Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD; Fall River, SD.

25 Apr 2024 23:07:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kit Carson, CO; Sherman, KS.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 21:13:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, KS; Osage, KS.

25 Apr 2024 21:08:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
depeer
Lid
Woonplaats: Sprundel
Berichten: 327
Lid sinds: 14 jun. 2007
15 juni 2009, 20:56 uur | Bericht #33653
Cows killed by lightning strike

A lightning strike killed 14 cows which were sheltering from a storm in a field in East Lothian. A neighbour saw one of the animals being struck as they stood under a tree at Saltoun House Farm, Pencaitland, on Sunday. It is thought that the lightning conducted through a puddle to kill the other cows.

Farm manager Jim McDougal told the BBC Scotland news website he had been "very upset" by the "freak act of nature". The 60-year-old said he and his daughter Alison had gone to the field after being alerted by the neighbour. The cows were singed and we could smell it in the air when we arrived.

_45927209_deadcows_466_300.jpg

The beef farmer said: "It is a shocking thing to see. I felt numbness, it was unbelievable. They were all either sitting or lying where they had fallen in a regimented row. I have never seen anything like it in my life. The cows were singed and we could smell it in the air when we arrived.

I am very upset, but it was a freak act of nature so there was nothing I could do about it.

His wife Elizabeth said: "Jim could not believe the carnage he saw. A man down the road saw a cow being struck by lightning and then the vet thinks it conducted the lightning to the other cows as they were standing in the same puddle under a tree."

A vet from Haddington took blood samples and confirmed that the 18-month-old bullocks had died from a lightning strike.

©BBC | Gewijzigd: 16 juni 2009, 19:58 uur, door talkyr86
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
15 juni 2009, 22:14 uur | Bericht #33706
Dat is eigenlijk best wel zielig. Die koeien gaan uiteindelijk toch wel dood, dat wel. Maar toch, ik weet niet of die andere koeien beseffen wat er nou eigenlijk is gebeurt. Nou in ieder geval gaat dat wel even door me heen.
Waarom deze advertentie?
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
15 juni 2009, 22:18 uur | Bericht #33711
Echt serieus zielig!! Die andere koeien snappen er niks van.....ik hoop dat ze snel dood waren.
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Woonplaats:
Berichten: 112
Lid sinds: 30 mei. 2008
15 juni 2009, 22:18 uur | Bericht #33713
aggg arme koeitjes :S
Niks.
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
15 juni 2009, 22:34 uur | Bericht #33723
Vreselijk ook al zijn het maar slachtkoeien.

Bij naderend onweer zet ik ook altijd mijn paarden zo snel mogelijk op stal. Bij viervoeters is een blikseminslag bijna altijd fataal.

Als de bliksem ergens inslaat zijn de spanning en de stroom niet meteen weg. Deze worden verspreid over de omgeving, en bij dit verpreiden neemt de stroom ook weer de weg van de minste weerstand. Daarom kan als de bliksem in een boom slaat die bliksem nog overslaan op iemand die er een paar meter vanaf staat.
Ook als de bliksem al in de grond wegloopt is die nog gevaarlijk, door de grote stroom kun je nog een klap krijgen als je plat op de grond ligt of met je voeten uit elkaar staat (auw!).
Hierdoor gaan bijvoorbeeld koeien en paarden ook gauw dood aan onweer, de stroom neemt de weg van de minste weerstand, en dat is dan dwars door de koe of het paard. Ze staan tenslotten met 4 benen op de grond.

thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 juni 2009, 22:51 uur | Bericht #33737
Dry Roasted Beef ?????? is nooit grappig
Mr.Jo
Lid
Woonplaats: tussen Gorinchem en 's-Hertogenbosch
Berichten: 209
Lid sinds: 15 jun. 2008
15 juni 2009, 23:10 uur | Bericht #33745
:| ff Een technische uitleg

Onweersschade kan op twee manieren ontstaan; directe inslag en indirecte inslag. Vaak worden deze twee nog wel eens onbewust verwisseld of verkeerd gebruikt. Directe inslag, het woord zegt het al, is als het object of persoon direct door de bliksem word getroffen. Directe inslag kan ook nog via een ander object geschieden. Bijvoorbeeld: je staat onder een boom te schuilen, de bliksem slaat in de boom, maar halverwege de stam slaat de bliksem over op jou, omdat je nu eenmaal een lagere weerstand hebt. Je spreekt dan ook van een directe inslag. Indirecte inslag geschiedt door “contactgeleiding” of door “stapspanning” Wat bedoelt men met contactgeleiding? Hiervan spreekt men als men word getroffen door de bliksem via een vreemd geleidend deel zoals een lantaarnpaal of hekwerk. De bliksem slaat in de lantaarnpaal waar je net tegen aan leunt. Er vloeit dan een stroom via de lantaarnpaal door je lichaam. Deze stroom is lager als dat men direct word getroffen door de bliksem, dit komt omdat de lantaarnpaal beter geleid als het menselijk lichaam en zo ook de grootste stroom naar de aarde geleidt. Wat bedoelt men met stapspanning? Dit is wat moeilijker uit te leggen, Wanneer de bliksem in de grond of in een bepaald punt inslaat dan verspreidt de stroom zich vanaf dat punt rondom in de aarde. Je kunt het vergelijken met een steen die je in het water gooit, er ontstaat dan een kring in het water die zich verspreidt en op dat zelfde moment ook afzwakt. Zo gaat dat dus ook met de stroom die vrijkomt bij een bliksem schicht. Echter bevindt men zich in zo’n trechter dan kan het spanningsverschil tussen uw beide benen al zo groot zijn dat er een stroom gaat vloeien. Het spanningsverschil tussen beide benen noemt men de stap spanning. Deze spanning kan al dusdanig hoge waarden halen dat dit dodelijk kan zijn. Kijk hier onder maar even op het voorbeeld (figuur a:)


De bliksem slaat in, recht op het punt waar de bliksem inslaat is de spanning het hoogst. Afhankelijk van de grondsoort neemt de spanning naarmate je verder van het inslagpunt komt af. Als we naar de spanningstrechter en het mannetje kijken zie je dat er tussen beide benen een spanningsverschil is.(U1-U2) Laten we eens aannemen dat de spanning van U1 5000V is en de spanning van U2 4500V is dan is het spanningsverschil (stapspanning) 500V. Er gaat dus van het ene been naar het andere been een stroom lopen. Het hart stopt direct en de dood treed in. Nu wordt het ook duidelijker waarom je 's zomers wel eens in de krant leest; 5 KOEIEN ONDER BOOM DOOR BLIKSEM GETROFFEN EN OP SLAG DOOD. Hoogst waarschijnlijk zijn deze koeien het slachtoffer geworden van het effect van "stapspanning". De Bliksem is in de boom geslagen en de spanning heeft zich door de grond heen verspreid. Doordat de koeien onder deze boom stonden stonden zij ook dicht bij het inslagpunt, hierdoor was de spanning tussen hun voor en achterpoten erg hoog waardoor de beesten zijn bezweken. De voor en achterpoten van een koe liggen nu eenmaal verder uit elkaar dan de pas die wij met onze benen kunnen maken.

Ga dus ook nooit plat op de grond liggen, tussen hoofd en voeten zal nu ook een spanningsverschil kunnen optreden. !!!

Geldt de stapspanning allen in de directe nabijheid van een blikseminslag? Nee, dit is geheel afhankelijk van de hoogte van de stroom die word gegenereerd door de bliksem en de weerstand van de aarde. Natte rivierklei heeft een lagere elektrische weerstand dan droge zandgrond... Dus een bliksem inslag op 100mtr of meer kan dus gevaar opleveren.!

Nu hoop ik dat ik een beetje heb kunnen verduidelijken waarom men adviseert bij onweer in het open veld: om u zo klein mogelijk te maken en de voeten zo dichtmogelijk bij elkaar te houden. Het is ook niet om u bang te maken, maar met onweer dien je nu eenmaal goed uit te kijken en een gewaarschuwd mens telt voor.....
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juni 2009, 23:14 uur | Bericht #33747
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
16 juni 2009, 00:42 uur | Bericht #33786
Citaat van supercell, maandag 15 juni 2009, 20:51 uur Dry Roasted Beef ?????? is nooit grappig

Rofl

Krijg wel spontaan honger, die andere koeien volgen gauw muwhahah
Check out the light show:)
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
16 juni 2009, 02:11 uur | Bericht #33806
Sorry, maar ik vind het overlijden van levende wezens (door welke reden dan ook) eigenlijk niet zo grappig. Het potentiaal verschil wat hier ontstond konden die dieren niet weten. Daarmee vind ik het vooral zielig. Dat mijn katten carnivoor zijn is niet anders (en die eten dan ook goed), zelf weet ik dat er voor de mens genoeg te kiezen is om niet perse vlees te hoeven eten.
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
16 juni 2009, 08:24 uur | Bericht #33833
Citaat van Isabelle, maandag 15 juni 2009, 20:34 uur Vreselijk ook al zijn het maar slachtkoeien.

Bij naderend onweer zet ik ook altijd mijn paarden zo snel mogelijk op stal. Bij viervoeters is een blikseminslag bijna altijd fataal.

Als de bliksem ergens inslaat zijn de spanning en de stroom niet meteen weg. Deze worden verspreid over de omgeving, en bij dit verpreiden neemt de stroom ook weer de weg van de minste weerstand. Daarom kan als de bliksem in een boom slaat die bliksem nog overslaan op iemand die er een paar meter vanaf staat.
Ook als de bliksem al in de grond wegloopt is die nog gevaarlijk, door de grote stroom kun je nog een klap krijgen als je plat op de grond ligt of met je voeten uit elkaar staat (auw!).
Hierdoor gaan bijvoorbeeld koeien en paarden ook gauw dood aan onweer, de stroom neemt de weg van de minste weerstand, en dat is dan dwars door de koe of het paard. Ze staan tenslotten met 4 benen op de grond.


Ja ik ben ook altijd snel op stal met naderend onweer en zet dan alles snel binnen, soms met gevaar voor eigen leven als het onweer al is losgebarsten.
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
16 juni 2009, 17:15 uur | Bericht #33982
Citaat van gilles, dinsdag 16 juni 2009, 1:11 uur Sorry, maar ik vind het overlijden van levende wezens (door welke reden dan ook) eigenlijk niet zo grappig. Het potentiaal verschil wat hier ontstond konden die dieren niet weten. Daarmee vind ik het vooral zielig. Dat mijn katten carnivoor zijn is niet anders (en die eten dan ook goed), zelf weet ik dat er voor de mens genoeg te kiezen is om niet perse vlees te hoeven eten.

mjah..... nou als je op je ... getrapt bent , mijn oprechte excuses dan maar weer...
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 juni 2009, 17:19 uur | Bericht #33983
Citaat van mrijkhals, maandag 15 juni 2009, 23:14 uur Alweer ???
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=11803


Kijk eens even goed naar de datum voordat je iets neer zet
kurgen
Lid
Woonplaats: hoofddorp
Berichten: 190
Lid sinds: 5 nov. 2007
16 juni 2009, 19:16 uur | Bericht #34019
Mwah ik vind dat het gewoon moet kunnen, vlees eten in algemeen.

Sure, allright mensen kunnen ook de hele dag granen, vervangend voedsel en konijnenvoer eten maar dat is ook niet alles.

Maarjah hier ging het in eerste instantie ook niet over!

Het is gewoon zielig voor de beesten, de boer was slordig en we kunnen ze niet terug halen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 291 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 291, lezen 3 mensen het topic "Het grote onweer kletstopic 2014-2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden