Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
bliss
Lid
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 158
Lid sinds: 12 jul. 2010
23 januari 2011, 13:29 uur | Bericht #207978
Het bijzonderst, wat ik ooit heb gezien is een lila / paars gekleurde bolbliksem die horizontaal zo'n twee meter boven de grond door de straat zweefde..Haren op arm gingen overeind staan. En ik heb een keer een inslag in boerderij meegemaakt.
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2011, 13:32 uur | Bericht #207979
Het heftigst in Nederland was voor mij toch echt wel de vroege morgen van 26 Mei 2009 om de seconden wel een flits. Het meest indrukwekkende was dat in Oostenrijk van 21 Juli 2010. Hier een filmpje gemaakt door mij hoe indrukwekkend dat was in Oostenrijk, zeker de moeite waard : http://www.youtube.com/watch?v=Co5GwNyFpUw
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Waarom deze advertentie?
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2011, 13:42 uur | Bericht #207984
Nog een foto die bij het het verhaal van hierboven hoort uit Oostenrijk
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
23 januari 2011, 13:51 uur | Bericht #207986
Op een woensdagnamiddag (lente) 2002-2003 in Bredene zon afwisselend met wolkenvelden. Plots 2 donders zonder bliksem en nog steeds zon. 3de keer VLAM ingeslagen in mijn huis . Schoorsteen en alle elektriciteit kapot. Later werd bevestigd dat een werkman (toen werkten ze in de straat) de bolbliksem zag die insloeg op mijn huis. Alles was kapot van elektriciteit enzo

--------------------------------

Maar het allerengste onweer hier vond ik 13 augustus 2006. Van 10-18 uur onweer met een halfuurpauze rond de middag. 6-7uur droog onweer. maar er viel dan echt geen druppel regen . 7-14 blikseminslagen. Echt zeer zeer eng en in het laatste uur viel de regen met bakken uit de lucht. Nog nooit gezien. Voor het eerst ooit overstroomde mijn tuin helemaal. Mijn pa moest helpen pompen omdat De Haan blank stond. Rond 18 uur stopte het met onweren en trok alles weg naar het westen. (het was een oost-west onweer). En in de avond toen mijn pa nog aan het werken was op het dak schijnt dat het nog uren nagebliksemt heeft op zee. Later werd bekend dat ook bredene en andere steden zwaar geleden had onder dit onweer.
Opmerkelijk was: in heel het onweer. Totaal WINDSTIL

Stond augustus 2006 ook niet bekend als één van de natste en zo?

-------------------------------

Dan nog 7 augustus 2008 toen ik in de ochtend (ik was toen 12 ) om 4 uur opstond voor onweer . Het waren zware onweersbuien en in totaal waren het er 4 . De eerste ging gepaard met veel veel wind. En de andere 3 blikseminslagen en stortregens. In de loop van de ochtend zaten we zonder stroom door blikseminslag op het elektriciteitscabintje de haan. Ook liep de haan onder .

-------------------------------

Verder nog paar pittige gehad maar die waren de voornaamste en...

Ik wil een herhaling van ZONDAG 13 AUGUSTUS 2006



Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2011, 16:15 uur | Bericht #207999
Citaat van jeroenelf, zondag 23 januari 2011, 13:42 uur Nog een foto die bij het het verhaal van hierboven hoort uit Oostenrijk

Prachtig filmpje en foto!
leuk ook die muziek eronder
wel grappig dat je zelfs het inzoomen van de camera hoort haha
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats: Hengelo
Berichten: 92
Lid sinds: 2 jul. 2008
23 januari 2011, 20:38 uur | Bericht #208051
Zeker de onweersbuien van afgelopen jaar, in het oosten waren ze wel heftig. Vooral degene die een windhoos heeft geproduceerd in Hengelo was erg heftig . Niet normaal die luchten alles draaide als een gek o.O. Dat was de allereerste keer dat ik dacht dit gaat niet goed. Maja we zijn er redelijk goed van afgekomen.

Ik kan me ook nog herinneren een onweersbui, was toen een jaar of 13/14 weet niet meer zo precies, op voetbalkamp ergens in het noorden van overijssel. Het heeft toen bijna de gehele zaterdag geonweerd van plusminus 10.00 s'ochtends tot 22.00 s'avonds. en van de kampleiding kregen we te horen van de ernst van deze bui namelijk diverse boerderijen in de fik.

Op naar de onweersbuien van komend seizoen :D:D
roytjee24
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 339
Lid sinds: 12 nov. 2010
23 januari 2011, 22:03 uur | Bericht #208085
ik zat op 25/26 mei helaas op precies het zachte plekje van die grote bui:S

laatste was volgens mij ergens in augustus vanaf 23:00 uur tot 3 uur constant weerlichten

sliep je net kwabam weer wakker xd en toen sliep ik bijna inslag in de wijk bij ons kweer wakkeer toen maar naar buiten gegaan kijken wat de schade was...onweer was inmiddels afgelopen... was 3 straten verderop inslag:S | Gewijzigd: 23 januari 2011, 22:04 uur, door roytjee24
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
25 januari 2011, 12:44 uur | Bericht #208399
Citaat van jeroenelf, zondag 23 januari 2011, 13:42 uur Nog een foto die bij het het verhaal van hierboven hoort uit Oostenrijk

Even offtopic .
Wat heb ik genoten van jou filmpje en bovenstaande foto! Bedankt. Zo herkenbaar.
Ik kom ook al jaren in de Alpen (met een voorkeur voor Tirol, Karintie en Vorarlberg) en heb daar vorig jaar op 17 juli enkele bijzonder zware onweders mee mogen maken (de rest van de vakantie was er ook ábsoluut geen tekort aan onweer). Op die bewuste dag kletterde er 's middag tussen 2-3uur hagelstenen tot 5cm enkele minuten loeihard naar beneden (op sommige plekken leverde dit vele cm's hagel op). Verder letterlijk de rest van de middag en avond véél bliksemactiviteit welke opvallend vaak verticaal gericht was en belachelijke hoeveelheden regen. Vlak voordat het begon uiteraard vergezeld van zware windstoten en knalgroene luchten.
Rond 10-11u die avond werd het weer rustig en was de 'luftmassa wechsel' voltrokken. De volgende dag werd het schadebeeld pas duidelijk. Sommige bomen waren zo goed als kaal en op bepaalde plekken lagen de bomen massaal tegen de grond aan....Tja, dan ga je toch met pijn in het hart terug naar NL... | Gewijzigd: 25 januari 2011, 12:48 uur, door marsel
labmuisje
Lid
Woonplaats: enschede
Berichten: 196
Lid sinds: 2 okt. 2009
28 januari 2011, 10:26 uur | Bericht #209079
Hallo allemaal.

Mijn ergste onweersverhaal komt uit frankrijk. We waren daar op vakantie en ik was een jaartje of 11-12 (nu 32). We stonden met de tent (een de waard met vaste kuip) op een terrassen camping aan de rand van een stuwmeer.
Het was avond en je kon merken dat er dreiging in de lucht hing.
De donder galmde al door de bergen, ik ben braaf gaan slapen, voor zover dat mogelijk was. Op een gegeven moment riep me vader me dat ik wakker moest worden, wat ik toch al was maar het werd nu toch wel serious. Een grote onweersbui had het lef om over het stuwmeer tussen de bergen door te komen. Dus gevoedt door het vocht van het meer kwam de bui in alle heftigheid aan rollen. De bliksem activiteit was zo sterk dat we midden in de nacht de nummers van de zeilboten aan de overkant van het meer konden lezen. De bliksem sloeg in in het toilet gebouw waardoor de lichtbakken van het plafon klapte.
In de dorpen in de omgeving begonnen alle alarmen af te gaan en de kerkklokken begonnen te luiden.
De hoeveelheid water dat naar beneden kwam zorgde ervoor dat op de camping kleine stroompjes ontstonden, geen rekening houden met eventuele tenten die daar stonden.
Wij hadden geluk dat we een vaste kuip in de tent hadden en daardoor geen natte voeten. Al liepen we op een waterbed door al het water onder de tent.

Ik was altijd al bang voor onweer omdat ons oude huis op een kruispunt van aardstralen stond en daardoor sloeg de bliksem geregeld bij ons in de tuin. De aardlek sprong er regelmatig uit.
Maar na de onweersbui in frankrijk is het nog wat erger geworden.
Dat alle alarmen en kerkklokken afgingen heeft behoorlijk indruk gemaakt op het meisje van 11 a 12 jaar.

Groetjes Labmuisje | Gewijzigd: 28 januari 2011, 10:28 uur, door labmuisje
weerfreak
Lid
Woonplaats: Monster (Westland) (Zuid-Holland)
Berichten: 635
Lid sinds: 19 nov. 2010
26 februari 2011, 11:05 uur | Bericht #216557
25/26 mei 2009. Geweldig toen! Hier in het westen vanaf 21:30 (25 mei) tot 05:00 (26 mei) onweer gehad. Met onderbrekingen uiteraard.

Nog een andere keer, ik was 11 jaar.. beetje buitespelen, toen onverwachte onweersbui vanaf de zee. De bliksem sloeg in een boom 20 meter van mij en de buurjongens/meisjes vandaan. En de buurvrouw, ja die wilde ons komen halen, toen ze bij ons was sloeg de bliksem in, waarna ze zo erg schrok dat ze flauwviel.
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 13:28 uur | Bericht #216571
12 juli 1991. Ik Logeerde bij een vriend op Texel (midden eierland) Een losstaand huis aan de postweg midden in de polder. Kilometers verre uitzichten. Fantastisch voor de echte weerliefhebber. Dat veranderde op de avond van 12 juli. Rond 22.00 uur vertrok ik voortijdig vanuit de Cocksdorp naar dat huisje in midden eierland om de bui voor te zijn. Het was behoorlijk gaan lichten vanuit het zuiden er werd alsmaar heviger. De vriend moest 's nachts werken terwijl ik de nacht alleen doorbracht in dat huisje. Net thuisgekomen barste het noodweer los. De ene na de andere ontlading en het ging maar door. Soms zag je wel 4 verticale ontladingen tegelijkertijd. Tegen 11 uur werd er aangebeld door 2 meiden met een schuilverzoek !! Uiteraard binnengelaten. Uren later, toen het onweer maar bleef aanhouden en ze toch maar verder wilden reizen heb ik nog wat bijgedragen om een taxi te betalen. Ze moesten nog naar Den Burg 10 km verderop. Het bleef die nacht tot ongeveer 06.00 uur doorknallen met een ongelofelijke intensiteit. Misschien is het in de loop van de jaren erger geworden in mijn verbeelding...maar misschien ook niet. Maar zeker is dat ik nooit meer zo'n lange lichtshow gezien heb en ook dat ik daarna nooit meer zo in de rats heb gezeten.

Goed in 2006 (1 augustus)met mijn gezinnetje in zeeland. Vanaf de duinen hadden we 's avonds prachtige wegtrekkende onweersbuien gesignaleerd met weerlicht en al. Op de camping gekomen werden we echter verrast door een relatief kleine onweersbui met dreunende ontladingen . Mijn vrouw was net met de kids in de slaapzak in in de tent. Ik ging nog wat regelen om onze pyramidetent steviger vast te zetten elders op de boerencamping toen het windveld van de bui over de camping denderde. Terugrenend door het alarmerende geschreeuw trof ik een tent die half ingestort was, panikerende kindertjes en een weggewaaide partytent. De nokstok was afgebroken. In de tent aangekomen de kids snel naar bevriende caravaners gestuurd. Ze wisten niet hoe hard ze moesten rennen over het glibberige veld (6) en (8). Mijn vrouw en ik hielden met pijn en moeite de doormidden geknakte nokstok op elkaar. Ieder moment verwachten we door de bliksem geelektokuteerd te worden. Je moet je een donkere tent voorstellen waar alleen felle bliksemflitsen voor de verlichting zorgen. Bovendien ratelt de regen keihard op het tentzeil dat door de ingestorte omstandigheden dicht bij je oren zit. Bovendien waren de donderslagen ook niet voor de poes. Ze klonken niet als hoogteonweer !!! Na 10 minuten (leek wel een uur) konden we de schade opnemen. We hadden in de tent inmiddels wel versterking gekregen van ijlings toegesnelde campinggasten en de boer.



onweer_1_aug_2006.jpg | Gewijzigd: 28 februari 2017, 09:57 uur, door Joyce.s
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 februari 2011, 16:05 uur | Bericht #216584
Citaat van klebniko, zaterdag 26 februari 2011, 13:28 uur Goed in 2006 (1 augustus)met mijn gezinnetje in zeeland... ...Na 10 minuten (leek wel een uur) konden we de schade opnemen. We hadden in de tent inmiddels wel versterking gekregen van ijlings toegesnelde campinggasten en de boer.
Prachtig verhaal en spannend verwoord! Gelukkig met een goede afloop. En waar zo'n rolletje ducktape al niet goed voor is.

Ik heb zelf een bijna soortgelijke ervaring gehad in een tent op een camping in Zuid Limburg. Mega onweer dat vanwege de heuvels nog eens lekker hard klonk. Bliksem ingeslagen in een boom langs het trekkersveldje, dus vlakbij. Enorm harde wind en hierdoor meerdere tenten stuk- en/of weggewaaid. Uiteindelijk was onze tent ook niet meer te houden door die enorme windvlagen.

Voor de veiligheid maar besloten naar een grotere accommodatie op de camping te gaan, waar de helft van de totale camping ongeveer al zat; slaapzakken, olielampen, flesjes wijn en verhalen! Het was allemaal even schrikken maar die gezelligheid en saamhorigheid maakten alles ruimschoots goed.

De sfeer op de camping was daarna nog beter dan voorheen, iedereen (her)kende elkaar ineens en zo'n gemeenschappelijke heftige situatie ondergaan, verbindt de mens weer eens, prachtig!

| Gewijzigd: 26 februari 2011, 16:09 uur, door Tyshane
Larzziej
Lid
Woonplaats: Soest
Berichten: 71
Lid sinds: 1 mei. 2010
26 februari 2011, 18:05 uur | Bericht #216601
Vrij recent was de onweersbui van 28 augustus 2010. Rond 11.45 kwam het over ons heen, de bliksem sloeg 2x in, terwijl we buiten stonden. Ik had 10 min lang een piep in mijn oor.
Verder idd het onweer van 25/26 mei 2009, overal bomen om bij ons.
Tijno
Lid
Woonplaats: Houten
Berichten: 236
Lid sinds: 28 jun. 2009
26 februari 2011, 18:50 uur | Bericht #216602
Denk toch wel 25 Mei 2009. Hoef ik jullie verder niets meer over uit te leggen toch. .
Hierbij nog even de betreffende kaarten van die dag.

estofex.png

gfscape.gif

gfsvertikaal.gif

Klembord02buieradar.jpg

Klembord02lijn.jpg

Klembord02mcs.jpg

Klembord02sqaull.jpg

Klembord04sqaullonweer.jpg

onweer_2505.jpg


onweer_2605.jpg
Onweer- Heerlijk!
Woonplaats: Hoogvliet
Berichten: 356
Lid sinds: 18 jan. 2010
26 februari 2011, 18:54 uur | Bericht #216603
Het is,denk ik,twee jaar geleden.In een zomernacht aan het werk in de Europoort(R'damse haven),we waren een schip aan het vastmaken en ik stond op een oliesteiger te wachten tot het schip naar de kant kwam.Het rommelde al op zee en we wilden snel het schip vast krijgen voordat we zeiknat van de regen zouden zijn.Maar dat hebben we dus niet gered en de bliksem sloeg overal om ons heen in.Op een gegeven moment sloeg de bliksem dus in ergens op of rond het steiger,voor mijn gevoel op zo'n 30meter afstand.Ik ben gelijk gebukt omdat ik dacht dat er iets uit lucht zou komen vallen maar dat gebeurde niet haha.En toen gevraagd hoe het met mijn collega ging bij het voorschip.
Wij werken met alle weersomstandigheden buiten,ook met storm,maar dit had ik nog nooit meegemaakt.
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 19:37 uur | Bericht #216606
Voor mij is het in frankrijk geweest in een tent voelde me toen niet veilig.
is geloof ik in 2002 geweest. Was ook een echte windhoos geweest 5 km van onze camping vandaan waarbij veel schade was gevallen en veel gewonden. weet niet precies wanneer dat ook al weer was. Maar was toen vele male heftiger als de beruchte dag die toen eind mei was
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Mr.B
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 134
Lid sinds: 18 dec. 2010
27 februari 2011, 13:14 uur | Bericht #216683
Voor mij toch wel de zomer van 2009 in Zwitserland. Was met mijn vriendin voor 2 weken op vakantie naar Zwitersland aan het lago maggiore. We kwamen aan op de camping en het was er vreselijk warm en benauwd. Wij snel de tent op zetten want het was immers al 17.00. Dit ging echter niet gemakellijk door de warmte en omdat we geen eten en drinken meer hadden en er op de camping niks meer was. Uiteindelijk de tent opgezet en snel wat eten en drinken gehaald om vervolgens nog even heerlijk af te koelen in het ( warme ) meer tussen de bergen. Eenmal savonds bij de tent kwamen de ( duitse)buren thuis. Even een praatje meegemaakt en vervolgens kwam de buurvrouw met de tip als we de tent goed hadden vast gemaakt want er was zwaar weer opkomst. Wij keken naar de lucht en dachten dat het wel mee viel, het was wel benauwd maar toch echt zwaar weer hadden wij niet verwacht. De avond viel en het was rond 22.00 uur we hadden nog geen onweer of regen gehad en gingen dus maar slapen. Eenmaal snacht`s werd ik rond 03.30 wakker van wat gerommel in de verte. Door mijn ogen open te houden zag je de tent ook telkens meer verlicht. Rond 04.00 uur werd het gerommel en de flitsen als maar erger en begon ht ook te regenen en dit was het begin van een onweersbui welke 24 uur heeft aangehouden. Het heeft dus vanaf dat moment giganitsch geonweerd en geregend. Vooral omdat wij tussen de bergen zaten en aan het meer ging het er flink op. Op een moment leek het wel als er iemand met een brandweerslang op onze tent aan het spuiten was, zo hard ging het. Nadat het eindelijk ophield met regenen en onweer werd het de rest van de week heerlijk weer. Echter zwemmen in het meer zat er de eerst volgende dage niet in want het water was gigantisch afgekoeld en misschien wel 1 meter gestegen echt bizar.

NB: Iemand enig idee hoe ik er foto`s bij kan plakken?
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
28 februari 2011, 12:16 uur | Bericht #216879
Ik blijf bij 14 juli 2010. Waren een groot terrein aan het opbouwen met festivaltenten (dezelfde als zwarte cross in lichtenvoorde gebruikt, dezelfde maat tenten ook) We zijn smiddags door technische dienst van het terrein gehaald en er werd ons opgedragen maar een schuilplek te gaan zoeken. Dat kwam goed. Ik ben met mijn team onze boot (26 meter staal) op gegaan, alhoewel dat achteraf ook weer een avontuur werd. De rolwolk die overkwam... ik heb er nog steeds geen woorden voor. vanaf de scheepswerf aan de andere kant van het water waar we lagen aangemeerd kwam parallel met die gifgroene rolwolk een muur van zand op ons af. Wat een luchtdrukverschil zeg.... Daarna windkracht 11 over ons heen. Ik overdrijf niet!. Bomen om zien waaien, takken op auto's zien vallen. Ook was het zo dat er 100 meter voor ons schip 2 reusachtige duwbakken met enorme stalen buizen lagen. Tijdens de storm raakte 1 van die duwbakken los en zijn we vol adrenaline afgevaren in dat rotweer en hebben die duwbak enigszins teruggeduwd. We hadden geen andere keus, hadden we het niet gedaan, dan had de duwbak ons geramd... Nadat de storm over was getrokken mochten we heel even het terrein op, spullen pakken en daarna door naar onze evacuatieplek. Wat we op het terrein tegenkwamen is onvoorstelbaar. tweederde van de medewerkers-slaaptentjes was kapot en alle grote tenten hadden wel ergens schade. Er zijn zelfs van die grote circustenten de lucht in gegaan, als vliegers. Één grote ravage.... voor foto's kijk hier: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=20467&

Goed, nadat we dus snel wat spulletjes hadden verzameld en kort de schade hadden kunnen opnemen zijn we naar een naburige gymzaal gebracht waar het rode kruis al 250 veldbedden klaar had staan, zelfs de burgemeester is nog een babbeltje komen houden om ons een hart onder de riem te steken.

Dit trieste verhaal heeft echter nog een grote positieve kant. Op het moment van de storm zaten we met 125 man op het terrein, meer hoefden er dan ook niet te worden geevacueerd. 2 weken later, toen alles opnieuw stond, zaten we met 12.000 man op het terrein. Ik ben zo ongelooflijk blij dat we die storm met 125 man hebben gehad en niet 12.000 man hebben moeten evacueren. Dat was uitgelopen op een ramp...
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 286
Lid sinds: 27 mei. 2007
28 februari 2011, 13:08 uur | Bericht #216891
Citaat van Mr.B, zondag 27 februari 2011, 12:14 uur De avond viel en het was rond 22.00 uur we hadden nog geen onweer of regen gehad en gingen dus maar slapen. Eenmaal snacht`s werd ik rond 03.30 wakker van wat gerommel in de verte. Door mijn ogen open te houden zag je de tent ook telkens meer verlicht. Rond 04.00 uur werd het gerommel en de flitsen als maar erger en begon ht ook te regenen en dit was het begin van een onweersbui welke 24 uur heeft aangehouden. Het heeft dus vanaf dat moment giganitsch geonweerd en geregend. Vooral omdat wij tussen de bergen zaten en aan het meer ging het er flink op. Op een moment leek het wel als er iemand met een brandweerslang op onze tent aan het spuiten was, zo hard ging het.

Het Lago Maggiore is een van de meest geschikte onweersgebieden van Europa, dat wil zeggen op de Noordelijke Pyreneeen na. Ook ik heb eens aan het Italiaanse deel van het bewuste meer (Cannero) een hele nacht en dag onweer meegemaakt. Maar in termen van heftigheid dank ik dat ik verder moet teruggaan in mijn jeugd en wel naar de jaren zestig toen ik met mijn ouders vanuit Zwitserland op terugreis naar Nederland was en we in de noordwestelijke jura (in de omgeving van Vallorbe) werden overvallen door een onweer dat in hevigheid eenvoudigweg niet te overtreffen valt. De bliksems (talloze) sloegen recht voor ons midden op de snelweg in en deden zelfs een motorrijder in een ravijn belanden (hij heeft het overleefd). De knetterende slagen waren zo hard dat ze zelfs nog oorvedovend waren terwijl je je oren stijf dichthield. Niet te geloven. Heel opwindend en doodeng tegelijk. We zaten als het ware midden in die donderwolk en de regen en de hagel waren zo intens dat je - behalve de bliksem natuurlijk - niets meer zag. Ongelooflijk, zoals de natuur dan te keer kan gaan. Ik zal het nooit vergeten.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
28 februari 2011, 13:19 uur | Bericht #216895
Mooie en spannende verhalen allemaal, leuk om te lezen!
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.317 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 65 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 65, lezen 2 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 16A".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden