Je kan er wel een beetje vanuit gaan dat de focus theoretisch met meer modellen op de westelijke helften liggen. Zal echt nowcasten moeten worden morgen.
Edit svenne: zoals iedere onweersituatie dus .
Edit Tatanka Yupppp!!
| Gewijzigd: 1 juli 2015, 13:11 uur, door Tatanka
EC grafiek neerslag regio west
Geen idee hoe je die neerslag nou moet interpreteren, is dat hoeveelheid per tijd? per oppervlaktye? niet cumulatief natuurlijkk, het verdwijnt weer
Citaat van Tatanka, woensdag 1 juli 2015, 12:04 uur Harmonie begint stilaan zijn tanden te laten zien en komt nou met de eerste forse signaal van het zuiden uit over het midden naar noord. Hopen dat er nog meer signalen bijkomen.
het gaat wel snel zeg, als je die sprongen per uur ziet.... (20:00Z is 22:00 lokaal)

Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 1 juli 2015, 13:23 uur, door jcroon
NEERSLAG:
De CAPE donderdagmiddag/avond tussen de 1000 en 2000 J/kg en de schering is gering. Convergentie is de belangrijkste forcering. De convectiemodus is waarschijnlijk single cells/pulse storms opgelijnd in de vorm van de convergentielijn. Bij deze buien is ook onweer en hagel mogelijk. Het buiensignaal in Harmonie overdag in de oostelijke helft van het land wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de niet realistische zeer hoge maxima, dit signaal verwerpen we. INDECS berekent hoge conditionele kansen op onweersbuien met veel ontladingen (100-200+). De kans op onweer zelf is kleiner en ook hier lijkt het zwaartepunt in de westelijke helft van het land te liggen. Ik ga nu uit van de convergentielijn als waarschijnlijke plaats waar de buien tot ontwikkeling kunnen komen. Ten westen ervan wordt de convectietemperatuur niet gehaald, ten oosten ervan is het waarschijnlijk te droog.
Kortom: Nowcasten!
Wat ik me nu afvraag is, waarom is Hoek van Holland zo warm ineens? Vergeleken met de rest van NL. Zie althans op twitter continu plaatjes voorbij komen dat daar de hoogte temperaturen zijn.
En die windhozen waar even over word gesproken. Kan dat wel in t westen? Is dat ooit gebeurt? (Zover ik weet kan ik alleen t oosten en zuiden en miss zelfs t noorden herinneren dat daar wat echte tornado's.
Is er ook weer kans op zo'n shelf dan btw?
En wat betreft t fotograferen. Mocht t morgen overkomen. Waar kun je dan t beste ongeveer gaan staan? Aangezien op een open veld met onweer staan in feite niks anders is dan n doodwens hebben volgens bepaalde mensen. (Al heb ik t al meerdere keren gedaan en leef ik nog steeds).
Wat ik me nu afvraag is, waarom is Hoek van Holland zo warm ineens? Vergeleken met de rest van NL. Zie althans op twitter continu plaatjes voorbij komen dat daar de hoogte temperaturen zijn.
En die windhozen waar even over word gesproken. Kan dat wel in t westen? Is dat ooit gebeurt? (Zover ik weet kan ik alleen t oosten en zuiden en miss zelfs t noorden herinneren dat daar wat echte tornado's.
Is er ook weer kans op zo'n shelf dan btw?
En wat betreft t fotograferen. Mocht t morgen overkomen. Waar kun je dan t beste ongeveer gaan staan? Aangezien op een open veld met onweer staan in feite niks anders is dan n doodwens hebben volgens bepaalde mensen. (Al heb ik t al meerdere keren gedaan en leef ik nog steeds).
Komt doordat dat meetstation tussen de duinen staat, het is zeker mogelijk dat er in het westen windhozen kunnen ontstaan.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Je hebt helemaal gelijk. Het is ideaal als ze in het westen onstaan. Ik plaats even een filmpje van een rightmover op de radar. Zie de supercel linksonder.
Da's dus al mooi meegenomen, nu enkel nog de dag zelf zien. Zit toch wel veel pottentie in de verwachtingen. Kan me nog herrineren, de 1e 30gr. dit jaar, de onweerskansen op vrijdag. Alles viel miss net goed, lokaal zwaar weer, en toen ging het bijna overal onweren. Kan met deze kaarten steviger uitpakken, dynamisch, qua neerslag en intensiteit dus zullen zien. Wie weet historische dag morgen, qua onweer.
Benieuwd wat de modellen morgen laten zien (en vanavond). 24u - termijn komt dicht in de buurt dus zouden toch al wat meer moeten kunnen zien.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Nee en met die vergelijking moet ook maar eens opgehouden worden. Want bij iedere zomerse setting komt ie terug. Geen setting is gelijk en die was ook nog eens van een totaal andere orde. | Gewijzigd: 1 juli 2015, 19:04 uur, door Sven
De modus is nog zeer onduidelijk voor morgen. Ik wacht zelf ook op estofex om even weer wat dingen op rij te zetten. Zie door de boom het bos soms ook niet meer.
Dus gaarne ontopic over deze kans .!!!!!! | Gewijzigd: 1 juli 2015, 19:22 uur, door Tatanka
De modus is nog zeer onduidelijk voor morgen. Ik wacht zelf ook op estofex om even weer wat dingen op rij te zetten. Zie door de boom het bos soms ook niet meer.
Dus gaarne ontopic over deze kans .!!!!!!
Ik begrijp precies wat je bedoeld je haalt me de woorden uit de mond.
Ze vragen mij ook wat word het?
Ik zeg geen idee!?
Typerend stukje in de guidance van het KNMI van meteoroloog Zwagers:
''Verder bekruipt mij steeds meer de vraag in hoeverre we überhaupt in staat zijn om de modellen te beoordelen bij zulke hoge temperaturen. Van waardes boven 38 C (laat staan hoger) bestaat niet of nauwelijks statistiek.'' | Gewijzigd: 1 juli 2015, 19:56 uur, door Jo Capelle
Typerend stukje in de guidance van het KNMI van meteoroloog Zwagers:
''Verder bekruipt mij steeds meer de vraag in hoeverre we überhaupt in staat zijn om de modellen te beoordelen bij zulke hoge temperaturen. Van waardes boven 38 C (laat staan hoger) bestaat niet of nauwelijks statistiek.''
Gewoon Nowcasten morgen modellen laten duidelijk signalen zien moet je ze dan negeren NEE.
Man dit is bijna wekelijks dan wel niet dagelijkse koek in het hoog seizoen in de Usa . We gaan de modellen maar niet beoordelen of kunnen ze niet beoordelen. Juist hun moeten dat beoordelen.
Nou ook klaar met dit Knmi verhaal ontopic maar weer!!!!!. | Gewijzigd: 1 juli 2015, 20:01 uur, door Tatanka

Level 4 is van kracht voor Nederland voor hevige rukwinden, grote hagelstenen, hevige regenval en 1 of 2 eventueel krachtige windhozen.
Level 3 is van kracht voor Nederland, W Duitsland, België en NW Frankrijk hoofdzakelijk voor hevige rukwinden, grote hagelstenen, hevige regenval en in mindere maten voor windhozen.
Level 2 is van kracht voor Nederland, W Duitsland, België en N/W Frankrijk voor dezelfde redenen als level 3 maar met minder zekerheid.
Level 1 is van kracht voor grote delen van W Europa hoofdzakelijk voor stevige rukwinden, hevige regenval en in mindere maten voor grote hagelstenen.
Algemeen
Een rug van hoge druk, welke deel uitmaakt van een omega patroon, beslaat een groot deel van Europa en strekt zich uit van N Afrika tot Scandinavië. Focus ligt op de westelijke zijde waar een tropische luchtmassa geadvecteerd wordt naar het hoge noorden. Door de opwarming van de luchtmassa’s boven aride gebieden rondom de Middellandse Zee ontstaat een zeer warme en droge luchtlaag op 700 hPa die noordwaarts trekt en bijgevolg over een vochtige PBL schuift (inversie). Hierdoor kunnen potentieel zeer gevaarlijke situaties ontstaan de komende 24 uren, al dan niet lokaal.
Detail
De vraag in deze is niet of er sprake zal zijn van CI, maar wel waar dit zal plaatsvinden en in welke mate. Diverse modellen geven een verschillende uitkomst. Een convergentiezone die zich in een vore bevindt ondersteunt onze de gedachte dat CI mogelijk wordt vanaf de namiddag en de kansen ‘s avonds nog vergroten. Op thermodynamisch vlak zien we een MUCAPE voor geheel Benelux tussen 1,5-2 kJ/kg: 12-14 g/kg en een VTG rond 8 C/km bevestigen deze CAPE waardes. Gunstige windprofielen worden berekend voor het westelijk deel van Benelux, waar 15-20 m/s 0-6 km bulk shear voorspeld wordt. Dit maakt georganiseerde convectie mogelijk, buien zullen zich in dat geval kunnen profileren als multicells en supercells. Indien supercells zich kunnen manifesteren is er gevaar voor grote hagelstenen >2 cm (8 C/km 800-600 VTG welke de droge adiabatische curve nadert in de mid-levels), hevige rukwinden >25 m/s en hevige regenval door hoge VIL waardes. Bijkomend merken we op dat weermodellen sedert enkele dagen een prominent aanwezige storm-relatieve heliciteit berekenen voor W Benelux. Dit is grotendeels te danken aan een ruimende wind met de hoogte. Hoogste waardes verwachten we tijdens de namiddag en avond: 100-400 m2/s2 SRH1 en 200-400 m2/s2 SRH3. Of dit hoogtepunt samenvalt met CI is niet zeker. Indien positief, dan vergroot de kans op een of twee eventueel krachtige windhozen in Nederland. Ook de grondschering draagt hier toe bij (>10 m/s 0-1 km bulk shear) tezamen met een voldoende LL vochtigheidsgraad. Ook voor de oostelijke regionen van de aangeduide levels bestaan de kansen op georganiseerde convectie. Echter is kans op ‘BL rooting’ daar kleiner door hoge CCLs. Indien er daar georganiseerde convectie optreedt gelden dezelfde risico’s: hevige rukwinden, hevige regenval, grote hagelstenen en de kans op een geïsoleerde funnel/windhoos.
Samenvatting
Onzekerheden blijven bestaan betreft de exacte locatie van CI. LVL 4 is van kracht voor de regio waar de kansen op hevige rukwinden (>25 m/s), hevige regenval, (zeer) grote hagelstenen (>2 cm, lokaal 5 cm mogelijk) en windhozen samenvallen. Later op de avond nemen de kansen op windhozen af. Andere levels beslagen de regio’s waar er ook kans is op zwaar onweer, maar de onzekerheid wat betreft CI neemt toe. | Gewijzigd: 1 juli 2015, 20:54 uur, door charrly
Onweerskansen week 27

| Gewijzigd: 1 juli 2015, 16:35 uur, door Stefanv