Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 juli 2009, 09:43 uur | Bericht #37993
KNMI Guidance

NEERSLAG:
Duidelijk convectief van aard. Eerste helft van de ochtend duidelijk bijdrage van kustconvergentie. In de loop van de dag, met het oplopen van de temperatuur boven land, verplaatst het zwaartepunt van de neerslag zich landinwaarts. Convectietemperatuur ligt rond 18 graden. Vooral in de zuidoostelijke helft met versterkte PVA (voorzijde kleinschalige hoogtetrog) is vanmiddag sterke activering te verwachten. In de nacht van dinsdag op woensdag door toename van PVA aan voorzijde van volgende significante hoogtetrog ook dynamisch getriggerde buiigheid boven land! Onweerskansen blijven vrij groot. Let op: zeewatertemperaturen voor de kust 18 graden. Zeeuwse wateren rond 20, dus daar kunnen buien ook vrij gemakkelijk ontstaan.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
7 juli 2009, 09:49 uur | Bericht #37995
't Mag hier nou wel 'ns goed gaan regenen; de bomen vergelen en de bladeren waaien d'r af van de droogte... Die paar druppen van laatste dagen hebben niet gebaat.
Waarom deze advertentie?
cram
Lid
Woonplaats:
Berichten: 14
Lid sinds: 7 jun. 2007
7 juli 2009, 10:00 uur | Bericht #37996
He wat shit weer! Zodra het een keer boven Amsterdam is, dooft ut onweer uit. Maar goed, de lijn is nog langer... ik blijf positief. Meestal als ik niets verwacht of het een keer niet in de gaten heb gehouden (vanmorgen en ..uhm... oh ja, 25 mei), krijg je wel onweer. En op een dag zoals afgelopen vrijdag sta ik volledig in de startblokken en ik ga vroeg weg van werk...regen en afgekoeld... klaar. Thanks.Juli 2007 zit ik 2 weken in Istanbul. Hoor ik elke dag van het thuisfront dat het daar echt elke dag behoorlijk onweert! Kom ik thuis, alles weg! Ik klaag echt niet, maar het frustreert toch wel. Maar goed, ik heb toch met volle teugen van de westbui van 25 mei mogen genieten. EN ik heb daar langs de polderbaan Schiphol mijn eerste bliksemfoto's gemaakt! Ik had ze eerder nooit bij me, maar ik zou ze graag opladen hier. Kan iemand kort uitleggen hoe dat werkt? Thnx
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 juli 2009, 10:04 uur | Bericht #37997
Citaat van cram, dinsdag 7 juli 2009, 10:00 uur He wat shit weer! Zodra het een keer boven Amsterdam is, dooft ut onweer uit. Maar goed, de lijn is nog langer... ik blijf positief. Meestal als ik niets verwacht of het een keer niet in de gaten heb gehouden (vanmorgen en ..uhm... oh ja, 25 mei), krijg je wel onweer. En op een dag zoals afgelopen vrijdag sta ik volledig in de startblokken en ik ga vroeg weg van werk...regen en afgekoeld... klaar. Thanks.Juli 2007 zit ik 2 weken in Istanbul. Hoor ik elke dag van het thuisfront dat het daar echt elke dag behoorlijk onweert! Kom ik thuis, alles weg! Ik klaag echt niet, maar het frustreert toch wel. Maar goed, ik heb toch met volle teugen van de westbui van 25 mei mogen genieten. EN ik heb daar langs de polderbaan Schiphol mijn eerste bliksemfoto's gemaakt! Ik had ze eerder nooit bij me, maar ik zou ze graag opladen hier. Kan iemand kort uitleggen hoe dat werkt? Thnx

klikkie! ik ben benieuwd...
Lucie
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 13
Lid sinds: 5 jul. 2009
7 juli 2009, 10:10 uur | Bericht #37998
Zouden we dan eindelijk eens onweer krijgen boven Groningen ipv er langs?
De nacht voor mijn eerste werkdag bij mijn nieuwe werkgever hadden we eindelijk onweer hier en het was net vuurwerk. Alsof het speciaal voor mij bedoelt was vanwege mijn nieuwe baan, was een half jaar zonder baan geweest.
Was wel kapot die ochtend want het moest natuurlijk wel de hele nacht onweren tot 's morgens vroeg
Maar mij hoor je niet klagen, was allang blij.
Het was prachtig!
Geloof dat het de nacht van 2 op 3 juni was dat zal ik zo nog even uitzoeken.

En ik dacht zo dat een onweer de eerste dag van mijn vakantie ook wel gepast zou zijn, haha die begon dus afgelopen vrijdag!
Al wat we hier hadden was enkel een weeralarm, alles ging weer eens aan onze neus voorbij bah!

Volgens buienradar hebben we vandaag meer geluk, ik ben benieuwd
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
7 juli 2009, 10:12 uur | Bericht #37999
kwa onweer pis ik zo weer naast de pot
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 juli 2009, 10:14 uur | Bericht #38000
Zonet genomen met de Nokia:
[attachment=22713:36974901...de1c19_b.jpg]
incoming!
cram
Lid
Woonplaats:
Berichten: 14
Lid sinds: 7 jun. 2007
7 juli 2009, 10:21 uur | Bericht #38003
Citaat van Murphy, dinsdag 7 juli 2009, 8:04 uur klikkie! ik ben benieuwd...

Sorry Murphy,

Ik zie nergens de upload- of blader knop. Zit ik weer scheel te doen? Dinsdag is altijd mijn maandag, zeg maar
Misschien omdakkun newbie ben?
Hee, zie net dakkun Member ben. | Gewijzigd: 7 juli 2009, 10:26 uur, door cram
Lind@
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 93
Lid sinds: 6 feb. 2007
7 juli 2009, 10:23 uur | Bericht #38004
Mooie foto!
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 juli 2009, 10:27 uur | Bericht #38007
Citaat van cram, dinsdag 7 juli 2009, 10:21 uur Sorry Murphy,

Ik zie nergens de upload- of blader knop. Zit ik weer scheel te doen? Dinsdag is altijd mijn maandag, zeg maar
Misschien omdakkun newbie ben?


Huh nee ik zie het ook even niet!
Jan, help!


QUOTE(Lind@ @ Jul 7 2009, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
Mooie foto!


Thnx, maar er zijn wel mooiere foto's
Het kwam hier net met bakken naar beneden trouwens. Was geen loos alarm.
Skroei
Lid
Woonplaats: Jelsum / THV vliegbasis LWD
Berichten: 561
Lid sinds: 31 mei. 2008
7 juli 2009, 11:20 uur | Bericht #38027
Nou Niels t zit jouw altijd zo tegen.
Ik ga je blij maken
: http://www.estofex.org/ precies over lwd heen !
Thunder & Lightning... irresistible.
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
7 juli 2009, 11:26 uur | Bericht #38029
Citaat van Skroei, dinsdag 7 juli 2009, 9:20 uur Nou Niels t zit jouw altijd zo tegen.
Ik ga je blij maken
: http://www.estofex.org/ precies over lwd heen !


dat willen we hier zien
maar dan moet het ook nog gebeuren
wappy
Lid
Woonplaats: Haarlem-Schalkwijk
Berichten: 1195
Lid sinds: 26 jul. 2006
7 juli 2009, 11:28 uur | Bericht #38031
In Haarlem net een wolkbreuk van +-20min gehad, straten blank en ook nog een paar klappen onweer erbij gehad.
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
7 juli 2009, 11:28 uur | Bericht #38032
Citaat van Skroei, dinsdag 7 juli 2009, 9:20 uur Nou Niels t zit jouw altijd zo tegen.
Ik ga je blij maken
: http://www.estofex.org/ precies over lwd heen !


oh ja nog effe vergeten ze waarschuwen hier voor spouts:):):)):)
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 juli 2009, 11:32 uur | Bericht #38033
Hup, pak je camera en snel naar Holwerd Niels! Wij eisen een paar foto's van waterhozen! Weest wel!
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
7 juli 2009, 11:34 uur | Bericht #38034
Eindelijk goed wat regen hier in Grunn, en gaat zo te zien nog een uurtje door. Mooi zo. Helaas nog maar één ontlading...dat mag wel ff meer!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 juli 2009, 11:40 uur | Bericht #38035
Citaat van Skroei, dinsdag 7 juli 2009, 11:20 uur Nou Niels t zit jouw altijd zo tegen.
Ik ga je blij maken
: http://www.estofex.org/ precies over lwd heen !



Even beter lezen he

estofex9999999999999.png
A level 1 was issued for the SE North Sea area for spouts.


Kortom wat ik 2 dagen geleden al riep in de chat maakt het noorden kans op waterhozen.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 juli 2009, 11:47 uur | Bericht #38038
Forecast of 07/07/09 10.00 UTC


De komende dagen blijft een uitgesproken trog over Scandinavië en de Noordzee zorgen voor een herfstachtig weerbeeld over onze regio. Trogjes op de hoofdtrog zorgen periodiek voor de opleving van de buien en vooral wanneer de doortocht samenvalt met de dagelijkse gang levert dat onweersbuien op. De as van de hoofdtrog bevindt zich actueel nog west van ons maar tegen vanavond komt deze as over ons te liggen. Aan de voorzijde van deze naderende trog zorgt PVA voor een oplevende buienactiviteit en vanavond blijft dat nog even doorgaan nabij de trogas. De temperatuur op 850 zakt bij de trog naar zo’n –20° en dat zorgt voor een voldoende onstabiele opbouw om onweer te triggeren.

Nabij de trog lijken de shearparameters vanavond over het zuidoosten van het verwachtingsgebied op te leven in zoverre dat we dan kunnen spreken van een beperkte shear. Evenwel blijven de waarden verre van zeer ideaal. Bovendien is er van een jetstreak bij ons geen sprake wat de kansen op dynamische cellen ook geen goed doet. Daarom houden we het bij een SLGT RISK in deze gebieden. Elders rekenen we hoe dan ook op klassieke buien, soms onweerachtig (toppen kunnen groeien tot 7-8km), zonder veel dynamische activiteit. Door de afkoelende bovenluchten stijgen de kansen op wat hagel. Over zee en vooral nabij de kustgebieden zien we een langgerekt en sterk convergentiegebied. Zeker wanneer de trogas naderbij komt en de stroming in de hoogte wat afneemt, plus de lapse rate toeneemt, stijgen de kansen op een waterhoos in de aangegeven gebieden. Het zeewater is na de warme periode immers flink opgewarmd.

Morgen woensdag trekt de trogas door naar het oosten maar de grootschalige trog blijft wel onveranderd over onze regio aanwezig. Met het naar het oosten wegschuiven van de koudste lucht op 500hpa, schuiven ook de onweerkansen op naar het oosten. Vanaf het zuidwesten uit stabiliseert m.a.w de atmosfeer wat in zoverre we morgen enkele nog onweer verwachten over het E/NE van BE en over NL. Opnieuw blijft de kans op dynamische buien klein. De kans op enkele spouts is tijdelijk nog aanwezig over de noordelijke kustregio’s.

Samenvatting:
Vandaag verspreide buien met lokaal onweer, niet dynamisch. Later op de dag evt iets grotere kansen op wat dynamische buien in het SE. Kans op spouts. Woensdag wegtrekkende onweerkansen naar het oosten met tijdelijk nog een spout in de noordelijke gebieden.

Donderkopsite
Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
7 juli 2009, 11:48 uur | Bericht #38040
Nice!!!
Skroei
Lid
Woonplaats: Jelsum / THV vliegbasis LWD
Berichten: 561
Lid sinds: 31 mei. 2008
7 juli 2009, 11:59 uur | Bericht #38045
Niels, je kan ook de Wielen goed in de gaten houden, is vlakbij.
Heb ik vorig jaar 2x een spout gespot.
Oftewel waterrijke gebieden extra in de gaten houden.. heel Fryslân dus...
Thunder & Lightning... irresistible.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 245 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 245, lezen 2 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 2)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden