Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Mobile, AL.

14 May 2024 07:32:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Medina, TX; Uvalde, TX; Zavala, TX.

14 May 2024 07:32:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Uvalde, TX; Zavala, TX.

14 May 2024 07:32:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kinney, TX; Uvalde, TX.

14 May 2024 07:32:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Medina, TX.

14 May 2024 07:32:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Escambia, AL; Escambia, FL; Santa Rosa, FL.

14 May 2024 07:32:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, AL; Greene, MS; Wayne, MS.

14 May 2024 06:37:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Orleans, LA; St. Tammany, LA; Hancock, MS.

14 May 2024 04:19:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, TX.

14 May 2024 03:47:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Desha, AR; Drew, AR.

14 May 2024 03:46:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Tammany, LA; Washington, LA.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Warren, MO.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jim Hogg, TX; Starr, TX.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wright, MO.

14 May 2024 03:36:30
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 juni 2009, 15:41 uur | Bericht #32264
Noodweer in Europa

In Europa komt extreem weer geregeld voor. Zeker in het zomerhalfjaar. Eigenlijk gaat er geen dag voorbij waarop het niet op tenminste 1 plaats tot zwaar weer komt, in de vorm van hagel, onweer, extreme regenval, storm of zelfs tornado’s.

Vanwege de enorme vlucht die het gebruik van digitale technieken heeft genomen, zijn berichten over lokaal noodweer ook snel na de gebeurtenis in detail bekend. Kompleet met foto’s en filmpjes. Via met name internetfora van weergeïnteresseerde mensen zijn deze gebeurtenissen goed te volgen. Zo kan men bijvoorbeeld via weerwoord berichten over Nederland en België, maar ook van andere delen van de wereld uitpluizen. Vaak met directe links naar beelden van extreme weersverschijnselen. In Duitsland staan vaak uitgebreide chase-verslagen van Duitse stormjagers op het forum van wetterzentrale.


Opkomend noodweer, 25 mei, Steyn v. Antwerpen

Hoewel de frequentie van zware onweersbuien, waaronder supercells, het in Europa niet haalt bij de situatie in de Verenigde Staten, kunnen we toch met zekerheid vaststellen dat de supercell ook in Europa zeer regelmatig voorkomt. In Amerika is de forcering die nodig is om een supercell te veroorzaken, vaak wel sterker in vergelijking met de omstandigheden waarbij een Europese supercell ontstaat. Maar aan bepaalde voorwaarden moet altijd worden voldaan, wil een volwaardige supercell (roterende onweersbui) tot ontwikkeling kunnen komen. Deze voorwaarden betreffen in de eerste plaats de onstabiliteit van de atmosfeer en het windprofiel in de hele troposfeer, vanaf de grond tot aan de tropopauze. Daarnaast moet er voldoende vocht aanwezig zijn, want opstijgende onstabiele lucht moet wel het condensatieniveau kunnen bereiken. Anders vormen zich überhaupt geen buienwolken, laat staan een supercell.


Bliksem 25/26 mei, Maurice Toet

Gisteren waren de omstandigheden voor de supercell gunstig in het noorden van Italië en tevens in de noordelijke Balkan. Dit zijn sowieso vrij gunstige gebieden voor zware onweersbuien. Maar gisteren stond er bovendien een sterke zuidwestenwind op grotere hoogte in de atmosfeer. En de lucht was zeer zeker onstabiel. Inderdaad kwamen de zware buien er tot ontwikkeling. Een supercell in het noordoosten van Italië produceerde nabij Veneto, in het district Treviso, een vrij krachtige tornado. Twintig mensen raakten gewond. Veel huizen werden zwaar beschadigd. Bomen knapten in grote getale af als luciferhoutjes. Dit soort waarnemingen worden verzameld op de site van de organisatie ESSL, estofex.


Hagel, 25 mei 2009, Andre langenberg

Hier kunnen we ook lezen, dat zware buien met extreme hagel hebben huis gehouden in Kosovo. Hagelstenen tot 6 cm zijn er waargenomen. Vanwege de atmosferische omstandigheden kunnen we er ook hier vanuit gaan dat een supercell de boosdoener is geweest. Afgelopen week kwam ook een krachtige tornado nabij Moskou in het nieuws. Ook daar werd royaal voldaan aan de voorwaarden die nodig zijn voor een supercell. De vorige maand, mei, zijn er overigens ook in Duitsland vrij veel situaties geweest met supercells. In een zo een situatie, 21 mei, kwam het tot een opvallend grote tornado in Mecklenburg (voormalig oost Duitsland). De beelden zijn te zien op: youtube. Voor zover bekend heeft de tornado niet tot persoonlijke ongelukken geleid. De beelden lijken sprekend op een grote tornado die ik zelf heb meegemaakt in de Amerikaanse staat Iowa. Wat extreem weer betreft was het de afgelopen 24 uur ook weer eens raak in Locarno, waar 156 millimeter kon worden afgetapt. Extreem was de regen ook in het zuiden van Engeland, waar de plaats Liscombe met een waarneming kwam van 72 millimeter. In ons land wordt deze week wisselvallig weer verwacht. Er zullen geregeld buien vallen, maar aan de voorwaarden voor een supercell wordt niet voldaan.

©Meteo-Consult
pipo
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 213
Lid sinds: 10 apr. 2009
7 juni 2009, 15:55 uur | Bericht #32268
Jan,
Is er een toename van het aantal supercells boven europa over pak weg de laatste 10 jaar ?
Of is het een vrij constant ( zover je van constant kunt spreken in het weer ) aantal?
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 juni 2009, 16:00 uur | Bericht #32270
Dat zou ik niet durven zeggen want ik heb ze nooit geteld. Wel moet ik zeggen dat er dit jaar al wel veel zijn voorgekomen rond Luxemburg. Wel ben ik van mening dat we steeds meer te maken krijgen met zwaardere buien. Of dat het te maken heeft met het "klimaatsverandering" weet ik niet.
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
7 juni 2009, 17:28 uur | Bericht #32281
Misschien een reden om vanaf dit jaar cijfertjes bij te houden ? Volgens mij lijkt het gewoon veel meer voor te komen maar dat is gewoon omdat we nu veel meer van alles op de hoogte worden gehouden via internet... alleen het bijhouden van statistieken kan een duidelijk beeld geven van de frequentie.
Laat ons hopen dat het niets te maken heeft met de opwarming van de aarde. Anders ziet het er niet goed uit binnen pakweg 10 jaar?
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
7 juni 2009, 17:30 uur | Bericht #32282
Ooit gaan we nog tornado chasen in Nederland en Europa.
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
7 juni 2009, 17:56 uur | Bericht #32287
Citaat van Isabelle, zondag 7 juni 2009, 15:28 uur Misschien een reden om vanaf dit jaar cijfertjes bij te houden ? Volgens mij lijkt het gewoon veel meer voor te komen maar dat is gewoon omdat we nu veel meer van alles op de hoogte worden gehouden via internet... alleen het bijhouden van statistieken kan een duidelijk beeld geven van de frequentie.
Laat ons hopen dat het niets te maken heeft met de opwarming van de aarde. Anders ziet het er niet goed uit binnen pakweg 10 jaar?

Ik houd zelf (dat zullen de meesten hier wel doen) elk jaar bij hoeveel onweersdagen we in Deventer hebben gehad. Met een onweersdag bedoel ik ook maar ieder verschijnsel van onweer, zij het ver weg of dichtbij. Om deze tijd vorig jaar had Deventer 9 onweersdagen gehad, terwijl de 'teller' dit jaar nog maar op 6 staat. Ik hoop dat dat geen preview is voor de zomer..
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
7 juni 2009, 20:56 uur | Bericht #32307
Citaat van Mark-Emmen, zondag 7 juni 2009, 15:30 uur Ooit gaan we nog tornado chasen in Nederland en Europa.
Zou inderdaad wel mooi zijn. Hoeven we niet naar Amerika of andere orkaan landen.
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
7 juni 2009, 22:50 uur | Bericht #32359
Van mij mag het allemaal gaan komen
Check out the light show:)
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
8 juni 2009, 00:17 uur | Bericht #32388
Het was blijkbaar raak in Duitsland, volgens mij is er een tornado geweest in Nordrhein-Westfalen op 7 juni?
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
8 juni 2009, 10:26 uur | Bericht #32410
Citaat van Isabelle, maandag 8 juni 2009, 0:17 uur Het was blijkbaar raak in Duitsland, volgens mij is er een tornado geweest in Nordrhein-Westfalen op 7 juni?

Er was inderdaad een tornado in Nordrhein-Westfalen op 7 juni
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
10 juni 2009, 00:12 uur | Bericht #32809
Waar ik zit (tussen Apeldoorn en Deventer in) heb ik welgeteld (met vandaag erbij) 3x donder gehoord. Op de nacht van 25 -> 26 mei een paar keer wat geflits in de wolken maar geen "echte" bliksem gezien en ook geen donder erbij (was maf o_O)

Alles gaat links en rechts langs ons heen -.-

West/midden NL en west D-land heeft maar mazzel
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
10 juni 2009, 07:33 uur | Bericht #32819
hmm.. Of je hebt bijvoorbeeld op 25/26 mei niet goed gekeken/geluisterd of je bent te vroeg naar bed gegaan
Want zelfs CG ontladingen waren over een afstand van 60-70 km nog te zien, maar dan moest je wel een beetje hoog zitten.. En donders heb ik ook al heel vaak gehoord.. En gister inderdaad ook
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.380 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 50 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 50, lezen 4 mensen het topic "Onweerskansen 11 en 12 juli".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden