Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
31 juli 2009, 14:06 uur | Bericht #44338
Hallo,
Door het wisselvallige weer v.d afgelopen tijd is het voor de wilde zwijnen weer goed toeven bij ons (werk) op het gazon.
Door de regen zitten de wormen en insecten vlak onder de graszode en zijn zo een makkelijke prooi voor de wilde zwijnen,Helaas gaan de zwijnen niet zachtzinnig met het gazon om op zoek naar de wormen e.d | Gewijzigd: 31 juli 2009, 15:41 uur, door talkyr86
klapkiesz
Lid
Woonplaats: Giessenburg
Berichten: 166
Lid sinds: 9 mei. 2009
31 juli 2009, 14:09 uur | Bericht #44339
zo aardig gek hoor
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
31 juli 2009, 15:12 uur | Bericht #44356
8| wat een ravage! Die moeten wel een reuzehonger hebben gehad.
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
31 juli 2009, 15:38 uur | Bericht #44361
Kan altijd nog erger,
Enkele jaren geleden ,de regionale krant nog gehaald, met wat toen de wilde zwijnen hadden gepresteerd was niet normaal meer.
Afwachten of ze de komende nachten nog weer trg. komen
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
31 juli 2009, 15:42 uur | Bericht #44363
Als ik zo'n zwijn was zou ik het wel weten. Dan zou je hele gazon om liggen
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
1 augustus 2009, 08:29 uur | Bericht #44469
Hallo,

En zo als ik al verwachte zijn de wilde varkentjes vannacht weer op bezoek geweest.
En is de schade weer aanzienlijk groter geworden op het gazon.
Dit gaat in de papieren lopen.

gr. Jan
edje
Lid
Woonplaats: Den Haag Ypenburg.
Berichten: 164
Lid sinds: 26 jul. 2006
1 augustus 2009, 10:29 uur | Bericht #44477
Ga ook maar eens zo'n familie zwijnen halen. Is meteen al het onkruid weg!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 augustus 2009, 10:37 uur | Bericht #44478
Zou je daar niets tegen kunnen doen dan? Zoals hier in de buurt soort van kanonschoten afschieten voor de spreeuwen die anders de peren enz vernielen.
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
1 augustus 2009, 10:42 uur | Bericht #44482
Zou je daar niets tegen kunnen doen dan? Zoals hier in de buurt soort van kanonschoten afschieten voor de spreeuwen die anders de peren enz vernielen.


.....Jan

Er wordt gejaagd op de zwijnen, maar het probleem ,doet zich voor dat het hier in de bewoonde wereld is, en het te gevaarlijk is om te schieten.
Kanonschoten tja......en heel Epe in rep en roer
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 augustus 2009, 10:45 uur | Bericht #44484
Citaat van thunder_Epe, zaterdag 1 augustus 2009, 10:42 uur Er wordt gejaagd op de zwijnen, maar het probleem ,doet zich voor dat het hier in de bewoonde wereld is, en het te gevaarlijk is om te schieten.
Kanonschoten tja......en heel Epe in rep en roer


Ja het is tenminste iets waar ze misschien van schrikken en ook door wegblijven. Ik zou het gewoon melden dat ze dat eens moeten proberen en de bewoners van tevoren inlichten natuurlijk
Woonplaats: Oss
Berichten: 1545
Lid sinds: 24 mei. 2009
1 augustus 2009, 10:52 uur | Bericht #44486
Dat gaat inderdaad in de papieren lopen als ik het zo zie.

Maar ja het kan nog erger: dat die zwijnen je woonkamer in komen rennen!
Meer daarover in onderstaande link.

http://www.ad.nl/buitenland/article1982267...pageNavType=all

Waar verblijven die zwijnen overdag dan? Misschien opsporen en proberen te vangen ofzo? Zeg ook maar wat hoor haha

Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2009, 10:56 uur | Bericht #44487
Citaat van thunder_Epe, zaterdag 1 augustus 2009, 6:29 uur Hallo,

En zo als ik al verwachte zijn de wilde varkentjes vannacht weer op bezoek geweest.
En is de schade weer aanzienlijk groter geworden op het gazon.
Dit gaat in de papieren lopen.

gr. Jan


He Jan, zo te zien is er aan het beleid omtrent de wilde zwijnen nog steeds niet veel verandert. Als ik de berichtgeving via het WWW eens napluis, ontdek ik weer die typische berichten welke al sinds vele jaren hetzelfde beeld afgeven. Het (bijv.) z.g bijvoeren door de jagers en pachters dat tot meer zwijnen lijdt ( lees meer vlees voor het jachtseizoen zeg ik) en daarnaast de onophoudelijke negatieve berichtgeving rondom de schade die deze dieren steeds maar weer veroorzaken. Elk jaar verschijnt er wel weer ergens een foto van een omgeploegd plantsoen uit Epe of omstreken, en dat dit erg vervelend is wil ik helemaal niet ter discussie stellen. Door jou foto's hier op OO te plaatsen (ik heb trouwens wel mijn vraagtekens of 'het weer van vandaag' op OO wel het juiste forum is voor dit soort berichten, maar dat ter zijde) wordt het wilde zwijn eenmaal meer lekker negatief in het digitale nieuwslandschap geschoten wat ik tamelijk zinloos vind. De echte oplossing voor dit probleem ligt niet bij de zwijnen maar bij de mensen die zich de 'opdracht' toegeschoven hebben deze dieren te 'beheersen'. En dat het juist daar nog steeds hapert moge feitelijk duidelijk zijn.
Ik woon dan wel in Zwitserland, heb me 15 jaar geleden echter zeer ingezet tegen de plezierjacht op bijv. wilde zwijnen in het Meinweg gebied in midden Limburg. Daar was (en is nog steeds geloof ik) het probleem identiek, en steeds maar weer bleek dat de jagers zelf verantwoordelijke waren voor de ontstane problemen. Probleem nummer 1 bleef altijd maar weer het bijvoeren, zodat er in de jachtweken eind jaar genoeg vlees voor de kerst te schieten viel. En als het niet het bijvoeren was, dan was het wel een boer die schade meldde omdat s 'nachts 'toevallig' wilde zwijnen zijn maïsveld binnengeslopen waren. Dat uiteindelijk de korpschef van de lokale politie tevens voorzitter van de jagersvereniging was maakte het allemaal nog ranziger, enfin...een ieder kreeg zijn deel eind van het jaar! (de jager zijn fel begeerde afschiet vergunningen, de boer een stukje vlees etc etc etc) Maar goed, voordat dit nu weer een erg off topic ding gaat worden stop ik er maar mee. Ik vond deze artikelen nog op het web, en ik denk dat een groot deel van de inhoud nog steeds nu van toepassing is. Succes met jullie gazon!

marc

Artikel uit 2007
http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/article2026811.ece

Artikel uit 2003
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/ar...en_zwijnenplaag

Artikel uit 1994
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1994/07..._op_Veluwe.html
https://twitter.com/#!/mherp
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
1 augustus 2009, 11:02 uur | Bericht #44490
Marcherpers,

Wil ook helemaal geen discussie op gang brengen over de jacht op zwijnen en andere dieren (ben er ook op tegen).
Maar gaat mij er om dat de zwijnen het naar hun zin hebben bij wisselvallig weer,,,zie begin topic.

gr. jan
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2009, 14:13 uur | Bericht #44517
Hoi Jan, natuurlijk heb ik jou tekst gelezen, maar ik vond het bericht helaas iets te zeer op de schadelijke kanten van de zwijnen wijzen i.p.v. het 'naar de zin' hebben zoals je het nu schrijft. Vandaar mijn (wellicht iets te felle) reactie, maar neem dat niet persoonlijk a.u.b. De oorzaken liggen m.i. met name in het al jaren 'falende beleid' op de Veluwe, en of het weer daar nou zo'n bestemmende rol in meespeelt betwijfel ik gewoon. Maar goed ik hoop dat jullie een oplossing vinden want hier wordt je natuurlijk niet vrolijk van!
https://twitter.com/#!/mherp
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
2 augustus 2009, 12:28 uur | Bericht #44630
De weersomstandigheden hebben wel degelijk te maken met het aantal zwijnen wat er rond loopt.
Het is al jaren bekend dat in "goede" jaren er een overvloed aan voedsel is voor de zwijnen. Het gaat ze dan voor de wind en het aantal zwijnen stijgt enorm.
Dat heeft ook zijn nadeel want als de voedselvoorraad afneemt gaan de zwijnen op zoek naar voedsel in gebieden waar mensen leven en wonen. Ze lopen dan rustig door je tuintje heen of ploegen een heel plantsoen om.
Tijdens de zoektocht naar voedsel steken ze uiteraard nog een aantal keren de weg over met als gevolg veel aanrijdingen. Soms zelfs met dodelijk gevolg voor de autobestuurder.
De zwijnen zelf overleven een dergelijke aanrijding vaak ook niet.

Het probleem is niet zo zeer de jacht op zwijnen maar het aantal dat gewoonweg te hoog is.
Er is maar plaats voor een x-aantal zwijnen per vierkante kilometer. Daar zijn berekeningen op los gelaten en voor dit jaar moeten er ook weer vele honderden zwijnen worden afgeschoten.
Is dat zielig?
Ja en nee.

Want bij voedseltekort lijden de zwijnen ook, of misschien wel meer dan dat ze afgeschoten worden.
Zwijnen laten verhongeren is ook niet erg humaan, al zou je kunnen zeggen dat de natuur zichzelf reguleert.
Dat is ten dele maar zo. Want de zwijnen zullen toch proberen te overleven en trekken de woongebieden in.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit zo is. Vlak bij ons huis (Ermelo) lopen er regelmatig zwijnen.

Kortom, ik hoop dat milieu groeperingen ook eens nadenken waarom ze tegen de jacht zijn en wat de gevolgen zijn van het niet-afschieten. Op één of andere manier moet er toch een regulering van de zwijnenstand plaatsvinden.
Milieu activisten wonen vaak zelf in een flatje 3hoog en hebben geen idee wat er in de natuur gebeurt.
Ik zou zeggen kom eens kijken in een plaats die op de Veluwe ligt en aanschouw het met eigen ogen.

Volgens het onderstaande recente artikel (juli 2009) zou het gaan om een vermindering van ruim 3500 zwijnen!

Bron: Veluws Hert (.nl)

Veluwe - Provincie Gelderland vraagt per goedkeuringsbrief inzake het ingediende werkplan wild zwijn de faunabeheerders (jachthouders) net als vorig jaar een flinke inspanning te verrichten om de doelstand van 873 wilde zwijnen te bereiken.

De Provincie gaat er daarbij vanuit dat de jachthouders wederom alles in het werk stellen om het toegekende afschot van 3561 zwijnen tijdig en volhardend te realiseren met de aan hen ter beschikking staande middelen. Dit houdt in, dat in de maanden juli en augustus 60% van het afschot gerealiseerd dient te worden.
Voor de gebieden waar zich geen wilde zwijnen mogen vestigen de “nulstandgebieden” wordt om extra inzet gevraagd om vestiging van wilde zwijnen tegen te gaan en schade te voorkomen en te beperken, desnoods door inzet van extra beheerders per wildbeheereenheid.
Als aanvulling hierop vraagt de FBE Veluwe de jachthouders alle belemmeringen die een maximaal afschotresultaat, in de maanden juli en augustus in de weg staan te slechten. Dit geldt zowel voor de grondgebruikers/terreineigenaren, de jachthouders als ook de Wildbeheereenheden.

| Gewijzigd: 2 augustus 2009, 12:35 uur, door Han
Woonplaats: Epe
Berichten: 378
Lid sinds: 27 aug. 2006
3 augustus 2009, 16:19 uur | Bericht #44818
Laatste Update

Afgelopen nacht zijn de zwijnen weer geweest, begint nu wel uit de hand te lopen.

gr. Jan
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
3 augustus 2009, 18:01 uur | Bericht #44832
Kunnen ze geen schrikdraadje zetten rond de grasperken? Is maar een idee...
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
3 augustus 2009, 19:33 uur | Bericht #44847
Dat schrikdraadje lijkt me niet zo'n goed idee. Volgens mij zag ik op de achtergrond iets van woningen. Kinderen en schrikdraad gaan niet zo goed samen, al kan het op zich niet zoveel kwaad.
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
3 augustus 2009, 21:27 uur | Bericht #44870
De foto's laten een goed beeld zien wat voor een schade zwijnen kunnen aanrichten.
Of het nu een openbaar plantsoen is of je eigen tuin maakt niet uit.

Zwijnen zijn bovendien gevaarlijk want als ze schrikken of gestoord worden kunnen ze zomaar je huisdier aanvallen en soms zelfs doden.
Een schrikdraadje spannen zal niet helpen daar gaan ze dwars doorheen.
Een klein hekwerk is ook geen belemmering voor ze.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 2 mensen het topic "Vulkaan Aso (Japan) uitgebarsten".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden