Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Angelina, TX.

10 May 2024 03:33:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Natchitoches, LA; Red River, LA.

10 May 2024 03:33:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Houston, TX; Madison, TX; Walker, TX.

10 May 2024 03:33:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX.

10 May 2024 03:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Bossier, LA; Webster, LA.

10 May 2024 03:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leon, TX.

10 May 2024 03:33:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, MS.

10 May 2024 03:33:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, LA; Morehouse, LA; Richland, LA; West Carroll, LA.

10 May 2024 03:33:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ouachita, LA.

10 May 2024 03:33:22

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX.

10 May 2024 03:33:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AL; St. Clair, AL.

10 May 2024 03:33:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX.

10 May 2024 03:33:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bibb, AL; Chilton, AL; Hale, AL; Jefferson, AL; Shelby, AL; Tuscaloosa, AL.

10 May 2024 03:33:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Natchitoches, LA; Red River, LA; Winn, LA.

10 May 2024 03:33:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Preston, WV.

10 May 2024 03:33:15
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 augustus 2009, 09:46 uur | Bericht #45784
Update verwachting zomer 2009

De tweede zomermaand is net afgelopen en het is tijd om de balans op te maken. In juli heeft WeerOnline de eerste seizoensverwachting gepresenteerd. Uit de waarnemingen blijkt dat de seizoensverwachting voor de zomer 2009 er goed op zit.

Zomer 2009: warmer dan gemiddeld en normale neerslag
In juli heeft WeerOnline de eerste seizoensverwachting gepresenteerd. We schreven toen “...dat juli en augustus iets warmer zullen verlopen dan normaal, maar dat er nog wel wat regen kan vallen.” en dat bij een noordwestenwind “het aan de kust pittig kan regenen.” In ons maandoverzicht over juli kunt u lezen dat er tijdens de zomerse buien veel regen is gevallen en dat de gemiddelde temperatuur in De Bilt rond 18,1 graden lag. Vooralsnog zit de seizoensverwachting voor de zomer van 2009 er goed op.

Zomerse buien
Juni en juli kregen veel zomerse buien te verwerken. De aanhoudende westelijk stroming en de opeenvolgende storingen boven de Atlantische Oceaan resulteerden in een aanvoer van buien. In juni viel er vooral in het laatste weekend veel regen. Door de lage windsnelheden bleven buien lang boven één plek hangen waardoor er plaatselijke grote hoeveelheden regen werd gemeten. Gemiddeld viel er in juni in het hele land 55 mm, terwijl er in juni normaal 71 mm valt. Door het karakter van de zomerse buien waren de ruimtelijke verschillen groot en op veel plekken viel meer dan 71 mm. Juli verliep natter dan het langjarige gemiddelde. Gemiddeld viel er in het hele land 101 mm, maar toen lagen de plaatselijke neerslaghoeveelheden ver uit elkaar. Aan de kust viel weinig neerslag, terwijl de regenmeters op verschillende plaatsen in Groningen, Overijssel, Drenthe en Groningen meer dan 150 mm maten. Juli had een overwegend wisselvallig weerbeeld.

Hogere temperaturen
Ondanks de buien was het in De Bilt in juni en juli iets warmer dan normaal. De normale junitemperatuur in De Bilt komt uit op 15.2 graden, terwijl er in juni 2009 15.6 graden gemeten was. In juli wordt het gemiddeld 17.4 graden, terwijl er in juli 2009 het gemiddeld 18.1 graden was.

Augustus 2009
Tot nu toe is er in de zomer gemiddeld over Nederland 156 mm regen gevallen. Een normale zomer verwerkt ongeveer 202 mm regen. We kunnen nog wel wat regen in augustus verwachten. De temperatuur ligt tot nu toe iets boven het gemiddelde. Ook augustus wordt iets warmer dan normaal. In augustus zullen we meer onder invloed komen te staan van hogedrukgebieden en hebben de lagedrukgebieden minder de overhand. Dat betekent veel meer zonnige en warme perioden, maar af en toe wel een bui.

Temperaturen in Europa
Juni en juli waren in grote delen van Europa warmer dan normaal. De kaarten hieronder laten zien in hoeverre de temperatuur van van juni en juli hoger of lager uitkwamen dan het langjarige gemiddelde. Dat wordt een anomalie genoemd. Bij het opmaken van de seizoensverwachting van de zomer 2009 schreef WeerOnline “ In grote delen van Europa is het warmer dan normaal. Alleen in Spanje, Portugal en Zuid-Frankrijk lijkt de temperatuur normaal te verlopen” Juni was in deze drie regio's warmer dan normaal, maar in juli waren de temperaturen normaal. In Oost-Europa en delen van Noordwest-Europa was het in juli warmer dan gemiddeld.





Neerslag in Europa
Op de eerste kaart hieronder kunnen we zien dat er in de Oost-Europese landen tot 50 mm meer neerslag viel dan in een gemiddelde junimaand, terwijl het in Scandinavië iets droger was dan normaal. Op de tweede kaart zien we dat het in juli in Engeland en Scandinavië juist natter was. In de rest van Europa viel er een normale hoeveelheid regen, zoals we dat ook al verwacht hadden. Tot nu toe viel erg weinig neerslag rond de Middellandse Zee, terwijl in de verwachting van juli 2009 stond dat “er in het Middellandse Zeegebied deze zomer meer regen zou vallen dan normaal”. De modellen laten nog steeds een verhoogde neerslaghoeveelheid zien voor de maanden augustus en september rond de Spaanse costa's en richting Turkije. Het is dus erg waarschijnlijk dat aan het einde van de zomer hier veel buien tot ontwikkeling zullen komen.





©Weeronline
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 augustus 2009, 13:20 uur | Bericht #45928
Zo te horen is volgends Piet Paulusma de zomer ook nog niet voorbij. lees dit maar eens:

Zomer nog lang niet voorbij

Het weer krijgt deze week een wisselend karakter met af en toe buien, maar de temperaturen blijven goed. Het blijft gemiddeld warm, met 21 of 22 graden. Op de langere termijn wordt het zaterdag waarschijnlijk een flink warme dag gevolgd door veel regen en onweer. Maar, dat betekent volgens mij nog geen einde van de zomer. De zomer is wat mij betreft nog lang niet voorbij. Ik verwacht op zondag een aantal buien met overdag nog altijd 21 of 22 graden.

Vanaf volgende week dinsdag of woensdag kan het wel eens uitdraaien op een herstel met stabiele perioden en flink warm weer. Wat dat betreft kan het tweede deel van augustus wel eens flink zomers uitpakken.

Groeten, Piet

bron: http://www.pietsweer.nl/2009/zomer-nog-lang-niet-voorbij/


nu maar hopen dat ie gelijk heeft
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 augustus 2009, 13:27 uur | Bericht #45930
Ik weet niet wat ik van Piet moet denken.... Van de week voorspelde hij ook zware regen en onweersbuien en vorige week ook al. Het is in mijn ogen meer sensatie zoeken wat hij telkens doet om alleen maar kijkcijfers te kunnen krijgen. Hoe dat hij bij die onweersbuien komt is voor mij een raadsel want ik zie niets maar dan ook helemaal niets. Ik houd het wel bij mijn eigen voorspelling
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 augustus 2009, 09:48 uur | Bericht #46291
t ziet er volgends piet nog steeds goed uit kijk maar eens:

Zomerweekend, volgende week tropisch!

Het wordt dit weekend een volop zomerweekend, maar volgende week woensdag en donderdag kan het wel eens tropisch warm worden met op veel plaatsen temperaturen rond of boven de 30 graden. Op korte termijn staat dit weekend ook in het teken in het teken van flink warm weer. Vooral morgen veel zon en op de meest plaatsen zomerse temperaturen. Op de stranden 24 of 25 graden tot 27 of 28 graden in het midden, oosten en zuiden van ons land. In de kustgebieden is er in de ochtend tijdelijk wat meer bewolking aanwezig, maar in het tweede deel van de middag verdwijnt de bewolking. Zondag verloopt ook zomers met 22of 23 graden aan de kust tot 27 graden in zuidelijk Limburg. Er is zondag wel meer bewolking.

ben benieuwd
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
14 augustus 2009, 11:17 uur | Bericht #46296
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 11 augustus 2009, 12:27 uur Ik weet niet wat ik van Piet moet denken.... Van de week voorspelde hij ook zware regen en onweersbuien en vorige week ook al. Het is in mijn ogen meer sensatie zoeken wat hij telkens doet om alleen maar kijkcijfers te kunnen krijgen. Hoe dat hij bij die onweersbuien komt is voor mij een raadsel want ik zie niets maar dan ook helemaal niets. Ik houd het wel bij mijn eigen voorspelling
niks is zo veranderend als het weer hé
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 augustus 2009, 11:19 uur | Bericht #46297
Citaat van nielslwd, vrijdag 14 augustus 2009, 11:17 uur niks is zo veranderend als het weer hé

Wat Piet altijd zegt heeft niets meer met het weer te maken maar alleen om kijkcijfers te trekken.
Woonplaats: Ternat, 15km W van Brussel (Belgie)
Berichten: 184
Lid sinds: 7 jul. 2009
14 augustus 2009, 14:01 uur | Bericht #46314
Citaat van zorba, vrijdag 14 augustus 2009, 13:26 uur Oant moarn!
Grappige site!
Als ik zie hoe zijn voorspellingen veranderen op twee dagen tijd van de zondvloed naar de sahel , tja, dan ga ik voor de Jan & co voorspellingen hier; daar kunt ge tenminste een cumulonimbus op bouwen.
Jeroen
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
14 augustus 2009, 14:38 uur | Bericht #46318
Heb hier weer een stuk voor Jan om een nieuw topic aan te maken. Of iemand anders. Aangezien ik Jan het altijd netjes vindt doen, mag het het doen voor mij.

Warme piek

Iedereen volgende week veel plezier
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
15 augustus 2009, 15:17 uur | Bericht #46417
Had piet toch gelijk dat het warm word
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
15 augustus 2009, 17:54 uur | Bericht #46426
Het overzicht wat Jan geeft is denk ik wel juist.
Deze zomer kenmerkt zich door wisselvalligheid en plaatselijk (veel) regen.
Plaatselijk, dat wel waardoor er toch grote verschillen ontstaan zijn.
Het gemiddelde over het land mag dan normaal zijn, plaatselijk zijn er toch behoorlijke afwijkingen geweest.

Nog een maand te gaan, dus het blijft nog afwachten hoe de totale zomer zich zal ontwikkelen.

Vwb Piet Paulusma, die geloof ik niet meer.
Ik heb hem de afgelopen weken eens goed in de gaten gehouden maar hij voorspelt steevast in het weekend dat het de komende week zomers wordt. Dat is al een paar keer niet uitgekomen. Sterker nog, bakken regen en bewolking zijn voorbij gekomen.

Toch is er denk ik wel een goede reden voor Piet's positieve voorspellingen. Hij wordt gesponsord door bedrijven zoals pretparken en die zijn afhankelijk van mooi weer. Logisch dat Piet dus zijn berichten hierop aanpast.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 54 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 54, lezen 1 mensen het topic "Tornado doodt vier scouts in Iowa (Filmpje)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden