Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD; Fall River, SD.

25 Apr 2024 23:07:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kit Carson, CO; Sherman, KS.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 21:13:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, KS; Osage, KS.

25 Apr 2024 21:08:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 juli 2009, 14:16 uur | Bericht #42305
Succesvolle last-minute-chase!

Eigenlijk had ik gistermiddag (dinsdag) een beetje de pest erin. Ik moest namelijk tot 7 uur ’s avonds werken, terwijl een hoop mooie onweersbuien hun koers richting Nederland ingezet hadden. Een paar collega’s vertrokken in de middag zelfs naar het zuiden, om daar een paar mooie donderklappen en buienwolken te spotten. Eigenlijk wilde ik mee. Dat kon natuurlijk niet, maar uiteindelijk had ik het geluk toch aan mijn kant.

De stevige regen- en onweersbuien ontstonden in de tweede middaghelft boven België en Frankrijk en trokken vervolgens in rap tempo – en zich verder ontwikkelend - richting het noordoosten. Het ontstaan van de buien ging heel snel. Op de satellietbeelden was goed te zien hoe een kleine stapelwolk in no-time een enorm beest werd. Het leken net ontploffingen van atoombommen.


Op het satellietbeeld van 4 uur gistermiddag is nog weinig spectaculairs te zien.

http://www.weer.nl/typo3temp/pics/e11b4514ef.gif
Een half uur later groeien stapelwolken echter al snel uit tot enorme buien.


Op de foto van 5 uur lijken het net ontploffende atoombommen.


Om 6 uur ontstaat er nog een nieuwe bui net ten noorden van het Franse Lille.

In korte tijd veel neerslag
Er waren grote verschillen in Nederland. Op sommige plaatsen gebeurde relatief weinig, terwijl op andere plaatsen de bliksem om de haverklap insloeg en het water met bakken uit de hemel viel. De blikseminslagen veroorzaakten op sommige plaatsen grote problemen. Het spoorverkeer werd ontregeld en ook vloog een huis door de inslag in brand. Het vele water leidde ook tot wateroverlast. Op sommige plaatsen viel maarliefst 20 millimeter in slechts 10 minuten tijd.


Het cumulatieve neerslagbeeld van afgelopen middernacht laat goed zien dat de buien al activerend over ons land trokken.

Om 7 uur ’s avonds zat mijn dienst erop en met de telefoon aan mijn oor liep ik naar buien. Ik had collega Reinier van den Berg aan de lijn. Hij was naar Barneveld gereden en daar ging het flink tekeer. Sommige blikseminslagen deden zich voor op slechts 100 meter bij hem vandaag.


In de omgeving van Barneveld (bij het vlaggetje) ontstond achter de buienlijn nog een losse bui, die zich kon ontwikkelen tot een echte supercell.

Een echte supercell
Ook in Wageningen regende het en dus moest ik rennen naar de auto. In (iets te) hoog tempo reed ik naar Barneveld en op de A30 kon ik onderweg mooi uitkijken op de zware onweersbui die ten westen van me hing. Ook ik was getuige van diverse bliksemontladingen. Vlak na de afrit Barneveld-Zuid kwam er zelfs zoveel water uit de lucht dat ik nauwelijks nog iets kon zien.


De wolk begon om zijn as te roteren. Foto: Reinier van den Berg.


En korte tijd later ontstond er een indrukwekkende roterende wallcloud. Foto: Reinier van den Berg.

Rond de klok van kwart over 7 kon ik me aansluiten bij Reinier. We stonden tussen Renswoude en Barneveld, tussen de weilanden. Het werd al snel droog en we hadden een prachtig uitzicht op een echte supercell. De uitzakking van deze bui roteerde zelfs om zijn eigen as en 10 procent van dit soort roterende buien kan een windhoos produceren. Helaas gebeurde dit niet.

Door meerdere mensen gezien
Wij waren niet de enigen die deze supercell met rotating wallcloud hadden gezien. Ook vanuit Bennekom werd hij gespot door collega’s Tom van der Spek en Wim van den Berg. Vanuit Woudenberg werd de onweerswolk gefotografeerd door collega Michiel de Vries, die zeer onder de indruk was. Een lang leven had de supercell niet. We hebben zo’n 10 minuten er naar kunnen kijken en toen begon de bui langzaam in te zakken. De rotatie werd steeds minder en de uitzakking (wallcloud) verdween uiteindelijk helemaal.


Ook vanuit Woudenberg werden mooie plaatjes geschoten. Foto: Michiel de Vries.

De omstandigheden voor het ontstaan van supercells waren, mede door de aanwezige windschering, gisteren redelijk gunstig in Nederland. Eigenlijk zijn deze wolken ieder jaar wel een paar keer te zien. We hadden veel geluk dat we toevallig op de juiste plek stonden. Meer geluk zelfs dan de collega’s die naar het zuiden reden en uiteindelijk zelfs in België uitkwamen. Zij hebben dan wel flink wat buien gezien, maar een echte supercell zat er voor hen helaas niet in.

Bron: Meteo Consult.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 juli 2009, 16:25 uur | Bericht #42327
Mooi enthousiast verhaal met schitterende foto's! Jammer dat die wolk niet verder veranderde in een windhoos. Je ziet de dynamiek er vanaf spatten, erg mooi!
Waarom deze advertentie?
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
22 juli 2009, 17:14 uur | Bericht #42338
Leuk verslag Jan, met uiteraard de vanzelfsprekende platen, top!
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2009, 17:39 uur | Bericht #42347
Mooi chase-verslag Jan, en vet tof die beelden!
https://twitter.com/#!/mherp
Woonplaats: Midden-NL
Berichten: 315
Lid sinds: 1 jun. 2009
22 juli 2009, 17:40 uur | Bericht #42348
Argh, had ik gisteren dus toch naar Barneveld moeten rijden! Ik zat er nog aan te denken... Erg mooie foto's!
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 386 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 386, lezen 14 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 14".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden