Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cotton, OK; Jefferson, OK; Clay, TX; Wichita, TX.

9 May 2024 19:24:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Laurens, GA; Montgomery, GA; Treutlen, GA; Wheeler, GA.

9 May 2024 19:24:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bulloch, GA; Screven, GA.

9 May 2024 19:24:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX.

9 May 2024 19:24:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Young, TX.

9 May 2024 19:07:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Macon, GA; Marion, GA; Schley, GA; Sumter, GA; Webster, GA.

9 May 2024 19:07:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bleckley, GA; Dodge, GA; Houston, GA; Laurens, GA; Pulaski, GA; Twiggs, GA.

9 May 2024 19:07:18

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Dooly, GA; Macon, GA; Schley, GA; Sumter, GA.

9 May 2024 19:07:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jenkins, GA; Screven, GA.

9 May 2024 19:07:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

9 May 2024 19:07:18

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Dodge, GA; Laurens, GA.

9 May 2024 19:07:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berkeley, SC; Charleston, SC; Colleton, SC; Dorchester, SC.

9 May 2024 19:07:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bamberg, SC; Barnwell, SC; Orangeburg, SC.

9 May 2024 18:27:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colleton, SC; Dorchester, SC.

9 May 2024 18:27:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Young, TX.

9 May 2024 18:27:42
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats:
Berichten: 18
Lid sinds: 12 mrt. 2022
15 juni 2023, 00:09 uur | Bericht #499193
En warempel, bij het KNMI zijn ze ook wakker geworden heheh
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
15 juni 2023, 07:32 uur | Bericht #499194
Goedemorgen,

Lang geleden en eindelijk weer wat vocht in de lucht, klinkt prima ben benieuwd naar de korte termijn kaarten de komende dagen.

stukje guidance meerdaagse:
Tot en met zondag blijft het waarschijnlijk overal droog. Vanaf maandag wordt de buienkans een aantal dagen groot, met een piek op dinsdag. Dit is voor een deel mogelijk ook stratiforme neerslag aan de koele kant van een golvende frontale zone in onze buurt, waarbij de meeste onweersactiviteit voor Duitsland lijkt te zijn. Toch zien we maandag, dinsdag en woensdag een vrij sterk signaal voor onweer in het zuiden en oosten van ons land in een dynamische setting, dus eventuele onweersbuien zullen al gauw code geel opleveren. Na woensdag neemt de buienkans weer af vanwege de opbouw van een nieuwe hoogterug ten westen van ons land.
Waarom deze advertentie?
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
15 juni 2023, 22:24 uur | Bericht #499196
Citaat van Jo Capelle, donderdag 15 juni 2023, 7:32 uur Goedemorgen,

Lang geleden en eindelijk weer wat vocht in de lucht, klinkt prima ben benieuwd naar de korte termijn kaarten de komende dagen.

stukje guidance meerdaagse:
Tot en met zondag blijft het waarschijnlijk overal droog. Vanaf maandag wordt de buienkans een aantal dagen groot, met een piek op dinsdag. Dit is voor een deel mogelijk ook stratiforme neerslag aan de koele kant van een golvende frontale zone in onze buurt, waarbij de meeste onweersactiviteit voor Duitsland lijkt te zijn. Toch zien we maandag, dinsdag en woensdag een vrij sterk signaal voor onweer in het zuiden en oosten van ons land in een dynamische setting, dus eventuele onweersbuien zullen al gauw code geel opleveren. Na woensdag neemt de buienkans weer af vanwege de opbouw van een nieuwe hoogterug ten westen van ons land.

Zzzzzz

Huh? wat? Een onderbreking van de treurige saaiheid conform nieuw klimaat?
Laten we hopen op een leuke setting voor heel Nederland. 


  | Gewijzigd: 15 juni 2023, 22:25 uur, door JOHNNY123
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 11
Lid sinds: 22 jul. 2017
17 juni 2023, 18:27 uur | Bericht #499197
Jaaaa, laat maar komen! Wat ontzettend jammer dat het forum zo uitgestorven is. Wellicht wanneer de kansen opgepakt worden door een breder publiek, dat er weer wat mensen komen meekijken. Bedankt voor de updates in elk geval! Het ziet er aardig eendrachtig uit. Nu afwachten..
Woonplaats:
Berichten: 18
Lid sinds: 12 mrt. 2022
17 juni 2023, 23:24 uur | Bericht #499198
U vraagt, wij serveren. Om het Forum nog wat meer op te laten leven ga ik ook alvast met een kansenverwachting starten voor donderdag 22 juni
Ik ben namelijk van mening dat we tevens dan een grote kans maken op een stevig portie onweer. De meningen in de modellen zijn nogal verdeeld maar ik gok zelf op de kern van het onweer in het Zuid Oosten.

GFS laat het wat Noorderlijker trekken:


EC en ICON daarentegen laten het vooral neerkomen in het Zuid-Oosten. Dit is tevens het tweetal modellen waar ik achter sta in deze specifieke verwachting:



Afwachten met de nodige voorpret zoals altijd zullen we maar zeggen. In mijn opinie maken vooral Brabant, Limburg en Twente op deze "donder"dag de meeste kans. Happy hunting (H)
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juni 2023, 03:41 uur | Bericht #499199

Vandaag regionaal tropisch. Later vanavond en nacht. Met name in het zuidwesten/zuiden kans op enkele onweersbuien. Dinsdag mogelijk wat georganiseerder onweer bij ons.


Voorwoord:
Allemaal leuk en aardig dat er toch wel wat opties zijn. Maar voorlopig staat de teller nog op nul. En is de kans van vandaag al een drama om tot stand te komen. Dat er wat verhoogde kansen op onweer zijn moge duidelijk zijn. Maar tis in veel modellen allemaal half werk. En sporadisch met name dinsdag komen enkele modellen met wat betere convectie.  Morgenavond zijn de korte termijn modellen er een paar runs bij. En zal dan eens kijken voor dinsdag.

Actueel passage van een zwak warmtefront, begin van zaterdagavond kwam deze binnen via het zuidwesten. Gaf daar nog wat lichte neerslag. Is nou niks van over meer. Ligt nou grofweg van Den-Helder naar Achterhoek. Daarachter komen we overdag flink in een warme sector terecht. Daarin zien we een aantal thermische vore's terug. (zie beschrijving 1 en 2 onder) Waarbij de 2e de meeste aandacht verdiend. Het wordt ronduit heet met temperaturen die oplopen tot lokaal 32 graden in het oosten, 27-30 graden in het midden van het land en 19 tot 24 graden langs de kust en op de Waddeneilanden. En neemt de luchtvochtigheid toe. Waardoor het vandaag benauwder kan aanvoelen dan afgelopen dagen.

1 thermische vore ochtend:

Een eerste thermische vore dient zich in de ochtend aan. Deze blijft traag oplossend een beetje hangen over de zuidelijke helften. Cape is hierbij gering (500-700 j/kg). Schering van rond de 20 knopen daarbij een single cel of slecht georganiseerde multicel niet uitgesloten.

2 thermische vore avond/nacht met name over het zuidwesten zuiden en mogelijk zuidoosten. Kans op enkele stevige regen en onweersbuien:

Boven Frankrijk bij de tweede vore wel goed georganiseerde convectie. Buien gaan daar vanmiddag grotendeels van de grond. Onstabiliteit aldaar rond de 2000 j/kg. Effectieve schering daarbij ruim 30 knopen. Goed georganiseerd multicel is daar aan de orde. Opgelijnd komt de boel dan richting ons. Grote onzekerheden, een aantal modellen (zeg maar gerust een groot deel). Laat dit amper tot het zuiden komen. MLCAPE nog 1000 j/kg schering rond de 20 knopen. Maar niet meer van de grond, er kunnen dus nog steeds nieuwe buien ontstaan bij ons voorop de lijn. Hoe en wat is echt nowcasten tot hoeverre dit actief blijft. Arome en EC komen nog met de meest serieuze convectie. Maar Arome klapt voor de grens volledig uit elkaar. Ik weet niet of dit wel de werkelijkheid is. Bij vore's is dit altijd lastig. We hebben in verleden ook wel eens gezien dat ze zeer uitbundig waren en dat er toen vrijwel niks gebeurde. Laten we nou eens hopen dat de rollen omgekeerd zijn. Al tonen de modellen dit vaak niet voor jan met de pet op. En zal dit meer wishful thinking zijn.

Bij de buien worden m.u,v de kans op blikseminslag geen bijzondere randverschijnselen verwacht.
Dinsdag volgen ook onweersbuien. Ook daar weer veel verschillen. Wachten is nog op de korte termijn modellen. Mogelijk morgenavond meer duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
  | Gewijzigd: 18 juni 2023, 04:17 uur, door Tatanka
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juni 2023, 06:16 uur | Bericht #499201

Morgen grote kans op zwaar onweer, vanavond een update.

Gisteren zaten de modellen er uiteindelijk toch goed op. Het was kijken tot hoever de convectie kwam. Voor de formaliteit gisteren een kans gepost. Een gigantische lijn MCS, kwam uiteindelijk net tot aan de Belgische grens. Helaas lagen wij toch een deurtje te ver. (Zie kaart). Daarvoor moet zowel in Frankrijk, als meer richting ons voor zulke afstanden toch net even een fractie meer onstabiliteit staan.



Morgen is de situatie heel anders. (Niet dat het een garantie is) maar alle modellen komen met zware convectie. Allemaal in de orde goed georganiseerd onweer. Een verhoging van de Jetstream ligt er al een geruime tijd in. Eerder al aangegeven dat de periode rond de 20ste interessant zou worden. De kans heeft het lastig gehad, nog niet zoveel runs terug. Was de overlap aardig verkeerd aan het worden. Maar de boel heeft zich aardig hersteld. Er zijn opties tot enkele kortstondige supercellen. Tot gewoon goed georganiseerd multicel. Met daarop een fors windveld.Vanmiddag/Vanavond kom ik met een aparte kansen topic. Ik heb vanmorgen eerst nog andere verplichtingen. Code geel staat trouwens al klaar voor heel NL morgen. En das aardig op tijd, de eensgezindheid is dus vrij hoog in de modellen.


Wouter van Bernebeek Kon niet wachten en is met zijn team op pad in Frankrijk. En had gisteren direct al prijs met een mooie supercel bij Bourges. Daar zaten o.a hagelstenen van 5-6cm op. De komende dagen zal hij nog op pad zijn voornamelijk in Frankrijk en misschien later DLD. Of kriebelt de Nederlandse setting van morgen ook en komt ie via een omweg weer terug

De situatie van Donderdag moet ook nauwlettend in de gaten gehouden worden. Maar is een stuk complexer, aan de westflank van het laag zit welliswaar minder cape, maar daar ligt wel vol de Jetstream over. In dit profiel kunnen er flinke embedded cellen ontstaan. En blijft de zone lang slepen. Naar gelang positie laag >>> in verschillende modellen net even andere posities van boven NL tot net op de grens met DLD of volledig in Duitsland is het dichterbij bekijken van hoe en wat. De kansen op veel neerslag is dan aanwezig 50-70mm. En in deze gfs zelfs pieken van 100mm. Met serieus kans op overlast dan wel hier of over de grens.





Met vriendelijke groet,

Tatanka
  | Gewijzigd: 19 juni 2023, 07:48 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 5
Lid sinds: 5 jul. 2012
19 juni 2023, 07:59 uur | Bericht #499202
Citaat van Tatanka, maandag 19 juni 2023, 6:16 uur
Morgen grote kans op zwaar onweer, vanavond een update.

Gisteren zaten de modellen er uiteindelijk toch goed op. Het was kijken tot hoever de convectie kwam. Voor de formaliteit gisteren een kans gepost. Een gigantische lijn MCS, kwam uiteindelijk net tot aan de Belgische grens. Helaas lagen wij toch een deurtje te ver. (Zie kaart). Daarvoor moet zowel in Frankrijk, als meer richting ons voor zulke afstanden toch net even een fractie meer onstabiliteit staan.



Morgen is de situatie heel anders. (Niet dat het een garantie is) maar alle modellen komen met zware convectie. Allemaal in de orde goed georganiseerd onweer. Een verhoging van de Jetstream ligt er al een geruime tijd in. Eerder al aangegeven dat de periode rond de 20ste interessant zou worden. De kans heeft het lastig gehad, nog niet zoveel runs terug. Was de overlap aardig verkeerd aan het worden. Maar de boel heeft zich aardig hersteld. Er zijn opties tot enkele kortstondige supercellen. Tot gewoon goed georganiseerd multicel. Met daarop een fors windveld.Vanmiddag/Vanavond kom ik met een aparte kansen topic. Ik heb vanmorgen eerst nog andere verplichtingen. Code geel staat trouwens al klaar voor heel NL morgen. En das aardig op tijd, de eensgezindheid is dus vrij hoog in de modellen.


Wouter van Bernebeek Kon niet wachten en is met zijn team op pad in Frankrijk. En had gisteren direct al prijs met een mooie supercel bij Bourges. Daar zaten o.a hagelstenen van 5-6cm op. De komende dagen zal hij nog op pad zijn voornamelijk in Frankrijk en misschien later DLD. Of kriebelt de Nederlandse setting van morgen ook en komt ie via een omweg weer terug

De situatie van Donderdag moet ook nauwlettend in de gaten gehouden worden. Maar is een stuk complexer, aan de westflank van het laag zit welliswaar minder cape, maar daar ligt wel vol de Jetstream over. In dit profiel kunnen er flinke embedded cellen ontstaan. En blijft de zone lang slepen. Naar gelang positie laag >>> in verschillende modellen net even andere posities van boven NL tot net op de grens met DLD of volledig in Duitsland is het dichterbij bekijken van hoe en wat. De kansen op veel neerslag is dan aanwezig 50-70mm. En in deze gfs zelfs pieken van 100mm. Met serieus kans op overlast dan wel hier of over de grens.





Met vriendelijke groet,

Tatanka
 

Bedankt alvast voor de eerste update Tatanka. Ben zelf morgen jarig, dus een leuke afsluiting met het nodige vuurwerk zou wel gaaf zijn. Heb het 10 jaar terug gehad in de regio Munchen en daar kwam ongeveer 50mm uit een zware supercell die een klein beetje roteerde. Helaas geen windhoos gezien. Maar zal de weersvoorspellingen in de gaten houden want ik ga morgen uit eten. Benieuwd naar de update voor morgen  
Groetjes Anton | Gewijzigd: 21 juni 2023, 21:22 uur, door Thijs.
A.Nunnink
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
19 juni 2023, 09:57 uur | Bericht #499203
Dank Tatanka. Ik houd het in de gaten.
Voorpret is ongeacht de uitkomst ook pret.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juni 2023, 11:08 uur | Bericht #499204
Het gaat dus een boeiende week worden.

De regen die gaat vallen, gaat die positief zijn tegen de droogte? Of is t teveel in 1x?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
simone
Lid
Woonplaats: Helmond
Berichten: 88
Lid sinds: 28 jun. 2012
19 juni 2023, 18:53 uur | Bericht #499221
Citaat van Waveman1984, woensdag 14 juni 2023, 23:57 uur Allereerst grote dank aan Tatanka voor het geven van credits aan mij voor het opmerken van de potentionele weersverandering in een vroeg stadium :D Voor een moment dacht ik dat ik wellicht te vroeg was. Uiteraaraard kan er nog een hoop veranderen in de aanloop naar de kansen, maar steeds meer modellen zijn het echter wel met elkaar eens. Zo zie ik inmiddels dat GFS, ECMWF maar nu ook ICON-EU dezelfde kansen produceren. Hierbij GFS:

Dan ECMWF:


Als laatste ICON-EU en 1 ding kan ik vaststellen, dat is de trekrichting van alle modellen en die heb ik op dit model ingetekend:


Alle modellen laten de storing dezelfde richting in bewegen. Hoewel de timing van de storing in de 3 modellen differentiëren van elkaar, hoop ik persoonlijk op een eind avond/ nacht timing. Dit zien we vooral terug in ICON en GFS. ECMWF timed het meer op de ochtend van de 20ste. Iets waarvan ik hoop dat dit niet uitkomt. Het slechtste onweer in mijn opinie is ochtend onweer.
A: Omdat er minder opwarming is opgetreden en vaak de onstabiliteit wat lichter is.
B: Omdat ik dan nog in mijn nest lig :p

Anyway, ik heb er veel zin in en ik blijf duimen tot het uitkomt haha. Veel voorplezier mensen (ik zou het voorspel kunnen noemen maar er zijn misschien jonge ogen die kijken haha). 
 

 
simone
Lid
Woonplaats: Helmond
Berichten: 88
Lid sinds: 28 jun. 2012
19 juni 2023, 18:57 uur | Bericht #499222
Waveman 1984 over ochtend onweer gesproken ik kan me nog een aantal ochtend onweer situaties herinneren uit de jaren 80 ! Nou die waren echt heftig vooral in de augustus maanden vroeg in de ochtend met mist erbij !  Echt harde klappers en bliksems recht naar beneden !
Woonplaats:
Berichten: 18
Lid sinds: 12 mrt. 2022
22 juni 2023, 23:57 uur | Bericht #499324
Bijdehand en eigenwijs als ik ben ga ik toch vast een voorzichtige voorspelling doen voor zondag nacht op maandag (H)
In de huidige run van ECMWF zien we een mooi lijntje van West naar Oost overtrekken. Zondag warmt het flink op en ook de onstabiliteit neemt toe.
Hou ik op bij een beetje onweersverwachting? Nope haha ik ben zelfs zo gek dat ik aan het denken ben aan misschien wel een Squall Line.
Uiteraard gaan we de berichtgeving nauwgezet in de gaten houden maar dit is dusver in ieder geval mijn verwachting. Happy trails:D
Woonplaats:
Berichten: 18
Lid sinds: 12 mrt. 2022
26 juni 2023, 01:18 uur | Bericht #499327
Vorige keer heb ik mensen bedankt voor de credit die ze gaven voor mijn vroege inzicht in de verwachting van de onweersbuien van vorige week. Deze keer moet ik toegeven dat ik er met mijn verwachting helemaal naast zat. Excuses hiervoor en op naar de nieuwe kansen
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
26 juni 2023, 08:42 uur | Bericht #499328
Citaat van Waveman1984, maandag 26 juni 2023, 1:18 uur Vorige keer heb ik mensen bedankt voor de credit die ze gaven voor mijn vroege inzicht in de verwachting van de onweersbuien van vorige week. Deze keer moet ik toegeven dat ik er met mijn verwachting helemaal naast zat. Excuses hiervoor en op naar de nieuwe kansen
Jij zat er niet naast, de modellen zaten er naast.;)
ECMWF kwam in eerste instantie constant met een buinlijn inclusief onweer, alleen is dat in de laatste runs buiten het noorden van Nederland volledig verdwenen. Ook Arome liet tot gisteren zelfs een kansje zien.
Uiteindelijk heeft het in het uiterste noorden en oosten toch nog geonweerd en is er grootschalig een onbenutte cape van 500 j/kg geweest.
Er heerstte gewoon nét te weinig forcering om de buien te laten ontstaan, helaas...
Bovendien kon je ook ervan uitgaan dat het doorzette, een hitte verdrijvend koufront levert vaak onweer op.

Trouwens: DONDERDAG KANS OP ONWEER!:D
  | Gewijzigd: 26 juni 2023, 09:00 uur, door Tieske
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2568
Lid sinds: 29 mrt. 2016
26 juni 2023, 18:11 uur | Bericht #499329
Citaat van Waveman1984, maandag 26 juni 2023, 1:18 uur Vorige keer heb ik mensen bedankt voor de credit die ze gaven voor mijn vroege inzicht in de verwachting van de onweersbuien van vorige week. Deze keer moet ik toegeven dat ik er met mijn verwachting helemaal naast zat. Excuses hiervoor en op naar de nieuwe kansen
Een verschuiving van 100-250 km is op 3/4 dagen vooruit vrij gebruikelijk, precies dat is het risico van een vroege verwachting schrijven. De potentie tot onweersbuien kwam boven Duitsland en Denemarken wel goed van de grond, zo zie je op de radarbeelden forse opgelijnde onweersbuien. De positie van het koufront laat zich makkelijk raden op de kaarten.
Rond de Waddenzee kwamen er vannacht wel onweersbuien voor (tussen 06:00 en 08:00).


Ontladingen 10:45 vanochtend.


Reflectiviteit (neerslagintensiteit) 17:50 vandaag.

 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
pkd19
Lid
Woonplaats: Burdaard
Berichten: 631
Lid sinds: 9 feb. 2013
27 juni 2023, 19:52 uur | Bericht #499330
Citaat van Thijs., maandag 26 juni 2023, 18:11 uur Citaat van Waveman1984, maandag 26 juni 2023, 1:18 uur Vorige keer heb ik mensen bedankt voor de credit die ze gaven voor mijn vroege inzicht in de verwachting van de onweersbuien van vorige week. Deze keer moet ik toegeven dat ik er met mijn verwachting helemaal naast zat. Excuses hiervoor en op naar de nieuwe kansen
Een verschuiving van 100-250 km is op 3/4 dagen vooruit vrij gebruikelijk, precies dat is het risico van een vroege verwachting schrijven. De potentie tot onweersbuien kwam boven Duitsland en Denemarken wel goed van de grond, zo zie je op de radarbeelden forse opgelijnde onweersbuien. De positie van het koufront laat zich makkelijk raden op de kaarten.
Rond de Waddenzee kwamen er vannacht wel onweersbuien voor (tussen 06:00 en 08:00).


Ontladingen 10:45 vanochtend.


Reflectiviteit (neerslagintensiteit) 17:50 vandaag.

 
Dat hebben we gehoord ja vanochtend,flinke knal door een CG+ op hemelsbreed 3km afstand,van meerdere mensen gehoord dat ze rechtop in bed zaten door de begeleidende klap.
 
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
5 juli 2023, 10:23 uur | Bericht #499346
Wat betreft de storm is het ergste hier wel geweest dus ik schakel vast door naar het weekend
Even stukje knmi daar zien we zeker wel kansen al is het natuurlijk afwachten op de korte termijn kaarten zoals altijd....

Modelbeoordeling en onzekerheden:

Belangrijkste aandachtspunt is de mogelijke convectie op zondag a.s.
De lightning flash density probability slaat uit in meer dan 60% van de leden en het dauwpunt ligt op de meeste plekken zeer waarschijnlijk ruim boven de 17°C. met name in het zuiden is er een redelijk tot grote kans op multicell-buien met een vrij grote organisatie.
De warmste dag wordt zaterdag en daarna wordt in eerste instantie de temperatuur lager door meer bewolking en buien.
Pas vanaf dinsdag lijkt er echt koelere lucht binnen te stromen.
De grootste onzekerheid bevindt zich in de eerste dagen tussen +72 en +96, wanneer er 6 clusters zijn.
Daarna neemt dit aantal flink af.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Zonnige perioden en droog, vanaf zaterdag toenemende kans op een bui.
Vooral zondag kans op onweer.
Maximumtemperaturen boven het gemiddelde, vooral op zaterdag op veel plaatsen tropisch warm.
Vanaf zondag geleidelijk lagere temperaturen.

Na vandaag is er op zondag een grote kans op code geel voor onweersbuien.
 
Malamute
Lid
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 25
Lid sinds: 8 dec. 2010
7 juli 2023, 18:09 uur | Bericht #499356
Goedemiddag mede weerliefhebbers,

Ik lees altijd graag mee in dit forum, waar de kansen ook zijn. Vooral de uitleg is verhelderend.
Nu krijg ik de indruk dat er voor zondag iets in het vat zit qua onweer,vooral in het (zuid)oosten.
Omdat ik in het meest zuid-oostelijke puntje van Zuid Limburg woon ben ik heel benieuwd hoe de experts onder jullie dit inschatten.
Alvast dank.
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 304
Lid sinds: 6 jan. 2017
7 juli 2023, 18:55 uur | Bericht #499357
hoi luitjes
even een reactie op hierboven, inderdaad wordt er weer wat om naar uit te kijken zondag a.s.
worden wel verwend met al die onrust in de atmosfeer dit jaar, enfin, morgen waarschijnlijk een beter beeld
van het e.e.a , hopelijk komt Tatanka weer met mooie kaarten
Brouwer
Terug naar boven
1 2 3
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 111 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 111, lezen 3 mensen het topic "Winter discussietopic 2022-2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden