Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 juni 2009, 15:05 uur | Bericht #31717
Blikseminslag meest waarschijnlijke oorzaak

De maandag verdwenen Airbus A330-200 is waarschijnlijk in een hevige storm boven de Atlantische Oceaan door bliksem getroffen. Dit zei communicatiedirecteur François Brouse van de getroffen luchtvaartmaatschappij Air France maandag. Eerder liet Air France weten dat het laatste contact met het vliegtuig na ruim vier uur vliegtijd om 04.14 uur was. De automatische boodschap vanuit het toestel was dat er kortsluiting was en dat belangrijke onderdelen niet meer functioneerden.

De topman van Air France-KLM, Pierre-Henri Gourgeon, zei op een persconferentie dat ,,we waarschijnlijk voor een vliegramp staan''. Hij beklemtoonde dat het om een nieuw toestel ging met een ervaren bemanning.

Bron: De Pers
kurgen
Lid
Woonplaats: hoofddorp
Berichten: 190
Lid sinds: 5 nov. 2007
1 juni 2009, 15:20 uur | Bericht #31719
Zo HEY! Nog mensen aan boord?
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: heerlen
Berichten: 162
Lid sinds: 7 jun. 2007
1 juni 2009, 15:33 uur | Bericht #31722
wat ik heb meegekregen op het nieuws en in de krant waren er 228 mensen aan boord waaronder 12 bemaningsleden ik vindt het maar erg heftig wat er gebeurt is
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
1 juni 2009, 15:33 uur | Bericht #31723
Ja over de 200 mensen waren er aanboord. Of er Nederlanders bij zitten is nog onbekend.
boeskool
Lid
Woonplaats: Oldenzaal, Twente
Berichten: 523
Lid sinds: 11 jun. 2007
1 juni 2009, 15:53 uur | Bericht #31725
triest
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
1 juni 2009, 21:59 uur | Bericht #31815
Zeker triest.
Op nu.nl gelezen dat er een Nederlandse man aan boord was...
erik1979
Lid
Woonplaats: Oeffelt (noord Brabant)
Berichten: 318
Lid sinds: 29 aug. 2006
1 juni 2009, 23:22 uur | Bericht #31826
Snap het niet,vliegtuigen worden toch wel vaker door de bliksem getroffen????
zie deze link......
http://www.youtube.com/watch?v=eX6Xk0DRVvE...feature=related en bij 0.39 seconden is het raak....!!!!
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
1 juni 2009, 23:26 uur | Bericht #31827
Citaat van Khim, maandag 1 juni 2009, 19:59 uur Zeker triest.
Op nu.nl gelezen dat er een Nederlandse man aan boord was...


sorry dat ik het moet zeggen maar waarom zou de dood van een Nederlander erger zijn dan die van een ander mens.
ik vind het erg voor alle 228 inzittenden en hun nabestaanden, ongeacht hun nationaliteit.
erik1979
Lid
Woonplaats: Oeffelt (noord Brabant)
Berichten: 318
Lid sinds: 29 aug. 2006
1 juni 2009, 23:30 uur | Bericht #31829
Citaat van stef-c, maandag 1 juni 2009, 22:26 uur sorry dat ik het moet zeggen maar waarom zou de dood van een Nederlander erger zijn dan die van een ander mens.
ik vind het erg voor alle 228 inzittenden en hun nabestaanden, ongeacht hun nationaliteit.


Dat zegt Khim toch ook niet..! het is zeker triest van alle mensen, ze zegt er alleen bij dat er ook 1 Nederlander bij betrokken is.
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
1 juni 2009, 23:56 uur | Bericht #31833
Ik dacht dat je veilig was in een vliegtuig bij een blikseminslag. De zogenaamde kooi van Faraday...
Zou eerder denken aan zware turbulentie... maar ja het zijn maar gissingen. Ik hoop dat ze het vliegtuig snel kunnen localiseren zodat men kan onderzoeken hoe het vliegtuig is kunnen crashen.
Vreselijk nieuws voor de nabestaanden...
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
2 juni 2009, 08:57 uur | Bericht #31845
Neergestorte Airbus Air France mogelijk gevonden in oceaan


Het vermiste vliegtuig

De verdwenen Airbus A330 van Air France die met 216 passagiers van Brazilië onderweg was naar Frankrijk, is mogelijk gelokaliseerd in de Atlantische Oceaan. Piloten van een Braziliaans TAM-toestel dat onderweg was van Europa naar Brazilië hebben "oranje vlekken" gezien in de oceaan, zo'n 40 minuten nadat de Airbus van de radar was verdwenen. Ze zagen de vlekken zo'n 1.300 km van het eiland Fernando de Noronha, dat zelf ongeveer 350 km van de Braziliaanse kust ligt.

Bliksem
De Airbus was eergisteravond om 19 uur (plaatselijke tijd) opgestegen in Rio de Janeiro en moest gisterochtend om 11.10 uur landen op de luchthaven Roissy-Charles de Gaulle in Parijs. Het toestel heeft nog een automatische boodschap gestuurd waarin er sprake is van een panne van het elektrisch circuit. Dat gebeurde op het moment dat het vliegtuig een onweerachtig gebied doorkruiste met zware turbulentie. Volgens de directeur communicatie van de Franse luchtvaartmaatschappij is het toestel allicht neergebliksemd.

lees meer...

©Hln | Gewijzigd: 3 februari 2017, 09:08 uur, door Joyce.s
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
2 juni 2009, 09:00 uur | Bericht #31846
'Brandende brokstukken toestel Air France gezien'

Piloten van luchtvaartmaatschappij TAM Linhas Aéreas hebben volgens de Braziliaanse luchtmacht in de buurt van Senegal brokstukken van het neergestorte vliegtuig van Air France gezien. Dat heeft de Braziliaanse vicepresident José Alencar bekendgemaakt. De piloten, die onderweg waren van Europa naar Brazilië, zagen ‘iets in brand’ staan in de Atlantische Oceaan.

UPDATE: In de Atlantische Oceaan zijn brokstukken gevonden op de plek waar vermoedelijk het toestel AIF447 van Air France is neergestort.

©Elsevier | Gewijzigd: 2 juni 2009, 12:49 uur, door talkyr86
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
2 juni 2009, 09:35 uur | Bericht #31849
Heb 't zelf ook eens meegemaakt dat het vliegtuig waar ik in zat door de bliksem is getroffen. Dit gebeurde op 3 december 2007, rond tien over zeven. Liep gelukkig allemaal goed af, was wel een klap zeg!

Toch gaat het blijkbaar niet altijd goed.. Zoals nu.. Triest voor al die mensen aan boord.
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
2 juni 2009, 09:58 uur | Bericht #31851
Citaat van erik1979, maandag 1 juni 2009, 21:30 uur Dat zegt Khim toch ook niet..! het is zeker triest van alle mensen, ze zegt er alleen bij dat er ook 1 Nederlander bij betrokken is.

Dat bedoelde ik dus ook, voor alle mensen is het triest en er zat 1 Nederlander bij dat wilde ik er maar mee zeggen. Dus goed lezen voordat je commentaar geeft Stef-c.
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
2 juni 2009, 12:41 uur | Bericht #31867
Citaat van Khim, dinsdag 2 juni 2009, 8:58 uur Dat bedoelde ik dus ook, voor alle mensen is het triest en er zat 1 Nederlander bij dat wilde ik er maar mee zeggen. Dus goed lezen voordat je commentaar geeft Stef-c.

Pardon? Ik mag toch mijn eigen mening hebben of niet? Als jij dat gelijk als een persoonlijke aanval ziet dan sorry maar ik snap gewoon niet waarom (in het algemeen!!!) er altijd bijzonder bij vermeld moet worden dat er zoveel aantallen Nederlanders bij betrokken zijn.
Net wat ik zei, ik vind het leven van ieder mens belangrijk, ongeacht de nationaliteit, dat is gewoon mijn mening.
En ik ga ervan uit dat een ieder recht heeft op z'n eigen mening.
Ik geef geen commentaar, ik zeg gewoon zoals ik het zie en als je het daar niet mee eens bent, jammer dan, maar ga mij gelijk niet neersabelen als de boeman die jou aanvalt want dat deed ik totaal niet.
En als jij goed leest voordat je commentaar geeft dan lees je ook dat mijn eerste woorden zijn sorry dat ik het zeg oftewel ik wil in het algemeen even mijn mening hierover kwijt zonder iemand af te willen zeiken.
kurgen
Lid
Woonplaats: hoofddorp
Berichten: 190
Lid sinds: 5 nov. 2007
2 juni 2009, 16:11 uur | Bericht #31883
jammer genoeg kan ik op flashearth.com niets vinden... die gebruiken de dagelijkse foto's van nasa JPL maar kan niet echt iets vinden...
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
2 juni 2009, 17:10 uur | Bericht #31887
natuurlijk is iedereen vrij van menings uitting stef.

ik denk alleen dat hoe khim het neergezet heeft net effe anders klinkt als bedoeld word.
dus neem het niet te persoonlijk op met de reactie die khim daarna gaf.

maar mijn visie is dat jullie beide het effe verkeerd hadden
rustig aan met dit mooie weer.

tis uitterraad zonde van alle inzittende, don't mess with mother nature blijkt maar weer eens.


Citaat van stef-c, dinsdag 2 juni 2009, 12:41 uur Pardon? Ik mag toch mijn eigen mening hebben of niet? Als jij dat gelijk als een persoonlijke aanval ziet dan sorry maar ik snap gewoon niet waarom (IN HET ALGEMEEN!!!) er altijd bijzonder bij vermeld moet worden dat er zoveel aantallen Nederlanders bij betrokken zijn.
Net wat ik zei, ik vind het leven van ieder mens belangrijk, ongeacht de nationaliteit, dat is gewoon mijn mening.
En ik ga ervan uit dat een ieder recht heeft op z'n eigen mening.
Ik geef geen commentaar, ik zeg gewoon zoals ik het zie en als je het daar niet mee eens bent, jammer dan, maar ga mij gelijk niet neersabelen als de boeman die jou aanvalt want dat deed ik totaal niet.
En als jij goed leest voordat je commentaar geeft dan lees je ook dat mijn eerste woorden zijn SORRY DAT IK HET ZEG oftewel ik wil in het algemeen even mijn mening hierover kwijt zonder iemand af te willen zeiken.

bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Amarpilot
Lid
Woonplaats: Cockpit
Berichten: 377
Lid sinds: 1 nov. 2006
2 juni 2009, 17:22 uur | Bericht #31894
Right, bliksem? Ik denk dat dat zeker niet de enigste oorzaak is. En ik wil eventjes duidelijk zeggen: Speculeren mag en kan maar meestal is het een verkeerde verklaring. Kijk maar naar de Turkish Airlines crash op Schiphol, dat ging zo:

Geen kerosine --> Slecht zicht --> etc etc. Maar uiteindelijk bleek het een menselijke fout te zijn veroorzaakt door een defecte instrument.

Om terug te gaan naar de AF crash moeten we even naar de feiten kijken. Het toestel heeft een automatisch signaal afgegeven dat er kortsluiting was. Dit zou inderdaad door bliksem veroorzaakt kunnen zijn. Het is bekend dat het vliegtuig te maken had met zware turbulentie. (een kist zou hier goed tegen moet kunnen) Maar, de brokstukken die onlangs gevonden zijn liggen 60 km uit elkaar. (Nu begint het speculeren) Dit zou kunnen betekenen dat in de lucht onderdelen van elkaar zijn gescheiden. Misschien dat door een combinatie van factoren, blikseminslag, en zware turbulentie het vliegtuig in de lucht is opengebroken waardoor het oncontroleerbaar in de zee is gestort.

(Ik wil even terug refereren naar een crash in Amerika. Daar is een Airbus A300 neergestort omdat het in turbulentie terechtkwam van een vorig zwaarder toestel. De piloot overcorrigeerde waardoor het roer onder zulke grote krachten kwam te staan dat het afbrak en het toestel oncontroleerbaar naar beneden is gestort)

Misschien dat er een kern van deze situatie in de desbetreffende Air France crash zit.

Goed, dat was mijn (vroege)analyse en ik wil hierbij ook mijn medeleven betuigen naar iedereen aan boord. Hopelijk kunnen we leren van deze crash en in de toekomst dergelijke situaties voorkomen. Dat is het meeste en beste wat wij kunnen doen.

Amar | Gewijzigd: 2 juni 2009, 17:31 uur, door Amarpilot
2 x PH-BXA| BXB |BXC| 2 x BXD | BXE | BXF | BXG | BXR | BXN | OFB | BDT | BGB | BGD | BTD| BPB | 2x BXS | KZH ------------------Turkish Airlines: 2 x TC-JRC (Jumpseat flight) | 2 x photoshoot flight with PH-KMR | AF A380 2 x F-HPJB------------------Other flights: Korean Air: HL7538 & HL7539 | 2 x Martinair MD11: PH-MCT | 2 X KLM 743 PH-BUW | 1 x Air Anatolia A300 TC-GTA |1 x Air Anatolia 738 TC-ANL | 2 x Air Holland 734 |------------------Total number of flights: 36.
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
2 juni 2009, 18:22 uur | Bericht #31901
Citaat van stef-c, dinsdag 2 juni 2009, 11:41 uur Pardon? Ik mag toch mijn eigen mening hebben of niet? Als jij dat gelijk als een persoonlijke aanval ziet dan sorry maar ik snap gewoon niet waarom (IN HET ALGEMEEN!!!) er altijd bijzonder bij vermeld moet worden dat er zoveel aantallen Nederlanders bij betrokken zijn.
Net wat ik zei, ik vind het leven van ieder mens belangrijk, ongeacht de nationaliteit, dat is gewoon mijn mening.
En ik ga ervan uit dat een ieder recht heeft op z'n eigen mening.
Ik geef geen commentaar, ik zeg gewoon zoals ik het zie en als je het daar niet mee eens bent, jammer dan, maar ga mij gelijk niet neersabelen als de boeman die jou aanvalt want dat deed ik totaal niet.
En als jij goed leest voordat je commentaar geeft dan lees je ook dat mijn eerste woorden zijn SORRY DAT IK HET ZEG oftewel ik wil in het algemeen even mijn mening hierover kwijt zonder iemand af te willen zeiken.


Bla bla bla, we wijken af en ik vraag je dan ook om mij een privé mail te sturen. Zetten we het daar even voort.
Edit:
Ik denk dat we elkaar beide verkeerd hebben begrepen. Sorry voor het ongemak. Vind dit wel een vervelende situatie. | Gewijzigd: 2 juni 2009, 18:58 uur, door Khim
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
3 juni 2009, 13:51 uur | Bericht #31971
Vondst brokstukken Air France-toestel bevestigd

Frankrijk heeft woensdag bevestigd dat de brokstukken die ten noorden van Fernando de Noronha zijn aangetroffen toebehoren aan de Airbus van Air France-die maandag boven de Atlantische Oceaan verongelukte.



Een Franse legerwoordvoerder zei woensdag dat de onderdelen 'overeenkomen met het vliegtuig' van Air France. De Franse marine bereidde zich woensdag voor op de berging van de brokstukken die dinsdag zo'n 650 kilometer ten noorden van de eilandengroep Fernando de Noronha werden ontdekt door Braziliaanse piloten. Op twee plaatsen, ongeveer zestig kilometer uit elkaar, werden onder andere een vliegtuigstoel, een oranje boei en olievlekken waargenomen.
meer...

©Het Nieuwsblad
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 269 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 269, lezen 14 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden