Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

19 Mar 2024 11:00:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
baffie
Lid
Woonplaats: Kerkrade
Berichten: 377
Lid sinds: 1 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 augustus 2009, 18:25 uur | Bericht #49784
Ik zou het zo niet kunnen zeggen maar dat van 22-07 j.l was toch een van de.....
Gr Wielwww.euregiophoto-online.nl
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 augustus 2009, 19:23 uur | Bericht #49813
mijn heftigste onweer was in italie en frankrijk

daar gaat het echt zwaar te keer

soms wel een dag lang!
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Waarom deze advertentie?
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
30 augustus 2009, 19:52 uur | Bericht #50274
@weerfreakje: Kun je dan ook wat meer vertellen over dat onweer?
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
10 oktober 2009, 04:53 uur | Bericht #53572
Ook onvergetelijk, 9 mei 1993 (weet het nog omdat we op die dag de 50e verjaardag van mijn moeder hebben gevierd). Ik werkte in mijn vrije tijd op zondag bij een ziekenomroep en hadden op zondagavond altijd onze uitzending. Moet rond een uur of 7 's avonds geweest zijn dat er een behoorlijk onweer los barste. Ik weet niet of jullie je die onweersscène uit "Back to the future" deel 1 kunnen herinneren maar zo zag het er uit. De flitsen die aan alle kanten om het ziekenhuis heen schoten en een inktzwarte lucht. Denk dat er maar weinig mensen zijn die zo blij waren dat ze een ziekenhuis binnen konden lopen
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
10 oktober 2009, 10:09 uur | Bericht #53579
Tsjah, wat een prachtverhalen allemaal, zeg!

Mijn heftigste onweer? Natuurlijk 25/26 mei 2009, en ook een aantal jaren geleden, ik weet niet meer precies, maar dat was toen ook wel grappig...

Ik werk op Schiphol, en stond op het punt om een vlucht te boarden op de C-pier (Transavia), vanuit het control centre had ik al doorgekregen dat er vertragingen waren door het weer, buiten was er een grijs/gele lucht, het waaide en de bliksems waren niet van de lucht. Eenmaal bij de gate aangekomen hoorde ik dat er een hoop vluchten uitweken naar Rotterdam Airport, ik dacht nog, waarom dat nu weer, zo heftig was het buiten nog niet.......Toen kwam er een geel/groene lucht aan en ging het hele boeltje horizzontaal aan de ramen voorbij! Ik geloof tot wel 2 bliksems per seconde en slagregens...
Schiphol is toen een tijdje gesloten geweest voor al het vliegverkeer, ik geloof dat het zelfs een half uur heeft geduurd. Het toestel dat de vlucht bij mijn gate ging uitvoeren was er nog niet, en toen kwam er ook nog iemand vragen waarom er nog geen toestel was ..... tsjah, die stond in Rotterdam, samen met nog een hoop toestellen die uitgeweken waren!

Ik kan me nog een andere bui herinneren, dat moet in 2002 zijn geweest, ik reed toen in de auto, onderweg van Schiphol naar huis, toen er een hele donkere lucht aankwam, niet teveel op gelet, je moet toch ook op de andere weggebruikers letten , toen het aardedonker werd, de verlichting aanging en het zicht door de regen terugliep naar , ik denk 100 meter! Overal blikseminslagen naast de snelweg, echt heel dichtbij! Best indrukwekkend als je dan in de auto zit!

Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
10 oktober 2009, 13:00 uur | Bericht #53588
Voor mij was dat 1987 zuid Duitsland Kirchzarten op de camping, 's nachts, mijn ouders en broertjes in de vouwwagen en ik in 1 persoons tentje, ik had mijn wekkerradio op AM gezet om te luisteren hoe veel bliksem er was en hoeveel tijd er tussen zat. was erg spannend tot de aardlek schakelaar van de kast bij de vouwwagen er uit knalde. toen keek ik naar mijn wekkerradio en toen bleek die al onderwater te staan er stond nml 5 cm water in mijn tent.
later hoorde ik van mijn pa dat die in de heftige regen de vouwagen nog beter had vastgezet die nacht. het ging flink te keer en de donders rolden maar door met echo tegen de bergwanden aan.

Super mooi was het.
ps de wekkerradio doet het nog steeds.
Firstwing
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 oktober 2009, 22:52 uur | Bericht #53719
Laat ik het maar houden op 16 Juli 2007 en uiteraard:

25/26 Mei 2009. Ik moest toen werken aangezien ik nachtchauffeur was, nou van werken kwam niet veel eigenlijk zelfs 3 uur vertraging opgelopen Ik heb inmiddels een aantal onweerfilmpjes op youtube staan, en besloten een afspeellijst te maken: http://www.youtube.com/view_play_list?p=B34EC8B0EE42B40D

Veel plezier ermee. | Gewijzigd: 11 oktober 2009, 22:54 uur, door BjornOnweer
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
flaskk
Lid
Woonplaats: Aalten (oosten)
Berichten: 167
Lid sinds: 8 jun. 2009
12 oktober 2009, 01:51 uur | Bericht #53729
Frankrijk 2003 met een tentje op een berg.....



http://www.youtube.com/watch?v=KXJeP3iqPds << kroatie medulin dit jaar

| Gewijzigd: 15 oktober 2009, 19:24 uur, door flaskk
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
7 november 2009, 16:57 uur | Bericht #42621
21-22 JULI 2009 is echt mijn no.1 storm(en)
kwam toen liftend uit Tsjechie en vanaf midden Duitsland de hele nacht ontlading gezien
ben toen in koln (kerpen) afgezet en kwam direct in een onweersbui terecht van heb ik jou daar
nacht daar door gebracht en s.ochtends lift naar aken gekregen daar aangekomen
was de hel los bomen die bijna omwaaiden (super grote plantanen) en mooie formaties.
had toen al het gevoel dat er iets te wachten stond en die avond na een relatief rustige dag rond een uur of 23,00
begon het spectacel zich te vormen na de radar te hebben bekeken hield ik al stiekem rekening met een supercell
die er ook daadwerkelijk is gekomen.
hier een mooi voorbeeld van hoe het was filmpje duurt 9 minuten met zeker stuk of 6 inslagen in mijn wijk .

http://www.youtube.com/watch?v=_A6XsHGpmck




Joey
Lid
Woonplaats: Den Ham Overijssel
Berichten: 565
Lid sinds: 11 apr. 2009
8 november 2009, 00:18 uur | Bericht #41297
pff lang geleden mijn ergste onweer.. denk dat ik 10 was ofzo dus ongeveer 9 jaar geleden..
Ik weet nog dat ik naar Utrecht moest om de bus te halen voor Dinseyland Parijs..
4 uur uit bed terwijl het al stevig aan het onweren was.. na een bak koffie gedronken te hebben en de taxi inmiddels geariveerd was, werd het steeds erger.. inslag na inslag en gigantische donders. Dat was egt de eerste keer dat ik echt bang was, het was net of er een oorlog gaande was.

Onderweg naar utrecht verscheidene inslagen gezien en om de seconde bliksem. We moest zelfs een file ontwijken omdat er een vrachtwagen was getroffen door de bliksem en midden op de snelweg stil stond..
Eènmaal in utrecht aangekomen was het meeste al overgetrokken, en zag je alleen in de verte nog wat weerlicht.

Op de terugweg van Disney hetzelfde "gedonder" maar dan veel minder heftig.

Groetjes Joey | Gewijzigd: 8 november 2009, 00:18 uur, door Joey
krienie
Lid
Woonplaats: Hoenderloo
Berichten: 246
Lid sinds: 24 nov. 2009
24 november 2009, 12:50 uur | Bericht #56629
absoluut afgelopen voorjaar, 24 mei!
er waren flinke onweersbuien voorspeld, maar zo erg had ik niet verwacht.
ik ging 's avonds naar een vriendin in Leiden en nam mijn camera mee omdat ik hoopte dat ik mijn eerste bliksemfoto's kon maken.
dat is ook gelukt! rond een uurtje of 9 kwam er een groenige lucht onze kant op en ging het los en vanachter haar keukenraam heb ik mijn eerste redelijk goede bliksemfoto gemaakt.
na die bui, die niet eens zo superheftig was verder, was het even rustig.
ik keek nog op de buienradar om te bepalen wanneer ik het beste richting huis kon gaan (ik vind onweer geweldig, maar zo in de auto, op de snelweg kan het ook behoorlijk spoken om je heen he) en ik besloot vlak voor de volgende bui te vertrekken in de hoop dat ik hem mee kreeg, maar er niet midden in zou zitten.
mis!!!!
vlak voordat ik Leiden uit reed ben ik nog gestopt naast de weg omdat ik zulke mooie bliksems in de verte zag, ik wilde nog wat mooie foto's proberen te maken. Maar eenmaal uit de auto kwam het zo vreselijk snel dichtbij dat ik heel snel weer ben gaan rijden.

Ik zat net op de snelweg en toen flitste het al overal om me heen (het was zo'n beruchte bui waarbij je elke 5 seconde een flits om je oren krijgt).
En het waren geen kleine flitsen hoor. soms hoorde ik het vanuit de auto gewoon kraken (terwijl ik altijd baal dat je in de auto donders zo moeizaam hoort, tenzij ze dus echt vlakbij zijn).
De hele weg van Leiden naar Den Haag ben ik 'aangevallen' hihi.

Ik vond het doodeng en tegelijkertijd heb ik zitten genieten als een klein kind wat in de Efteling was.....
van mij mag het elke dag zo tekeer gaan. (maar dan blijf ik vervolgens wel met camera gewoon thuis lekker bij het raam kijken en fotograferen).
Mootje
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 50
Lid sinds: 27 jun. 2009
25 november 2009, 23:58 uur | Bericht #56810
De laatste echt heftige bui die ik me kan herinneren was die van 25/26 mei afgelopen jaar. Ik weet nog dat er een waarschuwing was uitgegaan dat het wel eens flink kon gaan onweren, maar ik maakte me daar niet druk om aangezien het regelmatig gebeurt dat onweersbuien volledig of zo goed als volledig zijn uitgedoofd als ze Groningen bereiken. Deze keer niet. Ik ben gaan slapen en werd rond half vier wakker van het onweer. Later hoorde ik dat het al de hele nacht had ge-onweerd, ik moet dus wel erg vast hebben geslapen, aangezien ik normaliter al wakker word van een eerste weerlicht. Maar goed, het onweerde dus vrij hard en ik lag er niet helemaal lekker op. Omdat ik toch ook wel bang ben voor onweer durfde ik niet uit het raam te gaan kijken, vooral omdat het nog donker was en ik dat extra eng vind. Op een gegeven moment werd het lichter en het onweer minder hevig. Tijd om de PC op te starten en op buienradar te spieken. Wat ik toen zag! Het ergste moest nog komen! Omdat ik inmiddels toch wel heel erg naar de WC moest en daarvoor door de hal moest met uitzicht op de keuken en een weids uitzicht van daaruit op het zuiden, ontkwam ik er niet aan te zien wat er op me af kwam. Ik stond letterlijk aan de grond genageld! De lucht was gewoon groen en de ontladingen volgden elkaar op zonder tussenpozen. Ik was heel snel naar de WC gegaan en omdat mijn fascinatie het won van mijn angst en het tijdelijk even vrij licht was (door de dageraad) werd ik toch naar het keukenraam getrokken en heb daar toegekeken hoe het groene geweld op me af kwam. Toen de nacht terugkwam keerde ook mijn angst in overheersende mate terug en vluchtte ik weer naar mijn door gordijnen van de buitenwereld afgeschermde studentenkamer. Mijn vader belde op dat moment en wist mij te vertellen dat het bij mijn ouders net zo hevig, later bleek nog veel heviger, onweerde, en hoewel we 30 km bij elkaar vandaan wonen, leek het wel of we dezelfde flitsen zagen en hoorden. Later die dag moest ik mijn CWO examen zeilen. gelukkig was het onweer al lang voorbij, maar er stond wel een windkracht 5, vlagen 6... Nu ik dit alles typ herbeleef ik die ochtend.

Een andere ervaring die veel indruk op me heeft gemaakt, ook al was ik slechts 6 was de bui van 91/92, dat weet ik niet precies meer. Heel veel weet ik er niet meer van, wel dat mijn vader voor zijn werk een week weg was, en ik samen met een doodsbange moeder en hond in de kelder ben gaan zitten, want daar was het tenminste donker.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik wil nog een dingetje kwijt: niet mijn eigen ervaring, maar die van mijn vader: hij was 's ochtends vroeg op weg naar zijn werk en reed in een onweersbui. Plotseling werd hij overvallen door een verblindende flits, een harde klap en de motor sloeg even af, om vervolgens meteen weer aan te slaan: de auto was getroffen door de bliksem. Gelukkig klopte de theorie van de kooi van Faraday, en was er niets aan de hand. Maar de inslagplek is altijd zichtbaar gebleven in de vorm van een deukje in het dak...
Woonplaats: Donderen
Berichten: 24
Lid sinds: 13 mei. 2010
13 mei 2010, 22:45 uur | Bericht #117833
Mijn hevigste onweer heeft er ook voor gezorgd dat ik van me angst af kwam.(was toen ~12 jaar)
Het was een jaar of 6 geleden in de zomervakantie bij de Laacher see.
De bliksems bleven hoog in lucht maar et ging een tijdje behoorlijk te keer.
Op gegeven moment stond onze voortent net niet onder water.(onder het grondzeil was et wel water en niet direct grond)
Toen het droog werd bleek dat er een boom was omgewaaid op de camping en dat bij meerderen de tent onder water was komen te staan.
De volgende dag bleek dat er in de omgeving nog verscheidene bomen waren ontworteld en veel takken van bomen waren gewaaid.

Ik weet er niet heel veel meer van buiten dit om alleen dat ik en me vader door et raam van de caravan aan het kijken waren en dat me moeder dat niet echt leuk vond .
En dat de volgende dag iemand ons had verteld dat de bui zo hevig was geworden door koude lucht uit Scandinavië, warme lucht uit Afrika en warme lucht uit Frankrijk.

Iemand die meer weet van deze bui?

Groeten
Snakerider | Gewijzigd: 13 mei 2010, 22:46 uur, door Snakerider
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2010, 22:57 uur | Bericht #117835
Ik heb geen foto's of datum, maar we kwamen van een luchtballonnenshow en we gingen de snelweg op.
In de buurt van rijssen op de snelweg kwam er ineens pikzwarte lucht aan terwijl de luchtballonnen nog in de lucht hingen. We reden erin en het leek net nacht , enorm veel regen en heel laaghangende wolken. Soms keek ik achter me en zag ik het van licht naar donker gaan. Ik weet niet meer of er onweer in zat want het regende ontzettend hard. Toen was ik ongeveer 9 ofzo.

Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
tdv
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 748
Lid sinds: 13 feb. 2010
14 mei 2010, 00:07 uur | Bericht #117842
Het was op de terug weg van 3 weken Spanje 1 of 2 jaar geleden...

was al rond uur of 11 's avonds voor de grens van Belgie ongeveer bij Lille
toen ik op het nieuws keek de volgende dag zag hoorde ik dat er een vrede storm dat veel schade had aangericht in delen van noord-frankrijk en zuid belgie rond de tijd dat wij der door heen reden....

en dat was me toch ook heftig!! wij moeste heel langzaam rijde door vele regen val vracht auto's stopte zelf of reden heel langzaam en om de halve minuut een knetterend geluid van onweer

dat was mijn story
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
14 mei 2010, 19:31 uur | Bericht #117936
Citaat van wetboy, zaterdag 18 juli 2009, 12:30 uur Volgend jaar naar USA, als het ff meezit naar Tornado Valley

daar heb je de heftigste t-stormen en tornado's over de hele wereld
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
15 mei 2010, 02:00 uur | Bericht #117986
Mijn verhaal over het heftigste onweer nou ja, eigenlijk mijn heftigste onweersbui die ik ooit heb meegemaakt

Ik weet niet meer precies wanneer het was, maar dacht in augustus, ik was de hele dag heerlijk aan het werk op een strandtent in Zandvoort. Natuurlijk hielden we de hele dag de radar en satellietbeelden nauwlettend in de gaten, en helemaal omdat er onweer zou komen aan het einde van de middag.

Na een lange werkdag was het al een uur of 8 in de avond en was het nog steeds zonnig en warm. We hadden het allemaal wel gehad en waren toe aan het schoonmaken en daarna gingen we heerlijk eten. We gooiden voor het eten eerst de pc uit, dachten dat er toch niks meer zou komen, was ook nog niks boven Nederland te zien.

Na 2 uurtjes heerlijk gegeten en nagepraat te hebben over de dag gooiden we de tent op slot en stapten ik met een collega op de fiets. We waren Zandvoort nog niet uit of het begon te druppelen, en toen draaide me maag al een kwartslag, want ik had echt zo iets van "de hele dag is er niks te zien, eet je ff rustig en gooi je dat ding uit, en dan moet het uitgerekend nu zijn ontstaan".

We waren Zandvoort uit en het begon ook steeds harder te regenen, niet veel later begon het ook wat te flitsen, maar veel stelde dit niet voor. Na nog eens 5 minuutjes waren we in de omgeving Aerdenhout (bebost gebied) en toen ging het helemaal fout.

Zo hard als het toen begon te regenen had ik nog nooit meegemaakt, binnen enkele minuten zat je met je trappers al in het water, en het water bleef maar stijgen. Maar dat was nog niet het ergste, ik bedoel, van water smelten we niet. Maar het onweer, dat was zo eng en heftig. Je moet je voorstellen, je fiets door een bebost gebied, alles ligt onder water en het regende zo hard dat ik echt zoiets had van "kan dat water niet onder stroom komen te staan door die bliksem".

Uiteindelijk waren we nog maar 5 minuutjes verder, want in die tijdsbestek gebeurde het allemaal, zette ik mijn koers voort richting Haarlem. Eenmaal daar aangekomen was het kurkdroog, zelfs de straten waren niet nat. Ik kwam thuis, en stapte van mijn fiets af en mensen die toevallig over straat liepen keken me echt zo aan van "uit welk moeras ben jij gekropen", ik zat onder de modder blaadjes etc.

Thuis allereerst lekker gedoucht en daarna een radar analyse gedaan. Wat bleek, het was een bui die binnen een minuutje was ontstaan tussen Zandvoort en Haarlem (want later heb ik mij laten vertellen dat het in Zandvoort zelf ook kurkdroog was gebleven), en dat was ook duidelijk te zien op de radar. En op de plek waar ik een uur daarvoor had gefietst trok het heftigste deel van de mini bui over. Zo snel als de bui was ontstaan, zo snel loste hij ook weer op.

Kortom, het was een heftige maar zeer spectaculaire en interessante fietstocht geworden, daarvan zal ik er denk geen één meer van mee gaan maken.

Hoop dat het een duidelijke beschrijving is, ik kan het me nog als de dag van vandaag herinneren Al weet ik de datum niet meer | Gewijzigd: 15 mei 2010, 02:06 uur, door stephanvanloon
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 183
Lid sinds: 28 feb. 2010
15 mei 2010, 04:37 uur | Bericht #118002
Zeker wel 25/26 mei vorig jaar

Ik had al gelezen gehoord en gezien dat er zwaar onweer op komst was en besloot maar eens de radarbeelden in de gaten te gaan houden en mn camera met statief klaar te zetten en mn fiets naar buiten te gooien.
Na een lekker avondje film te hebben gekeken en mn vriendin gedag heb gezegd ging ik op mn fietsie naar palazzo een meubel boulevard bij ons in de buurt.
En omdat je daart een grote open vlakte daarnaast heb besloot ik mijn statief met camera en fiets onder een afdakje te zetten en heb ik me voorbereid op de nacht van mn leven.
Na lekker koffie geleut te hebben met de politie begon ik de eerste weerlichten in de verte te zien en besloot maar eens een foto te maken helaas tot nu toe geen mooie foto maar goed het was net begonnen.
Uiteindelijk begon het al wat intensiever te worden en dacht ik bij mezelf dit is mooi als het nu maar niet uitdooft voor het de polder bereikt.
Het werd inmiddels boven mijn hoofd bewolkter en werd het weerlicht heftiger met zo nu en dan ver in de verte wat gerommel ik hoorde inmiddels via de porto van de politie dat ze naar het bureau moesten om daar klaar te zitten voor grote problemen die er wel is konden komen en werd ik veel plezier en sucses gewenst door de politie en gingen ze er vandoor en mooi op tijd ook want het begon ineens plots te waaien waar je u tegen zegt en ineens FLITS en met een prachtig gedonder heb ik daar staan genieten alleen had nog niet in de gaten dat het heftiger werd.
Na inmiddels al veel flitsen te hebben gezien en veel donder heb gehoord sloeg op ong 1 km van mij vandaan
waarop ik besloot mn telefoon te pakken en nog eens de radar beelden ging bekijken en tot mijn schrik zag ik dat het niet om een klein buitje ging maar om een mega bui van hier tot gunter.
En hoe het bleef maar door gaan flits boem flits boem non stop leek wel een discotheek zo veel achter elkaar echt schitterend heb echt genoten zeg niet normaal maar toen werd mijn avontuur door de politie stop gezet en moest ik verplicht met ze mee om vervolgens thuis afgezet te worden ze vonden het te gevaarlijk om mij daar te laten zitten (achteraf gezien begreep ik het wel want pallazzo was meerdere malen getroffen)
Thuis ben ik voor het raam gaan zitten en ben daarna om 3 uur naar bed gegaan want toen was het al vrij rustig aan het worden maar goh he wat een pracht BUI dit vergeet ik nooit meer dit was mijn heftigste onweer tot nu toe hopelijk volgen er meer van deze buien
[onweersdagen 2013] 1
Kevin
Lid
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Berichten: 3945
Lid sinds: 28 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 mei 2010, 19:57 uur | Bericht #118086
hmmz..

Vorig jaar Mei natuurlijk die ene nacht, veel wind. Slagregens, extreem veel onweer! Een topnacht.
Daarnaast een dag ergens in 2005 of 2006 ofzo. Ik weet de dag niet meer ... Volgens mij 1 Oktober, nou ja die avond kregen we in Den Bosch vanaf 19u ongeveer onweer tot 24u. Gewoon non-stop urenlang matige regen met flink wat ontladingen, geen extreme regen of extreme wind maar gewoon echt urenlang onweer. Zo erg dat het zelfs ging vervelen op den duur (JA SORRY, wat erg dat ik dit zeg)....
En 17 Juli 2004 door de fantastische rolwolk en de enorme windstoten daarbij, verder was het niet super bijzonder.


En heel lang geleden als kind (haha heel lang, nou ja ben pas 22)... ik was een jaartje of 6, in 1994 ofzo zag ik richting noord een enorme supercel. Van die enorme bollen op elkaar gestapeld, stapelwolken maar dan echt in de zin van ''stapel''wolk. Dus gewoon allemaal wolken door elkaar gehusseld. En inktzwart met flitsen kris kras door elkaar, het trok toen langs maar dat waren de mooiste wolken ooit gezien.
Het leven als een onweersliefhebber is vergelijkbaar met het leven van een pornoacteur. Beide personen krijsen en kreunen bij hun liefhebberij!
Emeg
Lid
Woonplaats:
Berichten: 8
Lid sinds: 11 jun. 2007
11 juli 2010, 14:26 uur | Bericht #135940
Mijn heftigste onweer? Daarover hoef ik niet lang over na te denken, dat was op Malta september 1995.

Ik was op vakantie in Pembroke/St. Julian tijdens de tweede helft van september 1995 toen daar gedurende meerdere dagen een aantal zware onweersbuien met zeer hevige regenval overheen trokken. Vooral die ene, het was 's avonds en al helemaal donker geworden was gigantisch. Zeker 2 tot 3 ontladingen per seconde, enorme bliksemschichten doorkliefde de nachtelijke hemel en zette alles voortdurend in een onheilspellend blauw/wit licht. Het was een gigantisch kabaal van krakende donderslagen en dat ging samen met een langdurige zeer zware wolkbreuk die de straten, met name de lager gelegen delen, vulde met meer dan 1 tot 1,5 meter water dat tot aan de autodaken reikte. Overal stroomde het water naar binnen. Tijdens die bui, heb ik zelf niet gezien, was er ook een tornado die, zoals we later hoorde, mensenlevens heeft gekost.

In Nederland herinner ik mij een zeer zware onweersbui die, ik meen, ergens in 1966 heeft plaatsgevonden. In ieder geval zat ik in de eerste klas van de basisschool en woonde toen in Rheden. Ook die bui kwam 's avonds en ik was toen in Velp bij Arnhem. Het flitste en donderde aan een stuk door terwijl wolkbreuk achtige regenval van de Wilhelmina straat een woeste kolkende bergbeek maakte. Ik was toen zes of zeven jaar oud maar dat onweer dat diepe indruk op mij maakte ben ik nooit vergeten.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.317 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 82 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 82, lezen 4 mensen het topic "Berichtgeving onweer/ wateroverlast 5 september 2018".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden