Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, TX.

14 May 2024 03:47:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Desha, AR; Drew, AR.

14 May 2024 03:46:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Tammany, LA; Washington, LA.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Warren, MO.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jim Hogg, TX; Starr, TX.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wright, MO.

14 May 2024 03:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

14 May 2024 03:36:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Livingston, LA; St. Tammany, LA; Tangipahoa, LA.

14 May 2024 03:07:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hidalgo, TX; Willacy, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hidalgo, TX; Starr, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor St. John The Baptist, LA; Tangipahoa, LA.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, TX; Willacy, TX.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bannock, ID; Bingham, ID; Bonneville, ID; Caribou, ID; Franklin, ID.

14 May 2024 03:07:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Starr, TX.

14 May 2024 03:07:25
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 maart 2010, 21:12 uur | Bericht #104836
Inderdaad boeiend verhaal! Kijk, als ik het overleef, lijkt het me wel stoer om te kunnen vertellen dat ik ooit door de bliksem getroffen ben. Maarja, er zit zo'n risico aan, dus ik denk dat ik maar liever voorzichtig ben
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
4 maart 2010, 21:19 uur | Bericht #104840
heb dat eens meegemaakt bij een voetbalwedstrijd,Ik speelde destijds bij Zeeburgia amsterdam...was een jaar of 12 en t was een leuke wedstrijd...t was een mooie dag die erg vervelend eindigde...Begin 2e helft dreven er wat wolken over met wat spat regen...niks aan de hand...werd leuk gevoetbalt...voorzet werd van rechts gegeven...bal gaat omhoog....en een teamgenoot wou net de bal inkoppen bij de 2e paal...hij kopte de bal...kwam op de grond met zijn hand tegen de 2e paal..Op dat moment raakte bliksem t doel met de jongen eraan vast...(zijn kicksen met ijzeren noppen) was de jongen dood met ernstige brandwonden..dit is wat wij later gehoord hebben want beide teams waren door de druk op de grond gegooid.....wat ik nooit vergeet was de geur....sindsdien was ik erg bang naar bliksem toe maar aan de andere kant ook erg geintereseerd erin.


Rip Brian
Waarom deze advertentie?
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 maart 2010, 21:44 uur | Bericht #104850
Wow ook een heftig verhaal zeg! Alleen helaas met een minder goede afloop
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
lovejer
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 411
Lid sinds: 2 jul. 2008
4 maart 2010, 22:25 uur | Bericht #104857
Jeetje wat een heftige verhalen allemaal! Als ik zoiets zou meemaken zou ik echt bang zijn voor onweer! Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat de bliksem vlakbij insloeg. Maar dat lijkt me wel heel heftig aan jullie verhalen te horen!
ONWEER-staanbaar
Woonplaats: Rijen
Berichten: 496
Lid sinds: 12 dec. 2009
8 maart 2010, 14:53 uur | Bericht #105633
Jeetje wat een verhaal prins! Ben blij dat je het hebt overleefd en hopelijk heb je er niets aan overgehouden.
Ik vind onweer altijd ontzettend spannend omdat we in een straat wonen waar continu de bliksem inslaat.(dus bij ons gaan alle stekers eruit als het onweer komt)
We hebben ooit een bliksemschicht over onze schutingen zien gaan en die kwam vlak naast een van de werkmensen terecht die bezig waren met de uitbouw van de buren,tevens ging er een bliksembol door onze straat en de schade was enorm kan ik jullie melden echt heel het blok had schade! Ook bij ons was ie dwars door de aardlek heengeslagen en bij de achterburen hadden ze zelfs brand.
Dus ja best wel spannend hier als het onweert.

Toch vraag ik me af hoe het kan dat het hier altijd prijs is kwa inslagen??
Kan imand mij dat verklaren???

groetjes Bianca
Pringelz
Lid
Woonplaats: Belgie, Destelbergen (OVL)
Berichten: 1089
Lid sinds: 25 dec. 2009
9 maart 2010, 22:15 uur | Bericht #105990
Echt wel een boeiend verhaal damn ;O !
Woonplaats: Oisterwijk NB
Berichten: 1
Lid sinds: 20 mrt. 2010
23 maart 2010, 18:48 uur | Bericht #108538
Wow heftig verhaal. Je hebt het wel gelukkig overleeft. bij veel mensen is dat helaas niet zo. Wij hadden een huisje gehuurd in Luxemburg op (tegen) een bergwand. Ik liep de berg op en daarachter zat een weiland. daaar stond ook een boom en daaraan hing een kruisje. vermoedelijk zij iemand dat de bliksem hier in is geslagen en er stond iemand. Door die bliksem zal diegene overleden zijn.

Dus je had veel geluk. oja, je hoort ook best vaak auto/mens dat die getroffen zijn door de bliksem.
Roel B
Lid
Woonplaats: Opglabbeek((Genk)Belgie)
Berichten: 213
Lid sinds: 24 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 maart 2010, 19:34 uur | Bericht #108550
Het feit dat je in een auto veilig zit tijdens een onweer heeft te maken met de zogenaamde

kooi van Faraday:

Een kooi van elektrisch geleidend materiaal zorgt ervoor dat statische elektriciteit niet kan binnendringen.

Aangezien bliksem een statische ontlading is biedt de 'kooi' van een auto dus bescherming.

Buffell
Lid
Woonplaats: Gendringen (za-zo) Nijmegen (zo.avond - vrijdag)
Berichten: 1325
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 maart 2010, 20:20 uur | Bericht #109702
Citaat van Frenky, donderdag 9 juli 2009, 8:22 uur Aardig gek hoor, ik denk dat je dikke zolen je redding zijn geweest. Pfoeii.....

Zolen van een aantal centimeters dik helpen echt niet tegen een bliksemschicht...
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
29 maart 2010, 20:56 uur | Bericht #109719
Pff heftig Prins..

Ik heb maar 1x in mijn leven een inslag heel dichtbij meegemaakt, dat was hier vlak voor het huis in een lange vlaggenstok met bliksemafleider erop ..
Ben me toen ook rot geschrokken en voelde me vreemd daarna, alle haren overeind..

Blij dat je het nog kan navertellen!
En fantastisch natuurlijk dat je onweer nu juist interressant vind in plaats van eng wat ik me ook goed had kunnen voorstellen
corro
Lid
Woonplaats: oosterwolde fryslan
Berichten: 192
Lid sinds: 24 okt. 2006
29 maart 2010, 22:57 uur | Bericht #109744
in mn jongere jaren had je een brug hier in het dorp met slagbomen we waren aan het wachten op de taxi daar..je bent jong en er stond een stroomkastje naast een maatje bouwde een jointje en we dronken biertjes...ik werd bang want ik telde en zag een bui naderen zei tegen de jongens we moeten hier weg staan link en strax boem! mn maten lachten en om van mn gezeur af te zijn deden we mn voorstel om overkant onder de luifel van n meubelzaak te gaan staan..
we liepen net weg...FLITS BOEM we klapten allemaal tegen de grond en herinner me grote vonken +/- 30 cm van dat kastje waar ik net stond ik was verdwaasd en bang...toen kwam de taxi en die zei dat hij de straal op 6 km afstand al had gezien met de gedachte gasgeven v/d jongens daar..weet nog dat al mn haar statisch stond ook net als bij mn vrienden...mij is nog vaak de hand geschud voor het "redden van"terwijl het paranoide angst was toen en voorgevoel
mn vrienden waren blij dat ik para was toen...gelukkig verder nix dus.maar voor mij toen de aanleiding en fanatisme met onweer
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
6 april 2010, 14:01 uur | Bericht #111532
Ook een heftig verhaal met goede afloop corro
Kakdrol
Lid
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 553
Lid sinds: 7 jan. 2010
12 april 2010, 21:42 uur | Bericht #112566
Heb eens meegemaakt op vakantie, op een veldje met caravans waarin in het midden een glijbaan stond. Ik zat chill te kaarten onder de luivel met wat lui en opeens sloeg haast uit het niets de bliksem (wss zijtak) in op het glijbaantje, zag daar echt een heel fel licht, gevolgt door een keiharde klap waardoor wij onderhand met tafel en al de voortent in werden geslagen. De glijbaan had n deuk en een campinghuisje 20 meter verder had blijkbaar de volle laag gekregen want daar was brand uitgebroken met een enorm gat in het dak. Verder gelukkig geen gewonden.

Ook is een vriend van me eens in mijn straat door de bliksem getroffen. Hij stond weer op kwam op eigen kracht thuis maar is daar ingestort. Heeft tijdje in het ziekenhuis gelegen en werd gevreest dat hij het niet zou overleven, hij raakte verlamd ofzo maar na een paar maanden was de jongen er gelukkig weer helemaal boven op
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 april 2010, 01:16 uur | Bericht #112579
Ik weet dat mijn verhaal niet opweegt tegen de heftige gebeurtenissen die sommige members hier posten, maar daar gaat het in dit topic volgens mij ook niet om.

Wat ik meemaakte is nu een jaar of 8 geleden. Ik was toen 14 of 15. Ik woon aan het randje van Dordrecht, recht aan de polder. Er trok nog niet eens een zware onweersbui over, en ik stond op de oprit van ons huis. Op een gegeven moment slaat vlakbij (huis, boom, whatever) de bliksem in, maar ik had het gevoel alsof ik een 9volt batterij op mijn tong had. Heel mijn tong tintelde en verkrampte een beetje. Dit gevoel duurde nog geen halve minuut. Ik ben er ook niet van geschrokken, maar vraag me nog wel steeds af waar het nou door kwam. Is het de lekspanning geweest of is er een andere verklaring?

Wat betreft dat verhaal van die man die 7 keer door de bliksem is getroffen heb ik op Discovery o.i.d. eenzelfde verhaal gehoord van een Amerikaanse boswachter die een keer of 12 door de bliksem was getroffen. Hij miste een wenkbrauw, wat nagels, was her en der verlamd, had overal brandlittekens, een hartritmestoornis en intussen ook psychisch iets wat niet lekker zat. Eind van het liedje was dat de beste man zelfmoord heeft gepleegd omdat ie t niet meer zag zitten.

Dit roept meteen een tweede vraag bij mij op: Ik heb wel eens gehoord van het verhaal dat als je door de bliksem bent getroffen, dat de kans dan groter is dat het je nog een keer gebeurd ten opzichte van iemand die nog nooit is getroffen door de bliksem. Iemand die weet hoe dat zit?
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Woonplaats: Breda
Berichten: 608
Lid sinds: 31 mrt. 2010
13 april 2010, 01:42 uur | Bericht #112580
Heftige verhalen allemaal, ik heb het "gelukkig"nog niet meegemaakt.
Heb wel een keer 30sec lang aan 230v gehangen was ook geen pretje.
Bekijk ook eens mijn website
Woonplaats: Rijen
Berichten: 496
Lid sinds: 12 dec. 2009
13 april 2010, 21:23 uur | Bericht #112742
Leuk dat iedereen zo zijn ervaringen deelt
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 287
Lid sinds: 27 mei. 2007
14 april 2010, 08:53 uur | Bericht #112784
Wat veel mensen onderschatten is dat juist als de basis van een onweersbui de nodige kilometers verwijderd is men heel gemakkelijk kan worden getroffen door een bliksem die uit het aambeeld van de bui afkosmtig is. Ik hjeb dat in Suriname gezien, hoe uit een bui met wat ver gerommel opeens een nabij inslag optrad toen de zon al scheen, dus vanuit het aambeeld. Daarzijn mensen minder op verdacht dan wanneer de donkere wolken zich precies boven je bevinden. Daarom is het zo gevaarlijk en veraderlijk.
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
14 april 2010, 10:11 uur | Bericht #112790
Absoluut waar Maarten. Ik heb iets dergelijks in NL mee gemaakt. Ik was nog maar een jaar of 12 en mijn weerfascinatie stond nog in de kinderschoenen. Ik liep buiten mijn krantenwijk (ik weet het, ik was daarvoor officieel nog íets te jong ), het was klam en het werd aardedonker. Ik ben toen maar snel gaan schuilen onder een afdakje. De bui leverde kortstondige zware regenval op met vrij weinig onweersactiviteit. Toen de laatste zware druppels vielen en de zon alweer doorbrak vonden er plots 2 ontladingen in korte tijd op zéér kleine afstand plaats, beiden vrijwel onmiddelijk gevolgd door de kenmerkende ontploffende/dreunende donders. Het was een héle aparte ervaring om tegen het het volle zonlicht in met nog wat nagedruppel ontladingen van zo dichtbij waar te kunnen nemen. Uiteraard is dit levensgevaarlijk en men liep alweer masaal buiten. De reactie van verschillende voetgangers zal ik nooit meer vergeten. Die mensen hebben doodsangsten uitgestaan (en ik eigenlijk ook wel een beetje hoor ). | Gewijzigd: 14 april 2010, 10:19 uur, door marsel
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
12 mei 2010, 10:56 uur | Bericht #117643
Citaat van Amras, maandag 12 april 2010, 23:16 uur Dit roept meteen een tweede vraag bij mij op: Ik heb wel eens gehoord van het verhaal dat als je door de bliksem bent getroffen, dat de kans dan groter is dat het je nog een keer gebeurd ten opzichte van iemand die nog nooit is getroffen door de bliksem. Iemand die weet hoe dat zit?

Natuurlijk kant- en klare onzin zoiets.

Er staan wel een boel spannende verhalen tussen zeg. Leuke maar enge ervaringen. Toen ik een jaar of 15 was.. stond ik met mijn buurman naar een onweersbui te kijken. De bliksems sloegen al redelijk dichtbij. Niet veel later sloeg er een bliksem in een boom 50 meter bij ons vandaan. Was echt een kneiter van een knal en mijn buurman en ik werden tegen de grond gedrukt (terwijl we zelfs in zijn serre stonden). De bliksem lichtte ook meerdere malen op. Ik zag de bliksem zelf niet, maar daar ben ik ook redelijk blij om. Ik keek precies de andere kant op en had alsnog last van mijn ogen (en oren).

In de boom zat een duidelijk spoor van de blikseminslag en enkele dagen later heeft de gemeente de boom opgeruimd. Er bestond namelijk het gevaar voor omvallen.

Dit alles gebeurde op 28 juni 2005.

Grtz,
Koos
Keesjovic
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 235
Lid sinds: 20 jul. 2007
12 mei 2010, 12:27 uur | Bericht #117553
Citaat van Onweergek (ZH), woensdag 12 mei 2010, 9:56 uur Natuurlijk kant- en klare onzin zoiets.

Er staan wel een boel spannende verhalen tussen zeg. Leuke maar enge ervaringen. Toen ik een jaar of 15 was.. stond ik met mijn buurman naar een onweersbui te kijken. De bliksems sloegen al redelijk dichtbij. Niet veel later sloeg er een bliksem in een boom 50 meter bij ons vandaan. Was echt een kneiter van een knal en mijn buurman en ik werden tegen de grond gedrukt (terwijl we zelfs in zijn serre stonden). De bliksem lichtte ook meerdere malen op. Ik zag de bliksem zelf niet, maar daar ben ik ook redelijk blij om. Ik keek precies de andere kant op en had alsnog last van mijn ogen (en oren).

In de boom zat een duidelijk spoor van de blikseminslag en enkele dagen later heeft de gemeente de boom opgeruimd. Er bestond namelijk het gevaar voor omvallen.

Dit alles gebeurde op 28 juni 2005.

Grtz,
Koos



Koos,

Nu weet ik dat jij een redelijk deskundig ben op het gebied van onweer.
Maar dat verhaal heb ik toch meerdere keren gehoord.
Ook het verhaal van de boswachter.
Ik heb d'r meerdere documentaires van gezien op o.a. Discovery Channel en National Geographic.
Wil jij het nog een keer uitzoeken, want ik hoor graag jou visie hierover!
Volgens mij is het namelijk geen directe onzin...
Zijn er nog meer mensen die hier iets meer over weten?

Groetjes Kees
(Zoetermeer)

Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.380 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 56 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 56, lezen 1 mensen het topic "De lucht op 27-11-06 te Schaarsbergen-GLD-".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden