Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX.

26 Apr 2024 07:54:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 07:48:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Miami, KS.

26 Apr 2024 07:48:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 07:40:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

26 Apr 2024 07:30:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; Motley, TX.

26 Apr 2024 07:19:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX.

26 Apr 2024 07:08:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Lynn, TX.

26 Apr 2024 07:08:13
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Chantal.E
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 22
Lid sinds: 28 jun. 2009
20 augustus 2009, 22:28 uur | Bericht #48331
Heb vandaag (zo tussen 7 en 8 uur) een paar aardige foto's gemaakt en een paar hele mooie bliksems weten te filmen. Vond ze in ieder geval goed genoeg om een filmpje van te maken en een youtube account te creëren .

Dus voor de mensen die geïnteresseerd zijn:


Ik zeg er maar vast bij dat de kwaliteit van het beeldmateriaal niet altijd even super is.

En verder was ik benieuwd of ik het nu goed heb gezien, dat ik een wallcloud-achtig iets zag ontstaan, zie de foto's vanaf ongeveer 0:22. Ik had in ieder geval het idee dat ik iets bijzonders zag op dat moment.

Oh en nog een fijne anekdote: ik wou even aan de achterkant van de flat kijken en had al mijn deuren/ramen open staan. Het waaide op een gegeven moment zo hard dat er een halve tegel van de muur in de hal af kwam zetten. Ik stond er wel even van te kijken.
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
20 augustus 2009, 23:46 uur | Bericht #48369
Hele mooie ontladingen heb je er op staan en die meeuw zal wel geschrokken zijn
En volgens mij zitten er ook wel wat crawlers tussen!
Waarom deze advertentie?
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
21 augustus 2009, 00:13 uur | Bericht #48388
Prachtig filmpje! Een genot om naar te kijken
Chantal.E
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 22
Lid sinds: 28 jun. 2009
22 augustus 2009, 12:23 uur | Bericht #48870
Thanks! Die meeuw veranderde in ieder geval wel van koers na die bliksem. Echt grappig om te zien.

Daardoor vroeg ik me wel af, zou een vogel ook door de bliksem kunnen worden geraakt als die aan t vliegen is en wat gebeurt er dan met de vogel?
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
22 augustus 2009, 14:17 uur | Bericht #48881
Mooi filmpje. Die meeuwen lijkt het allemaal niks uit te maken.. weer of geen weer, ze blijven vliegen.. lol

Wat betreft de vraag of vogeks door de bliksem geraakt worden: het antwoord is ja. Hier een artikeltje met 3 voorbeelden.

http://extension.osu.edu/~news/story.php?id=3640

Dear Twig: Do birds ever get hit by lightning?

Yes, they do. But not too often. Here are three examples:

Just last week, a newspaper in Africa said 49 pelicans got hit by lightning as they flew through a thunderstorm. The luckless birds fell on a school, in a stadium and in front of a guy’s house. “It was terrifying,” the guy said. Most of the birds died.

In 1930, The Auk (“AWK”) (a bird-science journal) said lightning killed 27 pelicans in Utah. A man at a gas station saw it happen. He stopped to watch the flock fly over. “There was a loud clap of thunder, and immediately the birds began falling.”

In 1840, John James Audubon (“AWD-uh- bon”), the famous painter and watcher of birds, said he saw two nighthawks get it. “While at Indian Key, on the coast of Florida, I saw a pair of these birds killed by lightning, while they were on wing, during a tremendous thunderstorm. They fell on the sea.”

Sad, yes. But rare, it seems. Chalk it up as a small, normal risk of life in the wild.

Twig

P.S. Also reported zapped by lightning: Cows, sheep, chickens, caribou and sandhill cranes.



En ook vliegtuigen worden wel eens geraakt:

http://www.youtube.com/watch?v=036hpBvjoQw | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 14:24 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 274 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 274, lezen 3 mensen het topic "Winter discussie 2014-2015 Deel 3".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden