Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pike, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
18 juli 2009, 10:09 uur | Bericht #40668
Superstorm zou 4.000 doden maken aan onze kust

De afdeling Kust van de Vlaamse overheid heeft een risicoanalyse van de kustlijn gemaakt. Daaruit blijkt dat een derde van onze kust kwetsbaar is voor zware stormen en een stijging van het zeeniveau. Vooral de havens en de bebouwde dijken in Middelkerke, Oostende (vanaf Raversijde tot het centrum) en Wenduine-centrum zijn zwakke plekken.

Duizendjarige storm
De ingenieurs gingen uit van de "duizendjarige storm", een superstorm. Als we niets doen, kan die 4.000 dodelijke slachtoffers maken - vooral op de dijken - en 3 miljard euro schade in het hinterland.

Twee jaar aan gewerkt
Het Geïntegreerd Kustveiligheidsplan (GKVP) moet zo'n rampscenario vermijden. De afdeling Kust werkte er twee jaar aan. Het plan omvat een hele reeks maatregelen zoals het aanvoeren van zand, het verstevigen van de dijken door er muurtjes op te bouwen (in de vorm van zitbanken), het vooruitbouwen van dijken, het verhogen van de kaaimuren, het aanleggen van strandhagen en het bouwen van stormvloedkeringen in de havens.

©Hln | Gewijzigd: 27 januari 2017, 12:44 uur, door Joyce.s
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
18 juli 2009, 10:16 uur | Bericht #40669
Is zo'n storm in onze regio uberhaupt mogelijk
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
18 juli 2009, 10:17 uur | Bericht #40670
Citaat van Boxer, zaterdag 18 juli 2009, 10:16 uur Is zo'n storm in onze regio uberhaupt mogelijk

Alles is mogelijk en vooral met hetgeen dat ze zeggen..... Klimaatsveranderingen
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
18 juli 2009, 10:32 uur | Bericht #40674
Maw investeren in vastgoed aan de kust en zeker op de dijken is niet aan te raden.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
18 juli 2009, 10:34 uur | Bericht #40675
Ik denk dat er in Nederland meer schade zal voorkomen dan in Belgie. De dijken hier zijn een en al gatenkaas
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
18 juli 2009, 10:36 uur | Bericht #40678
Ja maar heb je de Belgische kust al eens bezocht? Het staat vol met appartementen tot op de dijk. Heel lelijk en heel duur om daar te wonen. De Nederlandse kust is veel mooier by the way.
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juli 2009, 10:40 uur | Bericht #40679
Zal zo'n vaart niet lopen denk ik.
Op wat kleine incidenten na was 1953 de laatste, ( onder invloed van zeer goede timing, namelijk door de combinatie van springtij met een zware noordwesterstorm en slechte/geen kust bescherming.) sindsdien is er een hoop verbetert.
In Nederland zijn gewoon de omstandigheden niet gunstig voor het "worst case scenario" we spreken over overlast, niet een inferno. Als er ééns 3 cm sneeuw valt ligt heel het land plat, hoezo we zijn niets gewend.
90% van de klimaathype is geldklopperij.....Hoort iemand nog weleens iets over zure regen....het gat in de ozonlaag....????? de hypes van de jaren 80 waar we aan ten onder zouden gaan!!!!!
Lang voor de industrialisatie waren er al temperatuurs schommelingen. Tuurlijk heeft de aanwezigheid van de mens invloed maar we draven door omdat men hier geld ruikt voor allerlei wetten, regels, en belastingen!
Warmere en koudere periodes zijn van alle tijden, dit is bevestigd, en tuurlijk helpt al het milieubewustzijn mee, maar we overdrijven de laatste jaren. Van de week nog een heel interview op BNR nieuwsradio dat de koeien teveel uitsoten, en dat we dus maar minder vlees moeten eten.....Kom op waar gaat dit over. Mag ik ook nog maar beperkt ademhalen binnenkort omdat dit schadelijk is..???? Fabrieken, of het wereldwijde autogebruik vallen in het niets bij de uitstoot van vulkanen,bosbranden, enz. Merendeel is gewoon een natuurlijk proces. Het vergt wat aanpassingsvermogen, iets wat bijv. de dinosaurussen niet hadden, en uitstierven. Ook toen was het hommeles, en reed er nog geen auto rond, en hadden we nog geen fabrieken met walmende schoorstenen. De aardse loop kent gewoon periodes van warmere jaren en koudere jaren. deal with it. | Gewijzigd: 18 juli 2009, 11:45 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
wetboy
Lid
Woonplaats:
Berichten: 344
Lid sinds: 7 aug. 2008
18 juli 2009, 12:40 uur | Bericht #40695
Dan moet ik maar verhuizen uit Maassluis ....... geen zin in natte voeten, hahaahha LOL
edje
Lid
Woonplaats: Den Haag Ypenburg.
Berichten: 164
Lid sinds: 26 jul. 2006
18 juli 2009, 12:40 uur | Bericht #40696
Citaat van Romani, zaterdag 18 juli 2009, 8:40 uur Zal zo'n vaart niet lopen denk ik.
Op wat kleine incidenten na was 1953 de laatste, ( onder invloed van zeer goede timing, namelijk door de combinatie van springtij met een zware noordwesterstorm en slechte/geen kust bescherming.) sindsdien is er een hoop verbetert.
In Nederland zijn gewoon de omstandigheden niet gunstig voor het "worst case scenario" we spreken over overlast, niet een inferno. Als er ééns 3 cm sneeuw valt ligt heel het land plat, hoezo we zijn niets gewend.
90% van de klimaathype is geldklopperij.....Hoort iemand nog weleens iets over zure regen....het gat in de ozonlaag....????? de hypes van de jaren 80 waar we aan ten onder zouden gaan!!!!!
Lang voor de industrialisatie waren er al temperatuurs schommelingen. Tuurlijk heeft de aanwezigheid van de mens invloed maar we draven door omdat men hier geld ruikt voor allerlei wetten, regels, en belastingen!
Warmere en koudere periodes zijn van alle tijden, dit is bevestigd, en tuurlijk helpt al het milieubewustzijn mee, maar we overdrijven de laatste jaren. Van de week nog een heel interview op BNR nieuwsradio dat de koeien teveel uitsoten, en dat we dus maar minder vlees moeten eten.....Kom op waar gaat dit over. Mag ik ook nog maar beperkt ademhalen binnenkort omdat dit schadelijk is..???? Fabrieken, of het wereldwijde autogebruik vallen in het niets bij de uitstoot van vulkanen,bosbranden, enz. Merendeel is gewoon een natuurlijk proces. Het vergt wat aanpassingsvermogen, iets wat bijv. de dinosaurussen niet hadden, en uitstierven. Ook toen was het hommeles, en reed er nog geen auto rond, en hadden we nog geen fabrieken met walmende schoorstenen. De aardse loop kent gewoon periodes van warmere jaren en koudere jaren. deal with it.

Ben het er wel mee eens wat je zegt Romani. Ik denk alleen dat wij mensen, het niet kunnen "dealen". Wij mensen willen alles beheersen en overheersen. Het weer, klimaat e.d is alleen nog veel te groot om te kunnen be-en overheersen. Aangezien we met steeds meer mensen op deze aardkloot rondlopen zullen we denk ik met het feit moeten dealen dat er af en toe een hoop slachtoffers vallen op het moment dat Moeder Natuur zich laat gelden.
Woonplaats: hoogeveen
Berichten: 137
Lid sinds: 18 mei. 2007
19 juli 2009, 11:02 uur | Bericht #40880
als er ooit een superstorm komt moeten ze de langs hele kustlijn de inwoners evacueren en naar het oosten brengen tegen de grens van duitsland aan of een stukje verder en daar de storm rustig uitzingen. als nederland overstroomt zitten wij hier nog droog.
ik realiseer mij wel dat dit niet zo gauw zou gaan gebeuren maar toch bij een normale storm zetten ze al massaal mensen op de dijk neer om te kijken of het wel goed gaat en er zijn dijken waar je niet vrolijk van word, daar zouden ze eens aan wat moeten, en dan kun je een hoop ellende misschien wel voorkomen.
Fluffje
Lid
Woonplaats: Veenendaal
Berichten: 243
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juli 2009, 12:15 uur | Bericht #40896
Ik denk dat we in midden nederland ook wel veilig zitten hoor. Evacueren naar grens Duitsland lijkt me een beetje veel van het goede.

Of zoals mijn vriend wel eens zegt...(t'is wel hard) "goed tegen de overbevolking als er rampen plaatsvinden" Daarin zwaait Moeder Natuur ook met de scepter.
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juli 2009, 12:55 uur | Bericht #40911
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 18 juli 2009, 8:34 uur Ik denk dat er in Nederland meer schade zal voorkomen dan in Belgie. De dijken hier zijn een en al gatenkaas


Om eerlijk te zijn zijn de dijken in Nederland van betere kwaliteit dan de belgische dijken (no offence belgen )
maar dat is nou eenmaal zo.

Buitenom dat ben ik al die voorspellingen van "superstormen" en "eind van de wereld" een beetje
beu.. Laat ons gewoon lekker ons leven leiden, en ga niet iedereen bang lopen maken met die leipe "theoriën" over "wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren!"

straks komt er een grote zombiehond from space, en die eet ons allemaal op!!!! echt hoor!!! heeft ene pietje puk ooit gezegd! en waarschijnlijk gebeurd dat in 2012!!!


-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
19 juli 2009, 13:01 uur | Bericht #40913
Citaat van Pgs3000, zondag 19 juli 2009, 12:55 uur Om eerlijk te zijn zijn de dijken in Nederland van betere kwaliteit dan de belgische dijken (no offence belgen )
maar dat is nou eenmaal zo.


Volgens mij weten een boel mensen niet wat een defenitie is van een superstorm. Als je een storm krijgt van orkaankracht dan heb je al een superstorm. Wat betreft de dijken zijn ze in Belgie echt wel beter want hier in Nederland is er al een dijkbewaking bij een 8 bft wat in Belgie nog niet is.
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juli 2009, 13:17 uur | Bericht #40919
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 19 juli 2009, 12:01 uur Volgens mij weten een boel mensen niet wat een defenitie is van een superstorm. Als je een storm krijgt van orkaankracht dan heb je al een superstorm. Wat betreft de dijken zijn ze in Belgie echt wel beter want hier in Nederland is er al een dijkbewaking bij een 8 bft wat in Belgie nog niet is.

okay, maar dat wil niet zeggen dat de dijken van minder kwaliteit zijn. Ik denk dat dat ook meer uit voorzorg is, en we hebben ook een stuk meer dijken dan België.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
19 juli 2009, 13:20 uur | Bericht #40920
ach ja ik bekijk het dan maar positief, ik ga wel een strandtent beginnen in Breda aan zee

eerst zien dan geloven
Firstwing
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
19 juli 2009, 13:29 uur | Bericht #40927
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 19 juli 2009, 12:01 uur Volgens mij weten een boel mensen niet wat een defenitie is van een superstorm. Als je een storm krijgt van orkaankracht dan heb je al een superstorm. Wat betreft de dijken zijn ze in Belgie echt wel beter want hier in Nederland is er al een dijkbewaking bij een 8 bft wat in Belgie nog niet is.

2 dingen.
1) je vergelijkt appels met peren. Nederland is in de uniek situatie terecht gekomen dat en deel onder zee niveau ligt Belgie heeft daar geen of minder last van. Ook moet je even kijken hoe ver het water land inwaarts kan gaan en dan kom je tot de schrikbarende ontdekking dat Zeeland en noord en zuid Holland volledig blank komen te staan. Tevens moet je er rekening mee houden dat er langs de Nederlandse kust duin gebieden zijn met hoge natuurwaarde die echter ook zeer kwetsbaar zijn.

2) Zonder het zelf te merken geef je zelf al aan wat er aan de hand is. Je zegt zelf al dat de dijken in Nederland zwak zijn (is er bewijs van) bovendien zouden er 4000 doden zijn (welke waarschijnlijk nog laag wordt geschat). Combineer deze 2 eens!? Zwakke dijk en veel doden maakt ? Ojee gutte gut er moet en oplossing komen. Dijken moet verzwaard kusten aan gepakt dit gaat miljarden kosten.

Zie daar gaat het dus om. Zo en storm als die er al ooit komt zal eens in de 1000 jaar toe slaan en dan nog is maar de vraag wat het resultaat is. Echter er wordt paniek gezaaid want minimaal 4000 doden en er wordt en oplossing aan gedragen waar we zo snel mogelijk aan moeten werken kosten minimaal 2 miljard.

Het zelfde verhaal is CO2 uitstoot en zure regen (toevallig kwam dat aan bod terwijl er enkele grote vulkaan uitbarstingen op ons half rond waren (toeval)). Bewijzen zijn er niet maar het levert geld op dus bang maken die zooi en melken maar.
jillrob
Lid
Woonplaats: Diksmuide
Berichten: 195
Lid sinds: 12 aug. 2008
19 juli 2009, 13:33 uur | Bericht #40932
Dan zou ik dit filmpje maar eens bekijken...was van de storm op 10/02/2009 was zelf nog niet z'n extreme storm
en nog geen echte herfststorm maar toch zie je enkele pijnpunten van onze kust te Oostende...




Best de moeite als je Oostende kent hoe de zee tekeer ging bij springtij en volgens mij bij een supertorm idd voor héél wat schade kan zorgen.... | Gewijzigd: 19 juli 2009, 13:34 uur, door jillrob
Woonplaats: Ternat, 15km W van Brussel (Belgie)
Berichten: 184
Lid sinds: 7 jul. 2009
20 juli 2009, 21:43 uur | Bericht #41234
Ach, we moeten dat allemaal wat relativeren.
Het gaat om een storm met een terugkeerperiode van 1.000 jaar, ofte een storm die normaal eens in de duizend jaar voorkomt. Wanneer weet niemand. Het kan morgen zijn (de verwachtingen van onze weermannen hier zijn er niet naar maar allé), maar ook over 1.534 jaar als het wat meezit.

Om het even te duiden. De kans dat de storm zich niét voordoet de komende 50 jaar is 95%. Dus de kans dat het zich de komende periode van vijftig jaar voordoet is amper 5%.
Doden zijn altijd nattevingerwerk. Er vallen misschien 40.000 doden bij een superstorm met een terugkeerperiode van 10.000 jaar. Tja,...

Zo'n studies zijn goed om de zwakke punten te identificeren en verbeteringen aan te brengen, maar die doden is wat mij betreft wat sensatiezucht om het ding te verkopen en in de media te brengen.
Toedeloe,
Jeroen

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2009, 21:47 uur | Bericht #41238
Citaat van continuousminer, maandag 20 juli 2009, 21:43 uur Zo'n studies zijn goed om de zwakke punten te identificeren en verbeteringen aan te brengen, maar die doden is wat mij betreft wat sensatiezucht om het ding te verkopen en in de media te brengen.

Wacht maar als we een storm krijgen van orkaankracht dan praten we wel verder
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 204 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 204, lezen 4 mensen het topic "schuim op de weg".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden