Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX.

29 Apr 2024 01:00:37

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Mayes, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 01:00:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Washington, OK.

29 Apr 2024 00:57:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rogers, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 00:49:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Pushmataha, OK.

29 Apr 2024 00:48:34

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Leon, TX.

29 Apr 2024 00:48:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; Madison, TX.

29 Apr 2024 00:42:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Anderson, TX; Freestone, TX; Leon, TX.

29 Apr 2024 00:42:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Haskell, OK; McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

29 Apr 2024 00:38:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, TX; Nacogdoches, TX; Panola, TX; Rusk, TX; Smith, TX.

29 Apr 2024 00:38:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK.

29 Apr 2024 00:38:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Delaware, OK; Muskogee, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 00:38:19

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Houston, TX.

29 Apr 2024 00:38:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 00:38:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

29 Apr 2024 00:18:07
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
xCHRISPYY
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 29 jun. 2009
29 juni 2009, 21:03 uur | Bericht #36133
Heeyyy iedereen!
ik ben vanaf vandaag lid en ik ben niet echt heel bang meer voor onweer alleen wel een beetje nog.
toen ik ong. 5 jaar geleden bijna over mijn angst voor omweer heen was sloeg het in bij de flat die vlak voor ons stond en het was een hele hade klap!
en sinds dien was ik weer bang voor onweer maar ik had een vraag : weet iemand een site waar je met een filmpje kan leren hoe onweer ontstaat enz. bvd

XOXO xCHRISPYY
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 juni 2009, 21:10 uur | Bericht #36134
Citaat van chrissy, maandag 29 juni 2009, 21:03 uur weet iemand een site waar je met een filmpje kan leren hoe onweer ontstaat enz. bvd

XOXO xCHRISPYY


Namens de gehele crew van onweer-online heten wij je welkom. Wij hopen dat je een fijne tijd zult hebben op het forum en in de chat. Even terug komen op je vraag..... Filmpjes heb ik nog nooit gezien maar neus eens op het forum want daar staan hele mooie topic waar je een hoop info kan uithalen
Waarom deze advertentie?
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
29 juni 2009, 21:12 uur | Bericht #36135
eey chrissy , welkom in de wereld die Onweer-Online heet

fijne tijd gewenst , en kom eens op de chat als je iets wilt leren over het doen en laten van Onweer


greetzzz

SC
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
29 juni 2009, 21:39 uur | Bericht #36136
Hoi Chrissy,

Welkom hier en veel plezier.
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 juni 2009, 21:43 uur | Bericht #36137
Heeeyyy chrissy , wselkom op 0-0 !!!

zoals Jan al zei, ga maar 's in het forum spitten ,kom je genoeg tegen denk ik .

veel plezier hier, Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
29 juni 2009, 22:15 uur | Bericht #36141
Veel plezier op Onweer-Online Chrissy
Bobbe77
Lid
Woonplaats: Voorschoten
Berichten: 3
Lid sinds: 8 mei. 2009
30 juli 2009, 15:03 uur | Bericht #44020
Hey, ik heb net ff een filmpje geupload.
Misschien heb je er wat aan, en anders kijk ff verder bij mijn album daar staat er nog 1.
http://forum.onweer-online.nl/index.php?au...si&img=1731
Groetjes, | Gewijzigd: 30 juli 2009, 15:03 uur, door Bobbe77
Archoz
Lid
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 21 aug. 2009
21 augustus 2009, 17:47 uur | Bericht #48678
Gegroet allen,

Ben vandaag nieuw hier en heb direkt een vraag over hoe een onweerspad verloopt. Sind jaren volg ik het aankomend onweer (meestal vanuit het zuidwesten) richting Hengelo in Twente. Over het algemeen is mijn ervaring dat een bui enkele kilometers voor de betreffende stad uitdooft, splitst of er om heen gaat. Hoe denken anderen hierover?
Ook de buienstrook met weeralarm (op donderdag 21 augustus) van Zeeland naar het noordoosten heeft in Hengelo bijna geen regen gebracht. Enkel wat vage lichtflitsen op meer meer dan 10 km afstand en een beetje gerommel in de verte. | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 17:57 uur, door Archoz
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
21 augustus 2009, 18:02 uur | Bericht #48684
Citaat van Archoz, vrijdag 21 augustus 2009, 15:47 uur Gegroet allen,

Ben vandaag nieuw hier en heb direkt een vraag over hoe een onweerspad verloopt. Sind jaren volg ik het aankomend onweer (meestal vanuit het zuidwesten) richting Hengelo in Twente. Over het algemeen is mijn ervaring dat een bui enkele kilometers voor de betreffende stad uitdooft, splitst of er om heen gaat. Hoe denken anderen hierover?


Er is wel eens enige speculatie geweest over de z.g.n. onweersbanen. Deze bestaan echter niet, en het pad van een onweersbui is nooit identiek. Elke keer is de situatie anders en bovendien trekt het meeste onweer wat je meemaakt in je leven logischerwijs langs. Het uitdoven of juist activeren is afhankelijk van de situatie, maar in veel gevallen ook toeval.

QUOTE
Over het algemeen is mijn ervaring dat een bui enkele kilometers voor de betreffende stad uitdooft, splitst of er om heen gaat. Hoe denken anderen hierover?

Zoals je zegt is dat in het algemeen. Je geeft dan (volgens mijn redenatie) aan dat je dus ook wel eens een voltreffer krijgt. Het splitsen van lijnen (lijnbreuk) en buien (cell splitting) is soms te voorspellen, maar de locatie waar dat precies gebeurd is meestal toeval. Het zou ook kunnen gebeuren dat jij een voltreffer krijgt, en dat kort daarna de bui zal splitsen. Deze gebeurtenissen zijn allemaal afhankelijk van verschillende factoren. Voor cell splitting is bijvoorbeeld over het algemeen een hoge shear nodig. Wanneer een cell daadwerkelijk afsplitst gaat de ene helft naar links, de andere juist naar rechts. Over het algemeen overleven de rechts bewegende cellen langer i.v.m aanvoer van onstabiliteit die meestal uit het zuidoosten komt. In veel gevallen word zo'n rechts bewegende cell vaak juist actiever en maken in potentiële supercell situaties de grootste kans om windhozen te produceren welke dan ook weer aan de zuidoost kant van een bui zullen plaats vinden.

Nu haak in en enigszins af van jou gestelde vraag, dus om het kort te houden... kan ik je vertellen dat het in de meeste gevallen toeval is dat het precies voor jouw deur gebeurt.

Grtz Koos | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 18:05 uur, door Onweergek (ZH)
Archoz
Lid
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 21 aug. 2009
21 augustus 2009, 18:26 uur | Bericht #48691
" Zoals je zegt is dat in het algemeen. "

In het algemeen is ongeveer veel meer dan 90% over ten minste 10 jaar gerekend.
Zou dat ook toeval zijn?
En dan gaat het niet om buien die volgens de radar op afstand langs Hengelo gaan,
maar om buien die recht op de stad afkomen.
Op 10 tot 20 km ten zuidwesten van de stad zie je dan op de radar dat er een gat invalt. | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 18:29 uur, door Archoz
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
21 augustus 2009, 18:50 uur | Bericht #48705
Tja... om even kort door de bocht te zijn blijft het toeval. Het lijkt me niet dat er een machine staat die de buien weg blaast of...?

Het overkomt mij in Zoetermeer ook hoor, en zoiets is doodnormaal.
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
10 juli 2010, 13:11 uur | Bericht #133853
Even hier een vraag stellen

Ik merk het wel vaker op zeker bij voorspelde buien zoals vandaag dat er heel veel horizontale bliksem is hoe komt dit zo? Heeft dat te maken met de energie van de aarde? Dat het te zwak is om verticale bliksem op te leveren? Maar dan plots in die bui krijg je een periode met achtereen heftige inslagen?

Als er een topic over is zou iemand die graag als link hier neer willen zetten,en anders een uitleg hierover astublieft

Gr Leen
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
10 juli 2010, 13:16 uur | Bericht #133864
Was dit geen kennismakingstopic?
Welkom op de site Archoz en Chrissy!
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
10 juli 2010, 13:20 uur | Bericht #133872
Nee gewoon een topic

Dus gewoon een vraag in een topic "Ónweer''
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
10 juli 2010, 13:29 uur | Bericht #133885
Citaat van Archoz, vrijdag 21 augustus 2009, 16:47 uur Gegroet allen,

Ben vandaag nieuw hier en heb direkt een vraag over hoe een onweerspad verloopt. Sind jaren volg ik het aankomend onweer (meestal vanuit het zuidwesten) richting Hengelo in Twente. Over het algemeen is mijn ervaring dat een bui enkele kilometers voor de betreffende stad uitdooft, splitst of er om heen gaat. Hoe denken anderen hierover?
Ook de buienstrook met weeralarm (op donderdag 21 augustus) van Zeeland naar het noordoosten heeft in Hengelo bijna geen regen gebracht. Enkel wat vage lichtflitsen op meer meer dan 10 km afstand en een beetje gerommel in de verte.



ik denk er net zo over...
er zijn idd plaatsen waar het meer of juist minder regent en onweert...
hoogezand-sappemeer bv... mijns inziens weet elke bui dat dorp te vinden!
daar valt vaak de meeste neerslag en zijn de buien ook qua onweer zeer actief.

pekele piest vaak naast de pot.
je ziet de buien oplossen zodra ze in de buurt komen... velen zeggen dat de rivieren in duitsland de buien richting het oosten trekken, weer n ander heeft het over aardstraling, en/of breuklijn.

ik heb trouwens 10 jr lang vakantie gevierd aan de voet van het Jura gebergte (FR)
daar spookte het regelmatig!!!
alle buien doken de camping op.... wateroverlast, inslagen , kortsluitingen etc hebben we er meegemaakt (Y)
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Pringelz
Lid
Woonplaats: Belgie, Destelbergen (OVL)
Berichten: 1089
Lid sinds: 25 dec. 2009
12 juli 2010, 17:06 uur | Bericht #137775
Veel plezier hier ! Je vind hier tal van informatie betreffend het onweer.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
12 juli 2010, 18:18 uur | Bericht #137881
Citaat van thunderfreak, zaterdag 10 juli 2010, 13:11 uur Even hier een vraag stellen

Ik merk het wel vaker op zeker bij voorspelde buien zoals vandaag dat er heel veel horizontale bliksem is hoe komt dit zo? Heeft dat te maken met de energie van de aarde? Dat het te zwak is om verticale bliksem op te leveren? Maar dan plots in die bui krijg je een periode met achtereen heftige inslagen?

Als er een topic over is zou iemand die graag als link hier neer willen zetten,en anders een uitleg hierover astublieft

Gr Leen

mss een link naar info over condities voor CC's en CG's? voor beginners?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 193 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 193, lezen 13 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden