Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 13:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 13:29:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:18:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK.

26 Apr 2024 13:14:00

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:10:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

26 Apr 2024 13:09:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Johnston, OK; Marshall, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 12:54:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 12:54:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 12:54:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 12:54:09
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 augustus 2009, 11:37 uur | Bericht #48531
Gisterenavond toen Estofex op Level 2 stond en de CAPE door het dak schoot zat ik nogal ongemakkelijk op de bank. Maar toen de wind toenam, de temperatuur (gelukkig) zakte en er enorme bloemkolen begonnen te groeien:
IMG_7412.jpg

...besloot ik in het autootje te stappen. Midden in een woonwijk kun je nou eenmaal niet zo goed genieten van onweer.
Dan maar het platteland in! Scheurend Rijdend over de bij Heerenveners oh zo bekende Vogelzangweg zag ik in de verte de klont aankomen die ik op Buienradar al had gezien. En wacht, zag ik daar nou een wall?
IMG_7417.jpg

Het bleek uiteindelijk niet een wallcloud te zijn. Helaas! Maar ik stond nu wel midden in het veld dus het was tijd voor het kleine statiefje, zodat de sluitertijd omhoog kon! Zo kun je foto's maken die je met normale waardes nooit voor elkaar krijgt:
IMG_7420.jpg

Ondertussen nam de dreiging toe:
IMG_7427.jpg

Ik besloot buienradar mobiel te checken maar deze was nogal overbelast. Daarna maar op de gok richting Rohel gereden, misschien mooi om foto's te maken bij het Tjeukemeer. Daar eenmaal aangekomen zag ik dat het grootste deel toch richting Joure en Sneek trok dus dan scheur je toch al snel met 100km/u over de landweggetjes om de mooiste delen van de bui te volgen ... maar dan moeten ze niet een weg afsluiten wegens één of ander achterlijk dorpsfeest zodat je niet verder kunt zonder enorm om te rijden
Daarna maar precies de andere kant op gegaan, daar ontstond ook aardig wat activiteit:
IMG_7437.jpg

Toch kwam ik er achter dat het maken van goede onweersfoto's vanuit een auto ERG lastig is.
  • Regen
    Raampje open: camera nat. Raampje dicht: druppels op raam.
  • Richting
    Natuurlijk is het altijd zo dat als je de camera naar het noorden richt, het in het zuiden flitst. Draai je dan naar het zuiden, flitst het in het oosten.
  • Stilhouden
    Sluitertijd is hoog, dus camera moet een paar seconden stilgehouden worden. Dashboard is niet geschikt om stafief op te zetten.

Maar! Toen! Na 50 foto's gedelete te hebben:
IMG_7450.jpg
MyFirstBliksemfoto

Hierna heb ik nog wat rondgereden en wou huiswaarts keren toen opeens de zon onder de wolkenbasis tevoorschijn kwam, toch nog even een prachtige verassing! Snel naar een goede fotolocatie gescheurd gereden terwijl ik me keurig aan de verkeersregels hield en de volgende serie geschoten:
IMG_7466.jpg

IMG_7467.jpg

IMG_7471.jpg

IMG_7483.jpg

Het oranje licht gaf een hele onwerkelijke gloed over alles heen, ook over de hogere gebouwen in de stad:
IMG_7475.jpg

IMG_7478.jpg

Was leuk om te doen, voor herhaling vatbaar! Volgende keer alleen wel een beter statief mee...

Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
21 augustus 2009, 12:00 uur | Bericht #48538
Vind sommige foto's kwalitatief gezien matig (ik wil echt niet zeggen dat ik het zelf beter doe hoor..) Maar dat bliksemshot is wel erg mooi. Het lijkt wel een GC vind ik
Waarom deze advertentie?
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 augustus 2009, 12:32 uur | Bericht #48553
Citaat van chiel, vrijdag 21 augustus 2009, 12:00 uur Vind sommige foto's kwalitatief gezien matig (ik wil echt niet zeggen dat ik het zelf beter doe hoor..) Maar dat bliksemshot is wel erg mooi. Het lijkt wel een GC vind ik

Ging me gisterenavond ook echt niet om de kwaliteit
Bovendien zoals ik al zei was het donker en had ik niet een goed statief om de camera stil te houden.
Trouwens, de flats op de onderste foto's staan meer dan 3 kilometer verderop, ik was nog verbaasd dat ik ze er überhaupt op kreeg
SanneV
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 23
Lid sinds: 16 jun. 2009
21 augustus 2009, 12:44 uur | Bericht #48560
Mooie foto's, en een leuk stukje om te lezen!
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 augustus 2009, 16:29 uur | Bericht #48647
Thanx Sanne! Kijk zo kan het ook, Chiel

Edit: nee hoor Chiel, kritiek geven mag wat mij betreft best. Tis volgens mij een beetje de sfeer op dit forum om elkaars foto's altijd heel mooi te vinden maar dat hoeft echt niet altijd. Anders zou het ook een beetje een saaie boel worden.
| Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:01 uur, door Murphy
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
21 augustus 2009, 16:31 uur | Bericht #48648
vette pics
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
21 augustus 2009, 20:42 uur | Bericht #48747
Zitten een paar hele vage foto's tussen dat is wel jammer. Maar de kleuren maken weer een hoop goed
Ome-Joep
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 2089
Lid sinds: 22 mei. 2007
21 augustus 2009, 22:35 uur | Bericht #48794
prachtige foto's
Ome-Joep Maar hopen op een mooie zomer met veel onweer ! Leuk het T-shirt showen van Onweer Online
pipo
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 213
Lid sinds: 10 apr. 2009
21 augustus 2009, 22:53 uur | Bericht #48797
Een lekker leesbaar verslag met humor, mag ik wel
Ja en dan foto nr. 6 schitterend en als men het verslag goed leest geeft je zelf al aan dat door de omstandigheden een aantal van de foto's er wat vager uitzien mede omdat je waarschijnlijk in een hoge iso waarde heb gefotografeert
en daar is niets mis mee gezien de omstandigheden.
Mooi werk!
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 augustus 2009, 10:01 uur | Bericht #49151
Bedankt voor je reactie Rick! Maar met betere apparatuur en hulpstukken waren er wel wat mooiere foto's uit gekomen
Tripwire
Lid
Woonplaats: FRL
Berichten: 104
Lid sinds: 30 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2009, 11:07 uur | Bericht #49169
Citaat van Murphy, maandag 24 augustus 2009, 10:01 uur Bedankt voor je reactie Rick! Maar met betere apparatuur en hulpstukken waren er wel wat mooiere foto's uit gekomen

en ze kosten geen drol!

optech rainsleeve, 2 voor 8 euri
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_det...d_product=23616

ze hebben een trekkoordje om mooi om de zonnekap van de lens heen te binden en een gaatje voor de zoeker, daar zet je het eyecupje weer op en je hebt een aardig waterdichte opstelling. als je ze met respect behandelt gaan ze tijden mee.

groeten
Peter
Fryske Stoarmjagerwww.peter-elzinga.nl
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 260 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 260, lezen 2 mensen het topic "Sneeuwruimen op de Grossglockner Hochalpenstrasse".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden