Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
snipah
Lid
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 27 apr. 2009
5 mei 2009, 09:42 uur | Bericht #2537
Ik ben benieuwd om te horen hoe en waar jullie je foto’s maken.

En met name het hoe benieuwd mij het meest.

Ikzelf heb altijd te kampen met situaties waarin er mooie stekken zijn maar door hagel wind en regen geen opties zijn om te fotograferen.
Vanuit de auto vaak ook niet vanwege het geweld waarmee de hemel leeg loopt.
Regent het wat minder en zou je vanuit de wagen kunnen schieten, heb ik weer last van slagregen.

En zo is het iedere keer iets.

Hoe doen jullie het?

Gebruiken jullie schuiplekken enz?
Gebruik van zonnekappen?

Al dat soort zaken.

En zijn er mensen die remote shooten bijvoorbeeld met een laptop in de wagen. Waarbij de camera een vaste opstelling buiten de auto heeft al dan niet?

Vertel vertel..
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
5 mei 2009, 12:29 uur | Bericht #2494
Zorgen dat je niet in de neerslag zit, maar toch een goed zicht hebt op de bui. Als het dan begint te regenen kun je nog altijd in de auto gaan zitten.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
5 mei 2009, 15:10 uur | Bericht #1398
snipah,

1 van me cams is met lens spatwaterdicht, dees gebruik ik het meest.
daarnaast heb ik een andere camera in een waterdichte behuizing liggen, die via remote gaat ( dit was een prototype van de behuizing )





ik heb nog geen rijbewijs dus casen doe ik nog niet.
als ik in limburg ben , dan fiets ik altijd een stukje voor een landschap, ik gebruik zowiezo altijd dan me zonnekap, als ik naar de horizon fotografeer, om evt wat spetters van boven niet op de lens te krijgen, dit zie je zeker terug op je foto.
daarnaast achter een raam vandaan fotograferen of met een UV filter kan ook reflecties opleveren of effecten.


en thuis locatie doe ik meestal uit me slaapkamer raam, en soms ga ik naar het strand..
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Woonplaats:
Berichten: 129
Lid sinds: 23 okt. 2008
5 mei 2009, 15:39 uur | Bericht #1400
heheh de geheimen van het vak wil je weten dus....

voor 50euri vertel ik je alles
mdb
Lid
Woonplaats: rijswijk (z-h)
Berichten: 301
Lid sinds: 27 jul. 2006
5 mei 2009, 22:32 uur | Bericht #1328
Citaat van Stormchazer, dinsdag 5 mei 2009, 14:39 uur heheh de geheimen van het vak wil je weten dus....

voor 50euri vertel ik je alles

mmm moet dat nu geld vraagen ik krijg +- nog 100 van jou ?
zekker vergeeten he ?
snipah
Lid
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 27 apr. 2009
6 mei 2009, 11:40 uur | Bericht #1284
Altijd het proberen waard natuurlijk maar dan doneer ik ze liever aan de tank van mijn rallye, die helpt mij ook wel een droge plek te vinden, en is nog leuker ook.

Inderdaad is het een optie om de regen voor te blijven of uit te rijden, maar dan heb ik meteen een vraag. Hoe groot is een regen gebied gemiddeld of is dit moeilijk te zeggen? Het zal wel afhankelijk zijn van waar we mee te maken hebben maar ik neem aan dat er voor de gemiddelde Nederlandse onweersbui wel een gemiddelde te noemen is?

Tevens is bij ons ook het volgende ook het geval..
Ons dorpje ligt tussen de maas en een bosrand ( heuvel/wal) en vaak is het zo dat het onweer niet over 1 van beiden heen komt of ertussen blijft hangen.
Heuvel is het groene bij de text nordrein westfalen en loopt kilometers beide kanten op
Maas is blauw met stippellijn erin (onder)

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=mil...mp;t=h&z=14



Hier zitten wel een paar mooie spots ( daar waar limburg staat bij de grens) ( en ter hoogte van de stippellijn langs de grens richting grafwegen) om te fotograferen (schitterende uitzichten en vergezichten) maar vaak regent het dat het niet meer leuk is.

Toch wil ik hier nog eens een poging wagen. Maar gezien de regen zal ik creatief moeten zijn. Vandaar deze vraag eigenlijk.

Ik ga eens een flinke zonnekap halen voor de kitlens, tegen regen en slag regen.
En ik denk maar iets van een box gaan bouwen of overkapping voor de camera en statief om deze toch uit de regen te houden.
Vond de box hierboven wel mooi iets, maar ik betwijfel of dat practisch is met een spiegelreflex, ivm vele instellingen en focus en dergelijke.

Misschien is er zelfs iets al een mini party tent om camera en statief onder te plaatsen?

Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
6 mei 2009, 13:19 uur | Bericht #1270
Tjah.. party tent geeft denk ik geen goeie beschutting, meestal heb je met onweersbuien ook nog te maken met wind en zo'n party tent vliegt makkelijk weg
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
6 mei 2009, 14:12 uur | Bericht #1253
Citaat van Sietse, woensdag 6 mei 2009, 13:19 uur Tjah.. party tent geeft denk ik geen goeie beschutting, meestal heb je met onweersbuien ook nog te maken met wind en zo'n party tent vliegt makkelijk weg

Moet ik denken aan een familieweekend paar jaar terug.
Hoppa daar vloog de tent, iedereen hing aan een paal
pipo
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 213
Lid sinds: 10 apr. 2009
6 mei 2009, 14:55 uur | Bericht #1215
kijk eens op de website van cameranu.nl >accesoires>rainsleeves>jjc.
of bij konijnenberg.nl>fotocamera accesoires>raincovers>stormjacket.
Ik heb er geen ervaring mee.
ík gebruik een grote pedaal-emmerzak waar ik een gat in knip voor de lens met uv filter en
zet deze vast met de zonnekap, de kamera staat op het balkon op statief en dus niet in de slagregen
maar word wel nat door regen nevel. verder een afstandbediening met ruim 2 meter snoer
en ik sta droog binnen. | Gewijzigd: 6 mei 2009, 15:46 uur, door pipo
snipah
Lid
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 27 apr. 2009
6 mei 2009, 16:48 uur | Bericht #639
@ rick 55

Dat is natuurlijk ook een optie om het zo te doen of eens te proberen in elk geval.

Die UV filter wat je zegt heb je daar ook echt profijt van?
pipo
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 213
Lid sinds: 10 apr. 2009
6 mei 2009, 17:26 uur | Bericht #469
snipah,

voor mij is de bescherming van een objectief of - in het gewoon nederlands een lens - erg belangrijk.
een lens kan al gauw een paar honderd euro kosten en een uv filter een paar tientjes.
alles wat de lens niet raakt kan de lens ook niet beschadigen en een beschadigde lens blijft een beschadigde lens.
en een lens kan al een kras(je) oplopen door een druppeltje met een doekje droog te wrijven, of je beschadigd de coating op de lens of de coating en het glas.
Dat noem ik profijt hebben van een uv filter, ze zitten op al mijn lensen.
het gebruik van een pedaal emmer zak werkt bij mij op het balkon maar in een stortbui kan ik je niets gaganderen. | Gewijzigd: 6 mei 2009, 18:28 uur, door pipo
snipah
Lid
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 27 apr. 2009
7 mei 2009, 09:36 uur | Bericht #1921
duidelijk, jij gebruikt dus eigenlijk je uv filter als transparante lensdop.

ik dacht dat je het misschien gebruikte vanwege het resultaat in je foto's.
ik ben op de hoogte van de kosten van objectieven, die zijn vaak pittig.
maar ik durf hier bij wijze van test de kitlens wel aan te offeren, zit toch te azen op een grotere groothoek of fish eye.

tele objectieven zou ik de gok ook niet mee willen nemen. helemaal niet als het L lenzen of lenzen met IS zijn.

maar ik heb gister mijn RF remote getest en die heeft op meer dan 20 meter nog bereik. dus ik wacht vrijdag de 8e even af voor een mooie test.

bedankt in elk geval



Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
7 mei 2009, 10:57 uur | Bericht #1156
ik zal wat pics posten als je goedkope uv filters gebruikt.
halo's en ongewenste reflecties zijn het gevolg.
dus ipv 30 euro voor een uv filter betaal ik rond de 80/90 euro voor een uv filter.
bij me dure lenzen ga ik er ook niet om zeuren, maar tijdens onweer fotografeer ik tog zonder uv filter.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
snipah
Lid
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 27 apr. 2009
7 mei 2009, 12:02 uur | Bericht #1057
graag, is altijd goed voor de beeld vorming.
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
9 mei 2009, 00:06 uur | Bericht #3168
hier wat pics, allemaal 30 sec belichtingen,iso 500, F32 ingezoomde pics zijn 200mm uitgezoomde pics 95mm
lens is een 70-200 2,8 IS L van canon cam= eos 40D
pics niet bewerkt, alleen kleiner gemaakt naar 800pix breed.

Filter is een goedkope (35 eurie ) Tiffen in mijn geval 77mm UV protector, filter heb ik een tijdje geleden gratis gekregen bij een vorige lens.

uitgezoomd met filter:


uitgezoomd zonder filter:


ingezoomd met filter:


ingezoomd zonder filter:


bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
snipah
Lid
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 27 apr. 2009
12 mei 2009, 13:18 uur | Bericht #4396
lijkt me duidelijk dit. had het ook nog nooit zo duidelijk gezien als met deze afbeeldingen.

onder welke omstandigheden heb je wel profijt van zo'n filter? zonnige felle dagen?

want ik zie dat hij bij nacht meer schade aanricht als goed doet.
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
12 mei 2009, 15:47 uur | Bericht #3929
het duurdere filter heb ik hier geen last van, die zit er eigenlijk altijd op, zoals Rick zegt.
lens is een duur stukkie materiaal, mijn goedkoopste lens is 660 euro en dan wil ik maar al te graag dat het lens element netjes blijft.
dus, zit er altijd op, maar tijdens onweer fotografie zit hij er gewoon niet op.

en daarnaast is het schoonmaken meestal wel een makkie.
ik zorg ervoor dat de lens droog is, dan met perslucht ( uit een busje ) over de lens, dan met optiekreinegings middel en een zeer zacht doekje eroverheen ( doekje is van me telescoop, dus is zowiezo wel een goed doekje.

daarnaast gebruik ik soms wel andere filters tijdens onweer fotografie ( grijsverloop filter )
hiermee zorg je dat je een bepaald stuk, of heel je beeld een aantal stoppen belichting minder heb, ideaal als je vanuit een slaapkamer fotografeerd met straatlantaarns endergelijk ( die zijn dan donkerder, waardoor je in sommige gevallen dus een langere belichting kunt gebruiken )

kzal met het goedkope filter ook nog wat pics overdag voor je schieten ( maar normaal zonder filter, in de buurt van een heldere bron kan ook flare effecten opleveren )
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
pipo
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 213
Lid sinds: 10 apr. 2009
12 mei 2009, 17:16 uur | Bericht #3848
In de fotografie wereld heb je twee kampen: VOOR een UV filter ( ter bescherming ) en TEGEN een UV filter ( ter bescherming ) Je kunt hierover lezen op diverse fotowebsite forums.
Ik vind dat je zelf die keus moet maken, zoals Erwin al aan geeft, heb je een duur stuk glas (lens / objectief) op je camera zitten en er komt zonder bescherming WEL een kras op dan kan je er doorgaans niet veel mee doen.
Ik moet behoorlijk sparen voor een goed stuk glas, dus bescherm ik het met een B&W UV filter.

O ja gebruik nooit 2 filters op elkaar dat geeft zeker vertekening!

groet.
rverhag
Lid
Woonplaats: Oost Souburg
Berichten: 108
Lid sinds: 1 aug. 2008
14 mei 2009, 21:32 uur | Bericht #6108
Voor wat het waard is.

Ik heb vorig jaar in de zomervakantie wat in elkaar geknutseld. Gewoon zo'n plastic doosje wat je bij de Blokker kan kopen. (paar euro). Verder het glaasje van een kapotte bouw/tuinlamp (zo'n halogeenstraler) en een oud snijplankje om een frame te maken voor het glaasje vast te houden.

Omdat alles kunststof is, is een lijmpistool hier prima te gebruiken. Alles plakt prima aan elkaar en de naden kan je nog waterdicht afsluiten ook.

Al het plastic heb ik gesneden met een stanleymes maar let wel op dat je van je af snijdt. Bij het snijden in kunsstof schiet je nogal eens uit.

Op het deksel nog wat oude lamellen geplakt om nog meer "afdak"

Afgelopen winter vond ik op de milieustraat in de metaalcontainer nog twee oude statieven. Mag je eigenlijk niet meenemen maar kon deze kans toch echt niet laten gaan. Zat geen standaard bevestiging op maar met wat hoekstaaltjes kon ik mijn regendoos prima vastzetten.

Nu heb ik dus de camera in een regendoos naast de auto (of op het dak) terwijl ik veilig binnen zit.

grtz,

Ronald

DSCF0346.jpgDSCF0361.jpgDSCF0376.jpg | Gewijzigd: 14 mei 2009, 21:41 uur, door rverhag
Top
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 26 mei. 2009
26 mei 2009, 20:39 uur | Bericht #30906
Citaat van Ronald VhR, donderdag 14 mei 2009, 20:32 uur Voor wat het waard is.

Ik heb vorig jaar in de zomervakantie wat in elkaar geknutseld. Gewoon zo'n plastic doosje wat je bij de Blokker kan kopen. (paar euro). Verder het glaasje van een kapotte bouw/tuinlamp (zo'n halogeenstraler) en een oud snijplankje om een frame te maken voor het glaasje vast te houden.

Omdat alles kunststof is, is een lijmpistool hier prima te gebruiken. Alles plakt prima aan elkaar en de naden kan je nog waterdicht afsluiten ook.

Al het plastic heb ik gesneden met een stanleymes maar let wel op dat je van je af snijdt. Bij het snijden in kunsstof schiet je nogal eens uit.

Op het deksel nog wat oude lamellen geplakt om nog meer "afdak"

Afgelopen winter vond ik op de milieustraat in de metaalcontainer nog twee oude statieven. Mag je eigenlijk niet meenemen maar kon deze kans toch echt niet laten gaan. Zat geen standaard bevestiging op maar met wat hoekstaaltjes kon ik mijn regendoos prima vastzetten.

Nu heb ik dus de camera in een regendoos naast de auto (of op het dak) terwijl ik veilig binnen zit.

grtz,

Ronald


Ik zou ook eens mooie foto's willen maken van onweer. Heb best een aardige camera die dat kan, maar: het moet wel eigenlijk constant weerlichten met van die vertakkingen. Zijn de intervallen te groot, dan mis je meestal HET moment. Met film net zo: altijd als de camera even op pauze gaat, is daar HET moment. Ik stond te filmen op 26 mei 2009, maar de intervallen tussen de flitsen waren te groot. Tenzij je de camera gewoon laat draaien, maar dan worden de 'loze' delen te lang.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 106 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 106, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen van 25 en 26 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden