Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS; Stanton, KS.

26 Apr 2024 00:36:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:36:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haakon, SD; Jackson, SD; Pennington, SD.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, CO; Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wichita, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oglala Lakota, SD.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 april 2009, 10:21 uur | Bericht #27455
Opgesteld: 11 April 2009 om 10:00u

Vandaag (Zaterdag) ziet er ongeveer gelijkwaardig uit als gisteren. We hebben nog steeds te maken met een warme en onstabiele luchtmassa, deze is vooral nog aanwezig over het oosten van de benelux, en lijken vooral over Duitsland nog wat beter te zijn.

Voeding voor het genereren van onweersbuien lijkt er voldoende aanwezig te zijn. Ook de onstabiliteit is volgens verschillende indices voldoende. Onweer moet echter ook een zetje krijgen om te ontstaan (wat wij de trigger noemen). Deze trigger lijkt morgen vooral boven de oostelijke grensgebieden aanwezig te zijn. De convergentie die gisteren over het midden van het land voor de nodige buien zorgde, ligt vandaag (nog net) over de oostelijke helft van Nederland.

De dynamische omstandigheden (oa. shear) vallen echter tegen om zware buien te genereren. Hierdoor zal er geen, of in ieder geval weinig organisatie van onweersbuien plaatsvinden en mogen we bv. een MCS, Squall-line en supercells uitsluiten.

Storm Chaser Piet Berger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 10:34 uur | Bericht #27468
Hier nog een plaatje van Estofex

Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 april 2009, 10:38 uur | Bericht #27470
In het NO van NL lijkt misshien nog net de grens te kunnen halen, omdat daar de SRH 0-3 km net de grenswaarde lijkt te halen maar de windshear blijft daarintegen te laag.

een estofex LVL1 is misschien mogelijk.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
11 april 2009, 10:56 uur | Bericht #27477
Momenteel onweer richting deventer. ook bij meppen onstaad een bui. en alles koerst N.W en denk dat er later vandaag nog wel meer exploderen.

Gewaarschuwd wordt hier in het noord oosten voor hagel en plaatselijk fikse buien.

Temperatuur loopt lekker op.

Zou zeggen laat maar komen.
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
11 april 2009, 12:05 uur | Bericht #27504
Nou ik kan je vertellen in Deventer geen onweer gezien en zeker niet gehoord en was rond die tijd buiten.

Ik ga er van uit dat we niks krijgen.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 12:07 uur | Bericht #27505
Citaat van Imrich, zaterdag 11 april 2009, 12:05 uur Nou ik kan je vertellen in Deventer geen onweer gezien en zeker niet gehoord en was rond die tijd buiten.

Ik ga er van uit dat we niks krijgen.


Waarom zo negatief als de beste kansen in het oosten zijn vandaag?
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 12:33 uur | Bericht #27506
Citaat van Svenn, zaterdag 11 april 2009, 10:49 uur Ik zal de dans wel weer ontlopen hier in Zeeland!!

Domme!! jammerr..

yep....zucht....
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
11 april 2009, 13:36 uur | Bericht #27518
Citaat van Imrich, zaterdag 11 april 2009, 11:05 uur Nou ik kan je vertellen in Deventer geen onweer gezien en zeker niet gehoord en was rond die tijd buiten.

Ik ga er van uit dat we niks krijgen.





De bui met onweer trok langs/schampte deventer. zie loop 3 uur terug.


http://www.buienradar.nl/mijnbuienradar.as...ize=1x1&t=T | Gewijzigd: 11 april 2009, 13:38 uur, door wiggelrode
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 14:51 uur | Bericht #27531
Forecast of 11/04/09



De verwachting van gisteren is deels uitgekomen, de onweersbuien over het reliëf en NL is er ook gekomen, doch de buien in het westen niet. Ondanks de CONV daar was het klaarblijkelijk te stabiel. De wind was immers reeds ’s avonds geruimd naar W waardoor koelere lucht in de grenslaag was gedrongen en daarbij de berekende CONV.LINE zo’n 100km verder oostwaars uitkwam. Daardoor ook buien met lokaal een onweer in centraal-B en in het grensgebied met NL.

Daarnaast moet worden gesteld dat de nachtelijke convectie niet is getriggerd door grondCONV, maar door CONV in de hoogte. Dit is in de modellen goed te zien. Daardoor ontstond een gebied met middelhoge convectie en deze is heden nog steeds actief maar zou moeten afnemen in activiteit door de afnemende CONV.

Voor de rest nog steeds weinig verandering in het weerpatroon met een stationair front west van de BENELUX en een thermische tong (deels orografisch opgekrikt door lij-effect Alpen) over Duitsland. Deze tong met T850 rond +10° is sinds gisteren wat oostwaarts opgeschoven maar zal de komende 24 uur traag maar zeker opnieuw naar het westen bewegen onder invloed van een krimpende hoogtetstroming. Door het verder afsnijden van het ULL over het M.Zeegebied wordt in de hoogte alvast de stroming meer en meer anticyclonaal met een opbouwende hoogtewig morgen over onze streken, afkomstig van een opbouwende rug over Duitsland.

De meeste onstabiliteit is duidelijk terug te vinden over E-NL, in de TW-tong. Daar berekenen de modellen een matige latente onstabiliteit tot 1000-1300 J/kg met een Showalter Index rond 0 of zelfs regionaal lager. De ML-CAPE kan toch ook oplopen naar een 800 J/kg en daarmee is er aan latente onstabiliteit geen echt gebrek.

Opnieuw komt het dus neer op voldoende triggering vinden en dit lijkt wel te lukken over het oosten van NL en ten oosten van BE, met een zich verder ontwikkelende CONV.LINE aldaar. Ook de buien die over W-DU ontstaan kunnen later op de avond NL bereiken aangezien de stroming in de hoogte uit die kant komt. De shear is zeker vanavond nog hoog genoeg in die regio om organisatie toe te laten, gezien een SRH03 rond 150 m²/s² en een SB-EHI rond 1. De 03km-shear komt uit op zo’n 14 m/s wat eveneens niet weinig is. Clustervorming is dus mogelijk al denk ik niet meteen echt echte MCS, daarvoor is de luchtmassa nog niet vochtig en warm genoeg (MCS komen zelden voor onder een TE850 van 50°). Lokale schade is zeer goed mogelijk, vooral dan tgv wateroverlast en hagel rond 2ccm diameter. Echt grote fenomenen verwacht ik niet voorlopig, de BRN-shear bv komt niet hoger dan zo’n 20m²/s².

Vannacht lijkt de onweerachtigheid lang te kunnen aanhouden over delen van NL, met een SI die onder nul blijft en de CONV.LINE die toch steeds aanwezig blijft over centraal-NL. Daarom aanhoudend kans op onweer, deels tot over het oosten van BE. De kansen op organisatie gaan er wel wat uit dan, ook al omdat de shear dan van minder betekenis wordt.

Op Paaszondag blijft de situatie ingewikkeld met vorming van een thermisch laag over NE-FR en een daardoor naar NNE draaiende stroming. Vooral over de westelijke gebieden zal die invloed van zee goed te voelen zijn met zuivere lucht en een stabielere grenslaag. Maar verder landinwaarts, en dus vooral de oostelijke regio’s, lijken opnieuw flink te destabiliseren door opwarming. Door de NNE stroming lijkt er zich een CONV.gebied te ontwikkelen dwars over het binnenland van de BENELUX met dus potentiële triggering van nieuwe buien. Anderzijds lijkt de situatie in de hoogte wat anticyclonaal te zijn met dus tegenwerkende subsidentie. Niettemin verwachten we toch voldoende triggering om enkele onweersbuien te doen ontwikkelen met lokaal opnieuw kans op wat wateroverlast en wat hagel, maar gezien de bescheiden shear niet veel meer.

©Donderkopsite
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 15:15 uur | Bericht #27535
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
11 april 2009, 16:10 uur | Bericht #27540
Jan, het heeft hier gisteravond tussen 19:00 en 22:30 vrijwel continue geonweerd!! Hoezo "Geen onweer in het westen" Noord Holland is toch NoordWEST Nederland of zie ik dat verkeerd?

Wel bijzonder zo vroeg in het jaar, zo heftig.. Als je het niet zou weten zou je denken dat we ergens in Augustus zitten.. We hebben de Lente voor het gemak maar even overgeslagen en hup gelijk de zomer in!

Groet Lots

Heerhugowaard
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 16:31 uur | Bericht #27543
Citaat van lotsofjazz, zaterdag 11 april 2009, 16:10 uur Jan, het heeft hier gisteravond tussen 19:00 en 22:30 vrijwel continue geonweerd!! Hoezo "Geen onweer in het westen" Noord Holland is toch NoordWEST Nederland of zie ik dat verkeerd?

Wel bijzonder zo vroeg in het jaar, zo heftig.. Als je het niet zou weten zou je denken dat we ergens in Augustus zitten.. We hebben de Lente voor het gemak maar even overgeslagen en hup gelijk de zomer in!

Groet Lots

Heerhugowaard


Euh in mijn weerbericht stond duidelijk zuiden, midden en westen gisteren dus ik weet niet waar jij dat gelezen hebt? Even mijn weerbericht van gisteren erneer zetten:

vrijdag 10 april 2009 18:20 uur
door Jan van Ooijen


In het begin van de avond neemt de bewolking vanuit het zuiden toe en kan er in het midden, zuiden en in het westen van het land onweer gaan voorkomen. In het noordoosten lijkt het droog te gaan verlopen. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer 18 graden in het oosten tot zo'n 15 graden in het westen van het land. Vannacht wisselen wolkenvelden en opklaringen elkaar af en lijkt het droog te gaan verlopen, wel kan er lokaal mist voorkomen. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 9 a 10 graden. De wind is zwak tot matig boven land 2-3 bft en het aan de kust staat een matige wind 3-4 bft en komt vanuit het zuidoosten. Morgenvroeg begint mooi met veel zon, later in de middag neemt de kans op onweer toe in het oosten en in het midden van het land. Aan de kust lijkt het droog te gaan verlopen. De temperaturen voor morgen zijn ongeveer 22 graden in het oosten tot zo'n 18 graden in het westen van het land.
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
11 april 2009, 16:36 uur | Bericht #27546
Hopelijk krijgen we hier in het Utrechtse weer net zo'n lekkere portie als gisteravond
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
supercel
Lid
Woonplaats: zuidlaren
Berichten: 339
Lid sinds: 4 jul. 2008
11 april 2009, 16:39 uur | Bericht #27547
hoop hier in drenthe ook weer wat k sta in iedergeval paraat, moet aleen als het er echt komt nog eem mijn ouders overhalen om naar het platteland te rijden .

Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
11 april 2009, 17:43 uur | Bericht #27554
Ik ben erg benieuwd of Gelderland weer in de prijzen gaat vallen.
Gister was het ook raak!
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
11 april 2009, 17:47 uur | Bericht #27555
Citaat van wallcloud, zaterdag 11 april 2009, 16:39 uur hoop hier in drenthe ook weer wat k sta in iedergeval paraat, moet aleen als het er echt komt nog eem mijn ouders overhalen om naar het platteland te rijden .

Moet je een rijbewijs halen man
Ik kan dit seizoen eindelijk zelf naar het veld rijden!


Vanaf hoelaat begint het feestje? | Gewijzigd: 11 april 2009, 17:58 uur, door Mark-Emmen
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2009, 18:07 uur | Bericht #27556
LOC_20090411_1500kjmkkhkhkh.png
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
11 april 2009, 18:55 uur | Bericht #27573
Hé hallo allen, vandaag was het weer een warme dag, maar ook een dag dat ik wel onweer verwacht, ik weet niet echt hoe ik nu kan zien of het gaat onweren maar heeft iemand al een idee of het vandaag gaat komen en waar?
ik vond het trouwens wel benauwd vandaag dus ik verwacht wel iets

Dit is volgens mij niet onder de goede topic geplaatst........ misschien kan de admin het veranderen

Groet
Danielle | Gewijzigd: 11 april 2009, 18:57 uur, door blackidentity
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
11 april 2009, 19:22 uur | Bericht #27576
Als je de KNMI radarbeelden op dit moment bekijkt zitten er onweerscomplexen zuidoost van Limburg die richting noorden tot noordwesten bewegen.Of en hoe lang ze aktief blijven is niet te zeggen,hier in Soest is het nog aangenaam met 20 C maar is het niet echt benauwd meer (vanmiddag was dat wel het geval) dus ik verwacht zelf niet dat het hier gaat komen.
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
11 april 2009, 19:35 uur | Bericht #27579
Op een of andere manier verwacht ik te veel.
Denk dat het niet veel wordt.
Of er moet snel iets ontwikkelen... je weet maar nooit.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 339 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 339, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 20-23 juli 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden