Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bladen, NC; Robeson, NC.

10 May 2024 21:03:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Anson, NC; Richmond, NC.

10 May 2024 21:03:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chesterfield, SC.

10 May 2024 21:03:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chester, SC; York, SC.

10 May 2024 20:41:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chesterfield, SC; Kershaw, SC; Lancaster, SC.

10 May 2024 20:25:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, SC; Chester, SC; Union, SC; York, SC.

10 May 2024 20:25:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, NC.

10 May 2024 20:25:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

10 May 2024 18:02:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Baker, FL; Bradford, FL; Clay, FL; Duval, FL; Marion, FL; Nassau, FL; Putnam, FL; Union, FL; Camden, GA; Charlton, GA; Ware, GA.

10 May 2024 18:02:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Baker, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL; Hamilton, FL; Suwannee, FL; Union, FL; Charlton, GA; Clinch, GA; Echols, GA; Ware, GA.

10 May 2024 18:02:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Lafayette, FL.

10 May 2024 18:02:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brantley, GA; Charlton, GA; Pierce, GA; Ware, GA.

10 May 2024 18:02:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brantley, GA; Camden, GA; Charlton, GA; Glynn, GA.

10 May 2024 18:02:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Wakulla, FL.

10 May 2024 17:46:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harrison, MS; Jackson, MS.

10 May 2024 16:16:52
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
22 december 2018, 13:20 uur | Bericht #489380


Het is weer die ene tijd van het jaar waarbij krantjes door de brievenbus vallen en videos's worden opgezocht: het is bijna Oud & Nieuw. In dit topic is iedereen vrij om legaal vuurwerk te bespreken (legaal = Nederlands vuurwerk en Duits vuurwerk van de Aldi, Lidl, Hellweg etc.). Uiteraard kan hier ook aandacht worden besteed aan het weer tijdens de jaarwisseling.

Net als elk jaar jaar gaan wij opnieuw de grens over om Duits vuurwerk in te slaan. De wettelijke verkoopdagen zijn net als in Nederland 28, 29 en 31 december. Ik heb de Duitse sites al een beetje doorgespit om te zien of er wat leuks tussen zit en het ziet er goed uit. Op het moment van schrijven komen de Duitse krantjes ook binnen, dus binnenkort maar eens een selectie maken.

Wat het weer betreft rond de jaarwisseling, het is nog meer dan een week vooruit. Een verwachting maken is nu nog lastig, maar voorzichtig kijken  lijkt het erop dat de jaarwisseling droog en zonder wind zal verlopen. Een stevig hogedrukgebied lijkt boven ons te vestigen wat rustig weer mogelijk maakt. Maar een te rustig weertype neemt helaas wel mistkansen mee (zie 2008). De komende week zal steeds meer duidelijk worden wat het weer precies gaat doen.


ECMWF een uur nadat de klok 00:00 heeft geslagen: een stevig hogedrukgebied zorgt voor rustig weer bij ons

Dus leef je uit in dit topic en alvast fijne kerstdagen en een voorspoedig 2019! :D | Gewijzigd: 22 december 2018, 13:22 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1733
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2018, 13:47 uur | Bericht #489381
Perfecte stook omstandigheden, echter geen wind, dus wel kans op mist? Ik heb er weer veel zin in. Tot nu toe al best veel cakeboxen besteld van oa We own the night(leslie) en de WTF box (vuurwerktoppers). Ook nog enkele boxen van Rubro en Mania besteld, waaronder event cakes nr 3 en de golden medals box.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: West-Brabant
Berichten: 85
Lid sinds: 3 apr. 2018
23 december 2018, 09:11 uur | Bericht #489382
Citaat van bliksemdenhaag, zaterdag 22 december 2018, 13:47 uur Perfecte stook omstandigheden, echter geen wind, dus wel kans op mist? Ik heb er weer veel zin in. Tot nu toe al best veel cakeboxen besteld van oa We own the night(leslie) en de WTF box (vuurwerktoppers). Ook nog enkele boxen van Rubro en Mania besteld, waaronder event cakes nr 3 en de golden medals box.

Inderdaad, de verwachtingen zijn goed! Ik heb ook mn vuurwerk al besteld. O.a. Light-Year pijlen, Der Hammer cake, Freestyle Trics cake en de Tsjechische Signature Range 16 shots.
Daystar
Lid
Woonplaats:
Berichten: 125
Lid sinds: 8 jun. 2014
23 december 2018, 19:05 uur | Bericht #489388
Ik wacht nog steeds op het foldertje van mijn lokale Vuurwerkboer.
Folder van de duitse Aldi heb ik al wel.

ik haal hier uit nederland altijd de Mad-Dog single shots van cafferata. het hardste wat je in nederland kunt krijgen kwa knal.
Zit namelijk Flash in en doet niet onder voor een goede nitraat.

En het siervuurwerk uit duitsland denk ik moet allemaal nog even kijken wat het allemaal kost.

En verder nog een paar pakjes Saturn Missiles 25 shots fluitbakjes voor de nostalgie. | Gewijzigd: 23 december 2018, 19:09 uur, door Daystar
Woonplaats: West-Brabant
Berichten: 85
Lid sinds: 3 apr. 2018
23 december 2018, 20:02 uur | Bericht #489389
Citaat van Daystar, zondag 23 december 2018, 19:05 uur Ik wacht nog steeds op het foldertje van mijn lokale Vuurwerkboer.
Folder van de duitse Aldi heb ik al wel.

ik haal hier uit nederland altijd de Mad-Dog single shots van cafferata. het hardste wat je in nederland kunt krijgen kwa knal.
Zit namelijk Flash in en doet niet onder voor een goede nitraat.

En het siervuurwerk uit duitsland denk ik moet allemaal nog even kijken wat het allemaal kost.

En verder nog een paar pakjes Saturn Missiles 25 shots fluitbakjes voor de nostalgie.


Ben van plan om dit jaar ook eens die single shots van Mad Dog te halen. Mijn favoriet was altijd de Thunderking van Katan met titanium effect. Deze worden echter niet meer verkocht.
Woonplaats: West-Brabant
Berichten: 85
Lid sinds: 3 apr. 2018
23 december 2018, 20:03 uur | Bericht #489390
Weet iemand al meer over wat het weer een beetje word tijdens de jaarwisseling? Weerkaarten etc?
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1733
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 december 2018, 21:37 uur | Bericht #489391
Ik haal nog steeds de binkies die nog altijd hard knallen, weet dat ze bijna nergens meer te krijgen zijn. In Delft zijn ze nog te koop, niet zo ver rijden voor mij. Ik ben ook van plan de dum bum single shots te halen, benieuwd hoe hard die gaan. | Gewijzigd: 23 december 2018, 21:38 uur, door bliksemdenhaag
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
23 december 2018, 21:49 uur | Bericht #489392
De hardste single shots die wij hebben gehad waren die van Decibull (Vuurwerktotaal) met 5 gram NEM per tube. Die zijn overigens nog steeds te koop. Keihard gaan die.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats: West-Brabant
Berichten: 85
Lid sinds: 3 apr. 2018
24 december 2018, 11:02 uur | Bericht #489394
Oei oei oei, ik voel het al weer aankomen. Een stevig hogedrukgebied domineert boven de Benelux. Voordeel; storingen blijven weg maar het nadeel, en dat wil ik echt niet is dat het wel eens mistig kan gaan worden doordat er zeer weinig wind is... | Gewijzigd: 24 december 2018, 11:03 uur, door Extreme Weather NL
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2568
Lid sinds: 29 mrt. 2016
24 december 2018, 14:05 uur | Bericht #489395
Citaat van Extreme Weather NL, maandag 24 december 2018, 11:02 uur Oei oei oei, ik voel het al weer aankomen. Een stevig hogedrukgebied domineert boven de Benelux. Voordeel; storingen blijven weg maar het nadeel, en dat wil ik echt niet is dat het wel eens mistig kan gaan worden doordat er zeer weinig wind is... Hier zit nog vrij veel oneenigheid tussen de modellen:
EC heeft inderdaad hogedruk boven de Benelux met een zeer zwak westenwindje.


Bij EC is het op verschillende plaatsen helder en daarmee kan de temperatuur dicht bij het vriespunt komen:


En om een indicatie te geven van de kans op mist in dit scenario is hieronder een zeer grove weergave van de mistkans. (Deze kaart dient zeker niet letterlijk genomen te worden omdat mist een erg onvoorspelbaar fenomeen is, omdat dit nog in de lange termijn zit en omdat wij met de jaarwisseling nog eens grote hoeveelheden roet in de atmosfeer pompen en op deze roetdeeltjes kan zich veel sneller mist vormen!)

Gaat hier waarschijnlijk om een bètaversie van wetteronline, vandaar dat het nog niet optimaal werkt.
 
GFS
GFS gaat echter voor een ander scenario voor de Benelux, er trekt in GFS een laag naar Scandinavië, waardoor er een matige noordenwind kan komen die de mistkans beperkt (natuurlijk heeft onze massa-injectie van roetdeeltjes wel veel invloed).


Ook de temperatuur ligt in GFS veel hoger (wind vanaf zee) en kan er ook een beetje regen vallen (waardoor de roetdeeltjes eerder uit de lucht gehaald worden en neerslaan op de grond).


Conclusie:
De kans op mist is zeker aanwezig, maar dit is nog lang niet zeker want GFS schetst een heel ander scenario met meer wind en dus minder kans op mist. | Gewijzigd: 24 december 2018, 14:33 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats: West-Brabant
Berichten: 85
Lid sinds: 3 apr. 2018
24 december 2018, 22:34 uur | Bericht #489398
Citaat van W. in t Erland, maandag 24 december 2018, 14:05 uur Citaat van Extreme Weather NL, maandag 24 december 2018, 11:02 uur Oei oei oei, ik voel het al weer aankomen. Een stevig hogedrukgebied domineert boven de Benelux. Voordeel; storingen blijven weg maar het nadeel, en dat wil ik echt niet is dat het wel eens mistig kan gaan worden doordat er zeer weinig wind is... Hier zit nog vrij veel oneenigheid tussen de modellen:
EC heeft inderdaad hogedruk boven de Benelux met een zeer zwak westenwindje.

Bij EC is het op verschillende plaatsen helder en daarmee kan de temperatuur dicht bij het vriespunt komen:

En om een indicatie te geven van de kans op mist in dit scenario is hieronder een zeer grove weergave van de mistkans. (Deze kaart dient zeker niet letterlijk genomen te worden omdat mist een erg onvoorspelbaar fenomeen is, omdat dit nog in de lange termijn zit en omdat wij met de jaarwisseling nog eens grote hoeveelheden roet in de atmosfeer pompen en op deze roetdeeltjes kan zich veel sneller mist vormen!)

Gaat hier waarschijnlijk om een bètaversie van wetteronline, vandaar dat het nog niet optimaal werkt.
 

GFS
GFS gaat echter voor een ander scenario voor de Benelux, er trekt in GFS een laag naar Scandinavië, waardoor er een matige noordenwind kan komen die de mistkans beperkt (natuurlijk heeft onze massa-injectie van roetdeeltjes wel veel invloed).

Ook de temperatuur ligt in GFS veel hoger (wind vanaf zee) en kan er ook een beetje regen vallen (waardoor de roetdeeltjes eerder uit de lucht gehaald worden en neerslaan op de grond).

Conclusie:

De kans op mist is zeker aanwezig, maar dit is nog lang niet zeker want GFS schetst een heel ander scenario met meer wind en dus minder kans op mist.

We hebben nog tijd. Nowcasten maar! | Gewijzigd: 24 december 2018, 23:15 uur, door Thijs.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
30 december 2018, 12:32 uur | Bericht #489436
Nu we dichterbij 2019 komen is er een wat meer duidelijker beeld hoe het weer zal zijn op Oudjaarsdag en tijdens de jaarwisseling. Mist zal niet aan de orde zijn gezien de modellen nu met wat meer wind komen. Oudjaarsdag zelf zal rustig en grijs verlopen bij een temperatuur van 8-10 graden. Naarmate de dag en avond vordert zal de wind vanuit het noorden toenemen. Rond 00:00 uur zal boven land een windkracht 4 aanwezig zijn. Het noorden van het land kan zelf een 5 bft verwachten. Het minste wind wordt verwacht in het zuiden van het land. Bij een tempertatuur van zo'n 8-9 graden is het buiten prima te vertoeven tijdens de jaarwisseling.
Een ander punt zal wat motregen zijn. Het zal niet veel zijn maar ik heb zelf een gruw hekel aan alle vormen van regen :p .

Wat mij betreft ziet het weer er niet zo verkeerd uit.


Wind om 00:00 volgens Hirlam 6z. Mist lijkt dus geen storende factor. | Gewijzigd: 30 december 2018, 12:36 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 65 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 65, lezen 1 mensen het topic "vanmorgen vroeg bui boven rotterdam-Zuid".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden