Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, IA; Iowa, IA; Johnson, IA; Linn, IA; Washington, IA.

16 Apr 2024 23:03:24

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Kossuth, IA; Palo Alto, IA.

16 Apr 2024 23:03:23

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Nobles, MN.

16 Apr 2024 23:03:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Henry, IA; Jefferson, IA; Van Buren, IA; Washington, IA.

16 Apr 2024 22:58:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, IA; Van Buren, IA.

16 Apr 2024 22:58:43

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Van Buren, IA; Clark, MO; Scotland, MO.

16 Apr 2024 22:58:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL; Jersey, IL.

16 Apr 2024 22:58:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, IA; Iowa, IA; Johnson, IA; Keokuk, IA; Linn, IA; Washington, IA.

16 Apr 2024 22:58:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor White, AR; Woodruff, AR.

16 Apr 2024 22:58:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, IA.

16 Apr 2024 22:58:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rock, MN.

16 Apr 2024 22:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cedar, IA; Jones, IA; Linn, IA.

16 Apr 2024 22:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Greene, IL; Jersey, IL.

16 Apr 2024 22:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Monroe, IL; Jefferson, MO; St. Louis, MO; Washington, MO.

16 Apr 2024 22:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, IA; Delaware, IA; Dubuque, IA; Jones, IA; Linn, IA.

16 Apr 2024 22:38:36
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 juli 2009, 14:14 uur | Bericht #43248
Steeds vaker onweer?

De laatste jaren verschijnen zomers steeds vaker in de lijst van warmste ooit. Zo belandde de zomer van 2003 met gemiddeld 18,6 graden op de tweede plaats en volgt op de derde plaats met 18,5 graden de zomer van 2006. Ook de normale zomertemperatuur is gestegen. De gemiddelde temperatuur over de laatste 30 jaar is gestegen van 16,2 graden (1961-1990) naar gemiddeld 16,6 graden (1971-2000). Maar het wordt niet alleen warmer, er lijken ook steeds meer onweersbuien te vallen. Net als in de zomer van 2008 verloopt het seizoen dit jaar behoorlijk wisselvallig, met geregeld ruimte voor de zon, maar op een groot aantal dagen ook een paar stevige regen- of onweersbuien. Dit jaar lijkt het aantal onweders, zonder ze daadwerkelijk te tellen, tot nu toe zelfs nog wel groter.


Ook Camiel Rejhons legde een mooi plaatje vast van het onweer.

Eind mei van dit jaar hadden we al te maken met een zeer actief onweerscomplex, waarbij het aantal bliksemontladingen met 75.000 bijzonder hoog lag. Een record was dit echter niet, want in de zomer van 2004 trok er een onweersgebied over het land met ongeveer 80.000 ontladingen. Enorme aantalen die in Nederland normaal gesproken eens in de 10 tot 15 jaar voorkomen. In de 21e eeuw nu dus al twee keer. Toeval? Of neemt het aantal actieve onweersbuien om een duidelijke reden toe?

Klimaatverandering
Het aantal stevige buien neemt volgens verschillende klimaatscenario’s de komende jaren duidelijk toe, maar of deze buien dan ook gepaard gaan met meer onweer is moeilijk vast te stellen. Wel is vastgesteld dat er aan de kust door de jaren heen steeds meer onweersbuien zijn gevallen. Het actiefste deel van de bui zit namelijk vaak precies op de kustlijn. Het opwarmende zeewater is daar één van de redenen van. Deze bevordert de buienactiviteit, maar daarmee is het extra onweer in de buien nog niet verklaard.






Ook zit er gevoelsmatig steeds vaker onweer bij de buien. Wiel Koekkoek maakte afgelopen dagen deze prachtige collectie foto's.

Verschil van jaar tot jaar
Ondanks dat het van jaar tot jaar verschilt hoeveel onweersdagen er zijn, zelfs van maand tot maand, is er wel een duidelijk gemarkeerd gebied in de Benelux waar de meeste onweersbuien voorkomen. Met een landelijk en jaarlijks gemiddelde van 27 onweersdagen springt een gebied dat zich uitstrekt van Antwerpen tot het Gooi er met gemiddeld 32 onweersdagen bovenuit. De reden daarvan is dat de buien die in het westen van België, in de regio Antwerpen (tot aan Rotterdam, met als extra stimulans de industriegebieden), ontstaan met zuidwestenwind in een strook via het Gooi en de Veluwe naar het noordoosten worden geblazen. In die lijn zitten dus vaak de actiefste buien.

Stijgende luchtbewegingen
Deze sterk stijgende luchtstromen zijn vaak aanduidingen voor buien, waarbij dan ook onweer kan voorkomen. Ook in de zomer is de stijgende lucht de hoofdreden voor wisselvallig weer. De aarde warmt op en ook de lucht die daarboven hangt, wordt warmer. Warme lucht heeft de neiging om op te stijgen, want deze is lichter dan koude lucht. De bellen met warme lucht koelen naarmate ze hoger komen af waarna er een overschot aan vocht ontstaat (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht) en er een wolk en dus soms ook een bui vormt. Dit soort buien noemen we warmtebuien. We onderscheiden echter ook frontale buien, die voortkomen uit storingen, zoals een depressie of een front, in de atmosfeer. Temperatuursverschillen, luchtvochtigheid en wind spelen hierin ook een hele grote rol. Het onweer is vaak een gevolg van een samenloop van deze omstandigheden.


In Glanerbrug onweerde het op 22 juli ook behoorlijk. Foto: Hans van de Werf.

Zowel in de warmtebuien als in de frontale buien gebeurt er van alles met de druppels en ijskristallen. Ze worden alle kanten op geduwd en botsen hierbij ook regelmatig tegen elkaar. Ook bevriezen en smelten ze in dit proces, waarbij dan spanningsvelden ontstaan. De verschillen tussen deze spanningsvelden kunnen zover oplopen dat er uiteindelijk een lichtflits of gerommel waargenomen kan worden, ofwel onweer. Hoe zwaar een onweersbui uiteindelijk wordt, is over het algemeen pas kort van tevoren vast te stellen.

De zomer tot nu toe
Maar waarom onweert het dit jaar zo vaak? Een eenduidig antwoord met het oog op de klimaatverandering is hierop niet te geven. Wel hebben we deze zomer te maken met een zwabberend front dat zich precies boven onze hoofden bevindt. Op enige kilometers hoogte waait een zeer sterke wind, de straalstroom, en deze geeft zo’n beetje de grens aan tussen warmere lucht in het zuiden en koelere lucht in het noorden. Zoals eerder in dit verhaal verteld, stijgt de lucht in deze situatie op doordat ze tegen elkaar botsen en precies op die grens ontstaan er gemakkelijk buien, soms ook met onweer. Juist deze zone ligt nu al weken boven ons hoofd. De ene dag zitten we aan de zuidelijke kant van het grensgebied , andere dagen zitten we meer aan de noordelijke kant van die grens, wat over het algemeen rustige dagen zijn met geregeld zon, maar ook een lokale regen- of onweersbui. De overgang van de beide luchtsoorten ligt echter ook regelmatig boven ons land en dat zijn dan vaak de dagen die regenachtig verlopen.


De onweersbuien zag je de afgelopen weken duidelijk aan komen. Foto: Gido Kruisinga.

In feite komen dus allebei de soorten buien, warmte- en frontale buien, op dit moment bij ons voor. Frontale zones zien kans om ons land te passeren, maar ook ontstaan er ook geregeld losse buien. Daarbij is de lucht met een veelal aanlandige wind vochtig en waait het op alle dagen redelijk met veelal windkracht 2 tot 4. Alle ingrediënten zijn dus vrijwel dagelijks aanwezig voor buien met onweer.

Bronnen: Meteo Consult, KNMI.
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
27 juli 2009, 14:27 uur | Bericht #43250
Vind het nog wel meevallen, maar 4 onweersdagen gehad, 2 daarvan in de Ardennen.
Waarom deze advertentie?
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
27 juli 2009, 14:51 uur | Bericht #43252
Ik denk dat Jan gelijk heeft.
Het wordt langzamerhand warmer, en er zijn meer onweerbuien (en regen).
Het is dus ook veel natter.

Wanneer was er voor het laatst een langdurige droge periode??

Deze zomer heb ik ook geen enkele keer de tuin hoeven te sproeien. Er is water genoeg gevallen.
De planten staan er ook prima bij. Dat is dan weer een voordeel. | Gewijzigd: 27 juli 2009, 14:52 uur, door Han
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
27 juli 2009, 14:57 uur | Bericht #43253
Citaat van Han, maandag 27 juli 2009, 12:51 uur Ik denk dat Jan gelijk heeft.
Het wordt langzamerhand warmer, en er zijn meer onweerbuien (en regen).
Het is dus ook veel natter.

Wanneer was er voor het laatst een langdurige droge periode??

Deze zomer heb ik ook geen enkele keer de tuin hoeven te sproeien. Er is water genoeg gevallen.
De planten staan er ook prima bij. Dat is dan weer een voordeel.


kijk jij wel maar delen genoeg in nl die 4 a 5 dagen met onweer hebben gehad en ook steeds de planten moeten sproeien.
en dan heeft weer.nl gelijk en dus niet jan
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 juli 2009, 15:01 uur | Bericht #43254
Citaat van nielslwd, maandag 27 juli 2009, 14:57 uur en dan heeft weer.nl gelijk en dus niet jan

Beetje een kromme reactie of niet? Het stukje komt van weer.nl af dus ik heb in ieders geval geen gelijk. Maar goed dat terzijde.
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
27 juli 2009, 15:15 uur | Bericht #43259
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 27 juli 2009, 14:01 uur Beetje een kromme reactie of niet? Het stukje komt van weer.nl af dus ik heb in ieders geval geen gelijk. Maar goed dat terzijde.

Ok, rectificatie dan.
Ik ben het eens met het artikel dat Jan geplaatst heeft....

En ja, niet overal valt evenveel regen, of heeft er iemand (over)last van onweer.
Onweer is vaak plaatselijk. Maar wat is dan een onweersdag? Een dag dat er "ergens" onweer aanwezig was?

Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
27 juli 2009, 16:24 uur | Bericht #43278
Citaat van Han, maandag 27 juli 2009, 15:15 uur Ok, rectificatie dan.
Ik ben het eens met het artikel dat Jan geplaatst heeft....

En ja, niet overal valt evenveel regen, of heeft er iemand (over)last van onweer.
Onweer is vaak plaatselijk. Maar wat is dan een onweersdag? Een dag dat er "ergens" onweer aanwezig was?



Onweersdagen zijn dagen met onweer die jij meegemaakt hebt.
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
27 juli 2009, 18:43 uur | Bericht #43304
Tja ligt er een beetje aan in welk deel van het land je zit.. Westen heeft duidelijk de meeste onweerdagen en het noorden de minste.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
27 juli 2009, 22:05 uur | Bericht #43347
Citaat van Sietse, maandag 27 juli 2009, 18:43 uur Tja ligt er een beetje aan in welk deel van het land je zit.. Westen heeft duidelijk de meeste onweerdagen en het noorden de minste.


Ik woon in Noordwesten amper onweer gehad hier.
Alain.d
Lid
Woonplaats: Koningsbosch
Berichten: 376
Lid sinds: 5 jul. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juli 2009, 23:48 uur | Bericht #43381
Dit jaar is voor mij een super jaar qua onweer, ik woon zelf in midden limburg en normaal gesproken zakken de buien in vlak voor de grens van belgië en limburg. Afgelopen week 5 onweerbuien gehad waarvan 2 s morgensvroeg. Ik vind het geweldig!!! Vooral de Supercel op 21juli:D Ik ben zeer te vreden Maar wat brengt ons de zomer nog meer? Nog meer zware buien? ik denk van wel naja ik hoop het. Ieder zijn hobby maar dit vind ik geniaal!!!!!

Gr Alain.D
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
28 juli 2009, 03:05 uur | Bericht #43390
Qua onweer ben ik 't helemaal met je eens. Ook ik kan daar geen genoeg van krijgen. Alleen balen dat je daarna weer een week of nog langer kl*te weer hebt hier.
Wat mij betreft gewoon iedere dag heet, en dan zo rond middernacht eens flink knalwerk....maar ja, dat is een droomscenario.

Groeten van een mede-inwoner | Gewijzigd: 28 juli 2009, 09:12 uur, door talkyr86
Janet1814
Lid
Woonplaats: Zeist (UT)
Berichten: 605
Lid sinds: 15 apr. 2009
28 juli 2009, 04:15 uur | Bericht #43395
met andere woorden: I'm doomed.
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
28 juli 2009, 08:32 uur | Bericht #43400
Ik weet niet of het nu vaker onweert of niet, maar de activiteit is sterk verschillend per jaar. Zo onweerde het in De Bilt in 1929 op maar 10 dagen, maar in 1957 kwam het tot 52 dagen waarop onweer is waargenomen in De Bilt. Ook zijn elk jaar de locaties weer verschillend. Daarnaast is het aantal waarnemers de laatste jaren flink gestegen.. Zelfs in dit topic worden al verschillen gemeld. Zo is het best mogelijk dat het voor iemand uit het Zuidwesten dit jaar beduidend meer onweert, dan voorgaande jaren. Maar iemand in het topic uit het Noordwesten zegt dat het bij hem nog niet zo vaak heeft geonweerd dit jaar.

En wat betreft de klimaatsverandering wil ik ook even een korte theorie kwijt. Het is de laatste jaren inderdaad warmer geworden, en de temperatuur stijgt ook langzaam, maar dat wil niet zeggen dat het ook meer gaat onweren. De boven luchten warmen immers ook op, en velen weten hier dat een warme bovenlucht ongunstig is voor regen- en onweersbuien.
Woonplaats: Venlo
Berichten: 16
Lid sinds: 29 jul. 2009
29 juli 2009, 11:46 uur | Bericht #43655
Ola,

ben nieuw hier, kwam hier omdat mijn naam en foto hier genoemd werden.....mooi forum hoor! Ga het in de gaten houden
Let the windforce be with us........
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 juli 2009, 11:49 uur | Bericht #43656
Citaat van windjunkie, woensdag 29 juli 2009, 11:46 uur Ola,

ben nieuw hier, kwam hier omdat mijn naam en foto hier genoemd werden.....mooi forum hoor! Ga het in de gaten houden


Welkom Camiel Je hebt hem er mooi opgezet!
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
29 juli 2009, 12:01 uur | Bericht #43661
Ik tel al lang elk jaar de onweersdagen IN DEVENTER, ook als ik niet in Deventer ben. Deventer heeft nu al 16/17 onweersdagen gehad, terwijl dat 2 jaar geleden rond deze tijd nog maar 11 waren.. Ik weet niet of het wat zegt, vorig jaar waren het er nu nog maar 13..
Woonplaats: Venlo
Berichten: 16
Lid sinds: 29 jul. 2009
29 juli 2009, 12:12 uur | Bericht #43668
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 29 juli 2009, 10:49 uur Welkom Camiel Je hebt hem er mooi opgezet!


thnx, het is een verslaving (denk ik)
Let the windforce be with us........
Kevintje
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 361
Lid sinds: 18 aug. 2009
18 augustus 2009, 21:46 uur | Bericht #46965
Het klopt idd dat er vaker onweer is, zelfs hier in Eindhoven is dat merkbaar! Ondanks het feit dat EHV toch regelmatig word overgeslagen wat betreft (stevige) onweersbuien!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 64 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 64, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden