Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX.

28 Apr 2024 22:06:44

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

28 Apr 2024 22:01:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX; Robertson, TX.

28 Apr 2024 22:01:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

28 Apr 2024 21:55:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX; Milam, TX.

28 Apr 2024 21:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor DeWitt, TX; Gonzales, TX; Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 21:20:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Limestone, TX.

28 Apr 2024 21:17:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:27:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:03:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:30:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 18:26:49

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX.

28 Apr 2024 16:45:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Milam, TX.

28 Apr 2024 16:35:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

28 Apr 2024 16:12:09
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
maddy
Lid
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 27 jul. 2009
27 juli 2009, 22:12 uur | Bericht #43354
hoi , ik ben nieuw hier en sinds vorig jaar ontzettend bang voor onweer , wij wonen op de hoek van de straat in een 2 onder een kap woning , pal naast ons huis staat een rij met hoge bomen , vorig jaar is bij ons de bliksem ingeslagen , precies in de nok van het dak , wij waren op dat moment niet thuis , toen we thuiskwamen zagen we een dakpan liggen op de oprit , en toen mijn man naar boven ging , zag hij dat het had ingeslagen op zolder , het had gesmeult in de nok van het dak , gelukkig is het niet verder gegaan, electronische appartatuur was kapot e.d , de achterburen zagen een bolbliksen op ons dak , ik ben daar zo ontzettend van geschrokken , dat ik nu echt lig te bibberen van angst , en het zweet breekt me aan alle kanten uit als het onweert en bliksemt ! mijn vraag is : zou het komen door die bomen naast ons huis dat het is ingeslagen of is het puur toeval ? de bomen hangen iets over ons dak heen ! en hoe groot is de kans dat bliksem 2 maal op dezelfde plaats inslaat ? een collgea vertelde me dat bliksem bijna altijd 2 maal op dezelfde plek inslaat , daardoor ben ik nog banger geworden , hoop dat jullie me hier gerust kunnen stellen , zodat ik wat minder angstig word .........
Keesjovic
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 235
Lid sinds: 20 jul. 2007
27 juli 2009, 22:50 uur | Bericht #43364
Geruststellen is niet eerlijk, realisme wel!
In Amerika gaat al tientallen jaren dat een bliksem nooit twee keer op de zelfde plaats in slaat.
Regelmatig zie je op Youtube filmpjes die het tegendeel proberen te bewijzen.
Het lijkt wel een 1 of andere hype...
Wij hebben in een dorpje in de omgeving van Zoetermeer een Boerderij staan, die al 2 keer is afgebrand en in totaal 3 keer is getroffen door de bliksem, dit is echt uitzonderlijk en heeft waarschijnlijk te maken met een bepaalde soort grond.
Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet...
Wat ik wel weet is dat je, je zelf moet afvragen hoeveel duizenden huizen er ooit getroffen zijn door bliksem...
Die uiteraard niet een 2e keer getroffen zijn!
Ik zou je maar niet al te druk maken, wat ik wel zou doen is met heel (echt heel) hevig onweer gewoon naar beneden gaan, in het algemeen is dat net iets veiliger als onder de nok van het dak.
De kans dat je getroffen wordt is 1 op "weet ik het wel niet hoeveel"-miljoen
Sterkte met je angst!

Keesjovic | Gewijzigd: 28 juli 2009, 09:16 uur, door talkyr86
Waarom deze advertentie?
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
10 oktober 2009, 05:53 uur | Bericht #53575
Dat een huis (of wat dan ook) altijd 2x wordt getroffen klopt wel. Alleen zit er tussen die 2 inslagen maar een fractie van een seconde. De 1e is het zgn. contact maken tussen de wolk en je huis en de 2e is de feitelijke ontlading. Als die collega bedoeld dat jullie huis binnenkort nog een keer wordt getroffen dan is hij of helderziend of een asociale eikel (vergeef me de woorden) die het blijkbaar leuk vindt om anderen bang te maken. Waar de bliksem inslaat in een bebouwde omgeving is moeilijk te voorspellen. Het is niet zo dat de bliksem altijd in hoge gebouwen, torens of bomen inslaat al is het percentage wel wat hoger dan in andere gebouwen. Waar de bliksem bij een volgende bui eventueel inslaat is absoluut niet te zeggen. De kans dat het weer jullie huis is is wel klein (simpele kansberekening).

Wat betreft je angsten, waar ben je nu eigenlijk bang voor? Voor het verschijnsel onweer of de kans dat je brand krijgt in je huis? Als je merkt dat je zoveel last krijgt van je angst dat "normaal" functioneren wordt beperkt probeer dan hulp te zoeken. Wat je hebt meegemaakt is niet niets maar je bent niet de enige (lees hier maar op het forum). In ieder geval veel sterkte en succes! | Gewijzigd: 10 oktober 2009, 05:54 uur, door gilles
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
10 oktober 2009, 19:28 uur | Bericht #53606
Dat een bliksem meerdere keren inslaat kan je via verschillende manieren zien. Een bliksem kan meerdere malen inslaan op hetzelfde object/wezen doordat een bliksem kanaal in veel gevallen meerdere malen gebruikt word.

Een voor-ontlading baant zich een weg naar de aarde en dit gaat d.m.v. velen vertakkingen. Zodra deze voor-ontlading nabij de aarde is gaan er vanaf velen objecten/wezens vang-ontladingen ontladingen omhoog richting de naar-de-aarde-gerichte voor-ontlading. Één of meerdere vang-ontladingen maken contact met de voor-ontlading en een stroomkring is geboren. Nu er contact is gemaakt wringen één of meerdere HOOFD-ONTLADING(EN) (die zien wij als bliksem) naar de wolk. Doordat deze stroom zo hoog is word de lucht razendsnel verhit en zet uit. Het uitzetten van deze lucht horen wij als donder/knal/gedreun. De zwaarte van de donder hangt af van de stroomsterkte. De stroomsterkte van zo'n hoofd-ontlading bepaald hoe heet de lucht word.

Dus afhankelijk van het aantal return strokes kunnen we bepalen hoe vaak de bliksem is ingeslagen.

Het is ook mogelijk dat een object (Dit kan dus alles zijn bv. boom/huis/toren) tijdens dezelfde, of een andere onweersbui nogmaals word getroffen.

De kans dat je huis dan nog een keer word getroffen is vrij klein, maar niet uitgesloten. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar dat is gewoon een feit.

@ Keesjovic:
Dat een bliksem meerdere malen op een boerderij slaat kan gebeuren, maar daar heeft de grond niets mee te maken. Elke ontlading is spontaan en het kan gebeuren dat een bliksem toevallig meerdere malen inslaat op dezelfde plek. Maar die kans is zoals je weet klein, maar hier zie je weer dat die kans niet uit te sluiten is. | Gewijzigd: 10 oktober 2009, 21:09 uur, door Onweergek (ZH)
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 101 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 101, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden