Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

19 Mar 2024 11:00:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Woonplaats: Workum
Berichten: 611
Lid sinds: 2 jun. 2010
27 augustus 2010, 21:58 uur | Bericht #150596
Citaat van 2000, zaterdag 28 augustus 2010, 2:57 uur 25/26 mei natuurlijk 10 juli 2010 vond ik ook behoorlijk zwaar.

14 juli. natuurlijk.
Woonplaats:
Berichten: 209
Lid sinds: 12 jul. 2010
27 augustus 2010, 22:03 uur | Bericht #150597
Helaas hebben we hier niets mee gekregen 14 juli Op wat gerommel en gespetter na dan..
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
27 augustus 2010, 22:31 uur | Bericht #150599
hèhè, ik plant ook ff een verhaal neer

de 1e datum is 17 juli 2004!!
ik kwam toen 's morgens me bed uit (rond half weet ik niet meer precies maar doet er niet toe
het was al stikbenauwd buiten, en nog voor het middaguur was het tegen de 30 graden aan.
de 1e buien begonnen al langzaam te ontstaan, maar dat was niets vergeleken wat er toen allemaal op zee lag
rond een uur of 6 (ik had toen nog geen internet ) ik was me aan het omkleden en ik wierp eens een blik aan de westkant naar buiten, en toen........schrok ik echt heel erg
er kwam een heel groenig monster aan (later bleek dat een shelffcloud te zijn) en kwam recht op me af, het werd even later zo donker als de nacht en overal om me heen bliksem, bliksem, en nog eens bliksem.
pas na ruim 2 en half uur werd het langzaam droog, en bleek er 65 mm in de regenmeter te zitten
o ja, het hagelde ook heel hard!!
sindsdien is mijn onweersliefhebberij geboren

2e datum zeg ik niets over want dat is bij een ieder wel bekend (25 mei 2009!!)

3e datum, klinkt misschien een beetje verassend, maar dat is : 28 augustus 2009!
ik moest toen naar school voor de schoolopening voor het nieuwe schooljaar......
het begon later al een beetje te dreigen om de school, maar het was nog wel droog
maar..... toen het afgelopen was en ik in de auto stapte zag ik opeens heeeel veel weerlicht naar het westen toe. het werd heel snel donker en het heeft me toch een bak geregend!!! en ook veel onweer erbij. echt schitterend
en dat was in barneveld | Gewijzigd: 27 augustus 2010, 22:44 uur, door gerard van den brink
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
27 augustus 2010, 23:08 uur | Bericht #150606
14 juli komt wel in mijn top 10 te staan denk ik, niet zo zeer qua het onweer zelf, maar vooral de dreigende shelf en die verwoestende valwind, die vooral het stadspark van Sittard flink omploegde door de omgewaaide bomen.
Ook hier in mijn woonplaats veel schade door omgewaaide bomen.
Maar die lucht zal ik niet snel vergeten want ik had toch wel heel ff een gevoel van lichte angst, de gedachte dat hier van alles de lucht in zou gaan of de ramen eruit zouden vliegen ( alles kwam recht vanuit het veld op de achtergevel ).
Gelukkig geen noemenswaardige schade gehad.
Hieronder nog een paar foto's, gemaakt in Sittard, the day after.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
27 augustus 2010, 23:17 uur | Bericht #150608
Citaat van Pasmanniejjj, vrijdag 27 augustus 2010, 18:47 uur Hieronder nog even het filmpje van die dag ( door mij gemaakt, maar die had ik voorheen al eens gepost, en waarschijnlijk hadden jullie 'm al gezien. Behalve de nieuwe leden. )

Prima filmpje en foto's!!
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 augustus 2010, 12:59 uur | Bericht #150695
25/26 mei '09 en 21 juli '09 horen zeker in het lijstje thuis, maar 14 juli 2010 is ook om niet te vergeten
thefly
Lid
Woonplaats: de Bilt
Berichten: 375
Lid sinds: 18 jan. 2010
28 augustus 2010, 18:42 uur | Bericht #150827
In ieder geval was dit mijn heftigste inslag De Bilt 10-07-2010:rolleyes:
Let niet op de kwali maar wel op de klapper
kijk ook is op de bilt in het weer TWITTER WEBCAM
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
28 augustus 2010, 18:55 uur | Bericht #150829
http://www.epenaren.nl/marktplein/index.php?itemid=498

mijn hefstigste dag met ook ooggetuigen verslagen.

gr. j.Wagenvoort | Gewijzigd: 28 augustus 2010, 19:02 uur, door thunder_Epe
sam
Lid
Woonplaats: zoutkamp (GR)
Berichten: 125
Lid sinds: 10 jul. 2010
28 augustus 2010, 19:33 uur | Bericht #150842
deze zomer nog,op een zaterdag, toen werd het hele land gewaarschuwd voor noodweer.

ik ben savond met een groepje op de dijk gaan zitten wachten totdat het begon te onweren. Ik dacht het zal wel weer mee vallen, dat is altijd zo in het noorden...en aangezien ik echt helemaal boven in het noorden woon stelt het hier vaak niet veel voor

om een uur of 12 zag ik eindelijk flitsen richting het zuidwesten, allemaal verticaal, een stuk of 2/3 per 5 minuten. ik dacht dit word nog misschien een redelijk buitje. Toen het eenmaal begon te regenen zijn we maar naar de haven gelopen en onder een afdakje gaan zitten, er was op dat moment niet veel activiteit meer en dacht ik kan wel naar kroeg gaan... ineens hoorde we een soort van harde ruis en het begon als een gek te regenen en te waaien, werd gewoon achterover gedrukt, de wind gierde door de masten van de zeilboten en containers rolden er vandoor.

Nog geen 2 minuten later begon het ook hevig te onweren en het waren een en al flitsen om ons heen, was niet eens te tellen, nog een paar keer in geslagen, en toen het eindelijk een beetje minder ging regenen ben ik maar naar de kroeg gegaan en heb daar vanuit de deur nog even staan kijken.

vrienden van me zijn om 2 uur met de auto weg gegaan en de takken vlogen om de auto en moesten steeds tegen sturen..

het heeft uiteindelijk tot een uur of 5 geonweerd!



en vandaag heeft het hier ook nog heel kort geonweerd, maar ben me doodgeschrokken..
ik had zo'n idee van, volgens mij gaat het zo onweren! ik keek even door het raam en ineens en fel roze flits en een keiharde knal, sloeg het vlak voor men neus in!

gr sam
let it snow!!
tostoast
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 386
Lid sinds: 3 jul. 2009
29 augustus 2010, 00:30 uur | Bericht #150987
Mijn heftigste onweer is een datum die niet veel mensen iets zeggen,27 juni 2009. Die dag was aangekondigd dat er buien heel langzaam NW-waarts trokken, en door hun lage snelheid was er kans op wateroverlast. Nou, dat heb ik wel geweten. Om 16:00 zag ik op de buienradar een heftige onweerszone mijn kant op trekken, Om 16:20 zag ik een dicht regengordijn recht op mij afkomen. Om 16:30 begon het. De Regen kwam met vlagen naar beneden. Het zicht werd beperkt tot een aantal meters. Toen het net iets zachter begon te regenen (nog steeds echt hard) begon het onweer. Het waren alleen maar CG's Ze waren alle 6 rond de 1 seconde ver weg (300 meter) Entoen heb ik de mooiste inslag van mijn leven gezien. Een prachtige ontlading zo'n 200 meter ver sloeg ergens op een boom in. De klap was gigantisch, omdat ik mijn raam een heel klein stukje had openstaan. Ik voelde het helemaal in me doordreunen. Achteraf bleek er zo'n 50 mm in een kwartier gevallen te zijn. Terwijl er een KM verder in nijmegen, in de trekrichting van de buien, was er maar 10 mm gevallen. Dus heel plaatselijk.

hier een filmpje van de wateroverlast. (niet van mij)

| Gewijzigd: 29 augustus 2010, 00:31 uur, door tostoast
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
29 augustus 2010, 13:18 uur | Bericht #151071
Citaat van erik v, zaterdag 28 augustus 2010, 18:42 uur In ieder geval was dit mijn heftigste inslag De Bilt 10-07-2010:rolleyes:
Let niet op de kwali maar wel op de klapper


was wel ff schrikken denk
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
29 augustus 2010, 14:22 uur | Bericht #151116
Citaat van erik v, zaterdag 28 augustus 2010, 16:42 uur Let niet op de kwali maar wel op de klapper
Inderdaad joww....die was toch flink dichtbij geloof ik
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
29 augustus 2010, 16:41 uur | Bericht #151174
Citaat van Marcel32, zondag 29 augustus 2010, 13:22 uur Inderdaad joww....die was toch flink dichtbij geloof ik

inderdaad een lekker klappertje
px1
Lid
Woonplaats: weert (limburg)
Berichten: 23
Lid sinds: 23 dec. 2010
23 december 2010, 01:22 uur | Bericht #194670
Als nieuweling op de site wil ik hier wel even op reageren. In de jaren 80 veel onweer meegemaakt op camping en bij gebleven dus angst voor onweer. In jaren 90 tijdens introkamp in zwaar onweer op speurtocht gestuurd. 2 gewonden door bliksem net achter ons sindsdien vind ik t alleen maar spannend en interessant. Zwaarste onweer in buurt bordeaux in 2002 elke scond meerdere inslagen en in tentje gebleven 12 uur lang.
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 december 2010, 09:53 uur | Bericht #194901
Citaat van edje, woensdag 15 juli 2009, 22:30 uur Dat zijn er een aantal: 25/26 mei 2009 staat zeker in de top 3. 17 juli 2004 was ook heftig. Er staat me ook nog een 30 april(koninginnedag) van een aantal jaar geleden voor de geest. Vorig jaar heb ik op Corfu(Griekenland) heel zwaar onweer meegemaakt(14-09-2008). Heb daar films, en foto's van maar ik krijg hier niks geupload. Kan me ook nog wat herinneren eind jaren 90 ook in de zomer, maar een echte datum weet ik niet meer. Toen was ik er ook niet zo mee bezig als nu. Toen ik jong was(dat klinkt raar) heb ik ook zwaar onweer in de Ardennen, en Friesland meegemaakt. Maar daar weet ik allemaal geen data meer van. Elk jaar eigenlijk zir er wel 1 keer echt een goed onweer tussen. D.m.v deze site blijft het nu een heldere herinnering.
Dat koninginnedag kan ik trouwens ook wel toevoegen aan de heftigste onweer, ik was toen een jaar of 6 en de stroom was verschillende keren uitgevallen
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
Joël87
Lid
Woonplaats: Barneveld
Berichten: 363
Lid sinds: 23 mrt. 2010
23 december 2010, 10:00 uur | Bericht #194912
10 juli zeker!





  | Gewijzigd: 28 februari 2017, 09:57 uur, door Joyce.s
Dont worry, be happy!!
Woonplaats: Oss
Berichten: 26
Lid sinds: 20 jul. 2010
23 december 2010, 10:15 uur | Bericht #194943
Mijn heftigste onweer was duidelijk in 2008, volgens mij 28 juli.
Ik stond die avond op het punt om richting amsterdam te rijden om op vakantie te gaan.
Men had gewaarschuwd voor zware buien in het zuid oosten, en dat bleek ook waar te zijn.
Ruim een uur heeft het hier zo hard geonweerd, waarbij ontladingen en gerommel kort achter elkaar volgden.

En een vakantie in frankrijk waarbij we op een hoge heuvel zaten en ik een dal kon inkijken waar het onweer bezig was zal ik ook niet zo snel vergeten.
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
20 januari 2011, 11:49 uur | Bericht #207224
Voor mij was dat toch wel de 26e juli van 2008!

Het was die dag zo ontzettend benauwd! Ik woonde toen nog op de 2e verdieping van een flatje en had toen een mooi uitzicht op het zuiden!
Ik stond in de keuken en was met het avondeten bezig, en buiten hoorde ik steeds een vaag rommelend geluid!
Ik zei tegen mijn vriendin, "wat zijn ze daar buiten allemaal aan het doen!" Het was nog warm en zonnig! Dus ik ging maar even kijken en een sigaretje roken, zie ik opeens een klein opbollend cumuluswolkje waar constant wat gerommel uit kwam terwijl er haast nog niks te zien was!

Dus snel buienradar gecheckt, en ja hoor er begon precies boven omgeving Sneek een pitje te onstaan die binnen no time uitgroeide tot een dikke onweersbui, de lucht explodeerde gewoon! Dikke druppen en hagelstenen van ongeveer 1cm! Plus veel bliksemactiviteit! Wat opviel waren de diepe doffe dreunen waardoor de ramen gewoon trilden! Nadat het droog was geworden heb ik op het balkon echt prachtige wolken gezien, zo ontzettend hoog! Later hoorde ik ook dat sommige toppen wel tot 17 km reikten!

Maar na deze bui moest het ergste dus nog komen! Richting het zuiden doemde inmiddels een ongelooflijk groot maar prachtig aaambeeld op! En zo'n minuut of 20 later werd het pikkedonket, ik keek uit het keukenraam en schrok gewoon van de lucht die er aankwam! Wat een shelfcloud met daaracher een groene lucht en een onzettend hoge bliksemactiviteit! Het lichte gewoon aan een stuk door!
Deze kwam met een enorme snelheid aanzweven en had zelf het idee dat er op bepaalde plekken gewoon rotatie te zien was zo kolkte de wolkenflarden in het rond! Er was ook duidelijk een verlaging te zien aan de basis! Binnen enkele momenten begon het te waaien!!! Ik dacht zelf wel dat er een tijdje windkracht 12 of meer stond! En een regen vermengd met hagel, je kon geen hand meer voor ogen zien vanuit de flat! En weer die diepe krakende dreunen! De lichtshow was werkelijk spectaculair! Wat een weer!

Uiteindelijk 57 mm gevallen uit de genoemde 2 buien! Ondergelopen straten en wegen! Op youtube zijn nog wel wat leuke filmpjes te vinden van Sneek, en ondergelopen weg!

Een 3e bui volgde nog maar was iets minder heftig als de 2e bui!
Het had van een uur of 5 in de middag tot ongeveer 3 uur de volgende ochtend geonweerd uit deze 3 opvolgende buien!
Onweersdagen 2013 : 1
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 96
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 januari 2011, 11:16 uur | Bericht #207466
Het heftigste onweer wat ik ooit eens heb meegemaakt vond ik toch wel die van 16 juli 2007. Met een groepje vrienden was ik 's avonds naar Langweer gegaan om daar even wat te gaan zitten drinken. Tijdens onze wandeling zagen we een enorm dreigende lucht op ons afkomen. Toen de bui éénmaal boven onze hoofden los barste was het de éne na de andere ontlading. Daarbij waaide het ook nog eens ontzettend hard.

Ook heftig was de namiddag / avond van 26 juli 2008 toen er tot twee maal toe een wallcloud over ons heen trok. Voordat dit hele feest begon ontstond er boven ons (Oranjewoud) al een bui welke richting Sneek trok. Deze werd nog niet aangegeven op buienradar maar het rommelde al wel wat. Ook groeide de wolk explosief. | Gewijzigd: 21 januari 2011, 11:23 uur, door RobertBuisman
steyn95
Lid
Woonplaats:
Berichten: 737
Lid sinds: 26 jun. 2009
23 januari 2011, 00:31 uur | Bericht #207915
Mijn ergste onweer dat ik ooit heb meegemaakt was van een paar jaar terug. Weet de datum niet precies meer, maar het was in midden/zuid Frankrijk. De camping zat precies in een dal en daardoor werden de blikseminslagen extra hard gemaakt door het gegalm tussen twee bergen door. Als de bliksem insloeg leek het net als of... nouja eigenlijk niet te beschrijven hoe hard dat was, maar het was niet fijn om het aan te horen

De volgende ochtend waren dus veel afgeknapte takken door de wind en lagen alle paden vol met blad van de bomen. Of dit door hagel komt of van de droge bladeren weet ik niet precies.

De volgende keer zou ik het nog iets bewuster mee willen maken
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.317 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 78 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 78, lezen 4 mensen het topic "Nader verklaard: De supercel".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden