Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, IL; Hamilton, IL; Jefferson, IL; Wayne, IL.

19 Apr 2024 03:29:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallatin, IL; Hamilton, IL; Saline, IL; White, IL; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, IN; Daviess, IN; Greene, IN; Knox, IN; Sullivan, IN; Vigo, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, MO.

19 Apr 2024 03:29:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bollinger, MO.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IL; Coles, IL; Crawford, IL; Cumberland, IL; Jasper, IL.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Edwards, IL; Wabash, IL; White, IL; Gibson, IN; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:16:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lawrence, IL; Richland, IL.

19 Apr 2024 03:16:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCulloch, TX; Mason, TX; San Saba, TX.

19 Apr 2024 03:16:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wayne, MO.

19 Apr 2024 03:16:34

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Effingham, IL; Jasper, IL.

19 Apr 2024 02:47:41

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Macon, IL.

19 Apr 2024 02:47:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, IL; Effingham, IL; Shelby, IL.

19 Apr 2024 02:47:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor De Witt, IL; Macon, IL; Piatt, IL.

19 Apr 2024 02:47:40
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
15 april 2009, 14:16 uur | Bericht #28030
Voor het eerst!

Het jagen op tornado’s is iets wat voor veel mensen geen vanzelfsprekende zaak is. Ook ik had er twee jaar geleden nog niet over durven dromen. Dit jaar gaat daar echter verandering in komen. Samen met een aantal collega-meteorologen vertrek ik binnenkort naar de Verenigde Staten om daar getuige te zijn van extreme onweersbuien en hopelijk ook een echte tornado…


Het ultieme doel van de reis: het spotten van een echte tornado. Hopelijk net zo’n mooi exemplaar als deze uit 2004.

Het was de groep tornadojagers al snel duidelijk dat ik behoorlijk geïnteresseerd was in het chasen. Af en toe vroeg ik ze de oren van het hoofd. Ik wilde zoveel mogelijk details en verhalen horen. Toen mij werd gevraagd of ik mee wilde gaan naar Amerika hoefde ik daar natuurlijk niet lang over na te denken. Sterker nog, zonder nadenken beantwoorde ik de vraag met ‘ja’.

Waarom?
Al van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in extreem weer en dan onweer en hoosachtige verschijnselen in het bijzonder. Iedere keer als er een kans op onweer is, gaat mijn hart sneller kloppen en hoop ik dat het ook mijn omgeving aan zal doen. Het liefst zit ik dan in een donkere woonkamer of op mijn balkon om naar de flitsen te kijken en naar het gedonder te luisteren.


Deze enorme stormwolken staan in ieder geval garant voor stevig onweer.

Ook in Nederland komen windhozen, waterhozen en kleine tornado’s voor. Helaas ben ik hier zelf nog nooit getuige van geweest. Echter, Amerika is ook op dit gebied de overtreffende trap. In het tornadoseizoen is het in tornado-alley vrijwel iedere dag raak. De reden dus om mee te gaan en eindelijk een echte tornado te kunnen zien. Dat laatste is wat mij betreft iets wat je als meteoroloog ook echt gedaan moet hebben.


Onderweg moet je goed naar buiten blijven kijken, want je wil de ontwikkeling van een onschuldige stapelwolk tot een supercell natuurlijk niet missen.

Wie gaan er allemaal?
Al sinds 1996 is er vrijwel ieder jaar een delegatie meteorologen die naar de VS vertrekt om te gaan chasen. Dit jaar is het aantal chasers zo groot dat er is besloten om de groep op te splitsen in twee teams. Op 24 april gaat team 1 per vliegtuig van Schiphol naar Dallas. Dit team bestaat uit Ron Groenland, Arno Paanstra, Coen Verrijn Stuart en Frank Versteegen.

Team 1 wordt op 10 mei afgelost door team 2. Zelf maak ik met Floris Bijlsma, Arno Paanstra, Margot Ribberink en Eric Terpstra deel uit van dit team. Oorspronkelijk was het de bedoeling om op 26 mei terug te keren naar Nederland, maar deze vlucht werd geannuleerd. Hierop is besloten om op 27 mei terug te keren en van de nood een deugd, ofwel een extra Chase-dag te maken.

Relaxed?
Wie denkt dat tornadojagen een ‘relaxte’ bezigheid is, heeft het mis. Al vroeg in de ochtend (soms al 5 uur lokale tijd) dient één van de teamleden om te staan om de briefing voor de andere meteorologen voor te bereiden. Dit betekent weerkaarten downloaden en analyseren. Vervolgens staan rond 8 uur de andere chasers klaar om te horen waar de reis die dag naar toe gaat.


Tornadojagen relaxed? Soms moet er al vroeg worden opgestaan om de ochtendbriefing voor de andere meteorologen voor te bereiden

Daarna is het zo snel mogelijk de spullen inladen om een flink stuk te rijden. Soms moet er per dag een afstand van meer dan 1000 kilometer afgelegd worden. Aan het begin van de middag is er een korte stop. Dan worden de laatste weergegevens opgehaald, een snelle lunch ingekocht, getankt en er is een verplichte plaspauze. Dit alles dient binnen 15 minuten gebeurt te zijn, want op dat moment beginnen de eerste stapelwolken serieuze vormen aan te nemen.


Na de briefing is het snel de bus inladen en vetrekken richting het gebied waar het allemaal gaat gebeuren.

Het echte werk?
Na de korte middagstop begint het echte werk. Dat betekent naar buiten kijken, een klein doelgebied bepalen en de radar- en satellietbeelden in de gaten te houden. Pas in de loop van de avond komt aan al het spektakel (hopelijk met tornado) een eind. Toch houdt het na het avondmaal, waar overigens niet altijd tijd voor is, nog niet op.

’s Avonds worden de weerkaarten voor de volgende dag alvast bekeken en dan moet er soms een lastige keuze gemaakt worden. Soms liggen de buien de volgende dag zover uit de richting dat dit niet in één dat te bereizen is. Dit betekent dat het zoeken van het hotel nog even uitgesteld moet worden en dat er ’s avonds nog een heel stuk gereden moet worden. In het meest ongunstige geval lig je dan pas rond 2 uur ’s nachts eindelijk in een hotelbed.

Enkele belangrijke wijzigingen
Vanaf dit jaar zijn er een paar belangrijke wijzingen voor de Nederlandse tornadojagers. Voorheen stonden wij bekend als DutchTex en later DutchTrex, maar dit jaar is besloten om verder te gaan onder de naam van onze website: tornadojagers. Natuurlijk zullen wij één of twee keer per week deze site weer.nl voorzien van een verhaal met onze belevenissen, maar op de site tornadojagers.nl proberen wij dagelijks een verslag en nieuwe foto’s te plaatsen.


Tot slot is de live-tracker ook nieuw dit jaar. Op een kaart van Google-maps laten we zien waar we ons bevinden. Daarnaast staan op deze kaart radarbeelden, tornadowaarnemingen en tornadokansen.


Maar dat is nog niet alles. Nieuw is de live-tracker. Via een GPS laten we op een kaart van Google Maps zien waar we ons precies bevinden. Verder zijn er op deze kaart radarbeelden, tornadoverwachtingen en tornadowaarnemingen te zien. Ten slotte willen we een webcam op onze voorruit plakken en daarmee iedere minuut een foto uploaden naar de live-tracker. De moeite om ons te volgen dus!

Bronnen: Meteo Consult, Tornadojagers.nl
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 april 2009, 14:22 uur | Bericht #28031
ENORME geluksvogel....... schiet je wel ff een paar mooie plaatjes dan , of een reisverslag??
ben reuzebenieuwd
Waarom deze advertentie?
pietjelol
Lid
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 1511
Lid sinds: 6 apr. 2009
15 april 2009, 14:26 uur | Bericht #28032
ik ben benieuwd.

of ze er nog een paar tegekomen

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
15 april 2009, 14:26 uur | Bericht #28033
Citaat van supercell, woensdag 15 april 2009, 14:22 uur ENORME geluksvogel....... schiet je wel ff een paar mooie plaatjes dan , of een reisverslag??
ben reuzebenieuwd


Euh dat ben ik niet hoor Dat is het verhaal van MC. Whahaha
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
15 april 2009, 14:28 uur | Bericht #28034
Ik heb me al geabonneerd (follower) op hun Twitter
dat gaat nog leuk worden!
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
15 april 2009, 14:51 uur | Bericht #28035
Heb het stukje ook gelezen op weer.nl
Lijkt mij ook wel wat!

Mensen die denken echt dat het over Jan gaat
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 april 2009, 14:57 uur | Bericht #28036
aha, ja dat was me niet echt duidelijk, tot ik de bronvermelding zag.
maarja , vergissing is menselijk toch.....?
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
15 april 2009, 15:01 uur | Bericht #28037
Citaat van supercell, woensdag 15 april 2009, 14:57 uur aha, ja dat was me niet echt duidelijk, tot ik de bronvermelding zag.
maarja , vergissing is menselijk toch.....?


Maar wel grappig..
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
15 april 2009, 15:03 uur | Bericht #28038
Als ze tegen mij zeggen dat ik morgen mee mag twijfel ik er geen moment aan
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 april 2009, 15:06 uur | Bericht #28039
nee, dat zou mijn reactie ook zijn ja......... machtig!!
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
15 april 2009, 16:35 uur | Bericht #28049
Lijkt me wel heel gaaf om zoiets te mogen mee maken.
Ik was in 2001 in Costa Rica en daar ging toen ook een orkaan overheen, was heel bijzonder.
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
15 april 2009, 16:55 uur | Bericht #28053
Mag ik mee..... ?
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
15 april 2009, 21:34 uur | Bericht #28090
dacht toch ook echt dat het om jou ging Jan!!!

ene kant was ik stront jaloers dat je je wens nu al in vervulling kon laten gaan , andere kant vindt ik het weer jammer dat je niet gaat, had je het van harte gegund!!!

eerst ff de kleine, dan ff sparen

groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 171 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 171, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden