Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 augustus 2009, 00:00 uur | Bericht #46454
Op twitter wordt door veel mensen een heldere vuurbol gemeld, rond 22.00 uur. In elk geval gezien vanuit Arnhem, Utrecht, Vught, Zeeland, Cambridge, Aken en Parijs. Bijna allemaal leken, dus weinig bruikbare info. Volgens een
'waarnemer zeker helderder dan de maan' hij vergeleek het alsof 'iemand op afstand aan het puntlassen was'. Is er bij een van jullie meer info bekend?
Matt
Lid
Woonplaats:
Berichten: 26
Lid sinds: 11 apr. 2009
16 augustus 2009, 00:07 uur | Bericht #46455
Ja ik was op een verjaardag en zag het ook, hoorde mensen om mij heen ook zeggen van wat is dat? Dus ik op mijn mobiel even search.twitter.com op vallende ster gezocht, en ja hoor mensen hadden et al op twitter gezet. Echt waar dus!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 augustus 2009, 00:15 uur | Bericht #46456
Ik kreeg net ook melding binnen op twitter dat het in Zaltbommel ook goed te zien is geweest.....

Dit was de melding die ik kreeg: Was hier in Zaltbommel ook zeer duidelijk te zien.. M'n dochter omschreef het als een neerstortend vliegtuig.

Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
16 augustus 2009, 00:37 uur | Bericht #46457
Had er niemand een (HD)video camera bij de hand?
Of een goede SLR?

Daarmee kun je tenminste wat zien en beoordelen of het een vuurbol is of wat anders ...
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 augustus 2009, 00:56 uur | Bericht #46458
was 2 weken geleden op zaterdag bij m'n broer nop in Schiedam en daar zagen hij en mijn vrouw een oranje achtig object overvliegen en sleurde mij mee naar de andere kant van het huis om het ook te kunnen zien maar het was al weg.

vorige week zaterdag zat ik lekker te fikken met meerdere personen in de achtertuin hier in Spijkenisse en zag nu zelf als eerste een oranje achtig object overscheren en volgens mijn vrouw was het precies hetzelfde als de week ervoor!?!?
iedereen zag het object nu overvliegen,iedereen ging er ook bij staan om het goed te kunnen zien en volgen.
beide keren was het rond 10.00 / 10.30 uur 's avonds.

het lijkt net of er een straaljager met z'n afterburner langsvliegt alleen je hoort niets, er zijn totaal geen navigatie lichten die op vliegtuigen horen, het zit lager dan de lijnvliegtuigen en het is nog best aardig groot, en oranje ...[vuurbal]..gekleurd.

we hebben aardig zitten discuseren wat het zou kunnen zijn maar kwamen niet tot enige conclusie !!!

RA-RA- wat is dit????
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 augustus 2009, 01:02 uur | Bericht #46459
Citaat van Han, zondag 16 augustus 2009, 0:37 uur Had er niemand een (HD)video camera bij de hand?
Of een goede SLR?

Daarmee kun je tenminste wat zien en beoordelen of het een vuurbol is of wat anders ...

het object is er ineens en is in een paar seconden weer verdwenen....ehhh....nee ,niemand had ook bij ons een camcorder de hele avond startklaar in z'n handen. ligt gewoon in de kast bij ons als we lekker in de tuin zitten.

en verwacht ook niet dat ik het zou kunnen filmen omdat het te donker is dan buiten!!!
heb er geen nachtstand op zitten !

maar wie weet duikt er ergens een filmpje op, zou het direct herkennen als het het zelfde object is!!!
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
pukkie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 16 aug. 2009
16 augustus 2009, 01:08 uur | Bericht #46460
Wij hebben er hier 12 stuks geteld heb ze ook gefilmp zal morgen even kijken of ik ze van de telefoon af kan halen. Er kwam er eerst een langs toen weer wat enkele toen een groep van geloof 5 stuk waren hier met 4 personen en wisten niet wat we zagen.

Heb ook een foto maar slecht te zien de grote groep heeft een persoon die bij ons was op foto staan. Zal zien dat ik morgen die fot ook krijg.

Plaats waarneming boven Aalten (achterhoek)



| Gewijzigd: 16 augustus 2009, 01:16 uur, door pukkie
bikkel
Lid
Woonplaats: Noord-Holland
Berichten: 317
Lid sinds: 30 jul. 2006
16 augustus 2009, 01:23 uur | Bericht #46465
daar ik in heerhugowaard woon en niet weet of ik dan het zelfde is
was het ook rond de klok van 10.00uur zat in de tuin en keek in de richting van amsterdam
even genieten van de sterrenhemel
zag ik een lichtflits en na een seconde of 10 een hele harde knal
dacht zelf aan een vuurwerk maar of dat z'n lichtflits en een knal kan geven weet ik niet
Heerhugowaard
Arek
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 2 jun. 2009
16 augustus 2009, 01:25 uur | Bericht #46466
Goedenavond.

Paar dagen terug afgelopen week zag ik er 's avonds laat ook zo'n oranje geval overvliegen. Ik woon in voorburg en boven mijn huis is een aanvliegroute voor vliegtuigen dus ik zie constant lichten over vliegen. Echter deze zijn goed te herkennen als vliegtuigen.

Echter deze keer was het een oranje langwerpig geval, best met hoge snelheid en toch leek het best hoog te vliegen omdat je verschuiving zag in helderheid, alsof je een flatgebouw van een afstand bekijkt. Eerste gedachte was de ISS dus ik dacht hebbes! Niet dus, die was ergens over Zuid Amerika.

Verder niet bij stil gestaan en toen las ik dit.

mvdreest
Lid
Woonplaats: Anna Jacobapolder
Berichten: 1
Lid sinds: 16 aug. 2009
16 augustus 2009, 01:44 uur | Bericht #46468
Ook hier (Anna Jacobapolder, Zeeland) was deze "vuurbol" zeer goed zichtbaar aan het noordoostelijk deel van de sterrenhemel.

Mijn zwager merkte het op (rond 22pm) ca. 60graden van de horizon. Vervolgens naar einde van de straat gelopen omdat het door de omliggende huizen uit het zicht dreigde te raken (natuurlijk niet even snel de camera gepakt, was te spannend om daar aan te denken, zag er echt vreemd uit!)

Nu nog even een omschrijving van dit verschijnsel. Toen we het opmerkten was het redelijk groot (vele malen groter dan bijvoorbeeld een 'vallende ster') en afdalende in een rechte lijn richting de horizon, echter zonder enige 'staart'. Bij het zien van dit vreemde ding was mijn eerste gedachte ook 'iets met vuur': lichtoranje kern met een naar rood veranderende buitenkant. Vorm was niet echt rond, meer grillig.
Naarmate het verder naar de horizon afdaalde leek het op een gegeven iets in snelheid af te nemen en zelfs even stil te hangen op een bepaalde hoogte (ca. 35graden). Vervolgens zette het de afdaling verder voort, maar werd het wel kleiner en 'brandde' het ook minder fel. Op ongeveer 25 graden van de horizon was de afmeting afgenomen naar die van de grootte van een felle ster, waarna het na enige flikkering op 10 á 15 graden echt helemaal gedoofd leek te zijn en uit het zicht verdween.

Hoop dat iemand iets met deze info kan en mss wat meer kan vertellen wat dit zou kunnen zijn.
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 11
Lid sinds: 27 aug. 2006
16 augustus 2009, 01:54 uur | Bericht #46469
Hoi hoi, ik heb dit verschijnsel ook gezien.
Ik zat samen met me pa in de voortuin en zagen toen deze bijzonder felle vallende ster.
Zag echt uit als een vallende ster, maar zo fel en duidelijk (Heb zelf nog niet zo vaak een vallende-ster gezien) het leek alsof die in de buurt ging neerkomen. Ik dacht er aan dat het mischien te maken had met die metiorieten regen die we gisteren dus dankzei de bewolking niet hebben kunnen zien!
Was heelaas niet in staat om zo snel een foto te maken, maar het zag er echt heel mooi uit.


Na ja, khoor/lees het wel wat het geweest is/of kan zijn!

Groeten van Patie.


B.T.W. Jupiter en Mars waren vannavond ook weer eens zo super te zien. (Lang geleden dat ik zelfs met me verrekijker de maantjes van Jupiter kon zien)
alie
Lid
Woonplaats: Geleen
Berichten: 30
Lid sinds: 5 okt. 2006
16 augustus 2009, 06:33 uur | Bericht #46476
Gisteravond tussen 21.30 en 22.00 uur,ook een felle vallende ster gezien.
Het ging van oost naar west,en was zeer helder en lang zichtbaar.
Eerst was het een lichtbol en naar een paar tellen,kreeg het een mooie staart,en spatte uiteen.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
16 augustus 2009, 08:31 uur | Bericht #46477
Is waarschijnlijk wel gewoon een groter meteoride geweest die de dampkring binnen was. Heb zelf ook wel 'ns zoiets gezien waarbij het aan de baan duidelijk was dat het een binnenkomend object was. Een meteoride kan in verschillende kleuren oplichten als ie de atmosfeer doorkruist.
In Amerika freakten ze een half jaar geleden helemaal toen, door overheden zo benoemde, wrakstukjes van de satellietbotsing van destijds naar beneden kwamen. Groene bollen, supersone knallen, paniek...
't Is zeker een bijzondere ervaring zo'n grote vuurbol aan de hemel te zien!
Woonplaats: Midden-NL
Berichten: 315
Lid sinds: 1 jun. 2009
16 augustus 2009, 09:36 uur | Bericht #46480
Ik heb hem ook gezien! Hier in de Ardennen zag ik ineens een fel licht aan de hemel en keek schuin omhoog. Inderdaad rond 60 graden van oost naar west, omstreeks een uur of 22. Het leek wel een vuurpijl! Hele heldere bol met een flinke staart van vonken eraan. Helaas heb ik hem maar een paar tellen kunnen zien omdat hij toen achter de heuvel verdween. Ik had echt geen idee wat het was, maar ik schat een meteoride die ver de dampkring wist binnen te dringen.
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Markezey
Lid
Woonplaats:
Berichten: 533
Lid sinds: 3 jul. 2008
16 augustus 2009, 10:22 uur | Bericht #46487
over wat voor snelheden hebben we het eigenlijk?
Want ik heb savonds de 14de tussen 22uru en 23uur ook een oranje balletje gefilmd die langsvloog, maar dat ging met de snelheid van zo'n vliegende lampion
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
16 augustus 2009, 10:44 uur | Bericht #46492
ik heb meerdere waarnemingen gelezen op het internet, voor een ''meteoor'' ging hij best langzaam heb ik begrepen, hij was rond 6/7 seconden lang te zien.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 16 aug. 2009
16 augustus 2009, 10:52 uur | Bericht #46494
Gisteravond zaterdag 15 augustus rond 22.00 uur.
Zagen wij ineens hier in Arnhem een hele grote heldere bol met een vuurstaart door de hemel schieten.
Deze ging met een rechte lijn.

Het leek op een vallende ster...alleen met een grote groene bol aan de kop dat een spoor van vuur achter zich liet en hield heel lang aan!

Wat kan dit zijn geweest? Of was dit gewoon ook een vuurbol?

Groetjes,
Arnhem
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
16 augustus 2009, 10:58 uur | Bericht #46495
dat groene oplichten is wel een bekend verschijnsel. Heb ook ergens gelezen waardoor dat veroorzaakt wordt, maar dat ben ik vergeten...

edit: iets erover gevonden, gaat vooral om de samenstelling qua metalen van de meteoride:
QUOTE
The colour of light produced depends upon the composition of the meteorite. Iron particles produce yellow light; sodium particles produce orange-yellow light; magnesium produces a blue-green light and silicon atoms produce red light.
http://www.cbc.ca/technology/story/2009/08...r-perseids.html | Gewijzigd: 16 augustus 2009, 11:01 uur, door Richardus
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 augustus 2009, 11:10 uur | Bericht #46497
Spectaculaire meteoor te zien

Heel wat mensen keken zaterdagavond vreemd op. Een grote vuurbol flitste omstreeks 22.00 uur langs de horizon. 'Een meteoor', weet men bij Volkssterrenwacht Urania. 'Heel spectaculair'.

Er kwamen waarnemingen van overal in Vlaanderen en Brussel, onder meer op het discussieforum van Volkssterenwacht Urania. De meeste mensen zagen een groen-gele vuurbol. Volgens Urania-directeur Marc Van den Broeck ging het om een vuurbol of meteoor. 'Dat zijn stofdeeltjes die oplossen in de dampkring. Bij een vuurbol is het iets groter, en zijn het steentjes die in de dampkring komen'.

Uitzonderlijk aan de waarneming was de omvang van de meteoor en het tijdstip. Normaal zijn vallende sterren, vuurbollen of meteoren in de late nacht, tegen het ochtendgloren te zien. Nu gebeurde het omstreeks 22.00 uur en was de vuurbol goed te zien. 'Het schemerde, veel mensen waren nog buiten', zegt Van den Broeck. 'In de 25 jaar dat ik met sterrenkunde bezig ben, heb ik dat nog maar een vijftal keer meegemaakt. Het was erg spectaculair'.

©De Standaard
Woonplaats: Gouda
Berichten: 453
Lid sinds: 22 mei. 2009
16 augustus 2009, 11:13 uur | Bericht #46499
Info vuurbol 15 augustus Nederland

@astronieuws, hemelwacht.net

http://www.hemelwacht.net/20090815
Terug naar boven
1 2 3 4 5
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 110 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 110, lezen 2 mensen het topic "Saharazand in 2024: steeds vaker boven Europa".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden