Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hill, TX; Navarro, TX.

26 Apr 2024 20:09:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, NE.

26 Apr 2024 20:06:01

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Greeley, NE; Howard, NE.

26 Apr 2024 20:06:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, IA; Greene, IA.

26 Apr 2024 20:06:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, KS.

26 Apr 2024 20:06:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audubon, IA; Carroll, IA; Greene, IA; Guthrie, IA.

26 Apr 2024 19:49:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Howard, NE; Sherman, NE.

26 Apr 2024 19:44:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buffalo, NE; Kearney, NE.

26 Apr 2024 19:44:26

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hill, TX; McLennan, TX.

26 Apr 2024 19:44:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, TX.

26 Apr 2024 19:35:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Sherman, NE.

26 Apr 2024 19:34:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, IA.

26 Apr 2024 19:34:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR.

26 Apr 2024 19:26:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, TX; Tarrant, TX.

26 Apr 2024 19:22:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, IA; Ida, IA; Plymouth, IA; Woodbury, IA.

26 Apr 2024 19:21:30
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
9 oktober 2009, 14:25 uur | Bericht #53533
De eerste sneeuw....

Dé tijd van het jaar voor de eerste sneeuw na het zomerseizoen is, meestal, oktober. Niet voor Nederland, maar wel voor de noordelijke delen van Europa en ook de Alpen, uiteraard uitgezonderd de plekken met “eeuwige “ sneeuw....

Lokaal 20 centimeter
Neem de woonplaats van de kerstman, Rovaniemi, in Fins Lapland. Daar lag vanochtend een pak sneeuw van 13 centimeter. Maar ook op een aantal andere plaatsen in Scandinavië werd een sneeuwdek van betekenis gemeld: zo verdween de duimstok in Storlien-Visjovaren in het westen van Zweden/aan de grens met Noorwegen 20 centimeter in de sneeuw. Geen ongebruikelijke situatie overigens voor dit moment. Bekijken we de omgeving van Rovaniemi, dan verlopen daar alleen juni, juli, augustus en september zonder sneeuw, in oktober ligt er gemiddeld 3 centimeter sneeuw, in november al 15 centimeter en in december 34 centimeter. Maart is er de sneeuwrijkste maand van het hele jaar met een maandhoeveelheid van gemiddeld 72 centimeter.


Sneeuwdek, in centimeter, in Noord- en Midden-Finland vanochtend.

Ik heb dat eens vergeleken met een - geheel willekeurig gekozen - weerstation in de Alpen: Reutte in Tirol, waarvan het meetpunt zich niet al te hoog - namelijk op 870 meter - bevindt. Ook hier valt er van juni tot en met september (uiteraard) geen sneeuw, vervolgens komt er in oktober gemiddeld 2 cm sneeuw te liggen, in november is dat alweer 24 centimeter en in december 37. In die periode valt er gemiddeld genomen dus meer sneeuw dan in de omgeving van Rovaniemi.

Verlangen naar sneeuw
Het bekijken van de sneeuwgegevens en de webcams daar doet het verlangen naar sneeuw in eigen land toenemen. Waaronder bij ondergetekende en diverse collega’s hier. Ja, het is altijd een jaarlijks terugkerend verlangen in deze tijd van het jaar, dat verlangen naar de eerste sneeuw na de zomerperiode. Ik droom er zelfs over! En dat meestal in oktober. Je mag me dus gerust een sneeuwgek noemen... Ik droom dan vaak over een vers sneeuwtapijt op nog verlaten wegen en straten, dus zonder voetafdrukken en dergelijke, en over een dik pak sneeuw op geparkeerde auto’s met daarbij het vallen van grote, dikke vlokken……Want ik wil het altijd zien sneeuwen en blijkbaar komt dat in mijn dromen terug. Niets is zo leuk om te zien dát het sneeuwt en er tegelijkertijd een vers sneeuwtapijt ligt.





Historische dag
Ik kan me nog goed de gedenkwaardige situatie van 24 oktober 2003 herinneren. Na een historisch koude nacht in Twente met -8,4 graden, werden we die ochtend in grote delen van het land wakker met een wit landschap. Het sneeuwdek werd het dikst in delen van Gelderland, Utrecht en Overijssel. In en rond Nijmegen zelfs vijf centimeter van het meteorologisch gezien witte goud! Hier in Wageningen begon het overigens wat later die ochtend te sneeuwen, omstreeks 9 uur. De sneeuwzone kwam in onze omgeving enige tijd vrijwel helemaal stil te liggen. Hierdoor duurde de sneeuwval drie uur. De intensiteit wisselde tussen motsneeuw en matige sneeuw. Hier ontstond een laagje van 1 à 2 centimeter. Vervelend voor de weggebruikers natuurlijk dat vroege winterweer, maar voor mij was (en is) dit smullen en voor mij mag het dan ook nog eerder sneeuwen dan 24 oktober!!! Het liefst morgen nog….De vroegste datum met sneeuwval, na een zomerperiode, is overigens 13 oktober 1975.


Op veel plaatsen krabben vanochtend. Autoruiten en -daken koelen bij vorst aan de grond vrijwel ook altijd tot onder nul af. Foto: Karin Broekhuijsen, De Kiel in Drenthe.

Koude oktobernachten
Voorlopig laat oktober zich in ons land echter van zijn ‘gewone’ herfstkant zien. Daar horen ook koude nachten en ochtenden bij. Zo hadden we afgelopen maandag een koude start, maar ook vanochtend vroeg was het in het binnenland koud. Zo stond de thermometer in Twente bijna op vorst: 0,1 graad werd het hier. Eelde noteerde 0,8 graden op de normale waarnemingshoogte van anderhalve meter, terwijl het in het Zeeuwse Wilhelminadorp met minimaal 9 graden vrij mild was. Aan de grond, wat ik altijd ‘schoenhoogte’ noem (klomphoogte mag ook..), vroor het op veel plaatsen weer wel. Op meetpunt de Haarweg hier in Wageningen werd het op tien centimeter minimaal -1,6 graden, in Twente daalde de temperatuur naar -2,6 graden.

Bron: Wereld Klimaat Informatie (WKI) van het KNMI.
remkie
Lid
Woonplaats: Swifterbant
Berichten: 124
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 oktober 2009, 23:25 uur | Bericht #53570
gaaf bij het zien van die plaatjes krijg ik zin in ook zoon pak sneeuw
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
10 oktober 2009, 10:18 uur | Bericht #53580
Citaat van remkie, vrijdag 9 oktober 2009, 21:25 uur gaaf bij het zien van die plaatjes krijg ik zin in ook zoon pak sneeuw
hehe ik ook
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 oktober 2009, 14:25 uur | Bericht #53596
niet alleen in sneeuw ook in flinke vorst zodat we net als vorig jaar weer kunnen schaatsen hier voor op de sloot!

onze blok ijsbaan, we wonen in een blok van 8 huizen links, rechts is alleen een (wijk)ringweg dus is echt een beetje prive...


mijn jongste voor het eerst op de ijzers


mijn drietal met de buurtjes
| Gewijzigd: 10 oktober 2009, 14:28 uur, door anirnith
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 210 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 210, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden