Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 maart 2016, 20:17 uur | Bericht #469569
Je kan nu wel overal het stempel klimaatverandering aan op gaan hangen maar ondanks dat het woord er een keer in gebruikt is heeft het artikel er weinig mee te maken. Meer met een politiek beleid omtrent vluchtelingen in het algemeen.

Maar al heeft het weinig op met klimaatverandering; vluchtelingen (oorlog en economische) ze zullen zeker komen!

Waar heeft dat dan mee te maken?
Het heeft ondermeer.te maken met:
-  Oorlogen in Afrika en Midden-oosten die dankzij het neo-koloniale westen alleen maar verder toenemen en daarmee ook het aantal vluchtelingen. overal waar het westen ingegrepen heeft loopt het gierend uit de klauw. De volgenden zijn Libië, Tunesië die al dankzij het westen ten prooi zijn gevallen aan elkaar bestrijdende partijen.
- Overbevolking op de wereld en daaraan via de VN totaal niets doen!!
- Voedsel speculatie. Steeds meer land wordt van kleine boeren afgepakt en komt in handen van multinationals die alles van begin tot eindproduct in handen willen hebben en zelf (ongeacht klimaat) de prijzen van voedsel tot ongekende hoogten opdrijven. Bijvoorbeeld Monsanto wordt door Europa geen strobreed in de weg gelegd met z'n gemanipuleerde zaden en Round-up. De EU heeft particulieren en kleine boeren zelfs verboden om zelf zaden te kweken.
- Bodemdalingen. Het onttrekken van grondwater voor consumptie heeft in miljoenensteden een ernstige bodemdaling tot gevolg. Soms tot 4 meter in 35 jaar. Zie hier en hier! Kijk dat gaat een enorme vluchtelingenstroom op gang brengen als die steden onder lopen door eigen toedoen.


Wat betreft de volgende passage in dat artikel van de Volkskrant:
"Volgens hoogleraar Saskia Sassen zal vooral in Afrika het aantal ontheemden hierdoor stijgen. Daar waren de afgelopen jaren alleen al 6,5 miljoen Bengalen op de vlucht."

Daar? In Afrika? 6,5 miljoen Bengalen in Afrika op de vlucht? Dacht niet dat Bengalen in Afrika lag, maar bij India. Indiase staat West-Bengalen en het land Bangladesh. Foutje?

Owja er was pas eens een verhaal over Bengalen op een eilandje dat door de zeespiegel verzwolgen zou worden. Kutubdia (Bengalen). En dan kijk je naar de populatie en dan zie je dat de bevolkingsaanwas zodanig ongehoord groot is dat die nooit op zo'n eiland kunnen wonen, zelfs niet als de zeespiegel niet die 18cm stijgt, zoals de afgelopen 130 jaar.
Een paar cijfers:
In maart 1991 een bevolking van 95.000 en 20 jaar later (2011) meer dan 125.000. Een toename van 30.000 in 20 jaar op een bevolking van 95.000. Zowat een derde erbij in 20 jaar. Tja, dan kan je problemen verwachten. Steeds meer mensen moeten gaan wonen waar voorheen geen mensen gingen wonen omdat het er te gevaarlijk was door de zee bij storm. Bovendien, wat is de bodemdaling daar a.g.v. onttrekking grondwater voor zoveel mensen extra?

Hetzelfde geldt ook voor Vanuatu (Oceanië). Nog geen 64.000 in 1960 en nu 253.000 in 2013. Een verviervoudiging in 53 jaar! En allemaal op die kleine eilandjes. Dat is vragen om problemen ongeacht of er sprake is van zeespiegelstijging en/of bodemdaling. De vruchtbare grond is allemaal al in beslag genomen dus die andere mensen moeten op onvruchtbare grond en vlak aan zee gehuisvest worden met de nodige gevolgen bij stormen.

Dus kom eens met een beleid over de overbevolking VN en doe er eens praktisch wat aan die ongeremde groei!!

 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Novi
Moderator
Woonplaats: Meppel
Berichten: 394
Lid sinds: 31 mei. 2018
26 augustus 2019, 12:37 uur | Bericht #491693
Natuurlijk is er klimaatverandering. 1 maand geleden hadden we 40.7 graden celcius, dat komt eens in de 70 jaar voor in deze huidige situatie. Het was een eens in de 7000 jaar hitte in 1900. Bron: KNMI
Twitter account over het weer: twitter.com/weerextremen.



Waarom deze advertentie?
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
4 januari 2020, 11:14 uur | Bericht #492547
Dat hele klimaat-gedoe is er alleen maar om zonder te veel gedoe, dus met steun van de publieke opinie, U.N. Agenda 21/2030 er doorheen te jassen,
zodat we in een behoorlijk fascistische wereld terecht komen.

“IN Searching For A New Enemy To Unite Us, We Came Up With The Threat Of Global Warming”
-Club of Rome,

AGW is slechts een hele grote hoax!


That's all folks! | Gewijzigd: 4 januari 2020, 11:26 uur, door Pindar
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
4 januari 2020, 11:38 uur | Bericht #492548
Citaat van Thunderlover123, maandag 26 augustus 2019, 12:37 uur Natuurlijk is er klimaatverandering. 1 maand geleden hadden we 40.7 graden celcius, dat komt eens in de 70 jaar voor in deze huidige situatie. Het was een eens in de 7000 jaar hitte in 1900. Bron: KNMI
Tsja, er is altijd klimaatverandering.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
4 januari 2020, 17:17 uur | Bericht #492549
Citaat van Pindar, zaterdag 4 januari 2020, 11:38 uur Citaat van Thunderlover123, maandag 26 augustus 2019, 12:37 uur Natuurlijk is er klimaatverandering. 1 maand geleden hadden we 40.7 graden celcius, dat komt eens in de 70 jaar voor in deze huidige situatie. Het was een eens in de 7000 jaar hitte in 1900. Bron: KNMI
Tsja, er is altijd klimaatverandering.
Dat is absoluut waar, er is altijd een natuurlijke (niet door de mens veroorzaakte) klimaatverandering, die gaat extreem traag. Namelijk in de orde van grootte ongeveer van nagenoeg 0°C in de meest stabiele periodes tot maximaal 0,0005°C per jaar of 0,05°C per 100 jaar afgaande op de laatste 22.000 jaar (om een beeld te geven, ongeveer 16.000 jaar geleden kwam de eerste ''mens'' aan in Amerika).


De temperatuurreconstructie Shakun et al (groen – y-correctie voor homogenisatie), van Marcott et al (blauw), gecombineerd met HadCRUT4 (rood) en het model gemiddelde van IPCC A1B (oranje) tot 2100.
Bron: Jos Hagelaars

Nu de door de mens veroorzaakte klimaatverandering, die was nooit eerder op aarde waargenomen, tot circa 50 jaar geleden. Het de snelheid van de verandering is afhankelijk van menselijk handelen, dus in een scenario waarin massaal klimaatmaatregelen toegepast worden zal de temperatuur minder en langzamer stijgen dan een scenario waarin er weinig en onvoldoende klimaatmaatregelen genomen worden.
Afhankelijk van het handelen van de mensheid, van eigen zonnepaneel en (dorps)gemeenschap tot regeringen en klimaatconferenties kan de temperatuur in 100 jaar 0,3 tot 4,3°C stijgen. Dat is een snelheid ongeveer 100 tot 400 keer sneller! Er zit dus een levensgroot verschil tussen menselijke klimaatverandering en natuurlijke klimaatverandering.


Bron: IPCC, een internationale samenwerking tussen wetenschappers om 1) te kijken of klimaatverandering plaatsvindt en 2) welke gevolgen het al heeft en nog kan gaan hebben en 3) advies te geven aan regeringen.

Wat maakt deze temperatuurstijging uit?
Deze temperatuurstijging brengt enorme veranderingen met zich mee, de mensheid heeft kunnen floreren in een relatief stabiel klimaat (alles is relatief!). Voor Nederland is zeespiegelstijging verreweg het belangrijkste. We nemen als verandering even 3°C, als we kijken naar wat een impact van 3°C, kunnen we ook kijken naar West-Europa toen het 3°C kouder was, toen kon men nog van Texel naar Groot-Brittannië lopen via Doggerland. De zeespiegel was beduidend lager.
Als de temperatuur 3°C zou stijgen, zien we het omgekeerde. Op den duur zou wonen in West- en Noord-Nederland onhoudbaar worden. Eerst zouden we een Venetië-achtige toestand kunnen zien waarbij het zoute zeewater met grote regelmaat de landbouwgrond en randstad op zou kunnen komen bij hoogwater. Op de lange termijn zullen er toch andere oplossingen gezocht moeten worden. Ik zou niet erg staan te springen als enkele miljoenen mensen uit West-Nederland de andere delen van Nederland massaal komen bewonen. Véél handiger zou het zijn als we nu gewoon onze leefstijl aan zouden passen en onze support geven aan duurzame technieken, dan kunnen veel meer mensen gewoon in de eigen stad blijven wonen.


Zien jullie Den Haag staan als meest getroffen stad van Europa?
Bron: The Gardian, Josh Holder, Niko Kommenda and Jonathan Watts - Fri 3 Nov 2017


Nieuwe technieken
Het is dus van belang om onze 'kist met duurzaam gereedschap' zo ver mogelijk uit te breiden en toe te passen om fossiele brandstoffen zo snel mogelijk te vervangen. Dus wanneer er veel manieren zijn om te verduurzamen, dan zijn er bijvoorbeeld ook alternatieven voor mensen die windmolens niet zo mooi vinden ;).

Dank Pindar voor het onder de aandacht brengen van het onderwerp :D. Het klimaat speelt een beetje een bijrol op dit forum, omdat wij veel meer de focus hebben op het weer, maar we zien dat het klimaat steeds sneller veranderd en dus ook al het hedendaagse weer beïnvloed. Zo ook te zien aan de voorlopig zéér zachte winter van 2020. (En de overwegend zachte winters van 1998-2009 en 2014-2019.) | Gewijzigd: 21 februari 2020, 13:23 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
4 januari 2020, 22:04 uur | Bericht #492551
Citaat van W. in t Erland, zaterdag 4 januari 2020, 17:17 uur Het is dus van belang om onze 'kist met duurzaam gereedschap' zo ver mogelijk uit te breiden en toe te passen om fossiele brandstoffen zo snel mogelijk te vervangen. Dus wanneer er veel manieren zijn om te verduurzamen, dan zijn er bijvoorbeeld ook alternatieven voor mensen die windmolens niet zo mooi vinden ;).

Dank Pindar voor het onder de aandacht brengen van het onderwerp :D. Het klimaat speelt een beetje een bijrol op dit forum, omdat wij veel meer de focus hebben op het weer, maar we zien dat het klimaat steeds sneller veranderd en dus ook al het hedendaagse weer beïnvloed. Zo ook te zien aan de voorlopig zéér zachte winter van 2020. (En de overwegend zachte winters van 1998-2009 en 2014-2019.)

Wel, ik word tegenwoordig een beetje, nee, heel erg kriebelig van het woordje 'duuzaam' etc. Deze wollige positieve woorden zijn ingeschakeld door
hele dure PR bureaus. En vervangen fossiel brandstoffen? Hm nou nee niet echt verstandifg. Trouwens, als we geen fossiele brandstoffen meer hebben,
wat moeten we dan als er gen wind en geen zon is?????? (btw fosseile brandstof is oneindig.)

Nogmaals,. ik ben er tegenwoordig echt van overtuigd dat de mens helemaal niet zo veel invloed op het klimaat heeft!
Er zijn twee manieren om de aarde te omschrijven, een heel kwetsbaar zielig bolletje waar we heeeel voorzichtig mee moeten zijn,
of een hele zeer grote stevige robuuste bol, waar wij als mens zeer weinig invloed op uit kunnen oefenen. Ik ben voor de laatste omschrijving.


En, zoals eerder gezegd men wil via de 'klimaatproblemen' U.N. Agenda 21/2030 er doorheen drukken, en, dat is NIET best voor ons!
 
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 6 jan. 2012
5 januari 2020, 14:23 uur | Bericht #492552
Voor dit soort meningen over het klimaat is Climategate.nl een veel beter forum, vermoed ik. ;)
Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2020, 14:48 uur | Bericht #492553
Graag zou ik  de wetenschappelijke argumenten horen dat de mens niet verantwoordelijk is voor de huidige versnelde klimaatverandering. 
Een voorbeeld: CO2 is een (broeikas)gas dat op verschillende manieren in onze atmosfeer wordt gestoten en jarenlang wordt vastgehouden. Van mijn natuurkunde leraar heb ik geleerd dat CO2 warmte opneemt en vasthoud, gelijk meerdere gassen zoals amoniak wat vrijkomt bij landbouw. Verder heb ik geleerd dat (zon)licht weerkaatst op lichte oppervlakken en wordt geabsorbeerd op donkere vlakken; dus ijs tegenover land en water. Van mijn biologie leraar heb ik geleerd dat CO2 noodzakelijk is in onze atmosfeer omdat onze planten door fotosynthese hier zuurstof van maken. Van deze leraar leerde ik ook dat biodiversiteit in ecosystemen belangrijk is voor het voortbestaan van plant/dier/insect. Via meteorologische informatie-kanalen zoals KNMI en onweer-online.nl leerde ik dat vooral oceanen CO2 opnemen, maar ook warmte. En opwarming van water zorgt voor uitzetting/volumeverandering leerde ik weer van mijn natuurkunde leraar.

Oke, maar is de mens nu wel of niet verantwoordelijk voor die versnelling c.q. is er wel een versnelling ? Is het niet van "alle dag ?"
De afgelopen decennia kunnen we steeds nauwkeuriger de CO2 concentratie meten in onze atmosfeer en die is fors gestegen. Wij als mens zijn verantwoordelijk voor CO2 uitstoot bij verbranding van fosiele brandstoffen: fabrieken, energie-centrales, vervoer over land/zee/lucht en wij zijn ook verantwoordelijk voor ontbossing (minder fotosynthese) en aantasting van de biodiversiteit (b.v. door landbouw). En wie zijn wij ? Ruim 7,5 miljard mensen ! 
Dus die hoge concentratie CO2 is wel degelijk onze verantwoordelijkheid, dus ook de opwarming van onze aardkloot. Want hoe meer CO2 in de atmosfeer, hoe warmer het wordt zei mijn natuurkunde leraar.
En gaat het snel ? Ja, want dat kan je met je eigen ogen zien en waarnemen, daar heb je geen wetenschappers voor nodig. In mijn jonge jaren heb ik op de Grossclockner-gletsjer gestaan, 30 jaar later een plek langs de gletsjerrivier. Bekijk foto's van Groenland en het Noordpoolijs nu en 30 jaar geleden. Of foto's van het Amazone regenwoud nu en 30 jaar geleden of die van Borneo. 
En het weer doet gewoon lekker mee. Warmte records worden om de haveklap verbroken, koude records nauwelijks. Extreme hitte en droogte zorgt voor meer bosbranden (Siberie, Australie) en extremere moesonregens (India, Bangladesh, Java). En ook het weer in Europa wordt extremer met hitte, droogte en zwaardere buien-complexen.

En dan kunnen we het ook nog hebben over amoniak als broeikasgas, stikstof uitstoot (aantasting biodiversiteit), fijnstof (slecht voor gezondheid en millieu) en alle aanverwante artikelen die daar mee te maken hebben. 
Maar eerlijk, ik wil niet praten of discussieren over wel of geen klimaatverandering, of de mens wel of niet verantwoordelijk is voor versnelling, of, of,....
97% van de klimaat wetenschappers geeft aan dat we op een keerpunt staan als het gaat over hoe onze aarde er met grote waarschijnlijkheid uit zal zien op klimaatologisch gebied in 2030/2050 als er geen (extreme) maatregelen worden genomen voor wat betreft de uitstoot en opvang van broeikasgassen.
Waar ik wel over wil discussieren is hoe we deze "klimaatcrisis" verantwoord gaan bestrijden om zo dicht mogelijk bij de 1,5 C opwarming te komen en uiteraard: "Wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje." Maar het moet wel snel, 2030 komt eraan en hoe vergaat het onze kinderen en kleinkinderen in 2050 als we die 1,5C - 2,0C niet halen ? 
  | Gewijzigd: 13 februari 2020, 10:46 uur, door Joyce.s
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
5 januari 2020, 17:29 uur | Bericht #492555
Citaat van Keulsekade216, zondag 5 januari 2020, 14:23 uur Voor dit soort meningen over het klimaat is Climategate.nl een veel beter forum, vermoed ik. ;)
Ja, ook, maar is dat verboden hier dan? Is men hier heel selectief wat dat betreft?
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
5 januari 2020, 18:30 uur | Bericht #492556
Citaat van Rots53, zondag 5 januari 2020, 14:48 uur Graag zou ik  de wetenschappelijke argumenten horen dat de mens niet verantwoordelijk is voor de huidige versnelde klimaatverandering. 

Oke, maar is de mens nu wel of niet verantwoordelijk voor die versnelling c.q. is er wel een versnelling ? Is het niet van "alle dag ?"

Maar eerlijk, ik wil niet praten of discussieren over wel of geen klimaatverandering, of de mens wel of niet verantwoordelijk is voor versnelling, of, of,..


..
97% van de klimaat wetenschappers geeft aan dat we op een keerpunt staan als het gaat over hoe onze aarde er met grote waarschijnlijkheid uit zal zien op klimaatologisch gebied in 2030/2050 als er geen (extreme) maatregelen worden genomen voor wat betreft de uitstoot en opvang van broeikasgassen.

Waar ik wel over wil discussieren is hoe we deze "klimaatcrisis" verantwoord gaan bestrijden om zo dicht mogelijk bij de 1,5 C opwarming te komen en uiteraard: "Wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje." Maar het moet wel snel, 2030 komt eraan en hoe vergaat het onze kinderen en kleinkinderen in 2050 als we die 1,5C - 2,0C niet halen ? 
 

Tsja, wil je het er nu wel of wil je het er niet over hebben dat er we/geen door mensen veroorzaakte klimaatverandering is?

En over die 97%, enig idee waar dat vandaan komt? en verder is een zogenaamde 'consensus' geen bewijs. Totaal niet,
het is de logische fout van het steunen op populariteit gemixt met de logische fout van het steunen op 'experts".

En als we niet oppassen hebben onze kinderen straks totaal geen vrijheid meer! DAT is het echte doel van deze klimaathoax.




Uiteindelijk is het allemaal politiek. En geen frisse politiek. | Gewijzigd: 13 februari 2020, 10:47 uur, door Joyce.s
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 6 jan. 2012
5 januari 2020, 18:38 uur | Bericht #492557
Op Onweer Online is klimaatverandering een onderwerp dat misschien niet wordt geschuwd, maar toch vooral in de zijlijn aan de orde komt: klimaat is wat anders dan het weer. De irritatie die ik in je posts bespeur sluit beter aan bij de teneur van een site als Climategate.nl, vandaar de tip. Ik ga niemand iets verbieden. Je mag vinden dat de aarde niets te duchten heeft van menselijk handelen (en inderdaad, de aarde zal het wel overleven), maar persoonlijk vind ik het getuigen van minachting voor de wetenschap en de intenties van wetenschappers wanneer hun bevindingen zomaar terzijde worden geschoven. Veel ergernis komt volgens mij voort uit de (kosten van) maatregelen die noodzakelijk zijn om de CO2-uitstoot terug te dringen.  daar zou de discussie zich op moeten richten en daar is ook zeker ruimte voor verschil van mening.   | Gewijzigd: 13 februari 2020, 10:48 uur, door Joyce.s
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
5 januari 2020, 19:49 uur | Bericht #492559
Citaat van Keulsekade216, zondag 5 januari 2020, 18:38 uur Op Onweer Online is klimaatverandering een onderwerp dat misschien niet wordt geschuwd, maar toch vooral in de zijlijn aan de orde komt: klimaat is wat anders dan het weer. De irritatie die ik in je posts bespeur sluit beter aan bij de teneur van een site als Climategate.nl, vandaar de tip. Ik ga niemand iets verbieden. Je mag vinden dat de aarde niets te duchten heeft van menselijk handelen (en inderdaad, de aarde zal het wel overleven), maar persoonlijk vind ik het getuigen van minachting voor de wetenschap en de intenties van wetenschappers wanneer hun bevindingen zomaar terzijde worden geschoven. Veel ergernis komt volgens mij voort uit de (kosten van) maatregelen die noodzakelijk zijn om de CO2-uitstoot terug te dringen.  daar zou de discussie zich op moeten richten en daar is ook zeker ruimte voor verschil van mening.  
Wel, er is bij helemaal geen sprake van irritatie.En verder heb ik zeker niet zomaar rminachting voor de wetenschap.
Ergernis komt voort uit de kosten(..) ????  Nou niet bij mij hoor. Waar ik bang voor ben is dat we onder de niet nodige bescherming van het klimaat 
onze vrijheid zullen verliezen want dat is precies het doel. 

  | Gewijzigd: 13 februari 2020, 10:48 uur, door Joyce.s
Mumra
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 70
Lid sinds: 26 jun. 2011
5 januari 2020, 22:52 uur | Bericht #492560
In de klimaatdiscussie zit me een beetje dwars dat altijd maar wordt gedaan alsof *we het wel even om kunnen keren*, ik bedoel: wij als mensen kunnen heel veel: vooral onbedoeld als bij-effect van de dingen die we graag doen. Maar er is een hele rare redenatie aan de gang dat als we maar *wat zouden minderen* het opeens wel goed zou gaan komen. Zo werkt causaliteit he-le-maal niet.
Ik denk dus niet dat we niet met z'n allen een probleem creeëren en we moeten ook echt wat aan onze fossiele brandstof verslaving doen: maar ik neem toch aan dat er ook hypothetische onderzoeken zijn naar wat het het effect zou zijn als we morgen helemaal abrupt zouden stoppen met fossiele brandstoffen?  Lost het het probleem überhaupt op? Keert het klimaat wel om als we ze geen fossiele brandstoffen meer zouden stoken: of hebben we zoveel gestookt ondertussen dat het irrelevant is: en zouden we onze aandacht beter op het leren omgaan met die nieuwe situatie kunnen richten, naast het verminderen van fossiele brandstoffen. Ik bedoel: er wordt onderhand gedaan alsof wij mensen wel even een klimaat kunnen aanpassen: en ja, dat kunnen we schijnbaar in negatieve zin: maar het aanpassen in positieve zin: dat is echt wel even iets anders. Maar waarom lijkt alles en iedereen te denken dat we het:"wel even terug kunnen draaien"?

Zijn we niet simpelweg te laat?
 
Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2020, 11:20 uur | Bericht #492561
Abrupt stoppen met CO2 uitstoot (en andere broeikasgassen) stopt klimaatverandering niet, o.a omdat de huidig hoge concentratie broeikasgassen in de atmosfeer dan nog jaren nodig heeft om "op te lossen." Daarnaast zorgt de huidige "normale" uitstoot ook voor toename zoals bosbranden, vulkaan uitbarstingen, smelten van permafrost, e.d. 
En abrupt stoppen met houtkap, prima, maar een nieuw geplant bos heeft minimaal 10 tot 20 jaar nodig om een echt bos te worden, zeker een bos met genoeg biodiversiteit. Ook vergroening van stedelijke gebieden (goed voor gezondheid, fysiek en mentaal) zal jaren duren.
Dus m.i. is actie nodig om de opwarming te vertragen en we moeten ons voorbereiden op de gevolgen van de opwarming. Voor Nederland is de discussie over Deltaplan 3 hierbij een belangrijk issue. En onze expertise in waterhuishouding zou werelwijd een sterk "wapen" zijn in de strijd tegen de gevolgen van de opwarming. 
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 108
Lid sinds: 2 aug. 2017
6 januari 2020, 13:07 uur | Bericht #492562
Volgens mij gaat iedereen er aan voorbij dat de aarde altijd in balans is. De balans CO2 tov bijv. (fosiele) brandstoffen. In de basis is het zo dat alle organische materialen (flora of fauna) energie bevat, het verbranden (dus ook verteren) levert C02 op. Hoe meer we verbranden hoe meer C02, als je het zou omdraaien zou het dus betekenen dat we meer groen moeten planten om de CO2 (fotosynthese) weer om te zetten naar O2, klein bijkomend probleempje, er gaan dan uiteindelijk ook weer meer organische materialen verbrand worden wat weer C02 opleverd. De subtiele balans tussen al deze parameters zorgt ervoor dat we een goed leefklimaat hebben. Wat we nu zien gebeuren is dat de CO2 hoeveelheid zorgt voor opwarming, echter weten we niet in hoeverre de mens hier nu echt invloed op heeft, wat we wel weten is dat de hoeveelheid CO2 producerende stoffen afnemen dus het probleem (voor de aarde) lost zich vanzelf op. Daarnaast geeft een verhoging van de zeespiegel (groter wateropvlakte) meer ruimte voor algen die weer zorgen voor opname van CO2 en uiteindelijk afsterven en naar de zeebodem afdalen. Daar is geen licht, zuurstof of geschikte ontbrandingstemperatuur en dus zullen ze daar (na een miljoenen jaren durend proces) weer tot olie/gas worden omgevormt. Kortom, de aarde red zich wel. Nog een mooie balans die er lijkt te zijn is het aantal mensen tov CO2, de temepatuur stijging die vermoedelijk wordt veroorzaakt door de CO2 zorgt ervoor dat onze leefomgeving minder gunstig is om te overleven (overstromingen, slechte luchtkwaliteit, extreme hitte etc.) waardoor er uiteindelijk minder mensen zullen overleven en dus minder consumptie zal zijn waarmee er minder CO2 zal worden uitgestoot (aan de andere kanten zorgen de warmere winters voor een extra groei seizoen). 

Volgens mij heeft nog geen enkel onderzoek kunnen aantonen dat klimaat verandering wordt veroorzaakt door de mens, het zijn allemaal meningen gebasseerd op statestieken. Uit het verleden is vaak genoeg gebleken dat statestieken verkeerd gelezen werden, wie weet levert het komende zonneminimum wel een ijstijd op! 

Er blijft slechts 1 feit staan en dat is dat klimaat verandering van alle tijden is en dat dit, ookal is het een natuurlijke klimaatverandering, zeer snel kan gaan. 
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
6 januari 2020, 21:47 uur | Bericht #492567
Ik wil graag een aantal informatieve filmpjes aanraden, hier zijn de eerste twee. Ze zijn gemaakt door Simon Clark (PhD afgestudeerd atmospheric sciences). Het gaat soms misschien wat snel, maar dan zou ik gewoon even op pauze zetten.


Eerder W. in t Erland (Winterland)
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2020, 08:41 uur | Bericht #492568
Citaat van W. in t Erland, maandag 6 januari 2020, 21:47 uur Ik wil graag een aantal informatieve filmpjes aanraden, hier zijn de eerste twee. Ze zijn gemaakt door Simon Clark (PhD afgestudeerd atmospheric sciences). Het gaat soms misschien wat snel, maar dan zou ik gewoon even op pauze zetten.


Deze videos kunnen de moeite waard zijn voor klimaat sceptische mensen.  Dank voor het delen!
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Pindar
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 9
Lid sinds: 31 dec. 2019
7 januari 2020, 10:44 uur | Bericht #492569
Citaat van Noorderzon, maandag 6 januari 2020, 13:07 uur  

Volgens mij heeft nog geen enkel onderzoek kunnen aantonen dat klimaat verandering wordt veroorzaakt door de mens, het zijn allemaal meningen gebasseerd op statestieken. Uit het verleden is vaak genoeg gebleken dat statestieken verkeerd gelezen werden, wie weet levert het komende zonneminimum wel een ijstijd op! 

Er blijft slechts 1 feit staan en dat is dat klimaat verandering van alle tijden is en dat dit, ookal is het een natuurlijke klimaatverandering, zeer snel kan gaan. 

Juist! Ja statistieken worden verkeerd gelezen, maar momenteel is ook het 'wetenschappelijk onderzoek' zeer onbetrouwbaar.(zie bv Climategate)
Wil je iets zeggen dat de mensen aannemen, zet er dan gewoon "de wetenschap zegt.." en vervolgens wordt alles wat daarna komt voor zoete koek geslikt. En ja, inderdaad er komt een ijstijd aan. (vandaar de vrieskou en sneeuw op zogenaamde vroegere warme plaatsen! Dat komt helemaal niet door ahum Global Warming! Dat komt door 'cooling' , makes more sense. eh?!
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
7 januari 2020, 21:13 uur | Bericht #492572
En het andere tweetal. Deze gaan meer over een realistische kijk en wat we er aan kunnen doen (van individu tot klimaattop, en omgekeerd, van klimaattop naar individu).


Eerder W. in t Erland (Winterland)
Nelisz
Lid
Woonplaats: oosterbeek
Berichten: 20
Lid sinds: 29 apr. 2018
9 februari 2020, 15:45 uur | Bericht #492893
We horen het over en over tot vervelens toe... Co2 veroorzaakt door menselijk handelen is de hoofdoorzaak van het veranderende klimaat.

Laat één ding duidelijk zijn. Vervuiling moet stoppen.. niemand zal tegenspreken dat wij niet verantwoordelijk zijn voor het systematisch vervuilen en zelfs vernietigen van onze eigen leef omgeving. Dat dit niet zonder consequenties is is duidelijk. Dat niet alleen industrie maar iedereen individueel verantwoordelijk is voor het in stand houden van de vervuiling dringt nog niet helemaal door. Maar dan nog rijzen er vragen zoals..
Zijn wij daadwerkelijk verantwoordelijk en in staat om het klimaat te veranderen? 
Is Co2 wel hoofd verantwoordelijk voor de verandering? 
Wat is het klimaat eigenlijk?
Welke andere factoren zijn van invloed op het klimaat? En waarom horen we daar niks over? 

Ten eerste geeft de gehele klimaat's verandering afschuiven op menselijk handelen teveel credit aan de mens.. We kunnen veel... maar de impact die wij hebben op het klimaat bij alle andere factoren die meespelen is te verwaarlozen. Ik heb het over het klimaat en niet over de vervuiling van onze planeet. Het zijn 2 verschillende dingen.  Ten tweede is nooit wetenschappelijk bewezen dat een warmere aarde per definitie slechter is, het tegendeel is wel bewezen dat Co2 een groenere planeet betekend..
Ten derde zijn keer op keer voorspellingen over de effecten van de verandering weerlegt door de realiteit.. zoals:
Water stijgt lang niet zo snel als dat was voorspelt en met de data bleek geknoeid om dit zo aan te kunnen toenen dat het wel zo was, https://tinyurl.com/vus8ynl
ijsberen sterven niet uit maar de populatie bloeit juist op, https://polarbearscience.com/2019/07/11/polar-bears-are-thriving-despite-global-warming-this-short-essay-explains-why/ - https://www.youtube.com/watch?v=jQRle6pgBCY
10 jaar geleden was nog wetenschappelijk aangetoond dat Co2 in de atmosfeer gelijk blijft en nu moeten we geloven dat slechts 10 jaar later het ineens levensbedreigend wordt?  https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2009GL040613
En waarom is de titel eigen verandert van "Global warming" naar  "climate change"?

Klimaat retoriek legt de schuld bij de populatie op aarde.. Maar dezelfde mensen die zeggen dat wij alleen verantwoordelijk zijn voor het veranderen van het klimaat zijn ook degene die baat hebben bij de industrie die het produceert.. Hoe geloof waardig is hun retoriek dan nog?
En waarom worden sceptici gelijk weggezet als ontkenner? Waarom gebruiken ze kinderen om jou te overtuigen van jou eigen “falen”?
Waarom mogen we geen vragen stellen en moeten we maar wat aannemen van een groep wetenschappers die door overheid en VN gefinancierd worden?

En wat doet die retoriek met jou als mens wanneer je overtuigd wordt van je eigen falen en bijdrage aan de verandering?

Het schept een onbewust schuldgevoel wat zich manifesteert in je brein waarna jij gaat handelen. Er wordt een probleem op jou geprojecteerd waar jij geen oplossing voor hebt wat weer onrust veroorzaakt en angst waardoor jij eerder geneigd bent een oplossing te accepteren van een ander bijvoorbeeld overheid die zelf ook niet weten wat ze met het probleem moeten doen maar wel baat hebben bij het onder controle houden van jou leef en denkwijze.  Het overtuigd jou dat jij schuldig bent aan iets waar je eigenlijk helemaal niks aan kan veranderen. (Het klimaat niet.. vervuiling wel).
En zo zijn er veel meer effecten op jou denken.. Door aan te nemen wat jou verteld wordt zonder er dieper in te duiken laat jij jou denkwijze wel heel makkelijk een bepaalde richting op sturen zonder dat je het door hebt.. Het belangrijkste effect van de gehele manier van informatie projecteren door overheid en media is dat het jou zelfstandig denkvermogen uitschakelt en je het vervangt voor een gefabriceerd verhaal dat wel of niet een bepaald doel voor ogen heeft..  Waarom moet jij overtuigd worden van jou schuld? En dan is er nog een vraag die je door die aannames niet meer stelt.

Wat als niet wij maar hele andere factoren ons klimaat bepalen en wij aan het klimaat niks gaan veranderen?

Daar denken we niet meer over na..  en dat zouden we wel moeten doen. 

Hier een aantal feiten die allemaal meespelen.
- Het magnetisch veld van de aarde neemt in sterkte af wat mogelijk maakt dat steeds meer straling van de zon en cosmos onze atmosfeer en zelfs het oppervlak bereikt.  https://www.livescience.com/46694-magnetic-field-weakens.html
- De rotatie van de aarde vertraagd https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspa.2016.0404 en https://www.sciencemag.org/news/2016/12/ancient-eclipses-show-earth-s-rotation-slowing
-  De magnetische polen zijn aan het schuiven en doen dat al heel lang..
2003 BBC Magnetism Article: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3359555.stm
2004 NatGeo Magnetism Article: http://news.nationalgeographic.com/news/2004/09/0909_040909_earthmagfield.html
2006 NatGeo Magnetism Article: http://news.nationalgeographic.com/news/2006/05/magnetic-field-1.html
2008 NASA Magnetic Breach: http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2008/16dec_giantbreach/
Magnetic Field Animation: http://wdc.kugi.kyoto-u.ac.jp/igrf/anime/index.html
2003 NASA Pole Shift Article: http://science.nasa.gov/headlines/y2003/29dec_magneticfield.htm/
2008 Kyoto Pole Shift Animation: http://geomag.org/info/Declination/magnetic_lines.avi
2010 Kyoto Pole Shift Visual: http://wdc.kugi.kyoto-u.ac.jp/poles/figs/pole_ns.gif
2011 Discovery Pole Shift Article: http://news.discovery.com/earth/weather-extreme-events/earth-magnetic-field-north-110304.htm
Magnetic Field Links: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0207270http://phys.org/news/2014-06-video-magnetic-field.html#inlRlv – http://gji.oxfordjournals.org/content/199/2/1110 - http://newscenter.berkeley.edu/2014/10/14/earths-magnetic-field-could-flip-within-a-human-lifetime/http://www.scientificamerican.com/article/earth-s-impending-magnetic-flip/http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141014170841.htm

Dit is maar een kleine greep uit wat je allemaal kan vinden wat allemaal te maken heeft met het klimaat op aarde. En dan is er nog de zon de belangrijkste drijfveer. Zonne cyclussen, sunspots, solar flares, grand solar minimum, sunspot maximum en meer.. De effecten van zonneactiviteit zoals sunspots en solar flares die gekoppeld zijn aan orkanen.. De zonne straling die in steeds grotere mate het aard oppervlak bereikt. Zo is bijvoorbeeld het effect van de zon in eerste instantie weggelaten uit de officiële IPCC rapporten tot vorig jaar. Deze zullen nu mondjesmaat worden toegelaten aan de consensus en we zullen dan ook een verandering gaan zien van retoriek in de nabije toekomst. Een steeds grotere groep wetenschappers keert zich tegen de klimaat paranoïde die aan ons wordt toegeschreven simpelweg omdat een ieder op deze planeet het recht heeft op juiste informatie.

Een serie over de zon, straling, solar flares en nog meer
https://www.youtube.com/playlist?list=PLHSoxioQtwZcJj_9clLz7Bggso7qg2PDj

Het Weer en de connectie met de cosmos
https://www.youtube.com/playlist?list=PLHSoxioQtwZdoPVMl7F_kyLCmUVZzs1x6 

Ik ben geen wetenschapper.. maar er is veel meer aan de hand dan er gezegd wordt.
Deze zijn allemaal zeer de moeite waard om de tijd voor te nemen, voordat je alles afschiet op basis van je huidige denkwijze , bedenk dan dat je niks te verliezen hebt met het bekijken van meer informatie en dat er veel meer aan de hand is dan er wordt verteld.

Magnetische pool verschuiving
https://www.youtube.com/watch?v=nsqZJP54shg&feature=emb_title

De planeten en de zon..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLHSoxioQtwZedAVSDa4nacv2Zm7iGczpL

Catastrophic cycle of Earth
https://www.youtube.com/playlist?list=PLHSoxioQtwZfY2ISsNBzJ-aOZ3APVS8br

Cosmic disaster
https://www.youtube.com/watch?v=B_zfMyzXqfI

Plasma Cosmology
https://www.youtube.com/watch?v=E4pWZGBpWP0

Suspicious Observers
https://suspicious0bservers.org/

Hopenlijk zet het mensen aan het nadenken.. Het wordt hoog tijd dat je beseft dat wij niets gaan veranderen aan het klimaat. En dat alles wat overheid, EU, VN gaan doen jou je vrijheid beperkt en meer laat betalen zonder dat het iets oplevert.

https://www.mensenrechten.org/wp-content/uploads/2014/05/EndofallEvil1.pdf

Nogmaals het is geen kwestie van ontkennen... het valt simpelweg niet te ontkennen dat het klimaat verandert !

En Stop met het moedwillig vervuilen van je eigen leefomgeving en doe wat je kan om jou bijdrage te leveren aan een schonere betere wereld maar het klimaat is niet in onze handen.. Minder Co2 gaat niet op miraculeuze wijze de wereld redden.. Niemand gaat de wereld redden die red zichzelf en dat moeten wij ook opnieuw gaan leren.

















  | Gewijzigd: 9 februari 2020, 16:20 uur, door Nelisz
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 67 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 67, lezen 1 mensen het topic "Berichtgeving droogte en natuurbranden 2020".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden