Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
boeskool
Lid
Woonplaats: Oldenzaal, Twente
Berichten: 523
Lid sinds: 11 jun. 2007
12 juni 2009, 18:22 uur | Bericht #33240
Wie denkt dat er dit jaar ook echte tornado's in ons kikkerlandje zullen verschijnen??????
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
12 juni 2009, 18:32 uur | Bericht #33241
Vast wel, als je ziet waar dit jaar al in Europa tornado's zijn voorgekomen: Frankrijk, Duitsland, Rusland, Italië en Noorwegen. Allemaal zo dichtbij..
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Waarom deze advertentie?
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
12 juni 2009, 18:51 uur | Bericht #33242
Zoals een F1 of hoger bedoel je? Nee, daar geloof ik niet in.
Wel windhozen (F0).
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
12 juni 2009, 19:09 uur | Bericht #33243
Citaat van Wolkje7, vrijdag 12 juni 2009, 18:51 uur Zoals een F1 of hoger bedoel je? Nee, daar geloof ik niet in.
Wel windhozen (F0).


Windhozen bestaan niet
Maar F1 of hoger zal zeker voorkomen.. Laatst nog een F2 in Duitsland
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
12 juni 2009, 19:37 uur | Bericht #33244
We krijgen een pool kanteling, met als gevolg een f6, en door de kanteling wordt ook nog eens de deeltjesversneller geactiveerd, waardoor we opgezogen worden in het zwarte gat, en dan komen we op een Space eiland met vele hete dames.

Maar dit is slecht de doemversie, ik weet wel zeker dat we dit jaar in iedergeval een f1 krijgen, maakt niets uit waar in nl maar we krijgen er één.
Check out the light show:)
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
12 juni 2009, 19:59 uur | Bericht #33252
Citaat van Risa, vrijdag 12 juni 2009, 17:37 uur We krijgen een pool kanteling, met als gevolg een f6, en door de kanteling wordt ook nog eens de deeltjesversneller geactiveerd, waardoor we opgezogen worden in het zwarte gat, en dan komen we op een Space eiland met vele hete dames.

Maar dit is slecht de doemversie, ik weet wel zeker dat we dit jaar in iedergeval een f1 krijgen, maakt niets uit waar in nl maar we krijgen er één.



en jij bent hovenier??????

sjeesus....... ps ik hoop dat we wel even een tornado meemaken......
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
12 juni 2009, 20:04 uur | Bericht #33253
Modbreak: Oke, heel leuk een discussie over Tornado's in Nederland Dat betekend geen speculaties over tornado's in Nederland in topics die niet over Nederland gaan, als die er wel zijn worden ze verwijdert

Back on topic:
Ik zie nou niet echt meteen een grote toename in tornado's in Europa, ook niet op veel meer verschillende plekken. Ga maar eens na waar in Europa er normaal ook al tornado's voorkomen. Het lijkt mij een beetje vroeg om te zeggen dat het helemaal gaat losbarsten. Natuurlijk is een tornado in Nederland niet uitgesloten, kijk bijvoorbeeld maar naar de EF0 bij Breda deze week en de sterkere tornado vorig jaar in provincie Groningen.

Maar blijf lekker fantaseren zou ik zeggen
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
12 juni 2009, 20:07 uur | Bericht #33257
EF5 komt hier zowiezo niet, maar maximaal een EF2 toch wel denk ik
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
12 juni 2009, 20:19 uur | Bericht #33258
Maar wat ik mij dan afvraag, wat is dan het grote verschil met voorgaande jaren. gezien het feit dat er vorig jaar toch een redelijke draaikolk in Groningen is geweest... Ik ben daar gewoon benieuwd naar.
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
12 juni 2009, 20:34 uur | Bericht #33256
Citaat van arjens, vrijdag 12 juni 2009, 20:19 uur Maar wat ik mij dan afvraag, wat is dan het grote verschil met voorgaande jaren. gezien het feit dat er vorig jaar toch een redelijke draaikolk in Groningen is geweest... Ik ben daar gewoon benieuwd naar.
Speciaal voor je heb ik nog ff een uitvoer gehaald van ESWD. Klik hier voor het rapport.
boeskool
Lid
Woonplaats: Oldenzaal, Twente
Berichten: 523
Lid sinds: 11 jun. 2007
12 juni 2009, 20:35 uur | Bericht #33261
Citaat van arjens, vrijdag 12 juni 2009, 20:19 uur Maar wat ik mij dan afvraag, wat is dan het grote verschil met voorgaande jaren. gezien het feit dat er vorig jaar toch een redelijke draaikolk in Groningen is geweest... Ik ben daar gewoon benieuwd naar.
Ik heb niet naar de voorgaande jaren gekeken hoeveel tornado's er hier in Nederland waren,ik haal dit aan omdat er de laatste weken in Duitsland er veel aandacht wordt besteed aan tornado's en Duitsland is nou niet zo ver weg van ons bed,dus de kans dat ook hier binnenkort zo'n verschijnsel voorkomt lijkt mij groter te worden
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
12 juni 2009, 20:52 uur | Bericht #33264
@talkyr86, leuk bedant voor de info, dit soort dingen vind ik te bekijken. Bij een documentaire van Discovery, lang, heel alng geleden over tornado's. Ging het ook over het verschijnsel in Europa. En dat we het vaak ook niet door hebben, maar dat het relatief vaak voorkomt. In de lijst van gebieden met relatief veel waterhozen, tornado's en alle andere rand verschijnselen, staat nederland ook. Dus ja, ik vroeg me het zo af.

@boeskool, ik ben benieuwd, wanneer er Nederland aan de beurt is. En dan wel eentje die dan niet ongemerkt aan ons voorbij gaat. Zolang ie maar niet over mijn tuin of huis raast. Anders is alle moeite weer voor niks geweest. Maar goed, hopelijk voor jou dat er dan wat actie bij jou in de buurt is.
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
12 juni 2009, 20:58 uur | Bericht #33265
als het een beetje meezit volgende maand een f2 in m'n achtertuin .

het wordt wel steeds vaker en dichterbij die dingen is mijn idee, dus de kans dat er binnenkort een f2 tje een keer Nederland aandoet zou me totaal niet verbazen.

Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
12 juni 2009, 23:44 uur | Bericht #33291
Er zijn hier F4's en F3's geweest hoor...
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
13 juni 2009, 02:01 uur | Bericht #33297
Tornado's komen elk jaar voor, vaak relatief lichte, de windhozen. Maar een zwaardere, F2 of hoger? Het kan natuurlijk altijd, niks is zo veranderlijk als het weer... Ben benieuwd.

Als er vaker situaties voorkomen zoals in mei, plus hoge windshear....... Dan hoeven we niet meer jaloers te zijn op tornado Alley

Hozen komen vaker voor

Windhozen of tornado’s, feitelijk zij dit twee namen voor hetzelfde ding, komen in Nederland vaker voor en worden naar kracht en schadebeeld gerangschikt volgens de zogenaamde Fujita-schaal, die van F0 tot F5 loopt. De F0 is dan de lichtste tornado, de F5 de zwaarste. Als we het schadebeeld uit Groningen in deze schaal zetten, dan hebben we het in dit geval waarschijnlijk over een F1-tornado. Nog geen maand geleden, op 7 juli deed zich in de buurt van het Gelderse Zwartebroek een windhoos van ongeveer vergelijkbare sterkte voor. Vorig jaar op 26 juli kwam het bij Vierhouten wellicht tot een F2-tornado.

Zwaardere tornado’s in Nederland waren de Cycloon van Borculo op 10 augustus 1925 (wellicht een F3-tornado), de tornado van Neede op 1 juni 1927 (F4-tornado), een tornado in de Veluwse bossen in augustus 1950 (F4-, mogelijk F5-tornado) en de tornado van Tricht en Chaam (25 juni 1967, F3-tornado). Op 6 oktober 1981 vloog een vliegtuig bij Moerdijk waarschijnlijk in een windhoos. Het stortte neer en 17 mensen kwamen om. Zware tornado’s zijn in Nederland zeldzaam, lichtere komen vrijwel ieder jaar voor

@Meteozwolle | Gewijzigd: 13 juni 2009, 02:04 uur, door stratocumulus
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
13 juni 2009, 03:33 uur | Bericht #33299
Zo iets als Borculo (F3), Chaam en Tricht (F3), Neede (F4) Veluwe (F5) kan elk jaar voorkomen, maar de kans is echter klein. De omstandigheden zijn er soms, maar wat in ons land vooral de spelbreker is, zijn de hoge wolken basisen. Deze liggen vooral in de zomer (vrij hoog), dan spreek ik over één en soms wel twee kilometer hoog. In De verenigde Staten, het Walhalla voor tornado's zijn echter de wolkenbasisen vaak een stuk lager. Denk aan 500m. Dat is ook de reden dat er in de Verenigde Staten soms tornado's voorkomen, welke een (zeer) grote omvang hebben. Desalniettemin zijn er geruchten dat de Borculo tornado één á twee kilometer in doorsnede was.

In ons land komen ieder jaar wel (zwakke) tornado's voor, in de volksmond windhoos genaamd. Noch richten deze soms ook significante schade aan. Denk bijvoorbeeld aan de tornado van vorig jaar, in de omgeving van Lutjegast (Westerkwartier) welke ontstond uit een low-topped supercell.

Ik zelf definieer een windhoos als een roterende luchtkolom (welke de grond raakt), die niet ontstaat onder supercell. Een roterende luchtkolom (welke de grond raakt), die ontstaat aan de zuidoost zijde van een supercell, die gepaard gaat met een (langdurig) roterende updraft (wallcloud) benoem ik een tornado.

Termen die de media gebruikt, zoals mini-tornado tonen w.m.b. vooral gebrek aan kennis. En dan nog, het is de media maar Trek ik me sowieso weinig van aan.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
13 juni 2009, 10:14 uur | Bericht #33306
Hier in dit land worden windhozen gebruikt door de media omdat het minder erg klinkt Officieel is het een zwakke tornado.
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 juni 2009, 12:08 uur | Bericht #33427
Veel mensen weten ook niet dat de Domtoren in Utreg vroeger vast zat aan de rest van de kerk en dat het middelste gedeelte hoogstwaarschijnlijk verwoest is door .... een tornado.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
14 juni 2009, 14:32 uur | Bericht #33449
Ik geloof er niet zo in. Natuurlijk kunnen er tornado's voorkomen in Nederland maar dat zijn kleine dingen, echt grote jongens zo als in Amerika zul je hier niet vinden. Mocht er sprake zijn van grote schade dan is er sneller sprake van en valwind of iets in die geest dan en tornado.

Om tornado's te krijgen heb je 3 belangrijke ingrediënten nodig.
1) en warme stijgende luchtstroming.
2) en koude luchtstroming.
3) en warme zeer vochtige luchtstroming.
Die ingrediënten plus natuurlijk de juiste plaats en een donderbui en je hebt eventueel en kleine kans dat er en tornado komt van enige omvang.
In Amerika komt de situatie extreem vaak voor in een bepaald gebied.

In Nederland is de kans gewoon bijna nul dat zo en situatie zich voor doet. De ligging is gewoon niet gunstig want zelfs al zou er pool lucht binnen komen dan mis je toch de warme vochtige lucht.

Aan de andere kant? Uitsluiten kun je het nooit. Overigens ben ik wel blij dat ze hier niet voorkomen.
En F5 is snel 3 km breed dat betekent dat bv Deventer voor en groot deel tegen de vlakte gaat. Wat de schade in bv Amsterdam zou zijn moet je maar helemaal niet aan denken.
Tornado
Lid
Woonplaats:
Berichten: 37
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 juni 2009, 15:59 uur | Bericht #33460
lol wat een topic weer zeg .. Als mensen hier weten dat er tornado's zouden komen.. zouden ze beter naar Tornado Alley verhuizen en worden ze er meteen miljonair.. Vindt dit een waardeloze topic, omdat je tornado's niet kan voorspellen

Srry ..
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 2 mensen het topic "Foto van de weekwedstrijd (week 35)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden