopen 2 jaren.
Onweersdagen 2013: 9
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
6 januari 2015, 15:56 uur | Bericht #447529
Mooi verslag!
Firstwing
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 januari 2015, 16:16 uur | Bericht #447531
Citaat van MarkB, dinsdag 6 januari 2015, 15:49 uur Handige overzicht! Bedankt voor het maken. Groningen is op sommige plekken nog gewoon wit, wat betekent dat daar het hele jaar niet heeft geonweerd :o Zelfs op de zee zijn meer ontladingen geweest, lol. Wel opmerkelijk, misschien de Hondsrug? Ach, "niet geonweerd"is misschien wat streng gezegd.  Ik denk dat je ook op de witte plekken wel wat van onweer gemerkt zult hebben, misschien zelfs wel vrij nabij. "Ja maar daar woon ik en ik heb echt niks gemerkt". Dat kun je natuurlijk as zeggen als je al die tijd thuis gebleven bent.

Hondsrug speelt denk ik niet zo'n rol, al wordt dat door velen beweerd, Het wordt overigens ook door diverse  terzake meer dan ik deskundige lieden gezegd, dat de invloed van die rug niet aanwezig of te verwaarlozen is en daar kan ik me wel wat bij voorstellen, ik heb dat ding de afgelopen zomer eens befietst en a-sportief als ik ben maakt die hel rug geen indruk op me. Een beetje onweersbui heeft zo veel energie, die walst gewoon over dat  ruggetje heen.
Het gaat me wat veel tijd kosten om alle  buien die daar op af kwamen nog eens te posten maar ik heb er wel op gelet, ik wist dat de Hondsrug opmerking zou gaan komen.
Ik kom dan tot de volgende opmerkingen:
Er zijn zeker buien geweest die over de Hondsrug heen kwamen.
Ook buien uit (zuid-)oostelijke richting, of pal uit het westen wisten Groningen niet te  bereiken, ook niet als ze ten noorden van Groningen (dus ten noorden van de rug) zouden passeren.
Heel veel buien hadden al ver voordat ze in de buurt van Groningen kwamen al een koers die het zou missen.
Idem buien die op koers voor Groningen lagen raakten al  ver voor Groningen hun puf kwijt,
Ik heb maar 1 kaart gevonden waarin het inderdaad er naat uit ziet dat "weer eens niet bij Groningen kwam". Ik wil daar de Hondsrug  niet de schlf van geven omdat de bui echt tot op de grens van Groningen kwam en het gebied tussen Hondsrug en de provinciegrens geheel ingekleurd is.

Als er al invloed is, dan hooguit om toch al uitpuffende buien helemaal uit te laten puffen, of misschien eerder dat het vlakke veenkoloniale gebied tussen de rug en de grens de puf er uit haalt.
Een aantal buien die uit het zuiden of zuiwesten
 
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 19:21 uur | Bericht #447542
 

Hallo weerliefhebbers

Omdat het onweersjaar 2014 nu voorbij is en de winter nog wat tegenzit, kreeg ik het idee (ook kwam ik zo'n topic uit 2011 tegen ) om het, voor sommige mensen, goede onweersjaar 2014 te bespreken

Hier kun je:
- Nog een aantal mooie foto's plaatsen die met onweer te maken hebben van dit jaar
- Een paar voor jou mooie onweersdagen in het kort noemen
- Vertellen wat je van het dit jaar vond.
- Een lijstje maken van de leukste/mooiste onweersdagen van dit jaar.
- Nog een paar chases in het kort noemen die zeer bijvoorbeeld zeer succesvol of juist helemaal desastreus verliepen.

En nog veel meer zolang het maar met onweer heeft te maken en het liefst van dit jaar

 

Edit justinos: Goed idee! Heb dit bericht met reacties even samengevoegd met het bericht van jcroon, beide hebben betrekking op het terugblikken naar het onweersjaar 2014. | Gewijzigd: 7 januari 2015, 16:00 uur, door Justin
#KeepOnSmiling
ikee12
Lid
Woonplaats: Heist op den Berg
Berichten: 159
Lid sinds: 7 dec. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2015, 14:30 uur | Bericht #447587
Hetgeen dat me dit onweersjaar het meest is bijgebleven is de onweersbui van 6 juni in Belgie. Deze supercell (denk ik) kwam eigenlijk uit het niets, had het totaal niet verwacht. De hagel die bij deze bui kwam zien was toch wel extreem. Heb deze bui trouwens ook gefilmd

BertD
Lid
Woonplaats: Roeselare
Berichten: 702
Lid sinds: 22 jul. 2013
7 januari 2015, 15:33 uur | Bericht #447590
Citaat van Lako, dinsdag 6 januari 2015, 19:21 uur


- Nog een aantal mooie foto's plaatsen die met onweer te maken hebben van dit jaar
- Een paar voor jou mooie onweersdagen in het kort noemen
- Vertellen wat je van het dit jaar vond.
- Een lijstje maken van de leukste/mooiste onweersdagen van dit jaar.
- Nog een paar chases in het kort noemen die zeer bijvoorbeeld zeer succesvol of juist helemaal desastreus verliepen.

En nog veel meer zolang het maar met onweer heeft te maken en het liefst van dit jaar

 

Ik vond persoonlijk het onweersweekend van Pinksteren heel speciaal: het was toen al lang geleden dat het nog eens een hele nacht lang aan 1 stuk heeft zitten onweren,wat toen wel het geval was.

persoonlijk vond ik dat dit jaar heel wat beter was dan het jaar ervoor (2013)
Ook viel hier de eerste onweersdag van het jaar heel vroeg: 3 januari 2014

ook ligt bij mij 28 juli 2014 nog vers in het geheugen. Toen onstonden er rond 3 uur ' s nachts een paar hevige onweerscellen in het westen van België. Er viel toen in mijn gemeente een hele bak water naar beneden. 

In ukkel zijn er zo'n 107 onweersdagen geweest. Dat is iets meer dan normaal voor Ukkel : 95.

Kortom: ik vond 2014 wel een geslaagd jaar op vlak van onweer. Ik denk dat wij westerlingen van België absoluut niet kunnen klagen.

Maar laten we hopen dat 2015 nog wat meer mag zijn! | Gewijzigd: 7 januari 2015, 15:36 uur, door BertD
Onweersdagen 2019: 19
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
7 januari 2015, 16:22 uur | Bericht #447595
Mij staat 11 juli 2014 bij als één van de heftigste onweersbuien die ik heb meegemaakt hier in Haarlem. Een flinke onweersbui die rond middernacht over de Flevopolder schoof in zuidwestelijke richting en t.h.v. Almere spontaan van richting veranderde en recht op Haarlem afdook. In no-time non stop ontladingen en vooral aan de frontlinie veel wind en regen. Hoewel slechts in het begin van de bui een paar goede donders te horen waren, bleef het de gehele bui (bijna 45 min. lang meen ik me te herinneren) onafgebroken door rommelen, echter geen harde klappen en ook geen bliksemschichten te zien.

MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
7 januari 2015, 18:54 uur | Bericht #447603
Citaat van jcroon, dinsdag 6 januari 2015, 16:16 uur Citaat van MarkB, dinsdag 6 januari 2015, 15:49 uur Handige overzicht! Bedankt voor het maken. Groningen is op sommige plekken nog gewoon wit, wat betekent dat daar het hele jaar niet heeft geonweerd :o Zelfs op de zee zijn meer ontladingen geweest, lol. Wel opmerkelijk, misschien de Hondsrug? Ach, "niet geonweerd"is misschien wat streng gezegd.  Ik denk dat je ook op de witte plekken wel wat van onweer gemerkt zult hebben, misschien zelfs wel vrij nabij. "Ja maar daar woon ik en ik heb echt niks gemerkt". Dat kun je natuurlijk as zeggen als je al die tijd thuis gebleven bent.

Hondsrug speelt denk ik niet zo'n rol, al wordt dat door velen beweerd,
 

Het heeft niet daadwerkelijk boven die plekken geonweerd, onweer van een bui verder is altijd wel te horen. Als je op het platteland woont (wat veel daar is) zie je onweer gemakkelijk op afstand van 50 km. Als je goed kijkt zie je vooral rond de Dollart weinig ontladingen, het zou mij niks verbazen als dat één van de redenen is. In Italië heb je ook het Gardameer met de nabijgelegen bergen, waardoor soms aparte onweersbuien opduiken. Heb dat zelf een aantal jaren geleden meegemaakt. 

Over de Hondsrug zou idd wel onzin zijn.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 248 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 248, lezen 3 mensen het topic "Het geluid van de donder..".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden