Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burnet, TX.

26 Apr 2024 17:10:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lampasas, TX.

26 Apr 2024 17:10:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Knox, NE.

26 Apr 2024 17:10:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hood, TX; Johnson, TX; Somervell, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Saba, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burnet, TX; Llano, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR.

26 Apr 2024 16:35:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:21:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 15:49:48
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Groningen
Berichten: 7
Lid sinds: 20 nov. 2015
24 april 2016, 13:14 uur | Bericht #470175
Voor een presentatie wil ik wat informatie dubbelchecken met betrekking tot het europese weermodel. Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik geen onwaarheden vertel
Hieronder mijn vragen:

1. Is het totaal aantal leden in het WCMWF 50 of er zijn er 50 leden met ingebrachte meetfouten?
2. Is de verwachting per dag zoals je die kunt bekijken op websites zoals weeronline.nl gebaseerd op 1 lid van het model? En zo ja, welke?
3. Zijn er sites waarbij je oude pluimen kunt bekijken? Ik ben namelijk als voorbeeld opzoek naar een pluim waar bv. de oper en/of de control totaal iets anders zeggen dan de rest van de leden.

Alvast bedankt!
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
24 april 2016, 13:34 uur | Bericht #470179
Misschien is dit nuttige informatie voor vraag 1:

Any forecast we produce is limited by the fact that the atmosphere is chaotic (we can never fully know the exact initial state of the atmosphere) and that our numerical models cannot perfectly represent the laws of physics governing the dynamic equations. We also have to simplify our models of many processes which occur at very small scales, such as cloud formation. This means that all forecasts will have some uncertainty associated with them.  We pioneer methods to quantify the forecast uncertainty and provide a probabilistic forecast.

Op de hoofdpagina van het ECMWF-model is misschien nog wat informatie te vinden: http://www.ecmwf.int/
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 april 2016, 14:28 uur | Bericht #470180
Citaat van Pim van Dongen, zondag 24 april 2016, 13:14 uur Voor een presentatie wil ik wat informatie dubbelchecken met betrekking tot het europese weermodel. Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik geen onwaarheden vertel
Hieronder mijn vragen:

1. Is het totaal aantal leden in het WCMWF 50 of er zijn er 50 leden met ingebrachte meetfouten?
2. Is de verwachting per dag zoals je die kunt bekijken op websites zoals weeronline.nl gebaseerd op 1 lid van het model? En zo ja, welke?
3. Zijn er sites waarbij je oude pluimen kunt bekijken? Ik ben namelijk als voorbeeld opzoek naar een pluim waar bv. de oper en/of de control totaal iets anders zeggen dan de rest van de leden.

Alvast bedankt!
1. De KNMI-Pluim (ECMWF 2x per etmaal)
(uit KNMI Ensembleverwachting (pluim) bewerkt)
Na het maken van de Operationele verwachting met een rekenmodel met hoge resolutie wordt de berekening 51 maal herhaald. Dit gebeurt met een model met lagere resolutie om rekentijd te besparen.

De eerste herhaling gebeurt met dezelfde uitgangstoestand als de 'run' met het hoge resolutie-model die de operationele verwachting opleverde. Deze zogenoemde Controle-run biedt de mogelijkheid het effect van de verlaagde resolutie te bekijken door vergelijking met de operationele run.

Bij de overige 50 herhalingen is zowel de begintoestand als de modelfysica verstoord t.o.v. de beide eerste runs; dit om de effecten van onzekerheden in die begintoestand en modelfysica te simuleren.

Iedere individuele modelberekening van het ensemble van 52 runs geeft zijn eigen verwachting voor bijvoorbeeld temperatuur, luchtdruk, neerslag, en windsnelheid. Als alle 52 verwachtingen voor een grootheid worden uitgezet tegen de tijd dan ziet het totale plaatje eruit als een soort rookpluim: vandaar de naam pluimdiagram of kortweg pluim.

In de 15-daagse KNMI-pluim is ook informatie opgenomen over de gecumuleerde hoeveelheid neerslag die wordt verwacht en de windstoten. In het winterhalfjaar wordt informatie gegeven over sneeuwintensiteit, in het zomerhalfjaar over de onstabiliteit van de atmosfeer.

Legenda pluimen

    De rode lijn: de operationele ECMWF-verwachting
    De blauwe lijn: de onverstoorde controle-run
    De groene lijnen: de 50 verstoorde verwachtingen

    De bruine stippellijn: het ensemble-gemiddelde (van 51)
   De bruine bolletjes: de zogenoemde gidsverwachting, voor de minimum- en maximumtemperatuur, afgeleid op basis van o.a. de operationele    verwachting, het ensemble-gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor systematische fouten
    Cape (zomer): onstabiliteitsindex

2. De kaarten die meestal geraadpleegd worden zijn gebaseerd op de Operationele run vanwege de hoge resolutie. Dus zijn de weerberichten meestal daarop gebaseerd.

3. Niet dat ik weet. Wel kan je hier de door de leden in het verleden geplaatste pluimen in de diverse seizoensdiscussietopics terugvinden. Hier één
waarbij op de 13e (maart) zowel in de verwachting voor de nacht als dag grote verschillen zijn tussen de Oper en de Control. Bovendien reeds op de 4e dag (9 maart) veel leden (groene lijnen) die van de Oper en Control afwijken.


  | Gewijzigd: 24 april 2016, 14:31 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
24 april 2016, 23:33 uur | Bericht #470189
Citaat van Pim van Dongen, zondag 24 april 2016, 13:14 uur Voor een presentatie wil ik wat informatie dubbelchecken met betrekking tot het europese weermodel. Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik geen onwaarheden vertel
Hieronder mijn vragen:

1. Is het totaal aantal leden in het WCMWF 50 of er zijn er 50 leden met ingebrachte meetfouten?
2. Is de verwachting per dag zoals je die kunt bekijken op websites zoals weeronline.nl gebaseerd op 1 lid van het model? En zo ja, welke?
3. Zijn er sites waarbij je oude pluimen kunt bekijken? Ik ben namelijk als voorbeeld opzoek naar een pluim waar bv. de oper en/of de control totaal iets anders zeggen dan de rest van de leden.

Alvast bedankt!

Ter aanvulling nog op de mooie uiteenzetting van Ben:

Archief div ensembles (oa pluimen ECMWF)
http://weer.rosdorff.net/

onder weerkaarten-> archief "EPS pluim en GFS ensembles" en dan selectie toepassen.

  | Gewijzigd: 24 april 2016, 23:37 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Groningen
Berichten: 7
Lid sinds: 20 nov. 2015
12 mei 2016, 12:17 uur | Bericht #470513
Een beetje laat, maar bedankt voor de reacties, die waren erg handig!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 238 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 238, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 29, 30 en 31 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden