Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Livingston, LA; St. Tammany, LA; Tangipahoa, LA.

14 May 2024 03:07:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hidalgo, TX; Willacy, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hidalgo, TX; Starr, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor St. John The Baptist, LA; Tangipahoa, LA.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, TX; Willacy, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bannock, ID; Bingham, ID; Bonneville, ID; Caribou, ID; Franklin, ID.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Starr, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, TX; Willacy, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ascension, LA; Livingston, LA; St. Charles, LA; St. James, LA; St. John The Baptist, LA; Tangipahoa, LA.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hidalgo, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jim Hogg, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Highlands, FL.

14 May 2024 01:26:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bannock, ID; Bingham, ID; Blaine, ID; Oneida, ID; Power, ID.

14 May 2024 01:26:27

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafayette, LA; St. Martin, LA.

14 May 2024 01:26:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kenedy, TX.

14 May 2024 01:26:27
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 juni 2009, 14:36 uur | Bericht #32852
Zware regenval verwacht

De komende 24 uur krijgen we veel neerslag te verwerken. Wateroverlast ligt op de loer. Kijk en zie hoeveel water er naar beneden komt.

Het wisselvallige weer wordt de komende 24 uur afgesloten met de passage van de actieve depressie. De exacte koers van een dergelijk druksysteem wil op het laatste moment nog wel eens wat afwijken, de globale baan is bekend. De koers van de depressie is dusdanig dat we daar veel last van krijgen. Last in de vorm van neerslag.

De verwachte neerslaghoeveelheden:







De meeste neerslag valt in de nachtelijke uren, morgenochtend trekt de meest actieve neerslag naar het noordoosten weg. De kans is groot dat er plassen op de weg liggen die hinderlijk zijn voor de ochtendspits, een ondergelopen kelder behoort ook tot de mogelijkheden. De agrarische sector kan wel wat water gebruiken en zal veelal in zijn nopjes zijn met deze natuurlijke besproeiing.

©Weeronline
Woonplaats: Assen
Berichten: 233
Lid sinds: 7 aug. 2008
10 juni 2009, 14:42 uur | Bericht #32853
Jan,

Na ook je andere voorspelling te hebben gelezen wordt ik zeer droevig.


Wel veel regen (drenthe 25 / 27 mm) maar de kans op onweer in nihil.

Laten we hopen dat de weer goden Assen beter gezind zijn dan Gisteren....

Verder vind ik deze uitgebeide weersomschrijving inclusief plaatjes erg prettig om te lezen.

Keep up the good worrk
Sense and Simplicity
Waarom deze advertentie?
Sunrise
Lid
Woonplaats: Harkema ( frl )
Berichten: 658
Lid sinds: 1 jun. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juni 2009, 14:46 uur | Bericht #32854
Dat is inderdaad een flinke plens!
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
10 juni 2009, 14:53 uur | Bericht #32856
En ik dacht nog aan een zwembad in de tuin.....
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 juni 2009, 14:56 uur | Bericht #32857
Citaat van Phi, woensdag 10 juni 2009, 14:42 uur Jan,

Na ook je andere voorspelling te hebben gelezen wordt ik zeer droevig.


Wel veel regen (drenthe 25 / 27 mm) maar de kans op onweer in nihil.


In mijn voorspelling rep ik niet over onweer hoor alleen dat onweer niet uit te sluiten valt
Woonplaats: Gouda
Berichten: 453
Lid sinds: 22 mei. 2009
10 juni 2009, 16:42 uur | Bericht #32871
Nederland heeft echt de laatste maanden weinig regenwater gehad hopelijk dat ze in het oosten veel regen krijgen om het watertekort te verminderen, maar dit zal wel een druppel op een gloeiende plaat zijn deze ho eveelheid.
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
10 juni 2009, 17:03 uur | Bericht #32886
Hmm zit wel in de buurt van het getal 21..
Dat zegt natuurlijk helemaal niets! Maar denk wel dat er vanavond nog overlast kan komen hier want de laatste keer dat er hier een wolkbreuk was waren er 3 winkels en 2 huizen die met emmers water uit het pand liepen te smijten!
Tornado
Lid
Woonplaats:
Berichten: 37
Lid sinds: 25 mei. 2009
10 juni 2009, 17:32 uur | Bericht #32893
Persoonlijk denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen. Jetstreak / Cape / Li / DL-LL shear ligt zowel in België als in Nederland onder het vriespunt .. Convectieve neerslag denk ik dus niet te verwachten terwijl de eerste tekenen van een ontwikkelend cb-complex boven noord-oost Frankrijk merkbaar worden. Dit zal Be / Ned niet bereiken wegens de verkeerde stroming en volgens meteox zit er eigenlijk niet echt veel neerslag op dat systeem .

PS: In brugge is het nog altijd droog trouwens.

groetjes
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
10 juni 2009, 18:11 uur | Bericht #32898
Hopelijk valt het allemaal nog mee. En ookal is het zo droog, zo'n grote hoeveelheden water kan een droge grond niet verwerken en dan krijg je wateroverlast. Wat een zomer!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
10 juni 2009, 18:16 uur | Bericht #32899
Moet even wat kwijt. Water is goed zeker maar te veel in korte tijd heeft en groot nadeel. Vooral als het hard gaat en 15 mm en 12 uur dan praat je over hard regenen. Met zulke hoeveelheden krijg je maar 1 ding namelijk dat de grond dicht slaat en het water niet op neemt. Het verdwijnt dan in de putten en je ebnt het kwijt. Alleen als je nu de grond goed open trekt heb je kans dat je wat water op vangt.

Voor de voorspelling. Ik zag 21 tot 25 mm, heb en regen meter dus je hoort het wel. Ik ga er van uit dat we tot morgen middag 2 uur ongeveer 5 mm krijgen als max.
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
10 juni 2009, 19:02 uur | Bericht #32910
Citaat van Gekke Leo, woensdag 10 juni 2009, 16:45 uur laat die regen maar komen, me aardbeiplant hangt slap

;)
Woonplaats: Gouda
Berichten: 453
Lid sinds: 22 mei. 2009
10 juni 2009, 19:02 uur | Bericht #32911
Wat moet het morgen dan worden net in een half uur tijd leek wel 50 mmer is al rond de 15 mm gevallen het was lastig fotos te maken met de regen wel waren het grote druppels, de buien topten tot hoogstens 5 kilometer.
Alain.d
Lid
Woonplaats: Koningsbosch
Berichten: 376
Lid sinds: 5 jul. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juni 2009, 20:53 uur | Bericht #32943
hopelijk gaat het snel regen, we hebben hier een tekort van bijna 150mm :S dus alles is welkom maar niet zo veel:o rustig druppel voor druppel:P
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 96
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 juni 2009, 00:53 uur | Bericht #32985
Ik vind de regen hier in Heerenveen tot dusver erg tegenvallen. Als het zo blijft doormiezeren kan ik morgen alsnog met de gieter aan de slag.
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
11 juni 2009, 07:14 uur | Bericht #32988
Net ging het wel tekeer hier, maar nu lichte/matige regen.

Alsnog wordt ik wel gebracht naar school
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
11 juni 2009, 08:17 uur | Bericht #32990
In Den Haag regent het momenteel stevig door.
Mijn aardbeienplant heeft het erg naar de zin
Every cloud has a silver lining
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 juni 2009, 08:53 uur | Bericht #32995
Citaat van Robert B, donderdag 11 juni 2009, 0:53 uur Ik vind de regen hier in Heerenveen tot dusver erg tegenvallen. Als het zo blijft doormiezeren kan ik morgen alsnog met de gieter aan de slag.

Hey een stadsgenoot ... hoe denk je er NU over dan? Deze jongen heeft mooi het autootje gepakt ipv de fiets. Flink wat plassen op straat, dus het heeft vannacht wel genoeg geregend. Laat je gieter maar staan!
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
11 juni 2009, 08:54 uur | Bericht #32996
Er is bij mij ongeveer 10mm gevallen, dus het valt nog steeds mee
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 96
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 juni 2009, 11:02 uur | Bericht #33002
Citaat van Murphy, donderdag 11 juni 2009, 6:53 uur Hey een stadsgenoot ... hoe denk je er NU over dan? Deze jongen heeft mooi het autootje gepakt ipv de fiets. Flink wat plassen op straat, dus het heeft vannacht wel genoeg geregend. Laat je gieter maar staan!


Rond het tijdstip dat jij bovenstaande hier op het forum plaatste lag ik nog in dromenland. Nu lijkt het alsof de bewolking iets lichter wordt maar ondertussen druppelt het nog voort. Maar zoals ik het nu zie kan ik inderdaad de gieter op zijn plaats laten staan.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 juni 2009, 15:42 uur | Bericht #33027
Flinke neerslagsommen

Gisteren (woensdag) eindigde het weer in een mineur. Nadat een eerste storing aan het einde van de middag en aan het begin van de avond al fikse buien had veroorzaakt, maakten de buien onder invloed van een tweede frontaal systeem in de loop van de avond plaats voor een fiks regengebied. Maar hoe kon er zoveel regen vallen?

De totale neerslagsommen liegen er niet om. De buien alleen veroorzaakten op sommige plaatsen al enkele millimeters neerslag in korte tijd, maar de grote bulk moest daarna nog komen. De totale neerslagsommen tussen 8 uur gisteravond en 8 uur vanmorgen kwam op het KNMI-station van Hupsel zelfs uit op 22 millimeter.


Het cumulatieve radarbeeld van 8 uur vanmorgen, met daarop de totale neerslag van de afgelopen 24 uur, laat zien dat er op sommige plaatsen nog wel meer is gevallen.


De 12-uurlijkse neerslagsom van 20 uur gisteravond. De buien veroorzaakten gisteren al enkele millimeters neerslag. Er waren echter ook plaatsen waar nog niets was gevallen. De hoge neerslagsommen in het zuiden werden mede veroorzaakt door het reeds binnentrekkende regengebied.


De 12-uurlijkse neerslagsom van 8 uur vanmorgen geeft de meeste neerslag in Hupsel.

De rapporten van enkele waarnemers
De neerslagsommen die hierboven gegeven worden zijn alleen van de officiële KNMI-weerstations. De cumulatieve radarbeelden geven echter aan dat er op sommige plaatsen veel meer gevallen is. Dit blijkt ook uit de waarnemingen van verschillende vrijwillige waarnemers van Meteo Consult. We noemen er enkele:

Hendrik Wiggers uit Miste (nabij Winterswijk) kreeg in de afgelopen nacht met 35 millimeter de meeste regen over zich geen. Kees van Zanten uit Almere noteerde vanmorgen maarliefst 29 millimeter in 24 uur. Hier kwam vanmorgen in slechts 45 minuten tijd nog 11 millimeter bij. Hierdoor kwamen zowel de tuin als de straten even blank te staan. Hans Roem uit Zeddam tapte in 12 uur tijd 25 millimeter af en bij Hans Rikhof uit Enschede viel tussen 8 uur gisteravond en 12 uur vanmiddag 22,4 millimeter.


Door de vele neerslag kwam het waterpijl van de Slinge nabij Winterswijk flink hoger te staan. Foto: Hendrik Wiggers.

De veroorzaker van de vele regen
Vergeleken met de vele regen die afgelopen nacht is gevallen, waren de buien van gisteravond natuurlijk maar een schijntje. Al deze regen werd veroorzaakt door een lagedrukgebied dat over het zuidoosten van ons land trok. De kern van dit systeem diepte daarbij steeds verder uit. Dit had alles te maken met de ligging van de straalstroom. Dit is een sterke wind op grotere hoogte in de atmosfeer.


Alle regen werd veroorzaakt door een lagedrukgebied dat over het zuidoosten van ons land trok en daarbij steeds verder uitdiepte.

Deze straalstroom lag afgelopen nacht ten zuiden van ons land en deze vormde de begrenzing tussen koude lucht in het noorden van Europa (waar Nederland in lag) en warmere lucht in Zuid-Europa. Verder lag het windmaximum van de straalstroom boven Frankrijk.


De straalstroom lag ten zuiden van ons land, met een duidelijk windmaximum boven Frankrijk. De windsnelheden worden hier weergegeven in Beaufort.

Een krachtenspel
Om het volgende gedeelte van dit internetverhaal te begrijpen moet u eerst iets weten over het ontstaan van wind en de verschillende krachten die hierbij een rol spelen. Klik hiervoor op deze link, naar een verhaal dat wij eind 2008 schreven over het ontstaan van wind.

Het zuidoosten van ons land bevond zich afgelopen nacht aan de linkeruitgang van de straalstroom. In dit gebied begint de wind af te nemen. Dit is terug te zien in een afname van de luchtdrukgradiëntkracht. De corioliskracht, een kracht die wordt veroorzaakt door het ronddraaien van de aarde, is hier direct mee verbonden. Dit betekent dat als de luchtdrukgradiëntkracht afneemt, wat in zuidoost Nederland het geval was, de corioliskracht dit ook doet. Er zit hierin echter een kleine vertraging, waardoor de luchtdrukgradiëntkracht sneller afneemt dan de corioliskracht.


Deze afbeelding geeft het krachtenspel weer dat het steeds verder dalen van de luchtdruk in het lagedrukgebied veroorzaakte.

Steeds verder dalende luchtdruk in het lagedrukgebied
Hierdoor gaat er op grotere hoogte in de atmosfeer een wind waaien van de linkeruitgang van de straalstroom baar de rechteruitgang. Deze wind wordt de geostrofische wind genoemd. Hierdoor ontstaan er bij de linkeruitgang van de straalstoom stijgende luchtbewegingen, terwijl de lucht bij de rechteruitgang van de straalstroom aan het dalen is.

Nederland lag door dit samenspel in het gebied net opstijgende lucht, waardoor de luchtdruk in het lagedrukgebied ook steeds lager werd. Hierdoor ontstond er gemakkelijk extra bewolking, met regen als gevolg. Al met al werd de neerslagactiviteit in ons land dus steeds verder aangewakkerd, met de eerder genoemde neerslagsommen tot gevolg.

Bron: Meteo Consult.
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.380 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 37 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 37, lezen 1 mensen het topic "Onweerskansen 28 juni 2012".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden