Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Robertson, TX.

28 Apr 2024 22:53:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX.

28 Apr 2024 22:34:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Freestone, TX.

28 Apr 2024 22:28:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX; Robertson, TX.

28 Apr 2024 22:28:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX.

28 Apr 2024 22:06:44

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

28 Apr 2024 22:01:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX; Robertson, TX.

28 Apr 2024 22:01:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

28 Apr 2024 21:55:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX; Milam, TX.

28 Apr 2024 21:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor DeWitt, TX; Gonzales, TX; Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 21:20:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Limestone, TX.

28 Apr 2024 21:17:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:27:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:03:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:30:18
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Melissa
Lid
Woonplaats: Zutphen
Berichten: 6
Lid sinds: 9 dec. 2008
9 december 2008, 20:39 uur | Bericht #23037
Hallo allemaal!

Ik heb heb met hier net aangemeld, nadat ik toevallig op deze site vond en even wat rond had gekeken!
Ik vind onweer echt super! en ik ben er helemaal fan van, en ik moet dit jaar voor school een 'jaarwerkstuk' maken, ik moet me een jaar lang bezig houden met een bepaald onderwerp, en ik heb dus onweer gekozen!

En ik begon me steeds meer te interesseren in hoe het komt dat sommige mensen (including me ^^) zich soms depri of juist superblij gaan voelen als het onweert, of super veel energie krijgen en zo xD
En omdat ik er op google nog niet echt iets over kon vinden, had ik de vraag of hier misschien mensen zijn..die er iets over weten? ^^

Awesome Site btw!^^

Groetjes Melissa!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
9 december 2008, 20:54 uur | Bericht #23040
Zelf ben ik ook helemaal weg van onweer en kijk dan ook vaak in de zomermaanden erg ver vooruit op de kaarten of dat we daadwerkelijk onweer krijgen. Op de dag zelf als het dan gaat onweren heb ik ook geen rust in mijn reet (zoals we dat hier zeggen) en dan zit ik meestal uren achter de computer om het te bekijken waar het naar toe gaat. Mocht het allemaal verkeerd uitpakken voor mij dan wil ik weleens de auto pakken en er op uit gaan maar aangezien er nu kids rondlopen gaat dat niet meer zo gemakkelijk. Dus net wat jij aangaf "superblij" als er onweer komt bij mij maar zoals afgelopen jaren ben ik meer depri dan blij. Iedere keer lijkt het wel of de onweer de rivier de maas/waal niet over wil en mag komen. Dan kan ik echt chagerijnig en ook niet te genieten. Afgelopen zomer was er veel meer onweer in het zuidwesten van het land als bij mij (Zaltbommel) hoe het komt weet ik niet maar het lijkt er echt op dat in het binnenland de kans op onweer met het jaar afneemt
Waarom deze advertentie?
iemanss
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 391
Lid sinds: 28 jul. 2006
9 december 2008, 23:12 uur | Bericht #23044
Komt gewoon door mij sinds ik hier online ben | Gewijzigd: 9 december 2008, 23:24 uur, door Bronk
Amarpilot
Lid
Woonplaats: Cockpit
Berichten: 377
Lid sinds: 1 nov. 2006
9 december 2008, 23:19 uur | Bericht #23049
Citaat van Melissa, dinsdag 9 december 2008, 20:39 uur En ik begon me steeds meer te interesseren in hoe het komt dat sommige mensen (including me ^^) zich soms depri of juist superblij gaan voelen als het onweert, of super veel energie krijgen en zo xD


Awesome Site btw!^^

Groetjes Melissa!


De kick vooral als je buiten staat en het lekker dichtbij komt. Je grens opzoeken van is dit nou gevaarlijk of niet? blijf ik buiten of niet? En ook de ontwikkelingen volgen is leuk. Maar zoals Jan aangeeft, het wil niet vlotten, vooral niet hier in NHN, ik heb maar 1 degelijke onweersfilm kunnen maken.

Maarja onweer, gewoon het feit dat de natuur zoiets groots en krachtigs kan maken is just mind boggeling. En de wolken, shelfclouds zijn gewoon ontzettend indrukwekkend.

Amar
2 x PH-BXA| BXB |BXC| 2 x BXD | BXE | BXF | BXG | BXR | BXN | OFB | BDT | BGB | BGD | BTD| BPB | 2x BXS | KZH ------------------Turkish Airlines: 2 x TC-JRC (Jumpseat flight) | 2 x photoshoot flight with PH-KMR | AF A380 2 x F-HPJB------------------Other flights: Korean Air: HL7538 & HL7539 | 2 x Martinair MD11: PH-MCT | 2 X KLM 743 PH-BUW | 1 x Air Anatolia A300 TC-GTA |1 x Air Anatolia 738 TC-ANL | 2 x Air Holland 734 |------------------Total number of flights: 36.
Markezey
Lid
Woonplaats:
Berichten: 533
Lid sinds: 3 jul. 2008
10 december 2008, 17:05 uur | Bericht #23062
Ik kan idd ook uren zitten duren naar het snherm tot het in de buurt komt, dan word ik steeds drukker en opgefokter en blijer, en ga ik op pad voro foto's
Melissa
Lid
Woonplaats: Zutphen
Berichten: 6
Lid sinds: 9 dec. 2008
10 december 2008, 19:27 uur | Bericht #23064
Citaat van Amarpilot, dinsdag 9 december 2008, 23:19 uur De kick vooral als je buiten staat en het lekker dichtbij komt. Je grens opzoeken van is dit nou gevaarlijk of niet? blijf ik buiten of niet? En ook de ontwikkelingen volgen is leuk. Maar zoals Jan aangeeft, het wil niet vlotten, vooral niet hier in NHN, ik heb maar 1 degelijke onweersfilm kunnen maken.

Maarja onweer, gewoon het feit dat de natuur zoiets groots en krachtigs kan maken is just mind boggeling. En de wolken, shelfclouds zijn gewoon ontzettend indrukwekkend.

Amar

Dat ook zeker! Dat herken ik ook erg! Maar toch niet alleen bij je grens opzoeken en zo.. Ik heb het ook als ik gewoon als ik op school zit of zo, en het onweert..dat je je dan soms echt depri gaat voelen, en er echt een zwarte waas voor je ogen komt, en alle kleuren minder fel zijn en zo.. dat je echt denkt van wat is dit nou? en gewoon niet meer positief kan denken.. dat heeft toch minder er mee te maken wat je grenzen zijn en zo.. Ik had al ergens wel een stukje gevonden over dat het spanningsveld tussen de wolken en de aarde. Die veranderd als er onweer op komst is, en valt dan samen met met het zogenaamde theta-ritme van de hersenen, waardoor je je dus anders kan voelen? Al vat ik hier zelf..nog niet helemaal wat van, maar..ik ben er nu mee bezig!

Hoe meer je je er in verdiept hoe meer ik gefacineert word door onweer! ^^
Amarpilot
Lid
Woonplaats: Cockpit
Berichten: 377
Lid sinds: 1 nov. 2006
10 december 2008, 23:43 uur | Bericht #23071
Dat heb ik dus nog nooooit gehoord/gehad. Ik hoef maar een rommel te horen of ik sta al te springen om naar buiten te kijken/rennen/fotograferen/filmen!

Het enigste wat ik bij onweer ervaar zijn positieve gevoelens. Dusja, waar die wazige gedachten vandaan komen is wel vreemd.

2 x PH-BXA| BXB |BXC| 2 x BXD | BXE | BXF | BXG | BXR | BXN | OFB | BDT | BGB | BGD | BTD| BPB | 2x BXS | KZH ------------------Turkish Airlines: 2 x TC-JRC (Jumpseat flight) | 2 x photoshoot flight with PH-KMR | AF A380 2 x F-HPJB------------------Other flights: Korean Air: HL7538 & HL7539 | 2 x Martinair MD11: PH-MCT | 2 X KLM 743 PH-BUW | 1 x Air Anatolia A300 TC-GTA |1 x Air Anatolia 738 TC-ANL | 2 x Air Holland 734 |------------------Total number of flights: 36.
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 571
Lid sinds: 8 jul. 2008
11 december 2008, 16:17 uur | Bericht #23081
ik kan ook niet stil zitten als het gaat onweren.
dan kijk ik steeds op OOnline en op buienradar.
en dan ga ik naar buiten om alles te filmen.
'' It's the wonder of nature baby''
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
11 december 2008, 18:45 uur | Bericht #23085
Citaat van Amarpilot, woensdag 10 december 2008, 23:43 uur Dat heb ik dus nog nooooit gehoord/gehad. Ik hoef maar een rommel te horen of ik sta al te springen om naar buiten te kijken/rennen/fotograferen/filmen!

Het enigste wat ik bij onweer ervaar zijn positieve gevoelens. Dusja, waar die wazige gedachten vandaan komen is wel vreemd.

Precies dat ervaar ik ook bij onweer, ik ben nog nooit (misschien vroeger toen ik klein was wel ) depri geraakt bij onweer, juist alleen maar enthousiast. En inderdaad als je je er meer in gaat verdiepen, word het ook steeds leuker en dan zul je merken dat je het steeds leuker gaat vinden om te kijken. Filmen/fotograferen van onweer/wolken enz. is ook een hele goede en leuke manier om met onweer bezig te zijn!
Ik wens je iig succes met je schoolproject!
iemanss
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 391
Lid sinds: 28 jul. 2006
11 december 2008, 19:11 uur | Bericht #23086
Het meest kans dat je onweer kan verwachten is in het voorjaar en zomer landinwaardts en in het najaar en winter langs de kust.
en kom gerust in de chat dan kun je het zo vragen en meebeleven hoe dat hier ga
Melissa
Lid
Woonplaats: Zutphen
Berichten: 6
Lid sinds: 9 dec. 2008
11 december 2008, 20:27 uur | Bericht #23089
Citaat van chiel, donderdag 11 december 2008, 18:45 uur Precies dat ervaar ik ook bij onweer, ik ben nog nooit (misschien vroeger toen ik klein was wel ) depri geraakt bij onweer, juist alleen maar enthousiast. En inderdaad als je je er meer in gaat verdiepen, word het ook steeds leuker en dan zul je merken dat je het steeds leuker gaat vinden om te kijken. Filmen/fotograferen van onweer/wolken enz. is ook een hele goede en leuke manier om met onweer bezig te zijn!
Ik wens je iig succes met je schoolproject!


Ik meestal ook hoor! maar ja, niet altijd dus! zolang ik maar buiten ben bij onweer word ik er vrolijk van!
Maar ik ken nog wel wat mensen die ook zo depressief kunnen worden van onweer.. echt een heel vaag iets!

Ik heb 6 jaar lang paard gereden, en daar wou ik altijd heen, weer of geen weer zeg maar.. en heb daar ook een aantal keren paard gereden buiten (ze hadden geen binnenbak) in de storm midden in een onweersbui en zo, en dan beleef je het van zo dicht bij.. sinds dien heb ik al iets met het onweer en stormen en zo.. ^^

Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
15 december 2008, 08:15 uur | Bericht #23151
Bij weerfreaks denk ik dat (bijna) iedereen anthousiast word als er onweer op komst is. De spanning vooraf is altijd al geweldig, de vooruitzichten, weerkaarten en noem maar op. Vooral op de dag dat er pittige buien voorspeld worden kan ik niet stil zitten. De onweers voorbodes (AC castellanus etc) geven mij al een kick. Het laat dan zien dat vaak ergens een onweer zal losbarsten, en de broeiende warmte is een heerlijk gevoel.

Ik denk dat mensen depri van onweer worden, omdat de 'normale' mens niet van slecht weer houd. Vaak hoor je mensen dan ook zeggen als het onweert van 'wat een pokke-weer' o.i.d.
Maar hoe opvallend ook, veel mensen (ook veel 'niet- weerfreaks') vinden het toch erg mooi, maar gaan zich enigszins ongemakkelijk voelen als het dichtbij komt.
Woonplaats:
Berichten: 225
Lid sinds: 14 mei. 2008
4 januari 2009, 12:10 uur | Bericht #23730
Ook de wolkentypes die bij onweer horen zijn soms niet om aan te zien, zo prachtig zijn ze. Enkele voorbeelden:

Shelfcloud


Cumulonimbus (met aambeeld)


Cumulonimbus (zonder echt aambeeld)


En buiten wolken is het onweer natuurlijk ook prachtig!
| Gewijzigd: 28 februari 2017, 10:32 uur, door Joyce.s
Ricky93
Lid
Woonplaats:
Berichten: 213
Lid sinds: 30 jul. 2008
9 februari 2009, 12:53 uur | Bericht #23348
Ook bij mij begint het al weer te kriebelen(nu al ) Helaas moeten wij feb-maart nog afwachten. Hierna komen wij weer bij de eerste warmbloedige onweersbuien Ook ik check tijdens de dagen-uren voor het onweer de forums. Ik zit soms uren achter elkaar achter de pc om de laatste ontwikkelingen te volgen. OWS 2008 was een waardeloos seizoen voor mij. Hier hadden wij nauwelijks onweer. Bijna alles zat ten oosten van mij Mogen de westerlingen dit jaar ook eens wat krijgen?

Hier onder alvast enkele foto's van mij om het''gevoel'' te krijgen

Dikke randlucht met shelf vorming(dit was in 2007)



De beste bui welke ik kon fotgraferen in 2008 was op 23 augustus. Ook deze bui trok langs maar toch kon ik alle cg's prachtige uit de bui zien schieten!





11 september 2008. dit was geen onweers bui maar er zat wel een indrukwekkende randlucht voor! Bij deze twijfel ik wel of het om een shelfcloud of een rolwolk gaat.

| Gewijzigd: 9 februari 2009, 12:54 uur, door Ricky93
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 18 mrt. 2009
18 maart 2009, 17:43 uur | Bericht #26401
Ik vind het een onwijs mooi fenomeen. Er komt nogal wat kijken bij een goed onweer. Vaak is de onstabiliteit van belang (de beschikbare energie als het ware), maar daarnaast ook een trigger. Ik zit ook op een weerforum waar vaak kaarten met zogenaamde CAPE waardes worden getoond. Hoe hoger de CAPE, hoe meer energie er beschikbaar is voor onweer. Maaarrrr, zonder een zogenaamde trigger gebeurt er nog niks. Een trigger is een factor die ervoor zorgt dat het onweer daadwerkelijk actief wordt. Dit kan bijvoorbeeld een verschil tussen 2 luchtsoorten zijn, of een bepaalde wind op grotere hoogte.

En dan wordt het spanningsverschil tussen luchtlagen (bij mooi weer is deze er ook, maar is deze onvoldoende) vergroot tot er uiteindelijk een vonk overslaat.

Lijkt me trouwens wel eng om erin te vliegen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 115 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 115, lezen 2 mensen het topic "Herfst discussietopic 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden