Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harrison, MS; Jackson, MS.

10 May 2024 16:16:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, FL; Duval, FL; Flagler, FL; Nassau, FL; Putnam, FL; St. Johns, FL; Camden, GA.

10 May 2024 15:45:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Clay, FL; Duval, FL; Marion, FL; Nassau, FL; Putnam, FL; St. Johns, FL; Camden, GA; Charlton, GA.

10 May 2024 15:26:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, GA; Glynn, GA.

10 May 2024 15:19:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Escambia, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 15:01:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Bradford, FL; Clay, FL; Duval, FL; Marion, FL; Nassau, FL; Putnam, FL; St. Johns, FL; Camden, GA.

10 May 2024 15:01:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Baker, FL; Bradford, FL; Clay, FL; Duval, FL; Marion, FL; Nassau, FL; Putnam, FL; Union, FL; Camden, GA; Charlton, GA; Ware, GA.

10 May 2024 14:58:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brantley, GA; Camden, GA; Charlton, GA; Glynn, GA.

10 May 2024 14:58:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brantley, GA; Charlton, GA; Pierce, GA; Ware, GA.

10 May 2024 14:42:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Lafayette, FL.

10 May 2024 14:26:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

10 May 2024 14:26:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Baker, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL; Hamilton, FL; Suwannee, FL; Union, FL; Charlton, GA; Clinch, GA; Echols, GA; Ware, GA.

10 May 2024 14:22:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Appling, GA; Atkinson, GA; Bacon, GA; Brantley, GA; Charlton, GA; Clinch, GA; Pierce, GA; Ware, GA; Wayne, GA.

10 May 2024 14:14:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbia, FL; Gilchrist, FL; Hamilton, FL; Suwannee, FL; Clinch, GA; Echols, GA; Ware, GA.

10 May 2024 13:54:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Appling, GA; Atkinson, GA; Bacon, GA; Brantley, GA; Charlton, GA; Clinch, GA; Coffee, GA; Pierce, GA; Ware, GA; Wayne, GA.

10 May 2024 13:46:28
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Mr.Jo
Lid
Woonplaats: tussen Gorinchem en 's-Hertogenbosch
Berichten: 209
Lid sinds: 15 jun. 2008
27 augustus 2009, 23:00 uur | Bericht #49691
Toch had ik het goed gehoord het was zeker geen vliegtuig ofzo,al was het maar een keer.
Op 7 Juni waren er meerdere te horen.
Na wat zoeken op internet kwam ik dit stukje tegen
Meteoroloog L.C. Veenema uit Norden Dld. net over de grens bij Groningen heeft zoiets onderzocht
Het schijnt toch wel te kunnen hier.
thunder.png
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 augustus 2009, 23:02 uur | Bericht #49692
hm, heb het ook opgezocht en moet bekennen dak niet goed heb opgelet bij natuurkunde ^^ tnx voor je info!
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Nieuw Vennep
Berichten: 13
Lid sinds: 27 jul. 2006
28 augustus 2009, 00:18 uur | Bericht #49694
Voor wat betreft die drukgolf weet ik me nog heel goed te herinneren, zéker 36 jaar geleden (!!) dat wij een boot hadden, en in de weekends altijd op een eiland midden in de Westeinderplassen waren.
Het gebeurde dan vaak dat er boven Kudelstaart een forse onweersbui hing, terwijl die niet 'over' het water onze kant op kon komen. Wij genoten dus van het spektakel, en bleven zelf droog. Zo ook die drukkend warme avond, in de zomer, zo rond een uur of zeven. Wij stonden/zaten met meerderen te kijken naar dat hevige onweer, een flits, en 4 á 5 seconden later bereikte de drukgolf ons, die een aantal forse kerels, die rechtop stonden, tegen de grond drukte.
En geloof me, daar waren een paar stevige kerels bij!
Het staat me nog heel helder voor de geest. Als ik het nog goed weet, was dat in diezelfde zomer dat het op Hemelvaartdag zo tekeer ging. Toen kwamen er in het hele land vele watersporters behoorlijk in de problemen. En niet alleen watersporters natuurlijk. Dat was een knallende zomer! 's Nachts kon het toen ook goed tekeer gaan. Dan zat ik als jochie van een jaar of 10, toen al gefascineerd door onweer, naar buiten te kijken, en was de hele omgeving bijna continu verlicht door de bliksem. Geweldig!!!
Locatie Nieuw-Vennep
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
10 oktober 2009, 05:02 uur | Bericht #53573
Citaat van Isabelle, woensdag 26 augustus 2009, 8:52 uur Deze vraag speelde ook in mijn hoofd. Maandag nacht om ongeveer 4.15 u werden we hier ook gewekt door een stevige donderknal. (echt een kanjer die nog heel lang na denderde) Hij kwam zomaar uit het niets, er was ook geen wind of zo.
De volgende morgen hoorde ik de presentatrice op de radio over dezelfde knal praten. Volgens mij woont ze op meer dan 30 km afstand van ons.
Volgens mijn vader klonk hij als een vuurbol ontlading.
Als je op internet zoekt dan zijn er meer artikelen te vinden over knallen "uit het niets". Ook hier in Zwijndrecht horen we wel eens een knal. En dan echt een hele stevige; compleet met trillen van de ramen en het huis (alsof er een vrachtwagen tegen de gevel is gereden). Ook collega's van me uit Zevenbergen en Oosterhout (NB) melden deze knallen op dezelfde tijd en datum met dezelfde impact.
Jago
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 298
Lid sinds: 27 apr. 2008
10 oktober 2009, 23:16 uur | Bericht #53608
Citaat van roadcritter, donderdag 27 augustus 2009, 23:18 uur Voor wat betreft die drukgolf weet ik me nog heel goed te herinneren, zéker 36 jaar geleden (!!) dat wij een boot hadden, en in de weekends altijd op een eiland midden in de Westeinderplassen waren.
Het gebeurde dan vaak dat er boven Kudelstaart een forse onweersbui hing, terwijl die niet 'over' het water onze kant op kon komen. Wij genoten dus van het spektakel, en bleven zelf droog. Zo ook die drukkend warme avond, in de zomer, zo rond een uur of zeven. Wij stonden/zaten met meerderen te kijken naar dat hevige onweer, een flits, en 4 á 5 seconden later bereikte de drukgolf ons, die een aantal forse kerels, die rechtop stonden, tegen de grond drukte.
En geloof me, daar waren een paar stevige kerels bij!
Het staat me nog heel helder voor de geest. Als ik het nog goed weet, was dat in diezelfde zomer dat het op Hemelvaartdag zo tekeer ging. Toen kwamen er in het hele land vele watersporters behoorlijk in de problemen. En niet alleen watersporters natuurlijk. Dat was een knallende zomer! 's Nachts kon het toen ook goed tekeer gaan. Dan zat ik als jochie van een jaar of 10, toen al gefascineerd door onweer, naar buiten te kijken, en was de hele omgeving bijna continu verlicht door de bliksem. Geweldig!!!


Doe ff flink he...drukgolf na 5 sec ( 1.5 km verder) en dan naar de grond geslingerd worden
Misschien een test van een nieuwe militaire bom geweest
Ik neem dit verhaal met een pak zout als je het niet erg vindt
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
10 oktober 2009, 23:22 uur | Bericht #53609
Tja... Bij onweersbuien heerst er altijd het risico dat er een extreem krachtige ontlading plaats vind. Het gemiddelde aantal ampère ligt voor wolk-aarde ontladingen op 35.000 ampère, en dat geeft al een aardige knetter, maar ook ontladingen boven 200.000 ampère komen voor en geven een enorme impact. (Zodat je tegen de grond gedrukt kan worden). Ontladingen boven de 200.000 zijn niet uitzonderlijk en komen elk jaar wel voor.

De veelzijdigheid van onweer maakt de hobby echt heel leuk. | Gewijzigd: 10 oktober 2009, 23:23 uur, door Onweergek (ZH)
Jago
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 298
Lid sinds: 27 apr. 2008
11 oktober 2009, 00:18 uur | Bericht #53611
Citaat van Onweergek (ZH), zaterdag 10 oktober 2009, 22:22 uur Tja... Bij onweersbuien heerst er altijd het risico dat er een extreem krachtige ontlading plaats vind. Het gemiddelde aantal ampère ligt voor wolk-aarde ontladingen op 35.000 ampère, en dat geeft al een aardige knetter, maar ook ontladingen boven 200.000 ampère komen voor en geven een enorme impact. (Zodat je tegen de grond gedrukt kan worden). Ontladingen boven de 200.000 zijn niet uitzonderlijk en komen elk jaar wel voor.

De veelzijdigheid van onweer maakt de hobby echt heel leuk.



Dan zal het echt ook een ravage (afgeknapte takken etc.) in de omgeving moeten geven en hier hoor je in de desbetreffende gevallen niks over.
Ik blijf erbij...pak zout
klapkiesz
Lid
Woonplaats: Giessenburg
Berichten: 166
Lid sinds: 9 mei. 2009
11 oktober 2009, 02:42 uur | Bericht #53614
Citaat van gilles, zaterdag 10 oktober 2009, 5:02 uur Als je op internet zoekt dan zijn er meer artikelen te vinden over knallen "uit het niets". Ook hier in Zwijndrecht horen we wel eens een knal. En dan echt een hele stevige; compleet met trillen van de ramen en het huis (alsof er een vrachtwagen tegen de gevel is gereden). Ook collega's van me uit Zevenbergen en Oosterhout (NB) melden deze knallen op dezelfde tijd en datum met dezelfde impact.

ik hebt ook wel is gehoord
volgens mij word er dan door de geluids barriere gevlogen
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
13 oktober 2009, 15:56 uur | Bericht #53889
Citaat van Jago, zaterdag 10 oktober 2009, 23:18 uur Dan zal het echt ook een ravage (afgeknapte takken etc.) in de omgeving moeten geven en hier hoor je in de desbetreffende gevallen niks over.
Ik blijf erbij...pak zout


Waar baseer je jouw ongenuanceerde reactie op als ik vragen mag? Hoe weet jij dat het dan zo'n 'ravage' zou moeten geven? Een krachtige inslag geeft slechts in de directe omgeving (flinke schade). Zo werd dit voorjaar een huis in Hoofddorp geraakt, waarbij de zolder compleet verwoest werd.

De druk-golven van een krachtige bliksem kunnen zorgen dat de grond en ramen gaan trillen.

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
13 oktober 2009, 16:22 uur | Bericht #53891
Citaat van Onweergek (ZH), dinsdag 13 oktober 2009, 15:56 uur Zo werd dit voorjaar een huis in Hoofddorp geraakt, waarbij de zolder compleet verwoest werd.

De druk-golven van een krachtige bliksem kunnen zorgen dat de grond en ramen gaan trillen.


Vorig jaar werd na een blikseminslag een flink aantal woningen beschadigd. Op vele plaatsen in de straat lagen de ruiten eruit. Het staat hier ook op het forum maar ik krijg het niet gevonden. Het was geloof ik in Gelderland gebeurt.


Jago
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 298
Lid sinds: 27 apr. 2008
13 oktober 2009, 17:19 uur | Bericht #53898
Citaat van Onweergek (ZH), dinsdag 13 oktober 2009, 14:56 uur Waar baseer je jouw ongenuanceerde reactie op als ik vragen mag? Hoe weet jij dat het dan zo'n 'ravage' zou moeten geven? Een krachtige inslag geeft slechts in de directe omgeving (flinke schade). Zo werd dit voorjaar een huis in Hoofddorp geraakt, waarbij de zolder compleet verwoest werd.

De druk-golven van een krachtige bliksem kunnen zorgen dat de grond en ramen gaan trillen.


Op een eerder vermelde reactie over een inslag na 6 sec omvergeblazen worden
Direct inslag ..ja TUURLIJK kan er dan idd flinke schade aangedaan worden was vorig jaar ergens nog in Gelderland wat Jan vermeldde.
Een bolbliksem of iets dergelijks heeft alle ramen doen sneuvelen van de sta-caravan van mijn ouders
ongenuanceerd... heb je nog meer dure woorden alsjeblieft he.
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
13 oktober 2009, 17:26 uur | Bericht #53899
Citaat van Jago, zaterdag 10 oktober 2009, 23:18 uur Dan zal het echt ook een ravage (afgeknapte takken etc.) in de omgeving moeten geven en hier hoor je in de desbetreffende gevallen niks over.
Ik blijf erbij...pak zout


En je zegt zelf dat je het met een korrel zout neemt? Wat ik 2 berichten terug wilde ontkrachten was juist dat krachige bliksems je tegen de grond kunnen werken. (Dus ook als de bliksem wat verder weg is). Wellicht hebben we elkaar verkeerd begrepen, mijn excuses alvast... | Gewijzigd: 13 oktober 2009, 17:27 uur, door Onweergek (ZH)
Jago
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 298
Lid sinds: 27 apr. 2008
13 oktober 2009, 22:31 uur | Bericht #53957
Citaat van Onweergek (ZH), dinsdag 13 oktober 2009, 16:26 uur En je zegt zelf dat je het met een korrel zout neemt? Wat ik 2 berichten terug wilde ontkrachten was juist dat krachige bliksems je tegen de grond kunnen werken. (Dus ook als de bliksem wat verder weg is). Wellicht hebben we elkaar verkeerd begrepen, mijn excuses alvast...

"wat verder weg" houdt bij na 100 meter wel op (mijn mening ben geen expert hierin )
De reactie was misschien misplaatst naar jou toe maar meer bedoeld naar mijn eerste reactie op "weet zijn naam niet zo snel" No hard feelings.
Bepaalde zaken worden hier nog wel eens overdreven.
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
14 december 2009, 21:36 uur | Bericht #59937
Ik had ooit ook bui gezien dat bij eindhoven lach (zo'n 80 km ver of verder zelfs)
Woonplaats:
Berichten: 26
Lid sinds: 27 mei. 2008
28 augustus 2011, 03:18 uur | Bericht #280599
En dan nog een paar vragen van mijn kant,

1 Ik woon in Alkmaar Noord Holland, en circa 30 a 35 kilometer verwijderd van amsterdam en haarlem.

Stel, er is boven amsterdam en/of haarlem een onvoorstelbaar zwaar onweer gaande met oorverdovende knallen/donderslagen ,inslagen, wat merk ik daar dan van hier 30 a 35 kilometer van het verschrikelijk zware onweer vandaan?

2 Wat kan ik merken als er het zwaarste onweer ooit gaande is boven midden op de noordzee,150 kilometer afstand?

Wat kan ik dan zien of horen??

Met vriendelijke groet,

Remco
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 augustus 2011, 07:47 uur | Bericht #280600
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 25 augustus 2009, 23:13 uur De donder, het gevolg van de bliksem, is niet altijd hoorbaar ... Normaal gesproken (bij niet al te veel wind en verstorende omgevingsgeluiden) kan de donder op 20 � 25 km afstand al te horen zijn. U hoort de donder dan ca. 60 tot 75 seconden nadat u de bliksem heeft gezien. Ik kan me goed vinden in het verhaal van Jan dat hij gevonden heeft. Geluid is immers afhankelijk van heel veel factoren hoe lang het blijft bestaan. Wind en obstakels zijn een cruciaal iets. Ookal woon je 5 km van een spoor vandaan zoals ik en de wind staat deze kant op rijden ze voor je idee door je voortuin dus de wind is heel belangrijk. Obstakels als huizen, sja dat is lastig want wind dat over huizen gaat daald ook weer neer tussen de huizen en neemt het geluid vrijwel mee, dus daar ben ik niet zeker van dat dit vervelende obstakels zijn. Bomen bijvoorbeeld wel die bewegen heen en weer en kunnen zo alle geluidsgolven 'uitelkaar' slaan waardoor er niet veel van over blijft.

QUOTE(Isabelle @ Aug 26 2009, 08:52) <{POST_SNAPBACK}>
Maandag nacht om ongeveer 4.15 u werden we hier ook gewekt door een stevige donderknal. (echt een kanjer die nog heel lang na denderde) Hij kwam zomaar uit het niets, er was ook geen wind of zo.
Dat kan ook een supersonische knal geweest zijn van een vliegtuig die door de bareiere ging dat gebeurt ook regelmatig.

QUOTE(jan van ooijen @ Aug 26 2009, 16:13) <{POST_SNAPBACK}>
Het komt mij niet bekend voor maar de laatste twee jaar heb ik al verschillende keren meegemaakt dat ik een drukgolf voelde van een inslag.
Ja kan best want geluid produceerd een drukgolf. Als de drukgolf laag bij de grond is kan het geluid zelf zeer laag zijn, te laag voor je oren om het waar te nemen. Of het geluid verplaatst zicht hoger dan dat jij met je oren staat of ligt wat vaak kan aanduiden dat in dit geval de inslag heel erg dichtbij was.

QUOTE(jeetje23 @ Aug 26 2009, 19:53) <{POST_SNAPBACK}>
trillen nooit mee gemaakt wel statisch geladen voelen . dichter bij de bui .. zeg maar er onder...
Als je je statisch geladen voelt onder een bui, zou ik maar snel plat gaan liggen of in een auto gaan zitten voordat je als een 'magneet' fongeert.

QUOTE(Diederik @ Aug 28 2011, 03:18) <{POST_SNAPBACK}>
Ik woon in Alkmaar Noord Holland, en circa 30 a 35 kilometer verwijderd van amsterdam en haarlem. Stel, er is boven amsterdam en/of haarlem een onvoorstelbaar zwaar onweer gaande met oorverdovende knallen/donderslagen ,inslagen, wat merk ik daar dan van hier 30 a 35 kilometer van het verschrikelijk zware onweer vandaan?. Wat kan ik merken als er het zwaarste onweer ooit gaande is boven midden op de noordzee,150 kilometer afstand?

Diederik, ik heb een beetje moeite met je vragen gezien eigenlijk alle al beantwoord zijn. Boven de zee ben je eigenlijk alleen afhankelijk van de wind gezien er amper noemenswaardige obstakels zijn. Vanuit Amsterdam zijn er genoeg opstakels echter de wind kan veel van betekenis zijn. Jij hebt het over het zwaarste onweer ooit gaande, geen idee of dat te meten is in de eerste plaats, tweede plaats zoals ik al zei, wind is alles boven de zee. Vergeet niet, ook bij jou en zeker je plaats, alkmaar, kan last hebben van sonische knallen. Gezien de vliegtuigen veel van amsterdam richting jou kant op gaan om boven zee de route te kiezen. Boven land mag volgens de vliegwet eigenlijk geen sonische knal te horen zijn maar boven zee wel. daar komen ze ook meer voor dan elders maar als je aan de zee woont kan je ze heel vaak horen ja.

| Gewijzigd: 28 augustus 2011, 07:58 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
28 augustus 2011, 09:48 uur | Bericht #280625
Citaat van Mr.Jo, dinsdag 25 augustus 2009, 22:04 uur Afgelopen nacht om ongeveer half drie hoorde ik ver weg in het zuiden een zwaar gerommel.
Ik hoorde wat eerder een vaag gerommel, meer richting zuid- zuid west. Kunnen natuurlijk ok teleurgestelde Harley rijders geweest zijn.
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 93 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 93, lezen 3 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 18".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden