Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
jaaa dit was vet he! Gewoon van 20:00 donderdagavond tot vrijdagochtend 1:45 af en aan onweer hier in Drenthe
NEERSLAG:
De CAPE vannacht in het noordoosten nog rond de 2000 J/kg en de schering is gering. Convergentie is de belangrijkste forcering. De convectiemodus is single cells/pulse storms. Vrijdag laat in de avond in het zuiden mogelijk enkele onweersbuien. | Gewijzigd: 3 juli 2015, 06:46 uur, door Stefanv
Natuurlijk hoop ik dat je gelijk hebt maar die hoge capewaarden zeggen vrij weinig voor nu. Gisteren waren bij mij de capewaarden heel aannemelijk en de ingredi"enten goed. Maar ik heb geen klap onweer gezien. We houden het nauwlettend in de gaten
Goed ontopic voor de kansen dit weekend. Het wordt een heet weekend en met kan spreken van flink wat instabiliteit in de atmosfeer.
Wetteronline komt met onweerswaarschuwingen voor zowel vandaag als zaterdag en zondag maar Gfs laat voor mij tot nu toe de beste papieren voor zaterdamiddag zien.

Estofex laat in haar verwachtingen een level 2 zien voor Noord-West Frankrijk met een level 1 uitloper voor bijna geheel Belgie en het zuidelijk deel van de Benelux.

Dat het vuurwerk gaat opleveren is zo goed als zeker maar waar precies is natuurlijk moeilijk te zeggen. Wel wil ik al onze leden meegeven dat veel mensen die aan het klagen waren gisteren uiteindelijk toch nog aangenaam verrast werden door een leuk portie onweer. Maak het mij en de rest van de moderators a.u.b. ook wat makkelijker door eerst geduldig af te wachten voordat we overgaan in een klaagbaak
Uiteindelijk doet moeder natuur toch wel wat ze zelf wil
We gaan er weer tegenaan dit weekend!!!
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Het advies voor vandaag/vanacht en morgen is gewoon weer Nowcasten heb net een poging gedaan en ik kom er niet uit. De onzekerheid spat er vanaf en ik kan er gewoon niks mee. Het staat ook allemaal duidelijk in de estofex er staat weer een pak onstabilteit die houden we dan ook gewoon maar aan. Ik heb duidelijk de dingen gehighlight met dikke rode letters. Ik ga eens geen kaarten posten!!
En ik denk ook wel een beetje het probleem te weten. Normaal gebruik je Wrf4km en Harmonie voor Convectieve stormen. Maar die zitten heel erg te strubbelen momenteel met inversies. En dan val je ineens terug op 2 modellen die doorgaans daar wat minder in zijn. Waarvan 1 wel een dik signaal nog laat zien (GFS) en de ander slechts een licht signaal (EC) dus eigenlijks ligt in deze de hele last op de schouders van Gfs. Die wel gewoon dikke Cape waardes geeft en ook goed in de diepe schering lls schering en de srh zit voor zware buien.
Surface-based CAPE1000 (ECMWF) 2000-3000 J/kg (GFS) Dls/lls 40-30kts srh........>>>>>Bij onstaan dus weer kans op zeer felle onweersbuien in de trend van gisteravond en vanacht. Maar waar???
Van de KNMI guidance worden we ook niet echt wijzer >>>lees onder.
MODELBEOORDELING:
Zaterdag opnieuw afwijkingen w.b. neerslag, dus een herhaling van de problemen van donderdag. Verder zien we dat Hirlam boven de Noordzee een uitgebreid gebied met stratus berekend (wat er actueel niet zit, wel wat kleinere velden), terwijl de andere modellen dat gebied vanmiddag pas laten ontstaan.
NEERSLAG:
Komende nacht en zaterdag overdag kans op een enkele onweersbuien.
KMI: In de loop van de avond komen vanuit het zuiden geleidelijk meer wolkenvelden. Later in de nacht wordt vanuit Frankrijk zeer warme maar onstabiele lucht aangevoerd en wordt ook de kans op onweersbuien groter.
Kort samengevat je kan zeggen wat je wilt saai is het niet. IT CAN HAPPEN ANYWHERE IN EEN HEELGROOT GEBIED NOWCASTEN!!!!!!!!!! | Gewijzigd: 3 juli 2015, 06:49 uur, door Tatanka
Woww in deze kan ik me wel vinden gebasseerd op als het hier gisteren niet gebeurde dan zal dat morgen ook wel niet. En omdat in dat bericht staat midden en oosten van het land. Terwijl ik duidelijk in bericht zeg boven dat niemand kansloos is morgen. Omdat de modellen weer net als gisteren zijn en niet te hanteren neemt niet weg dat het nou weer op de plekken van gisteren tot zwaar onweer en/of onweer komt.
Maar mooi man gaan we hier nog een ronde vol gas.
Zeer leuke run nou de uitvoering nog zodat er meer mensen kunnen genieten van spektakel...

Onweerskansen week 27