Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audubon, IA; Calhoun, IA; Carroll, IA; Crawford, IA; Greene, IA; Pocahontas, IA; Sac, IA; Webster, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Camp, TX; Cass, TX; Morris, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camp, TX; Franklin, TX; Morris, TX; Titus, TX; Wood, TX.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lonoke, AR; Prairie, AR; White, AR.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, CO; Jefferson, CO.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 september 2009, 20:29 uur | Bericht #51522
'Bolbliksem zien een voorrecht'

Ze is best geschrokken, maar vond het toch vooral een mooie ervaring. Else van Dobben de Bruyn hoort sinds kort bij de vijf procent van de mensheid die een bolbliksem heeft gezien. De 53-jarige Leidse vrouw zat vrijdag 4 september tijdens hevig noodweer naar buiten te kijken, op het grachtje De Vliet bij het Rapenburg. Opeens stonden haar haren recht overeind. 'Boven het water hing op anderhalve meter hoogte een enorme vuurbol met wit licht, ter grootte van een strandbal. Met een knal was die weg. Ik riep tegen m'n achttienjarige zoon dat hij bij het raam weg moest, zo eng zag het er uit. Mijn partner zat achter de computer en had niets gezien.'



'Ik had altijd iedereen gerustgesteld wat betreft de bliksem. Ach, we wonen midden in de stad, de Pieterskerk heeft bliksemafleiders, er kan ons niets gebeuren. Fout dus. Diezelfde middag had ik nog met mijn bootje onder een brug geschuild voor het onweer en de heftige regen, maar voortaan zal ik echt het water af gaan…...'.

Else vertelde haar verhaal velen malen. Binnenshuis vond iedereen het jammer dat ze niets hadden gezien. Maar toen ze de volgende avond op de buurtbarbecue haar verhaal deed, bleek er toch nog een getuige te zijn. 'De meeste buren hadden de bolbliksem ook gemist, maar iemand bracht me in contact met een andere buurvrouw. Die had hetzelfde gezien als ik. Alleen zij was écht geschrokken en ook bang. Voor mij is het meer een voorrecht dat ik in mijn leven een bolbliksem heb gezien.'

©Echo
Markezey
Lid
Woonplaats:
Berichten: 533
Lid sinds: 3 jul. 2008
7 september 2009, 20:54 uur | Bericht #51526
Nu ik nog
Waarom deze advertentie?
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2009, 21:50 uur | Bericht #51540
Ik was 5 jaar oud, toen rolde er eentje precies recht door de straat. Dit zal me altijd bij blijven ja........ | Gewijzigd: 7 september 2009, 21:51 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
7 september 2009, 23:31 uur | Bericht #51556
Citaat van Romani, maandag 7 september 2009, 21:50 uur Ik was 5 jaar oud, toen rolde er eentje precies recht door de straat. Dit zal me altijd bij blijven ja........
Cool om mee te maken, maar kan me wel voorstellen dat het in ieder geval voor een niet onweer freak wel angstig kan zijn.

Wellicht iets voor een poll, heb je ooit een bol bliksem gezien, kijken of we hier boven de 5% zitten daar we hier de neiging hebben de bliksem wat meer op te zoeken.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
7 september 2009, 23:39 uur | Bericht #51560
OK, 5 tot 10% voor het gemak,dan. Dat zijn de gelukkige, maar niemand heeft het tot nu toch voor elkaar gekregen om dit fenomeen op beeld vast te leggen, toch???
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
7 september 2009, 23:43 uur | Bericht #51562
Citaat van arjens, maandag 7 september 2009, 23:39 uur OK, 5 tot 10% voor het gemak,dan. Dat zijn de gelukkige, maar niemand heeft het tot nu toch voor elkaar gekregen om dit fenomeen op beeld vast te leggen, toch???
Op google staan wel diverse pics..


(bron: http://home.zonnet.nl/yorickdw/us4.gif)
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
8 september 2009, 00:16 uur | Bericht #51567
Mijn vader heeft er ooit ook één van heel dicht bij gezien. Hij noemt het een heidedonder. Is dit hetzelfde?

Het gebeurde allemaal toen hij nog een kind was en op kamp was met de jeugdbeweging. Moet ergens in de jaren '50 zijn geweest.
Ze schuilden voor de regen in hun tenten en keken naar buiten. Toen kwam er ook zo'n bol. Hij rolde over de elektriciteitsleiding die naar de tenten ging. Sommige jongens hielden hun vast aan de palen van de tenten. Toen die bol eenmaal aan zo'n tent kwam vlogen die mannen gewoon de lucht in. Ze lagen gewoon achter de tent. Helemaal in shock en verkrampt. Eén van die jongens is toen overleden.

Mijn vader zei ook dat dat ding een oorverdovend geluid maakte. Nu zoveel jaren later wordt hij nog altijd lijkbleek als hij er over praat. Zijn haren op zijn armen gaan dan ook rechtovereind staan.



PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
8 september 2009, 00:23 uur | Bericht #51571
Citaat van Isabelle, dinsdag 8 september 2009, 0:16 uur Mijn vader heeft er ooit ook één van heel dicht bij gezien. Hij noemt het een heidedonder. Is dit hetzelfde?

Het gebeurde allemaal toen hij nog een kind was en op kamp was met de jeugdbeweging. Moet ergens in de jaren '50 zijn geweest.
Ze schuilden voor de regen in hun tenten en keken naar buiten. Toen kwam er ook zo'n bol. Hij rolde over de elektriciteitsleiding die naar de tenten ging. Sommige jongens hielden hun vast aan de palen van de tenten. Toen die bol eenmaal aan zo'n tent kwam vlogen die mannen gewoon de lucht in. Ze lagen gewoon achter de tent. Helemaal in shock en verkrampt. Eén van die jongens is toen overleden.

Mijn vader zei ook dat dat ding een oorverdovend geluid maakte. Nu zoveel jaren later wordt hij nog altijd lijkbleek als hij er over praat. Zijn haren op zijn armen gaan dan ook rechtovereind staan.


Spooky verhaal, iets dergelijks wil je niet meemaken... Of heidedonder het zelfde is weet ik niet..
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2009, 09:16 uur | Bericht #51590
Citaat van PolderPS, maandag 7 september 2009, 23:31 uur Cool om mee te maken, maar kan me wel voorstellen dat het in ieder geval voor een niet onweer freak wel angstig kan zijn.

Tja ik was 5, wat weet een kind van 5 van onweer en het gevaar ervan. Ik vondt onweer altijd mooi, en herinner me dat ik altijd met mijn moeder voor het raam stond met of onweer, of vuurwerk en dat ik altijd alleen maar "Aaaaaaahhhhhh riep.
Wij woonden drie hoog in een flat, met aan de achterzijde een nauw straatje. Hij rolde zo langs de auto's in het midden de straat uit.

Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Woonplaats: Raalte/Overijssel
Berichten: 1034
Lid sinds: 16 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2009, 12:18 uur | Bericht #51616
bij ons hier is er een door de straat gevlogen langs verschillende huizen en toen in de kerk geslagen
allways in the mood for some thunder and lightningTwitter Stevenwesselink

Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2009, 12:35 uur | Bericht #51617
"slaan" die bol bliksems trouwens bijna altijd gegarandeerd in, of kunnen ze ook oplossen......
Hij rolde de straat uit, maar ik heb er nooit iets van vernomen.....
Mijn ouders hebben ook nooit iets vernomen van een (grote) inslag of iets dergelijks.......
Dit is natuurlijk onvoorspelbaar, en per keer verschillend, afhankelijk van de omstandigheden, maar wat is de gemiddelde tendens met bol bliksems...? | Gewijzigd: 8 september 2009, 12:41 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
8 september 2009, 15:23 uur | Bericht #51634
Het gekke met bolbliksem is dat niemand nou eigenlijk weet wat het precies is en doet. Wie komt er met een uitleg die van toepassing is op alle gevallen. Tot nu toe nog niet.
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
18 september 2009, 16:09 uur | Bericht #52320
Mijn moeder heeft in haar kinderjaren meegemaakt dat twee ramen tegen elkaar open stonden waarbij de rolbliksme dwars door het huis naar buiten rolde over de strijkplank heen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 252 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 252, lezen 2 mensen het topic "Winter discussietopic 2020-2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden